Suzuki chtělo vyrábět konkurenta pro MX-5. A spolupracovalo... S Bugatti!
Dnes je jméno Bugatti spojováno s nejrychlejšími auty světa, ale hlavně s německým koncernem Volkswagen. V první polovině 90. let ale bylo všechno jinak. Za vším stál italský průmyslník Romano Artioli. Někdejší úspěšný prodejce vozů Ferrari, později také dealer Suzuki. Artioliho holding koupil práva na značku Bugatti už v roce 1987, ovšem první a vlastně jediný plod, který se dočkal výroby, supersport EB110, spatřil světlo světa o čtyři roky později.
Artioli měl velké plány. Postavil supermoderní továrnu v typicky modré barvě v Campogalianu poblíž Modeny. Jak symbolické. Vždyť Ferrari, Maserati, DeTomaso či Lamborghini sídlili jen o pár desítek kilometrů vedle. K tomu najal ty nejlepší automobilové inženýry, které přetáhl od uvedených značek. Toto je však dostatečně známá historie.
Co se však ví méně, je skutečnost, že Bugatti údajně pracovalo na malém sportovním autě pro Suzuki. Alespoň o tom napsal americký Road and Track. Vůz dostal pracovní název Suzuki Espresso (asi aby se dostatečně zdůraznilo, že na něm dělají Italové). Mělo jít o vůz s hnacím řetězcem uloženým před zadní nápravou. Tedy ve stylu Fiatu X1/9 či Toyoty MR2. A tudíž odlišné, než jakou nabízela a nabízí MX-5. Nemělo však jít o klasický roadster nebo spíše spider, nýbrž o kupé-targa. Tedy o karoserii s odnímatelnými střešními panely. Tedy opět jako X1/9 či MR2.
Mezi tím se však věci dost změnily a Suzuki uvedlo na trh roadster Cappuccino. Používalo klasickou koncepci a tedy opravdu jakoby z oka vypadlo „emikspětce“. Jen bylo menší a pouze s tříválcovým byť přeplňovaným motorem. A na rozdíl od roadsteru mazdy se nikdy nenabízelo s levostranným řízením. Přesto lze tato auta v Evropě potkat. Samozřejmě ve Velké Británii, ale také v Německu (osobní zkušenost). A Romano Artioli a jeho Bugatti Automobili? Stále více mu rostla křídla, čehož výsledkem byla koupě majoritního podílu akcií jiné firmy – Lotus Enginnering do té doby vlastněné GM. Artioli stále chtěl levný roadster a tak obnovil výrobu neúspěšného modelu Elan M100 s předním pohonem a motorem od Isuzu. Následně stihl Lotus prodat, aby to v roce 1995 zabalil.
Kdysi úžasná modrá továrna na předměstí Campogaliana dnes zeje prázdnotou. Škoda, že to se Suzuki nevyšlo. Možná by dnes bylo Bugatti takové, jak jsme ho měli kdysi rádi. Bez spojení s pýchou a osobností jednoho podobně pojmenovaného top konstruktéra Audi, člena rodiny Porsche a později top manažera celé skupiny VW.