Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift Sport – Poslední samuraj

Aleš Jungmann
Diskuze (71)
Narazit na nový japonský hot-hatch je hodně velká náhoda. Tradiční výrobci vyklidili pole, Suzuki však se svým Swiftem dál vzdoruje. Jak dlouho ještě?

Některá auta se snaží až moc. Jejich výrobci nasazují do boje komplikované dvouspojky, vypiplané turbomotory a palubní zábavní systém se 156 různými informacemi, přičemž ani jednu z nich nepotřebujete. Je to přece moderní, ne? O to větší zklamání pak člověk zažije, když zjistí, že auto nefunguje.

Swift Sport na to jde úplně jinak. Nesnaží se vás ohromit brožurou plnou technických zajímavostí a místo toho se spoléhá na osvědčený recept: lehké auto (Sport má jen 1060 kg), točivý atmosférický motor, jistý sportovní podvozek a manuální převodovka spolu tvoří neuvěřitelně zábavný mix.

Dříve byla Swiftu Sport vyčítána absence šestistupňové převodovky, nová generace však šestku, vhodnou pro pohodlné dálniční přesuny, nyní standardně nabízí. Při stovce točí Swift 2.800 min-1 a na palubě je docela příjemné ticho, navíc díky hustěji poskládaným rychlostem můžete mnohem lépe trefovat požadované otáčky. V praxi to funguje tak, že co stupeň, to zhruba tisíc otáček dolů.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Dobrá, to vše už tady ale bylo – co nového je na testovaném Swiftu Sport? Že by třeba denní svícení, jehož absence trápí zapomnětlivé majitele? Ale ne, to jen nyní už můžete před manželkou či přítelkyní koupi Swiftu Sport mnohem lépe obhájit: má totiž pět dveří! Na zadní sedadla se lépe nastupuje, k připevnění dětské sedačky teď už nepotřebujete stáž u pana Berouska... no a tak podobně. Víte co, pojďme si zajezdit!

Toč, toč toč!

Říci o autu, že jezdí, jako by se vrátilo deset let nazpět, většinou není moc pochvalné. V případě malého hot-hatche je však opak pravdou: jistá oldschoolovost je jeho silnou stránkou. Malé, lehké auto není pro atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 100 kW problém rozhýbat a nedostatkem výkonu netrpíte ani v nižších otáčkách. Pokud to však s prázdnou okreskou před čelním sklem myslíte opravdu vážně, musíte si podřadit. Doporučuji držet otáčky určitě nad čtyřmi tisíci, protože právě v pásmu od zhruba pěti tisíc otáček se pod kapotou sympatického hatchbacku probouzí malá motorová pila.

Na pokácení sekvoje to není, ale na hezké povození rozhodně ano. Jednotlivé rychlosti jsou, jak už bylo řečeno, dobře poskládané za sebe, takže člověk má pocit, že z auta opravdu dokáže vyždímat i tu poslední kapičku výkonu. Zvuk vytočeného motoru, atakujícího 7 tisíc otáček, není uměle generovaným představením pro důvěřivou posádku: on tak opravdu zní. Řadový šestiválec od BMW to, pravda, není, i tak se mi ale charakter malého čtyřválce zamlouval. Rozhodně nebyl otravný, jako některá sportovní auta s turbomotory a uhučenými výfuky (aby se přebil ten často nijaký zvuk motoru).

Řazení by klidně mohlo být o něco preciznější, o něco hůře je na tom však řízení. Zde by vůbec nevadil menší účinek posilovače, který by dovolil preciznější vedení auta v zatáčce. Podvozek je totiž velmi dobrý, Swiftík se zakousne do oblouku a drží, co to dá; přicházející nedotáčivost jasně ohlásí kvíknutí pneumatik. Čitelnost podvozku i jeho použitelnost pro každý den (ano, je tvrdší, ale nikoliv prkenný) mě velmi mile překvapila. Stejně dobrá jsou sedadla, která asi padnou jen útlejším postavám: ti prostorově náročnější si budou stěžovat na nedostatek místa mezi výraznými bočnicemi sedáku i opěradla.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Tím se dostáváme k výšce sedáku vzhledem ke zbytku auta, která je stále zbytečně velká. Po čase si zvyknete, za příjemně tlustým volantem si příjemnou polohu najdete, ale u sportovního modelu mohli inženýři nějaký ten centimetr ubrat.

