Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Jimny: Malý offroad slaví čtyřicátiny (80 fotografií)

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 30. 4. 2010
74
25
Zobrazit náhledy (74)
Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny Suzuki Jimny
Před čtyřiceti lety se objevil první malý terénní vůz Suzuki, který nesl v názvu jméno Jimny. Až dosud se prodalo po celém světě 2,5 milionu kusů tří generací.

První Suzuki Jimny 360, nebo také LJ 10 bylo skutečným trpaslíkem. Pod kapotou se ukrýval titěrný dvouválec objemu 359 cm3, který nabízel pouhých 18 kW (25 k). Autíčko bylo skutečně rustikální, dovnitř se vešla jen trojice cestujících, místo pro čtvrtého zabíralo náhradní kolo. Střecha byla plátěná, stejně jako dvířka, která se otevírala zipem (!). Bylo možné jezdit i bez nich čelní sklo bylo sklopné.

První provedení vystřídalo v roce 1972 druhé LJ 20, které se o dva roky později začalo vyvážet také do USA, a to s pevnou střechou a volantem na levé straně. LJ 50 se zvýšeným výkonem ze srpna 1975 byla také určena jen na export. Další evoluce SJ 10/Jimny 55 z roku 1976 měla tříválcový motor o objemu 539 cm3, o rok později se objevila i větší čtyřválcová osmistovka SJ 20/Jimny 8/LJ 80. Stále si zachovávala kompaktní rozměry, vždyť na délku měřila jen 3,2 m. Ta se v březnu 1980 začala prodávat u našich západních sousedů - v Německu.

O rok později výroba první generace modelu Jimny skončila a nahradila ji druhá. Ta pokračovala v trendu různých názvů pro odlišné trhy, po roce 1989 se nabízela také u nás jako Samurai, to už měla vstřikování paliva. Japonské modely SJ 30 měly zprvu motory 0,55 a později 0,66 l, SJ 40 z roku 1982 se dostala na hranici jednoho litru a SJ 413 o dva roky později až k objemu 1,3 litru, který si zachoval i současný Jimny.

Radikální modernizace přišla v roce 1995 v podobě série JA. Na většině trhů ji v roce 1998 nahradil Jimny řady JB, starší modely SJ 40 a jejich odvozené varianty se ale stále vyrábějí, například v Indii jako Maruti Gypsy. Užitkové verze si mohou koupit zákazníci také na starém kontinentu.

Před dvanácti lety dostal Jimny nejen úplně novou karoserii, ale i motor 1,3 l s šestnáctiventilovou technikou a 63 kW. Systém pohonu všech kol má tři režimy – standardně je v činnosti pouze zadní náprava, přední je přiřaditelná a v módu 4WD-L (Low) se může malé suzuki spolehnout na permanentní záběr obou i s redukcí. Centrální a zadní diferenciály s uzávěrkami, kterými se mohli pochlubit někteří předchůdci, chybí. Podvozek je ortodoxní konstrukce s tuhými nápravami, tříramennými závěsy a vinutými pružinami.

Na některých trzích se prodává i turbodiesel 1,5 l, stejně jako kabriolet s plátěnou střechou. Na výběr jsou jak přímo řazená, tak i samočinná převodovka. U nás je v nabídce pouze uzavřené provedení s agregátem objemu 1,3 l a manuálním převodným ústrojím ve dvou výbavách. Loni dovozce prodal 64 kusů, za první čtvrtletí letošního roku zatím 11.

Co dokáže i starší Samurai v terénu, předvedli Chilané Gonzalo Bravo a Eduardo Canales. S upraveným vozem z roku 1986 vyšplhali 21. dubna 2007 po svazích sopky Ojos del Salado až do nadmořské výšky 6688 m. To pochopitelně stačilo na zápis v Guinessově knize rekordů, výše se dosud žádný automobil nedostal.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

pripomienka k pohonu
matoza
| 3. 5. 2010
ale taka featura na terenakoch bola, ked neboli automaticke kolesove uzavierky (alebo napevno) tak sa rucne odpajali hriadele v prednej naprave, (stary samuraj) a to bolo treba vystupit z auta pred vzjazdom do terenu prepnut na prednych kolesach, bolo to kvoli uspore paliva na normalnej ceste
Avatar - kolmar
Jimny a koroze
kolmar
| 2. 5. 2010
No tak to je problem...a keby si ty jazdil a bracha fotil? ci to by neboli profi foto? Ja s tym problemy memam...nas je dost >:D (bratov) a foto a video naozaj neni problem...ved prijdi si zajazdit sem - tam tu za kopec... ku Prešovu >:D :-!
Avatar - woody-alien
Jimny a koroze
woody-alien
| 1. 5. 2010
To víš, brácha je spíš na MPV a ladné polykání vzdáleností. ;-)

S tím focením je to docela problém, zkrátka potřebuješ asistenci. Je docela blbej nápad v momentě, kdy projíždíš zajímavej terén (bahno, terénní zlom, brod atd.) auto zastavit a vylézt ven si to nafotit.

No a Vitara...mám jí jako rodinný auto a vzhledem k tomu, jak jsem si poslední dvě sezóny zimu doslova vychutnával, pochybuju o tom,že bych měl chuť jí prodávat. A to nemluvím o ztrátě hodnoty. I když nikdo neví co bude za rok... ;-)
Avatar - kolmar
Jimny a koroze
kolmar
| 1. 5. 2010
Tak som si tu recenziu prestudoval, dost slusne :yes: len prosim nechaj sem-tam brachu doma a poriadne autu naloz v terene - a potom pridaj foto ;-)
Moj bracho je opak, od mala jazdime traktormi tak on nazenie auto do vsetkeho mozneho...zvyknuty... >:D

PS: no viac ma zaujima Vitara...nebudes ju cca o rok predavat? ak ano tak sa ohlas!
Avatar - woody-alien
Jimny a koroze
woody-alien
| 30. 4. 2010
Vitaru mám, jsem s ní spokojenej. Potřeboval jsem auto na krátký trasy a vyřešil jsem to trochu nestandardně,no.. ;-) Brutální kostitřas to překvapivě není...mám to popsaný v recenzi na MACZ.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku