Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Světová premiéra: Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Díky sériovému dieselelektrickému hybridnímu pohonu umožňuje na krátkých tratích v čistě bateriovém provozu jízdu bez výfukových plynů.

Technicky pionýrský hybridní pohon realizovala autobusová část koncernu Daimler, Daimler Buses, u nízkopodlažního kloubového autobusu Citaro G BlueTec Hybrid. Díky sériovému dieselelektrickému hybridnímu pohonu umožňuje na krátkých tratích v čistě bateriovém provozu jízdu bez výfukových plynů.

Čtyřválcový vznětový motor autobusu Citaro se sériovým hybridem již nepracuje jako stálý pohonný agregát, nýbrž slouží jako generátorový pohon pro výrobu elektrického proudu. Tento proud je akumulován v bezúdržbových lithium-iontových akumulátorech na střeše autobusu Citaro. Baterie nejsou napájeny pouze dieselovým generátorem, nýbrž také energií získanou při brzdění, takzvanou rekuperací. Vlastní pohon kol autobusu Citaro G BlueTec Hybrid zajišťují čtyři elektrické motory umístěné přímo v nábojích kol na střední a zadní nápravě kloubového autobusu. Jejich celkový výkon 320 kW je pro kloubový autobus velkoryse dimenzován i pro těžké provozní podmínky. Pohon dvou náprav zajišťuje mohutnou trakci. Inteligentní provozní strategie zajišťuje účelné rozdělení energie mezi různé agregáty.

Energie získaná při brzdění během dojíždění do zastávek nebo k semaforům je využívána jak pro napájení stojícího vozidla, tak i při rozjezdu. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání a při zrychlování čistě elektricky a tím prakticky bez emisí, včetně výrazného snížení hluku. Cílem je, aby Citaro G BlueTec Hybrid na náročné městské lince ujel přibližně polovinu vzdálenosti bez běžícího vznětového motoru.

Stačí kompaktní vznětový motor

Místo obvyklých velkoobjemových řadových šestiválců se zdvihovým objemem dvanáct litrů, používaných v kloubových autobusech, je zde použit kompaktní čtyřválec o objemu 4,8 l a výkonu 160 kW (218 k). Hmotnost motoru se tímto způsobem snižuje z přibližně 1000 kg na pouhých 450 kg. Protože není dieselový motor v hybridním autobusu používán jako pohonný agregát, nemusí poskytovat špičkový výkon a proto může operovat velmi ekonomicky a ekologicky v oblasti svého nejvyššího bodu účinnosti v úzkém rozsahu otáček. Autobus nepotřebuje běžnou automatickou převodovku, což zlepšuje účinnost a současně také snižuje hmotnost. Díky downsizingu agregátů činí nárůst hmotnosti prototypu Citaro G BlueTec Hybrid pouze asi jednu tunu v porovnání s běžným kloubovým autobusem poháněným vznětovým motorem a také další optimalizace jsou možné.

Vedlejší agregáty, jako klimakompresor, čerpadlo servořízení a kompresor stlačeného vzduchu již nejsou poháněny spalovacím motorem, nýbrž samostatně elektromotorem. To vede k dalšímu zlepšení účinnosti, protože všechny agregáty jsou poháněny pouze v případě potřeby. Díky elektrickému pohonu lze vedlejší agregáty umístit s velkou dávkou volnosti, například na střeše autobusu. Důsledná optimalizace všech jednotlivých agregátů dělá z autobusu Citaro G BlueTec Hybridbus celosvětový unikát.

Až o 30 % nižší spotřeba

V závislosti na nasazení počítají vývojáři u autobusu Citaro G BlueTec Hybrid se spotřebou sníženou o 20 až 30 % oproti klasickému vznětovému motoru (v l/100 km). Navzdory řádově o jednu třetinu vyšší ceně za hybridní pohon se má vůz Citaro G BlueTec Hybrid amortizovat přibližně za 6 let. Vedle ekologických hledisek proto při vývoji hrají velkou roli také ekonomické úvahy. Důkaz k tomu poskytne autobus v nadcházejících letech, pak půjde v zákaznických testech do reálného linkového provozu. Sériová výroba je plánována na rok 2009.

Další krok: Citaro s hybridním pohonem na palivové články

Citaro s hybridním pohonem je logickým krokem na cestě k městskému autobusu s pohonem na palivové články. Již dnes disponuje adekvátním elektrickým pohonem a bateriemi jako akumulátorem elektrické energie, takže by bylo nutné pouze nahradit vznětový motor palivovými články. Těmito relativně malými změnami v konstrukci by bylo možno dosáhnout prakticky bezemisního pohonu ve městě. Tím je již předznamenán následující krok na této cestě: Citaro s hybridním pohonem na palivové články.

Nový autobus Citaro G BlueTec Hybrid pokračuje ve velké tradici a využívá získané znalosti z téměř čtyřiceti let zkušeností v používání alternativních pohonů v autobusech: již v roce 1969 představila firma Mercedes-Benz hybridní autobus typ OE 302. Po něm následovaly typy OE 305 a duální autobusy jako OE 305 GTD a jeho následník OE 405 GTD. Těchto modelů dodal Mercedes-Benz jen do ekvádorského hlavního města Quito více než 200 exemplářů. V Evropě jezdilo přibližně 50 vozů typu O 405 GTD, zčásti jsou ještě dnes v provozu v Esslingenu u Stuttgartu. Dalšími kroky na cestě k novému autobusu Citaro BlueTec Hybrid byly typy 0 405 NÜH, nízkopodlažní linkový autobus s pohonem přes náboj kola, vznětovým motorem a trakčními bateriemi a dieselelektricky poháněný Mercedes-Benz Cito, který byl sériově vyráběn v letech 1999 až 2003.

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Avatar - skejpa
28. 11. 2007 01:35
u nas ? nikdy...
kdyz je u nas problem nakupovat specialni busy (trolejbusy) jiz ted, protoze sou drahy, tohle se k nam ani nepodiva >:D