Tak ale dost hledání chyb. Swift Sport je, celkově vzato, řidičsky velmi dobrým autem, jedním z posledních, ve kterých si rychlost musíte opravdu zasloužit. Hlavně zato dostává pětidveřová verze čtyři hvězdičky.

Video se připravuje ...

První cena vozu199.900 Kč (1.2 GA 3d. 69 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací379.900 (Sport 3d. 100 kW)
Základní cena testovaného vozu389.900 Kč (Sport 5d 100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků389.900 Kč (Sport 5d. 100 kW)

Plusy

  • Sympaticky dravý vzhled
  • Výkonný motor s nízkou spotřebou a dobrým zvukem
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Zábavný charakter podvozku, ovladatelnost

Minusy

  • Vyšší posaz za volantem
  • Úzká sedadla
  • Přeposilované řízení
  • Nemá denní svícení

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (71)
Suzuki Swift Sport
Cena základní sestavy 389 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, Kolenní airbag, ABS + EBD, ESP (stabilizační systém) + TCS, ISOFIX, Elektricky ovládaná přední a zadní okna, automatická klimatizace, startování motoru tlačítkem, systém bezklíčkového odemykání vozidla, vyhřívání předních sedaček, CD tuner + MP3, WMA přehrávač + ovládání na volantu (6 reproduktorů), USB port pro připojení iPodu + USB memory, bluetooth, zadní parkovací senzory, sportovní sedačky, pedály z nerez oceli, Přední A a B sloupky v černém provedení, světlomety xenonové HID, mlhovky, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, výškově a podélně nastavitelný multifunkční kožený volant, tempomat, 195/45R17+ disky z lehké slitiny, opravná sada pneu (bez rezervního kola), metalíza Kč
Cena testované sestavy 389 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 6900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.2 / 6.4
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 902
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1060 / 420
Rozměr pneu: 195/45 R17
Suzuki Swift Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3890
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 10. 2013 13:09
Re: Nejlepší hot-hatch
:-) ;-) :-) :yes:
Avatar - citroen_bx
21. 7. 2013 21:09
Nejlepší hot-hatch
Držím swiftu palce, design má totiž na jedničku, stejně jako zpracování a motor. Ale bojím se, že konkurence je příliš tvrdá a že to s tímhle roztomilo-ostrým autíčkem nedopadne moc dobře.
Avatar - Enthusiastic.driver
20. 7. 2013 13:34
Re: Nejlepší autíčko své třídy.
A touto debatou o fun faktoru a relativní bezpečnosti se oklikou dostáváme ke kategorii malých roadsterů a starých plechovek, kde fun faktor přichází při relativně malých rychlostech, protože v těch vyšších už to je spíše fear faktor >:D
Avatar - white label
20. 7. 2013 10:54
Re: Nejlepší autíčko své třídy.
Souhlas. Začátečník (nebo i pokročilé "dřevo") s tím bude mít určitě větší problémy, není to totiž jen o tom nebrzdit. Je to o přesném odhadu nájezdové rychlosti, optimální stopy apod. Pokud se přesně odhadne nájezdové rychlost a zvolí ideální stopa, pak se do protisměru nedostane, na což samotná míra brzdění před zatáčkou nemusí mít vliv, protože jakým způsobem se dosáhne té optimální nájezdové rychlosti je relativně podružná věc. Jen to více odnesou brzdy a pneu.
Avatar - white label
20. 7. 2013 10:45
Re: Nejlepší autíčko své třídy.
Jj, to je pravda. Když vezmu oba vozy v sériové výbavě pouze staticky, dělá na mě SSS celkově mnohem lepší dojem, ideálně 3dv. v bílé perleti (která je u SSS taky bez příplatku).