Suchá a mokrá kliková skříň: Víte, čím se liší?
Naprostá většina motorů osobních aut si vystačí s mazáním s takzvanou mokrou klikovou skříní. To znamená, že motor má olejovou náplň uloženou ve spodním víku, lidově zvaném olejová vana. Odtud je mazivo dopravováno k pohyblivým částem agregátu prostřednictvím olejového čerpadla. To olej nasává přes sací koš, ponořený do olejové náplně. Jednoduché a funkční, a hlavně většinou spolehlivé, řešení mazání motoru.
Na okruh to není
Popsaná a obecně rozšířená koncepce mazání bohužel není příliš vhodná tam, kde působí na vozidlo značné dynamické síly. U velmi rychlých aut, převážně supersportů a také závodních aut může docházet při jízdě v zatáčce vlivem značné odstředivé síly k pohybu olejové náplně k jedné či druhé strany olejové vany. V tu chvíli by mohlo dojít k odlití sacího koše, takže čerpadlo by po jistou dobu nasávalo místo oleje vzduch. Tím by se snižovala účinnost mazání. Prostě by teoreticky vzato běžel motor po určitou dobu prakticky na sucho.
Odlití olejové náplně mají za běžných okolností zabraňovat přepážky v olejové vaně. Ty však jsou účinné jen do určitých rychlostí a tedy velikosti odstředivé síly. Pokud ji přesáhnete, dojde i v tomto případě k odlití oleje. Navíc máte-li oleje ve vaně méně, tedy hladinu mezi ryskami olejové měrky, je popsaná situace ještě horší.
Řešení existuje
Aby bylo zajištěno mazání i při velkých dynamických silách působících na vozidlo při jízdě, používají motory těchto aut mazání se suchou klikovou skříní. O co přesně jde? Jde o to, že olejová náplň není uložena ve spodním víku motoru, tedy v olejové vaně motoru, ale v externě umístěné nádrži někde vedle pohonné jednotky v motorovém prostoru, přičemž spodní víko motoru je zpravidla tvořeno pouze plochým víkem.
Díky tomuto může být motor mimo jiné umístěný v karoserii níže, což snižuje těžiště vozidla.
Řešení se suchou klikovou skříní používá třeba osmiválec FSI vozu Audi R8. Zbývá si něco říci o olejovém čerpadle. To je na motoru zmíněného sportovního Audi kupodivu mechanicky poháněné. Nechybí ani obvyklý olejový čistič, umístěný mezi oběma řadami válců. Tedy na dobře přístupném místě. Olejové čerpadlo osmiválce Audi olej nasává přes výměník voda-olej umístěný vlevo vedle motoru ve snaze snížit teplotu oleje před jeho vstupem do motoru. Pro zajímavost, nádrž na olej je pod zadní kapotou R8 situována až za motorem.
Výměna je složitější
Mazaní se suchou skříní má svá specifika také v případě výměny oleje. Olej se tak musí vypouštět jak z olejové nádrže, tak i motoru. Ve druhém případě je třeba demontovat v případě osmiválce Audi dokonce čtveřici šroubových zátek. Olejová měrka samozřejmě neústí do motoru, ale také do nádrže na olej.
Která auta to ještě používají: BMW M5, M6, Ferrari 488 GTB, Porsche 911