Supra končí, BMW Z4 bude žít dál. Krk mu zachránila manuální převodovka a s ní spojená spekulace
Zatímco Supra se loučí, Z4 díky manuálu dostala šanci žít dál. Automobilka tím získává cenný marketingový trumf.
BMW Z4 a Toyota Supra jsou sice sourozenci, ale reálně každý cílil na jinou klientelu a rozdílné jsou i jejich osudy. Supra je ryze sportovní náčiní pro náruživé řidiče, jimž automobilka přizpůsobila i řadu okruhově laděných edic. Zato Z4 je pohodový otevřený cruiser s univerzálním použitím. Díky širšímu klientskému záběru není překvapením, že zatímco Supra se s námi loučí a bude pokračovat pouze ve světě motorsportu, BMW přežije do dalšího období.
Stačí se podívat na loňské celosvětové prodeje. BMW Z4 se prodalo 10 482 kusů, což je ve srovnání s rokem 2023 o 4,3 % méně (10 957 kusů), ale stále výrazně více než v případě Supry. Té automobilka udala loni jen 2 615 exemplářů. Pro doplnění: modelu Z4 se u nás loni registrovalo 43 kusů a za první čtyři měsíce roku 2025 má na kontě 14 registrací. Za stejná období u nás Supra zvládla 13 registrací a letos dvě.
Server Motor1 s odkazem na další zdroje uvádí, že Z4 zachránila krk manuální převodovka, kterou automobilka se zpožděním přidala do nabídky. Obratem začaly prodeje růst a zejména v Severní Americe (+13,1 %) se těší značné oblibě. Původně měla výroba skončit letos v říjnu. Poté byl termín prodloužen na jaro 2026, ale pouze pro americký trh. Nyní to vypadá, že Z4 překoná i tuto metu, protože konkurenti z globálního trhu pomalu mizí a možnost manuální převodovky bude vzácností.
Automobilka má možnost ji využít jako marketingovou strategii. V roce 2030 hodlá přejít pouze na automaty, takže rozšíření nabídky manuálů, zejména u sportovních modelů, může vyvolat zvýšenou poptávku i z investičního hlediska.

Zdroj: BMW, Motor1, SDA I Video: BMW