Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet – Není tam slovíčko sport navíc?

Martin Machala
Diskuze (88)

Výkon motoru 103 kW mnohé zrovna neslibuje, Swift Sport si ale stačil vybudovat velmi slušnou pověst zábavného diblíka. Pobavil?

Design, interiér


Nikdy jsem nebyl kdovíjakým fanouškem Swiftu Sport, i když se jednu dobu prodával za opravdu zajímavé peníze a celkový mix vybaveného malého auta s příjemně dynamickým motorem a docela zajímavými jízdními vlastnostmi vůbec špatný nebyl. Takové fajn auto pro holky.

Při pohledu na nový a jak jinak než žlutý Swift Sport (viděli jste ho někdy někdo v jiné barvě?) jsem měl velice podobné myšlenky. Možná ještě víc holčičí. Hravější design se posunul za mě možná až moc holčičím směrem, je to takové roztomilé malé autíčko.

Protože se ale na první pohled nemá dát a v Mostě měli volno, vydali jsme se spolu na rychlé kolečko – to už ostatně víte ze čtvrtečního videa. A pokud jste se dívali, víte i to, že roztomilý žlutý čumáček nakonec velmi příjemně překvapil. I dosaženým časem.

Čumáček to prostě je

Nový sport si pořídil si třeba agresivnější masku chladiče, na kterou v nárazníku navazují voštinové mřížky, z boku si prosím všimněte černých nástavců prahů a sedmnáctipalcových litých kol, vzadu pak dvojice kulatých a poměrně efektních koncovek výfuku. O něco ostřejší tedy je, alespoň pro mě je to ale pořád čumáček, který se bude líbit hlavně holkám. A co říkáte na schovanou kliku zadních bočních dveří? Co komu udělala klasická, za kterou jde normálně vzít? Tohle si však říkám u každého auta, vybaveného tímto zcela zbytným designovým prvkem.

Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

Uvnitř mě jako u sportovně laděného vozítka velice zajímala pozice za volantem a sedačky. Druhý bod plní Swift Sport víc než dobře, sedačky s výraznějším bočním vedením (na fotkách je možná ještě o něco výraznější než ve skutečnosti) řidiče i spolujezdce v zatáčkách příjemně podrží, integrovaná hlavová opěrka určitě vyhoví většině klučičích i holčičích postav. Sedí se ovšem dost vysoko, což prospívá výhledu (holky budou mít radost), já bych však uvítal alespoň pár centimetrové snížení. Volant s jen minimálním zploštěním v dolní části věnce (další zbytný prvek) si mohl odpustit klavírní dekoraci, podle mě by působil hodnotněji, povedlo se tlačítkové ovládání (logické, navíc i provedení vypadá dobře). Nepovedly se však tvrdé plasty na přístrojovce. Nic proti nim, v malém autě v pohodě, povrchová úprava ve Swiftu Sport se ale leskne jak… Dosaďte si přirovnání.

Infotainment by možná snesl upgrade grafiky a dotykové ovládání úrovně hlasitosti na displeji je vyloženě nešikovné (díky naopak šikovnému tlačítku na volantu se však stejně nikdo dotýkat nebude), s ergonomií jsem však spokojený byl, vyloženě se mi líbilo ovládání ventilace, užasl jsem při pohledu na klasický přístrojový štít. Jednou o něm budeme vyprávět dětem.

Vzadu by možná mohlo být o něco víc místa, to samé platí i pro kufr se základním objemem 265 litrů, zde ovšem nutno připomenout délku necelých 3,9 metru. Je to zkrátka čumáček.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Necelá tuna vs. 103 kW

Asi už víte, že u nového Swiftu Sport přišla na řadu přeplňovaná čtrnáctistovka, která nahradila atmosférickou šestnáctistovku. Ta byla podle mnohých jedním z největších zdrojů řidičského blaha předchůdce (točení do vysokých otáček, tedy blaho…), já jsem byl při hodnocení šestnáctistovky trošku zdrženlivější, přišlo mi, že ani ve vysokých otáčkách čtyřválec s výkonem 92 kW nijak zvlášť nejede. U atmosfér z posledních let mám tak nějak všeobecně pocit, že se to vysokootáčkové blaho (kdysi charakteristické) už moc nedostavuje.

Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

Čtrnáctistovka BoosterJet s výkonem 103 kW přináší v prvé řadě nezpochybnitelný dynamický přínos - nový Sport je s hodnotou 8,1 s na stovce o osm desetin rychleji, vrchol točivého momentu 230 N.m umístěný mezi 2500 až 3500 pak znamená… Správně, ručičku otáčkoměru k červenému poli posílat opravdu nemusíte (úplně a bohatě stačí nejvýš pět tisíc), velmi pěkná pružnost přichází už pod dvěma tisíci. Nejen z pohledu každodenního používání jednoznačná výhoda. Na atmosférickou šestnáctistovku jsem s kapesníčkem v ruce nevzpomínal. I díky spotřebě, kterou jsem při zmíněném každodenním používání dokázal držet kolem sedmilitrové hranice, pokud byste zvolili mostecké tempo, dostanete se krátkodobě přes dvacet, ale to je samozřejmě extrém. Normálně zábavnější a ostřejší styl (nikoliv tedy mostecké ždímání) znamená spotřebu mezi osmi a devíti litry. 

Je fakt rychlý!

Výsledný čas 2:07 není vůbec špatný, Fiesta ST dokázala objet Most sice o čtyři sekundy rychleji, na druhou stranu duo Mazda MX-5 a Subaru BRZ bylo o dvě sekundy pomalejší. A hlavně, ve Swiftu Sport jsem se cítil opravdu rychle, respektive mi přišlo, že suzuki upaluje i na okruhu, který pocit rychlosti jinak většinou dost eliminuje (zvlášť u auta s výkonem 103 kW). Čekal jsem, že se budu ploužit a vyhlížet uzounkou okresku, slušně jsem se však bavil i v širokém a bezpečnostními zónami obdařeném Mostě.

Hlavně díky nízké hmotnosti, vždyť Swift Sport se vejde do tuny (s pohotovostními 970 kg je novinka o necelý metrák lehčí než předchůdce), jsem měl z mostecké jízdy velmi svižný pocit. Podtunová hmotnost je pro mě nejsilnější dojem z nového Swiftu Sport – nejenže díky ní bohatě stačí i 103 kW, nejpodstatnější je samozřejmě všudypřítomná lehkost. Vím, zní to banálně, ale nic lepšího nevymyslím. I bez samosvoru Swift Sport moc pěkně zatáčí, protože je zkrátka lehký. Na výjezdu ze zatáčky si stačí dávat jenom trošku pozor na plyn (nedotáčivost se z podstaty věci dostavit může) a suzuki čiperně upaluje z oblouku pryč. Protože je zkrátka lehké. Jenom poprosím, pokud by se výstražné blikače nespouštěly při každém jenom trošku intenzivnějším brždění, moc by mi to pomohlo.

Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

Suzuki údajně pro Swift Sport přepracovalo vlečenou zadní nápravu, po mostecké zkušenosti bych tomu docela i věřil. Porovnání s normálním swiftem jsem sice neměl, zadek sportu však byl zábavně a předvídatelně „úskočný“. Na brzdách před zatáčkou jsem si zkrátka mohl zadek suzuki trošku odsadit, v čemž swift podporovalo také dost měkké odpružení. Ani náhodou bych to neviděl jako negativum, že jsem se v Mostě neustále nakláněl ze strany na stranu, taková charakteristika se za prvé perfektně hodí pro srandu s přenášením hmotnosti (i když ta v případě tohoto suzuki skoro žádná není) a za druhé je pak Swift Sport logicky hezky komfortní. Pěkně to napsal Honza Mička, který jízdní projev žlutého suzuki srovnával s Mazdou MX-5. Pravdu má, chlapec. Sice zadokolka, ovšem podobně poddajná a lehoučká.

Šestistupňová převodovka se dočkala zkrácení drah, což jistě potěší, řazení je jinak víc než solidně přesné, spokojený jsem byl i s řízením – přední kola jsem v Mostě docela cítil.

