Test Auto.cz

Subaru WRX STI – Ještě lepší, než jste čekali

6.6. 2014
Verdikt
 

Nová generace Subaru WRX STI přináší prvky rallyeových vozů na běžné silnice. Automobil jsme tentokrát nezkoušeli jenom na okreskách, ale také na závodním okruhu.

Ve světě automobilů je spojení zkratek WRX STI něco jako modla. Dvacet let, čtyři generace a nepřeberné množství úspěchů při rallye v rukou těch největších legend. Produkční verze má přitom pouze jediný úkol – být nejrychlejší a přitom si zachovat perfektní ovladatelnost. Ačkoliv je poslední vydání ostrého Subaru ještě o něco lepší než to předchozí, důležité jádro zůstalo zachováno.

Jádrem máme na mysli motor, převodovku a kompletní konstrukci symetrického pohonu všech kol s trojicí diferenciálů. Mezi předními koly najdeme planetový, vzadu je klasický Torsen a uprostřed aktivní elektronicky řízený diferenciál DCCD. Důležitý prvek, bez kterého se pro dosažení co nejlepších výsledků neobejdete, se nachází mezi předními sedadly – DCCD můžete nastavovat ve třech automatických režimech, přičemž každý slouží pro jiný typ povrchu a způsob jízdy.

Pokud zvolíte mód Auto, dostanete nejuniverzálnější a nejčastěji používanou variantu. V režimu Auto+ dojde k většímu sevření diferenciálu a tím i větší jistotě automobilu na kluzkém povrchu, zatímco po přepnutí na Auto- získáte nejlepší možnou agilitu a ovladatelnost na suchém povrchu. Specifikem je však manuální nastavení – zde v šesti krocích „přeléváte“ točivý moment mezi předními a zadními koly v poměru 41:59 až po pevné uzamknutí diferenciálu. Podle výrobce tento mód nejlépe využijete na automobilových soutěžích, přičemž něco podobného si také vyzkoušíme.

obrázek [600 x 375]  

Ani v nové generaci automobilka Subaru nezanevřela na motor s protilehlými válci. V tomto případě se bavíme o přeplňovaném zážehovém čtyřválci s objemem 2,5 litru a výkonu 221 kW v 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment 407 N.m je dostupný o 2000 otáček dříve, ani tak ale nemusíte na příval síly čekat tak dlouho, jako u předchůdce. Řídicí jednotka turbomotoru totiž dostala vylepšený software, což se podepsalo na zrychlení reakcí na povel pedálu plynu – sešlápnutí na 25 % odpovídá padesáti procentům u minulé generace STI. Agregát se navíc velmi snadno vytáčí, a ačkoliv je v nízkých otáčkách cítit turboefekt, nad 2500 min-1 se začne rozpoutávat peklo, doprovázené charakteristickým barytonem. I tak bychom si ale zvukovou kulisu představovali jadrnější, ostatně, řídíte Subaru WRX STI…

Ještě, že standardem a zároveň jedinou možností zůstala manuální šestistupňová převodovka. S novou generací došlo na přepracování aretace mechanismu řazení, což citelně zlepšilo přesnost drah a ulehčilo pohyby pákou. Když se ke všemu přidá strmější řízení s tužším uložením převodky (pro co nejjemnější reakce řízení), máte k dispozici dokonalé datové sběrnice pro spojení vozu s řidičem.

Oko bystrého subaristy však pozná, že většina ze zmíněných systémů nejsou v rámci modelu žádnou novinkou. Přepracování náprav však ano. Hlavním bodem zájmu přitom bylo zvýšení jejich celkové tuhosti, čehož se vpředu docílilo instalací pevnější nápravnice, tužších pouzder ramen, silnějšího stabilizátoru a o více než pětinu tužších pružin. Podobně se pak k úpravám přistupovalo také vzadu – příčná ramena dostala unibalové uložení, zvětšil se průměr tyče stabilizátoru, o šest procent vzrostla tuhost pružin a snížila se poloha předního ramene nové nápravnice.

obrázek [600 x 389]  

Rychlé auto taky potřebuje umět rychle zastavit, na což Subaru myslelo při instalaci odvětrávaných kotoučových brzd Brembo se čtyřpístkovými třmeny vpředu a dvoupístkovými vzadu. S ohledem na snížení neodpružené hmotnosti dostalo WRX STI kovaná 18“ kola, která jsou oproti minulé generaci o 15 % tužší a o kilogram lehčí.

