Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská rallye po 1. etapě: Vede Suninen, Ogier a Latvala v příkopu

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 15. 2. 2019
102
1
Zobrazit náhledy (102)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Finský jezdec továrního týmu Ford Teemu Suninen vede po prvním dnu Švédskou rallye, druhý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Vítěz úvodního podniku a obhájce titulu Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC) havaroval na RZ6 a je mimo hru o vítězství. Stejně je na tom Fin Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC), který skončil ve sněhové závěji na poslední páteční zkoušce.

Po noční čtvrteční superspeciální rychlostní zkoušce v Karlstadu, čekalo v pátek posádky celkem sedm měřených testů v celkové délce 137,41 kilometrů. Rtuť teploměru se pohybovala nad nulou, a tak především druhé průjezdy rychlostními testy nebyly o sněhu, ale připomínaly spíše šotolinové tratě. Každá z pneumatik závodních speciálů je totiž opatřena 384 hroty v délce 20 milimetrů a ty na slábnoucím ledovém podkladu nadělaly z povrchu tratě pořádnou paseku.

Favorité končili ve sněhu

Dopolední páteční program zvládl nejlépe Ott Tänak (Toyota). Estonec byl ve třech testech dvakrát první, jednou druhý a dostal se na pozici lídra. „Auto funguje výborně, i když jako jedni z prvních na trati čistíme stopu pro ostatní. Podmínky jsou nejlepší, jaké jsem kdy ve Švédsku zažil. Ovšem, jak pozoruji, budou druhé průjezdy úplně o něčem jiném,“ předpovídal Tänak. O několik hodin později se ukázalo, že měl pravdu. Svědčí o tom hlasy jezdců v cíli páté zkoušky (druhý průjezd RZ2). Jejich slova jsou dostatečně výmluvná.

„Místy je skvělý grip a někde skoro žádný. Nejde to předvídat.“ (Elffyn Evans, Ford)

„Podmínky jsou hrozně těžké, zadek je neustále v aquaplaningu.“ (Teemu Suninen, Ford)

„Občas je dobrý grip, jinde je břečka. Nejel jsem úplně naplno.“ (Jari-Matti Latvala, Toyota)

„Opravdu těžko se v těchto podmínkách drží auto ve stopě.“ (Sebastien Loeb, Hyundai)

„Trať je víc šotolinová než sněhová. Trefil jsem sněhovou bariéru a udělal hodiny.“ (Thierry Neuville, Hyundai)

„Teď to není sranda, je to o přežití. Nechtěl jsem riskovat, necítil jsem se.“ (Sebastien Ogier, Citroën)

Tänak sice neudělal na RZ5 žádnou chybu, ale musel přepustit vedoucí příčku týmovému kolegovi Jari-Matti Latvalovi. Tovární jezdec Toyoty startuje ve 197. podniku MS a dostal se tak do čela historických tabulek. Latvala ke své smůle zaváhal na posledním měřeném testu dne, který se jel již za tmy. Vůz po 24 minutách ze sněhové závěje vykopal a do cíle dojel. Pokud bude chtít, může v sobotu pokračovat, ovšem s penalizací deseti minut připočítanou k dosaženému času.

S mnohaminutovou penalizací musí počítat také Ogier. Šestinásobný mistr světa zapíchl na šesté zkoušce svůj citroën do sněhové závěje. V místě nebyli žádní diváci, a tak musel Francouz odstoupit, ale může další dva dny pokračovat. Ovšem s vyšším trestem než Latvala, protože musel odstoupit dříve.

Modrý ovál válí

Mezitím se dostal na první místo nenápadně jedoucí Teemu Suninen, který statečně hájí barvy Fordu. Byl nejrychlejší na obou průjezdech nejdelší zkoušky soutěže (24,88 kilometrů). „Je hezké, že vedeme, ale měli jsme nějaké krizovky. Musíme sice jet, ale v závěru jsme se snažili být opatrnější. Asi šlo jet rychleji, ale to byl příliš velký risk. Do cíle je ještě daleko,“ vysvětloval Suninen.

Zdatně mu sekundoval týmový parťák a krajan Elffyn Evans, kterého lze označit za skokana dne. Soutěž začal na dvanáctém místě, v pátek vyhrál dvě rychlostní zkoušky a jednu dokonce neskutečným rychlostním průměrem 127 km/h. „Hned v pátek ráno jsme přežili dost nepříjemnou situaci. Povedlo se mi trefit sněhovou bariéru a auto se roztočilo, Naštěstí se dalo hned pokračovat. Auto mělo dobrý grip (přilnavost) a dařilo se mi ho držet ve vyjetých kolejích,“ hodnotil situaci Evans. Aktuálně je čtvrtý, necelou půlminutu za Suninenem.

Hyundai lítá všemi směry

Směrem vzhůru ve výsledkové listině Švédské rallye si to namířil devítinásobný mistr světa Sebastien Loeb (Hyundai). Po čtvrteční noční zkoušce v nočním Karlstadu byl šestnáctý, ale úvodní kompletní den (pátek) zakončil na šesté příčce. „Byly situace, kdy se dalo auto jen obtížně udržet na trati. Snažil jsem se jet čistě bez zbytečných smyků, riziko vyletět mimo trať bylo hodně vysoké. Závěr dne už byl z mého pohledu snazší,“ říkal Francouz v cíli.