Závěr


Závěr

Sebe si asi v Suzuki Swift Sport úplně představit neumím, hlavně kvůli dost holčičímu výrazu, podceňovat byste ale tohle malé auto rozhodně neměli. Nečekal jsem mnoho, předchůdce mě nikdy moc nebavil, o to víc mě novinka příjemně překvapila. Už mosteckým časem 2:07, nečekal jsem ani to, že si za volantem Swiftu Sport budu připadat rychle i na okruhu.

Největší devizou je jednoznačně nízká hmotnost, která víc než pozitivně ovlivňuje dynamiku (suzuki výkon 103 kW úplně stačí) a také hbité jízdní vlastnosti. V každé jízdní situaci zkrátka cítíte, že nový Swift Sport neváží skoro nic.

Video se připravuje ...

Velmi komfortní podvozek pak podporuje každodenní využití, počítá se také přiměřená spotřeba paliva mezi sedmi a osmi litry. V interiéru zarazily lesklé tvrdé plasty, ovládáním a ergonomií však suzuki ve většině případů potěšilo, pochválit musím i přední sedačky, i když sedět by se mohlo níž.

A ještě jednu velmi silnou stránku tenhle žluťas má. Stojí totiž víc než příznivých 479.900 Kč a výbava je naprosto kompletní, nechybí vůbec nic. Sice si za nic nepřiplatíte, individualizace se omezuje na výběr barevného odstínu, komu by to ale vadilo, když je standard tak bohatý. Mít tohle auto moje holka, asi bych si ho občas půjčil… Jo a slovíčko sport v názvu navíc není.

Nejlevnější verze modelu 254.900 Kč (Swift 1.2 DualJet/66 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem 479.900 Kč (Swift Sport 1.4 BoosterJet/103 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 479.900 Kč (Swift Sport 1.4 BoosterJet/103 kW)
Testovaný vůz s výbavou 479.900 Kč (Swift Sport 1.4 BoosterJet/103 kW)


Plusy

  • Velmi nízká hmotnost
  • Příjemně dynamický motor se slušnou spotřebou
  • Komfortní podvozek, který umí být i zábavný
  • Přesné řazení, řízení se zpětnou vazbou
  • Nízká cena, bohatá základní výbava

Minusy

  • Holčičí design
  • Lesklé tvrdé plasty v interiéru

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (88)

Doporučujeme

Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet
Cena základní sestavy 479 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, systém pro udržování v jízdním pruhu, asistent rozjedu do kopce, denní svícení LED, LED přední světlomety, automatická dálková světla, přední mlhovky, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, elektrická boční okna, dálkový centrál, bezklíčové startování, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera, navigace, vyhřívané přední sedačky, litá kola, sada na opravu pneumatik, adaptivní tempomat, palubní počítač. Kč
Cena testované sestavy 479 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1373
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.8 / 5.6
Emise CO2: 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 265 / 947
Objem nádrže (l): 37
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 970 / 475
Rozměr pneu: 195/45 R17
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3890
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2450
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 11. 2019 00:19
Re: pecka
A aká je?
7. 11. 2019 10:30
Re: Musím se Martina zastat
Ako majitel tej "hnusnej zltej" pozdravujem :D

Pri 0 - 100km/h mu namerali ak dobre pamatam 7,46s

J.
7. 11. 2019 10:26
Re: pecka
Ver mi ze aj je. :)

J.
21. 10. 2019 22:37
Re: Musím se Martina zastat
Auto mám už od února,s voody-alienem(Martinem) souhlasím,ale mám pocit,že tu nepadla ještě jedna věc.S tímhle autem se dá taky v pohodě jezdit za 5,5 litru a vůbec to není ekojízda.
PS: Z diskuze mám pocit,že se tady spíš řešily vlastnosti Fiesty ST...
SWIFT SPORT VE SVÝ KATEGORII A V CENĚ DO PŮL MEGA VŮBEC NEMÁ KONKURENCI ;-)
20. 10. 2019 13:37
Re: Denní využití
Taky s Tebou souhlasím. Na mokru se tyhle obludy s těžkými motory v zatáčkách nechytají ani náhodou. Auto s váhou 1000kg s tím nemá problém a pokud jej obuješ alespoň do Bridgestona Turanza 05, tak 180km/h po dálnici v dešti dá jen málokteré auto....:)