Výsledkem všech zmíněných podvozkových úprav je trochu tvrdší jízda než u minulé generace, s příčnými prahy si však novinka dokáže i ve vyšších rychlostech poradit poměrně slušně. Slovní spojení „náklony karoserie v zatáčkách“ je v očích konstruktérů skoro vulgární, čemuž hraje do karet zvýšení torzní tuhosti karoserie přibližně o 40 %, ohybová tuhost vzrostla asi o 30 %.

Kabát jen o trochu větší

Rozměry karoserie se proti minulé generaci změnily jenom minimálně, v podstatě má smysl zmínit pouze rozvor náprav delší o 25 milimetrů. Již první pohled ale okamžitě prozrazuje, s kým máme tu čest. Šestiúhelníková maska chladiče, ohromný průduch v kapotě, svalnaté blatníky, boční prahy, charakteristické křídlo na víku zavazadelníku a karbonový difuzor – to je jen strohý výpis toho, co na silnici děsí ostatní řidiče a nutí je uhýbat z cesty. Nic navíc není pouze pro parádu. Všechno má vliv na přítlak a lepší stabilitu vozu ve vysokých rychlostech. Úplnou novinku pak představují diodové přední světlomety, které dostanete již v samotném základu.

Ačkoliv interiéry předchozích verzí nikdy nebyly o přehnaných „módních“ výstřelcích, nyní zvedáme palec nahoru. Koncepce středové konzole se nechala inspirovat novou generací Foresteru, nechybí spousta karbonu a kontrastních stříbrných prvků. Poprvé v historii modelu se navíc setkáváme se zploštělým sportovním volantem (mimochodem, v rámci značky jsme zatím nenašli lepší) a přístrojovému štítu dost pomáhá moderní LCD displej palubního počítače.

obrázek [600 x 310]  

Samostatnou kapitolou je pozice za volantem a perfektní sedadla s výrazným bočním vedením opěradel. Sedí se takřka v ideální výšce a nižší přístrojová deska nebrání výhledu řidiče do stran. Pochvalu zaslouží také široké spektrum nastavení volantu, a ačkoliv aretace sklonu opěradla neumožní jemné doladění (páka seřízení má jasně dané polohy), v mžiku se za volantem cítíte jako jezdec rallye. Automobil vám navíc stále připomíná, že není jenom tak někdo – stačí se zaměřit na červené přístroje, nápis STI na středovém tunelu nebo ohromné zadní křídlo, které vidíte ve vnitřním zpětném zrcátku. Uvnitř vozu je to zkrátka trochu jiný svět - takový, kde platí pouze fyzikální zákony…

Jízda srdcařů

Ve srovnání s běžnými sedany není městský život za volantem Subaru WRX STI jednoduchý. Spojka je poměrně tvrdá a má specifický chod, tuhý hydraulický posilovač řízení není nic pro slečinky, a když si při parkování myslíte, že každou chvíli narazíte do sloupu před vámi, stále zbývá ještě minimálně půl metru prostoru. Zároveň je důležité jemně dávkovat plyn v nízkých otáčkách, jinak vás automobil na křižovatkách „vycuká“ a roky budovaná image je ta tam.

Stačí však najít kousek klikaté okresky a zažijete něco docela jiného. Přestože se v přímém směru může zdát, že by auto mohlo jet ještě o trošičku rychleji (byť z 0-100 km/h vystřelí za 5,2 s), s první zatáčkou bude výkonu až až. STI se takřka nenaklání, strmé řízení dovoluje trefovat apexy s centimetrovou přesností a při správné práci s plynem, kdy uvedete automobil do rovnováhy, budete překvapeni mírou přilnavosti. Zároveň se však nedá říci, že byste po prvním dnu za volantem pociťovali radost z řízení v obvyklém slova smyslu – je to neustálý boj s rozzuřenou bestií, tvrdý a vysilující.

obrázek [600 x 319]  

Se zvyšujícím se tempem totiž stále nenabydete pocitu, že automobilu rozumíte a znáte jeho limity. Ba naopak – pokaždé, kdy konečně projedete sérii zatáček bez nedotáčivosti a možná i s efektním pohozením zádi, objeví se druhá, kde totálně propadnete. Za to ale vůz nemůže, to je věcí mezikusu:-). Vždycky a za každé situace se však můžete spolehnout na progresivní kotoučové brzdy Brembo. Ačkoliv jejich nástup není nikterak dramatický, perfektní dávkovatelnost a naprosto minimální sklony k vadnutí dokážou zachránit i zdánlivě bezvýchodnou situaci.

Posunovat limity však nejde donekonečna a už vůbec ne na veřejných silnicích. Vyrazili jsme proto na Autodrom Sosnová, kde je pro tyto situace dostatek prostoru a naštěstí i řada únikových zón. Již před prvním rozjezdem zapínám rovnou režim Sport Sharp, ve kterém je potenciál motoru využit v maximální možné míře. Elektronicky řízený mezinápravový diferenciál zůstal v poloze Auto a navzdory aktivnímu vektorování točivého momentu (systém v zatáčkách přibrzďuje vnitřní přední kolo a současně přenáší vetší moment na vnější, aby omezil nedotáčivost) docházelo k nedotáčivým tendencím. S vyšším tempem a citlivějším zacházení s brzdou a plynem se situace zlepšovala, teprve v režimu Auto-, kdy diferenciál vykazuje menší míru sevření a pro suchý povrch s dobrou přilnavostí je ideální, to bylo pro Sosnovou to pravé ořechové.

obrázek [600 x 402]  

Velkým specifikem je již zmiňované manuální nastavení, které v šesti krocích pevně stanovuje míru sevření DCCD. K potlačení nedotáčivosti nejlépe sloužila spodní mez, tedy rozdělení hnacího momentu mezi nápravy v poměru 41:59. Záběr auta byl rázem ohromující a bylo nádherně cítit práci zadních kol, kterak se brutální silou zakusují do asfaltu a usměrňují automobil do oblouku. Zároveň však nešlo očekávat „ustřelení“ zádi – kromě situace, kdy necháte diferenciál zcela otevřený a pomůžete si ruční brzdou. Ta však u WRX STI není konvenční (funkci plní malé bubny uvnitř nábojů zadních kol) a efekt proto nemusí být stoprocentní. Záleží však na povrchu pod koly…

Abychom byli opravdu důslední, nesmíme vynechat téma o spotřebě. Ta je silně závislá na stylu jízdy a už samotné Subaru v technických datech neskrývá, že 300 koní musíte pořádně nakrmit. Ve městě proto počítejte spíše s 15 litry vysokooktanového benzinu, mimo něj lze s určitým vypětím „spadnout“ pod 9 a na dálnici (při 130 km/h točí motor 2850 otáček za minutu) si vystačíte s deseti litry. Pokud však automobilu půjdete po krku (a třeba jako my vyrazíte na závodní okruh), počítejte klidně i se třiceti litry…

Závěr

Poznámky o nedotáčivosti nelze považovat za zápor, ale spíše za charakterovou vlastnost Subaru WRX STI. Stejně jako většina silných řidičských čtyřkolek vám tím vůz akorát říká, jak daleko jste v jeho ovládání pokročili. Je také velmi pravděpodobné, že dokonalé zvládnutí téhle bestie může sloužit jako pádný argument ke vstupu do automobilových soutěží, který by v případě nové generace vozu vyžadoval pouze nutná bezpečnostní opatření.

Dokonalé zvládnutí Subaru WRX STI však není zadarmo. Bude vás stát spoustu úsilí, hektolitry vysokooktanového benzinu a také spoustu pneumatik. Zároveň se však v současnosti jedná o jedinou možnost, jak se za volantem běžně dostupného automobilu dostat na řidičský vrchol. Mitsubishi Lancer Evo X už totiž nepořídíte, Volkswagen Golf R je ve srovnání s WRX STI jenom krotký beránek a Mercedes-Benz A45 AMG spíše sází na rychlost v přímém směru a pořádný styl.

Každodenní soužití s WRX STI není ve srovnání s konvenčními modely jednoduché. Ačkoliv je vůz civilizovaný, v samotném jádru se jedná o výfukové plyny chrlící bestii, která si však díky světovým úspěchům v rallye a prokazatelným jízdním kvalitám vybudovala skálopevnou fanouškovskou základnu. Už z toho pohledu na vůz nesmíme nahlížet jako na ostatní – je hrubý, neurvalý, žere benzin po litrech a v základu stojí skoro 1,1 milionu korun. Jednoduše nic pro pozéry, ale nástroj pro skutečné automobilové nadšence, ze kterých se díky každodennímu boji se stovkami koní stávají praví řidiči.

Video

obrázek [600 x 387]  

Nejlevnější verze modelu1.089.000 Kč (2.5 WRX STI/221 kW)
Základ s testovaným motorem1.089.000 Kč (2.5 WRX STI/221 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.121.000 Kč (2.5 WRX STI/221 kW)

Plusy

  • Prvotřídní jízdní vlastnosti
  • Výborný motor a manuální převodovka
  • Přesnější řízení
  • Příjemnější interiér
  • Propracovaná technika podvozku

Minusy

  • Cena základního modelu
  • Foto: Petr Homolka
    Spolupracujeme s TipCars.com

    Subaru WRX STI

    Cena v základní výbavě: 1 089 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 121 000 Kč

    Základní výbava:Sedm airbagů, diodové přední světlomety, kovaná 18“ kola, sportovní výfuk, kožený volant STI, sportovní vyhřívaná sedadla kůže/alcantara, samočinná klimatizace, autorádio s AUX a USB, tempomat, hliníkové pedály, mezinápravový diferenciál DCCD, samosvorný diferenciál vpředu a vzadu, asistent rozjezdu do kopce, brzdy Brembo, 2x úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, zatmavená zadní skla atd.

    Výbava testovaného vozu:Metalíza (+ 12.000 Kč), zadní spoiler (+20.000 Kč).

    Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

    Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

    Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

    Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

     
    Technické údaje
    Motor Subaru WRX STI
    Typ motoru: přeplňovaný zážehový
    Válce / ventily: 4 / 4
    Zdvihový objem (ccm): 2457
    Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 6000
    Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 407 / 4000
    Provozní vlastnosti
    Maximální rychlost (km/h): 255
    Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
    Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14 / 8.4 / 10.4
    Rozměry a hmotnosti
    Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
    Objem nádrže (l):60
    Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1575 / 425
    Rozměr pneu:245/40 R 18
    rozměry vozu
    Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
    a) délka (mm): 4595
    b) šířka (mm): 1795
    c) výška (mm): 1475
    d) rozvor (mm): 2650
    e) rozchod vpředu (mm): 1530
    f) rozchod vzadu (mm): 1540
    Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
    g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1090 / 840
    h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 900 / 660
    i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
    j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
    k) šířka vpředu (mm): 1470
    l) šířka vzadu (mm): 1430
    délka sedáku vpředu (mm): 495
    délka sedáku vzadu (mm): 465
    výška opěradla vpředu (mm): 640
    výška opěradla vzadu (mm): 620
    místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
     

    Přidat názorDiskuse: Subaru WRX STI – Ještě lepší, než jste čekali







    Doporučujeme
    Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

    Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

    Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

    Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

     

    AutoRevue
    10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

    Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

    Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

    Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

     




    Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018 Subaru WRX a WRX STI: Modernizace pro rok 2018

    Facelift ostrých subárek přináší řadu vylepšení…

    David Vršecký si zahrál na taxikáře. Zákazníky vozil v Subaru WRX STI (+video) David Vršecký si zahrál na taxikáře. Zákazníky vozil v Subaru WRX STI (+video)

    Cestovat z bodu A do bodu B taxíkem vždycky nemusí být…

     



     
    Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

    „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

    Včera

    Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




    Blesk.cz

    Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

    Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

    Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

    Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

    Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

    Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

     

    iSport.cz

    TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

    TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

    Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

    Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

    Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

    Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

     

    Reflex.cz

    Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

    Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

    Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

    Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

    Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

    Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…