Opačným směrem než Loeb si to zamířil loňský vicemistr světa Thierry Neuville (Hyundai). Úvodní měřený test sice vyhrál, ale v pátek se jen propadal a aktuálně je až na sedmém místě, nejhorší z týmové trojice. „Měl jsem kontakt v jedné sněhové bariéře a celý den mi chyběla aerodynamická jistota na předku. Navíc jsem musel všem čistit trať,“ neodpustil si obrýlený Belgičan své tradiční nářky.

Seveřané každý jinak

Atrakcí soutěže byl jedenapadesátiletý dvojnásobný mistr světa v rallye Marcus Grönholm z Finska. Za volantem Toyoty Yaris WRC začal sice osmým místem na „superspeciálce“. V pátek však narazil do bariéry z pneumatik a nakonec uvízl v závěji. V sobotu uvidíme, zda se rozhodl pokračovat v soutěži.

Jeho o třiadvacet let mladší krajan Esapekka Lappi, toho času v barvách tovární stáje Citroën, měl obrovské štěstí na pátém testu. V rychlé pravé zatáčce trefil v rychlosti 150 km/h sněhovou závěj a málem „šel“ přes střechu. „Takovou krizovku jsem snad ještě nezažil,“ připomněl osmadvacetiletý Lappi, pátý v průběžném pořadí.

Se závějemi si užil zaké osmnáctiletý Kalle Rovanperä v barvách továrního týmu Škoda Motorsport. V pátém měl ohromné štěstí, když ho v letu na strom zastavila sněhová závěj. „Byla to jednoznačně moje chyba,“ prohlásil Fin. Propadl se na 37. místo, ale páteční den zakončil jako jedenadvacátý. „Auto dostává na rozvitém povrchu spoustu ran, ale moc na to nekoukám,“ řekl Rovanperä v servisní zóně.

Startovní listinu ve Švédsku obohatil dvojnásobný mistr světa v rallyekrosu Johan Kristoffersson. Třicetiletý Švéd jede s vozem Volkswagen Polo R5. Po pátku je na jedenáctém místě, pouhých 24,5 sekundy za desátým Norem Veibym. Právě Veibyho bývalý spolujezdec Skajermoen naviguje Kristofferssona.

V sobotu se mohou diváci těšit na klasické švédské rychlostní zkoušky Hagfors a Vargåsen i navrátivší se erzetu v Rämmenu. Rallye pak v neděli uzavře Power Stage (závěrečná bodová erzeta) v servisním parku Torsby a to bezprostředně po dvou průjezdech erzety Likenäs. Účastníky soutěže čeká ještě jedenáct RZ v celkové délce 177,49 kilometrů.

Průběžné pořadí Švédské rallye (po 8 z 19 RZ):

1. Suninen, Salminen (Fin./Ford Fiesta WRC) 1:11:05,3; 2. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +2,0; 3. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +17,8; 4. Evans, Martin (Brit./Ford Fiest WRC) +28,6; 5. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +42,0; 6. Loeb, Elena (Fr., Mon./Hyundai i20 Coupé WRC) +48,8; 7. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +52,7; 8. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +53,1; 9. Tidemand, Floene (Švéd., Nor./Ford Fiesta WRC) +1:24,4; 10. Veiby, Andersson (Nor., Švéd./Volkswagen Polo GTI R5) +2:39,7; 11. Kristoffersson, Skjaermoen (Švéd., Nor./Volkswagen Polo GTI R5) +3:04,2; … 13. Ostberg Eriksen (Nor./Citroën C3 R5) +3:25,3 (1. v kategorii WRC 2 Pro); 16. Gryjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +3:58,2; 18. Tuohino, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC) +4:13;2; 20. H. Solberg, Minor-Petrasková (Nor., Rak./Škoda Fabia R5) +4:33,5; 21. Rovanperä, Halttunen (Fin./Škoda Fabia R5) +4:56,2 (2. v kategorii WRC 2 Pro); 23. Greensmith, Edmondson (Brit./Ford Fiesta R5) +6:03,1 (3. v kategorii WRC 2 Pro) +6:03,1.

Zbývající program Švédské rallye

Sobota – 7.44 RZ9 (23,13 km); 8.35 RZ10 (23,40 km); 9.37 RZ11 (14,21 km); 13.02 RZ12 (23,13 km); 13.53 RZ13 (23,40 km); 15.08 RZ14 (14,21 km); 17.45 RZ15 (1,90 km); 19.30 RZ16 (2,80 km).

Neděle – 7.50 RZ17 (21,19 km); 9.51 RZ18 (21,19 km); 12.18 RZ19 (8,93 km).

videoplayer link="//new.auto.cz/embed/5547705/" style="auto"}

360p720p1080p

Související články

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

hmm...
| 16. 2. 2019

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku