Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4 - Modernizovaný horal

Ondřej Pavlůsek
V polovině října na český trh dorazilo faceliftované Suzuki SX4. Provedené úpravy jsou na první pohled sice minimální, ale výsledek je přesto velmi zajímavý.

Český trh oblažuje Suzuki SX4 svou přítomnosti již od roku 2006 a jak ukazují prodejní výsledky, vedlo se mu před faceliftem poměrně dobře. V prvním pololetí letošního roku se stal dokonce nejprodávanějším modelem své značky, když se pro něj rozhodlo 806 zákazníků. Hlavním důvodem prodejních úspěchů modelu SX4 je bezpochyby jeho líbivý design, prostorný interiér a kvalitní technika ve spojení s agresivní cenovou politikou dovozce.

Zákazníci mají na českém trhu u modernizovaného provedení možnost volby mezi pětidveřovým hatchbackem a čtyřdveřovým sedanem. Paleta pohonných jednotek obsahuje dva modernizované zážehové motory a nový turbodiesel. S pohonem všech čtyř kol je nabízen pouze hatchback se vznětovým agregátem nebo výkonnějším zážehovým motorem. Právě posledně jmenovaná motorizace je předmětem tohoto testu.

suzuki testy nizsistredni suzuki testy nizsistredni  

Neviditelný facelift

Modernizace Suzuki SX4 se na vzhledu exteriéru projevuje velmi nenápadně. Postřehnutelná je prakticky pouze zepředu, kdy je vidět nový přední nárazník. Tento rozměrný plastový díl zachovává původní umístění masky chladiče, vstupu vzduchu pod poznávací značkou i mlhových světel a mění se víceméně jen tvary těchto prvků.

Pozorní jedinci si mohou u hatchbacku s pohonem všech čtyř kol v provedení Outdoor všimnout nově tvarovaného stříbrného dílu na spodní části zadního nárazníku. Poslední změnou je již jen nový design 16palcových litých kol.

Jen drobnosti

Podobně jako exteriér ani interiér si nepřipravil žádné překvapení v podobě nových tvarů nebo materiálů. Palubní desce i výplním dveří stále vládnou tvrdé plasty, které se naštěstí mohou pochlubit kvalitním zpracováním a důkladným slícováním. S povrzáváním v interiéru tedy Suzuki rozhodně problém nemá.

suzuki testy nizsistredni suzuki testy nizsistredni  

Z novinek v interiéru je nejdůležitější a rovněž nejviditelnější nový přístrojový štít s integrovaným displejem palubního počítače. Ten navíc dostal nové funkce, jako například výpočet dojezdu. Další změna byla provedena na středové části palubní desky, kde jsou nově tvarované výdechy ventilace, nový panel autorádia a také nové ovládání klimatizace.

Vše ostatní zůstává beze změn. Řidič si tak stále musí vystačit pouze s výškově stavitelným volantem a celá posádka se musí smířit se skutečnosti, že ji obklopují jednodušší plasty, což díky jejich kvalitnímu zpracování není příliš velký problém.

Suzuki SX4 své posádce nabízí vyšší sezení a bohaté prosklení kabiny, díky němuž je z vozu dobrý výhled. Jen pohled šikmo vpřed omezuje rozdělený A-sloupek, za nějž se může schovat i celý osobní vůz. Cestující na předních sedadlech mají dostatek prostoru ve všech směrech a stejně jsou na tom i pasažéři na zadním děleném sedadle. Přední opěradla i sedáky jsou příjemně tuhé a nabízejí přijatelný komfort i pro delší cesty. Vzadu je to trochu jiné, výplně opěradla jsou překvapivě velmi měkké a to nemusí být na delší cestě vítaná vlastnost.

Nastupování i vystupování z předních sedadel je pohodlné díky do široka otevíraným dveřím a téměř obdélníkovému tvaru vstupního otvoru. Prakticky to samé platí o druhé řadě sedadel.

suzuki testy nizsistredni suzuki testy nizsistredni  

Vzhledem k minimálnímu rozsahu modernizace v interiéru se v případě zavazadlového prostoru nic nezměnilo a tak je zde stále k dispozici základní objem 270 litrů, který je možné po sklopení zadních sedadel zvětšit až na 1045 litrů. Daň za pohon všech čtyř kol a schopnost zdolávat lehký terén představuje nákladová hrana ve výšce 750 mm a podlaha ve výšce 680 mm. Milé je sklápění celých sedadel (nejprve opěradlo, přes něj pak i sedák), vzniká tak téměř rovná podlaha.

Nejzajímavější novinka

Zážehové motory Suzuki mají velmi dobré jméno díky svým výkonům, které nabízejí z relativně malých objemů. Ostudu své značce rozhodně neudělá ani modernizovaný benzinový čtyřválec 1.6 VVT, který nyní nabízí 88 kW (120 k) při 6000 min-1. Tento motor živě reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a spolupracuje s přesnou a dobře odstupňovanou pětirychlostní manuální převodovkou.

Vzhledem k vyšší stavbě vozu a velké čelní ploše poměrně příjemně překvapila spotřeba paliva během testu. Díky novému převodování nyní při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2500 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor jen 3300 min-1. Suzuki si v těchto režimech řekne o 5,9 l na 100 km, resp. 8,5 l benzinu na 100 km. Průměrná spotřeba po týdenním testu byla 6,5 l/100 km, což přesně odpovídá údaji, který výrobce uvádí pro kombinovaný provoz.

I s modernizovaným motorem se vás Suzuki bude snažit přesvědčit, že nejvhodnější styl cestování je pohodové tempo těsně pod hranicí povolených rychlostních limitů. Podvozek nabízející kombinaci vzpěr McPherson vpředu s vlečenými zadními rameny se zkrutnou příčkou je naladěn především na komfortní jízdu a přejezdy malých nerovností zvládá bez rázů, které by obtěžovaly posádku. S většími dírami je to už horší, podobně jako se zpětnou vazbou od kol ve volantu, kterou elektrický posilovač úspěšně eliminuje. I přes komfortní nastavení odpružení a použití 16palcových kol se SX4 v zatáčkách příliš nenaklání, přestože tomu nahrává celková výška 1605 mm i světlost 175 mm.

suzuki testy nizsistredni suzuki testy nizsistredni  

Modernizace vedle úspornějšího a zároveň živějšího motoru přinesla eliminaci neduhu, který byl u Suzuki SX4 často kritizován. Odhlučnění je nyní provedeno velmi kvalitně. Pohonná jednotka posádku neobtěžuje svým zvukem. Při nižších otáčkách o ní cestující prakticky neví a při vyšších otáčkách je její zvukový projev na přijatelné úrovni, kdy ještě není nepříjemný. Podobné je to i s hlukem od kol. Ten do interiéru proniká ve větší míře jen při vyšších rychlostech na nekvalitním povrchu nebo v lehkém terénu.

Terénní možnosti SX4 jsou důležitým prodejním argumentem i když verze 4x4 u nás kupuje jen polovina zákazníků tohoto modelu. Jednodušší řešení pohonu 4x4 odpovídá cenové kategorii, ale jde o rozumný kompromis. K dispozici jsou režimy 4x2, 4x4 (jen v nižších rychlostech) nebo Auto (samočinné přiřazení pohonu zadní nápravy, podle aktuální potřeby). V kombinaci s vhodnými pneumatikami zvládne SX4 spolehlivě obsloužit většinu dopravních požadavků horalů.

Facelift na jedničku

Suzuki nemění vítězný tým, jen jej doplňuje o nové prvky. Mezi ně patří vylepšený motor 1,6 VVT, který dnes patří ke špičce ve třídě. Je tichý i úsporný, v obojím mu ale vydatně pomáhá dobře odstupňovaná i když jen pětistupňová převodovka.

Všechny dosavadní přednosti zůstávají: povedený design, prostorný interiér, dobré jízdní vlastnosti, možnost volby pohonu všech kol i slušné jízdní pohodlí. Nyní k nim můžeme přidat kvalitní odhlučnění interiéru.

Mezi slabiny stále patří jen výškově seřiditelný volant, horší výhled šikmo vpřed a měkké čalounění zadního opěradla. Kosmetickou vadou se pro některé potenciální zákazníky může stát nepřítomnost měkčených plastů v interiéru, ale většina věrných Suzukistů nad tím mávne rukou…

První cena vozu 289.900,-Kč (SX4 GA 4x2, 1.5 VVT, 82 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 344.900,-Kč (SX4 GL/AC 4x2, 1.6 VVT, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu 439.900,-Kč (SX4 GLX 4x4, 1.6 VVT, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 450.900,-Kč (SX4 GLX 4X4, 1.6 VVT, 88 kW)

Plusy

  • Živý motor, který s chutí akceleruje
  • Dobré odhlučnění motoru, vhodné zpřevodování
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení a řazení
  • Pohon 4x4
  • Prostorný interiér
  • Líbivý a pomalu stárnoucí design

Minusy

  • A-sloupek karoserie je příliš silný a omezuje výhled šikmo vpřed
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Jednoduché plasty v interiéru
  • Nepohodlné zadní opěradlo
Ondřej Pavlůsek
Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD + posilovač brzdné síly, dva přední velkoobjemové airbagy, boční airbagy, hlavové airbagy přední i zadní, boční výztuhy dveří, bezpečnostní pedálová skupina, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, ISO systém uchycení dětské sedačky, bezpečnostní zámky dveří, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, startování motoru bez klíčku zapalování, otáčkoměr, informační display (čas/teplota/spotřeba), upozornění zapnutí světlometů a otevřených dveří, akustické upozornění zapnutí bezpečnostních pásů, kontrolka nouzové zásoby paliva, otevírání víčka nádrže z místa řidiče, přední mlhové světlomety, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, posilovač řízení, výškově nastavitelný tříramenný volant obšitý kůží, výškově nastavitelná sedačka řidiče, vyhřívané sedačky přední, textilní čalounění sedadel, sklopné zadní sedačky dělené 60:40, výdechy topení pro zadní sedačky, automatická klimatizace, pylový filtr, rádio s CD/MP3, ovl. na volantu, 8 reproduktorů, 12V zásuvka ve středové konzole, elektrické ovládání oken přední a zadní, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, zrcátka ve slunečních clonách, držáky nápojů 2 vpředu / 1 vzadu, kapsy ve všech dveřích a v opěradle spolujezdce, schránka pod sedačkou spolujezdce, pevný kryt zavazadlového prostoru, držáky pro uchycení zavazadel v zav. prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, tónovaná skla (zelená), zatmavená zadní okna, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, ochranné boční lišty, černé plastové lemy blatníků a nárazníků, plastové překryty středové části nárazníku, střešní ližiny, dojezdové rezervní kolo T 135/90 D16, hliníková kola s pneumatikami 205/60 R16 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 11.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5.5 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 1045
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1255 / 430
Rozměr pneu: 205/60 R16
Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4150
b) šířka (mm): 1755
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1445
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano