Superb za 385 tisíc Kč pomohl Škodě na složitém trhu. Octavia za půl milionu nezabrala
V září se v Číně evropským automobilkám nedařilo. Výjimkou byla Škoda, jejíž prodeje díky letitému Superb třetí generace poskočily o jedenáct procent. Tedy alespoň v září, za celý letošní rok Škoda v Číně prodala o třetinu méně aut než před rokem.
Statistiky čínského trhu jsou pro fanoušky západních automobilek smutné čtení. Prakticky všechny tam letos - s výjimkou Tesly - výrazně ztrácí. Ustupují stále silnějším čínským automobilkám a první BYD si před Volkswagenem upevňuje vedení.
Nejprodávanější značky v Číně (1-9/2024) (prvních pět a evropské automobilky a Tesla) | |||
Pozice | Značka | Prodeje | Meziroční změna |
1. | BYD | 2.328.200 | 29,90 % |
2. | Volkswagen | 1.435.573 | -8 % |
3. | Toyota | 1.090.471 | -12,60 % |
4. | Geely | 816.638 | 16 % |
5. | Honda | 617.598 | -25,50 % |
... | |||
8. | Tesla | 460.200 | 6,10 % |
10. | BMW | 446.635 | -12,50 % |
11. | Mercedes | 442.911 | -7,10 % |
12. | Audi | 438.159 | -7,50 % |
33. | Volvo | 97.613 | -10,30 % |
64. | Peugeot | 20.773 | -24,10 % |
71. | Citroën | 15.025 | -29,90 % |
74. | Škoda | 12.138 | -33 % |
V září ale se ale dvěma evropským značkám povedlo vykázat meziroční růst, Škodě a Citroënu. U Škody vše táhl model Superb. Ten se v Číně stále prodává ve třetí generaci a zjevně pomohla probíhající akce marketingová akce.
Normálně jde Superb v Číně se 1.4 TSI se 150 koňmi pod kapotou a automatickou převodovkou pořídit v přepočtu za 570 tisíc korun. Lépe vybavené verze se 180 koňmi pak vyjde zhruba na 650 tisíc. To ale Číňany tolik neosloví, přidalo se proto výhod, které cenu reálnou stlačují na 385 tisíc, tedy tolik, co v Česku stojí nová Fabie. Má to ale spoustu podmínek. Tou hlavní je, že se auto po třech letech prodá zpátky dealerovi a vezme se (se slevou) Superb, Kodiaq nebo elektrické Volkswageny ID.4 nebo ID.6. Část úspory také leží v pojištění a servisu zdarma.
Čechy možná zaujme, že v reklamách se zdůrazňuje německý původ Superbu, což má být vedle ceny hlavní prodejní argument. Prodeje modelu za prvních devět měsíců letošního roku proti loňsku vzrostly o výrazných 140 procent. Bylo by ale chybou si myslet, že je auto v Číně nějak populární. Loni bylo mezi modely podle prodejnosti na 467. místě, letos poskočilo na 357. pozici. Ani v silnějších měsících se nepodívalo mezi 300 nejoblíbenějších modelů.
Zdroj: bestsellingcarsblog.com | |||
Nejprodávanější modely v Číně (1-9/2024) (prvních pět a modely Škody) | |||
Pozice | Značka | Prodeje | Meziroční změna |
1. | BYD Qin Plus | 362.721 | 14,40 % |
2. | Tesla Y | 337.648 | 5,50 % |
3. | BYD Seagull | 297.395 | 148,20 % |
4. | BYD Song Plus | 294.765 | 6,70 % |
5. | Nissan Sylphy | 240.204 | -7,10 % |
... | |||
371. | Škoda Superb | 4277 | 227,50 % |
404. | Škoda Kamiq | 3163 | -44,10 % |
459. | Škoda Kodiaq | 1894 | -35,20 % |
462. | Škoda Karoq | 1835 | -17,60 % |
510. | Škoda Octavia | 969 | -71,60 % |
Ani Škodě to příliš nepomohlo. V září prodala 2000 vozů (z toho 850 superbů), což stačilo na 70. pozici na trhu, kde se celkově prodalo 2,5 milionu osobních aut. Za celých devět měsíců udala 12 tisíc aut o třetinu méně než loni. To znamenalo pád o deset příček na 74. pozici mezi značkami, z nichž bude většina Evropanům neznámá.

Vedle Superbu se alespoň v září dařilo i modelu Kodiaq. I ten se v Číně prodává ještě v první generaci. Pořídit lze s dvoulitrovým TSI za přibližně 650 tisíc korun, a to ještě před započtením podobným výhod jako lze získat u Superbu. Za celých devět měsíců má ale Kodiaq o třetinu menší prodeje než loni. Všechny další modely Škody vykazují výrazný pokles. Například Octavií se za devět měsíců neprodalo ani tisíc. Čechy by nejspíše 4. generace modelu za 480 tisíc oslovovala více.
Škoda v Číně před pandemií dokázala prodávat i 300 tisíc aut ročně a měla ambice dostat se na půl milionu. Tehdy se zdálo, že je větší problém všechna ta auta vyrobit, než je prodávat. Situace se ale změnila a sny o velkém tržím podílu se rozplynuly. Stále častěji se hovoří o tom, že se značka z Číny zcela stáhne.