Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Světová produkce osobních automobilů v roce 2007 (velký přehled)

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
S téměř 10 miliony ročně vyrobených automobilů vede automobilový svět Japonsko. Spojené státy loni vyrobily 7,74 milionu aut a Německo 5,2 milionu automobilů. Čtvrté místo patří Číně, která asi už letos vstoupí mezi TOP3.

Svět automobilů se dá přirovnat k býčí aréně, ve které se početná skupina toreadorů z celého světa (výrobci) snaží prodat své umění a zaujmout co nejvíce býků (kupujících). Ačkoliv se před několika málo lety zdálo, že je třeba soustředit se pouze na toreadory z USA, Japonska a třetího vzadu, toreadora evropského, nyní je všechno jinak.

Ačkoliv celý automobilový trh v roce 2007 narostl o 4,5 % na celkových 56.355.562 vyrobených osobních automobilů (pozn.: metodika magazínu Automobil Revue nezapočítává například vozy typu pick-up a motorové čtyřkolky), v Číně byl tento nárůst čtvrtinový (přibližně o milion vozů!). Také Indie povyrostla nadprůměrně, o necelých 15 % na 1.577.119 vyrobených osobních automobilů. Díky celosvětově větší produkci vozidel se dá říci, že všechny významné země, vyrábějící osobní automobily si svá prodejní čísla z roku 2006 vylepšily. Výjimku tvoří například Francie (propad objemů výroby z 2.734.107 na 2.598.351 kusů) nebo USA (z 8.127.597 na 7.742.386). Zbytek světa si poměrně spokojeně roste. Automobilově (ale i celkově) rychle se rozvíjející trhy v Brazílii, Indii a Číně slibují v příštích letech stále větší přesun výroby do těchto zemí, kde doslova každým dnem přibývají stovky potenciálních zákazníků na straně jedné a na straně druhé je zde stále velmi levná pracovní síla, jejíž cena je nesrovnatelná s tou ze západního světa (či vyspělých asijských zemí).

Země podle výroby osobních automobilů 2006 2007
Japonsko 9.757.017 9.945.112
USA 8.127.597 7.742.386
Německo 5.007.264 5.209.996
Čína 4.124.303 5.028.807
Korejská republika 3.515.704 3.783.300
Francie 2.734.107 2.589.351
Španělsko 2.257.920 2.370.164
Brazílie 2.069.868 2.350.578
Kanada 2.182.910 2.167.973
Indie 1.375.380 1.577.119
Mexiko 1.495.681 1.559.917
Velká Británie 1.451.004 1.533.211
Rusko 1.166.234 1.149.861
Írán 994.943 1.053.348

Výroba osobních automobilů podle kontinentů

Podíváme-li se na věc komplexně a zvolíme-li měřítko na úrovni kontinentů uvidíme, že otěže světové výroby automobilů ve svých rukou pevně třímá asijský kontinent. Na něm se totiž v roce 2007 vyrobilo 23.287.548 osobních automobilů, v Evropě (i když si oproti předešlému roku polepšila přibližně o 1,1 milionu, započteno je i Rusko) „jen“ 18.226.836 a v Severní Americe 11.470.276 kusů. Tento pohled je sice zajímavý, nicméně o výrobě samotné nám toho moc neříká. Není z výčtu vidět, že v Číně byl téměř milion vozů vyroben evropskou Volkwagen Group, další zhruba milion zajistily japonské značky a například téměř půl milionu vozů má na svědomí koncern General Motors. Dalším neméně důležitým faktem je skutečnost, že necháme-li stranou Japonsko a Korejskou Republiku, v Asii se vyrábí hlavně levná a na výrobu jednoduchá auta. Zato v Evropě je prémiových a luxusních výrobců tradičně velmi mnoho. Tabulky na konci článku proto ukazují, kolik se ve vybraných automobilově významných zemích vyrobilo automobilů za rok 2007 podle značek výrobců.

Výroba osobních automobilů podle kontinentů [ks] 2006 2007
Asie 21.616.458 23.287.548
Evropa 17.533.908 18.226.836
Severní Amerika 11.806.188 11.470.276
Jižní Amerika 2.333.990 2.701.983
Afrika a Austrálie 644.831 669.009

Země česká, domov automobilů

Zastavme se ale ještě na starém kontinentu, který má ve svém srdci situovánu jednu překrásnou kotlinu. Je poměrně zajímavé, že množství automobilů Škoda, vyrobené u nás, je v podstatě stejné jako množství automobilů značky Fiat, které bylo vyrobeno v Itálii. Česká Republika zaostává za tímto jihoevropským státem (a tradiční baštou automobilové výroby) z pohledu vyrobených osobních vozů nečekaně málo. V Itálii se za rok 2007 vyrobilo 928.743 osobních vozů, v ČR 910.826. Nezapomínejme ale na to, že více než 300.000 kusů z domácí výroby bylo vyrobeno pod hlavičkou TPCA a jedná se tedy o nadprůměrně levné vozy, zatímco v Itálii se relativně dražších vozů značek Maserati, Lamborghini, Ferrari, Lancia a Alfa Romeo prodalo také téměř 300.000.

Pokud bychom se na automobilový evropský trh zadívali federálními brýlemi, odloženými 1.1 1993, byli bychom pátí největší evropští výrobci osobních vozů a šlapali bychom na paty čtvrté Velké Británii. Takto se musí Česká a Slovenská republika spokojit s šestým, resp. devátým místem v tabulce. I tak si ale jak ČR tak SR může pogratulovat, protože obě země skončily (a to poměrně drtivě) před tradiční severskou a automobilově světově známou zemí, Švédskem. To je ale na dobré cestě, Volvu se daří (překonalo hranici 200.000 vyrobených vozů) a to díky neustálému rozvoji své modelové řady. Naopak Saab, kdysi perla severského automobilového průmyslu, stále upadá a pád, zdá se, nebere konce. Ačkoliv objem světové výroby vzrostl o již zmiňovaných 4,5 %, Saab se o necelých 7 % propadl.

Výroba osobních automobilů v Česku [ks] 2006 2007
Škoda 542.684 602.407
Toyota 100.437 105.276
Peugeot 101.668 104.566
Citroen 91.539 98.569
Kaipan 16 8
CELKEM v ČR 836.344 910.826

Největší je...Toyota

Zakončeme ale o něco veseleji a to bitvou o křeslo světového výrobce číslo 1. Podle metodiky katalogu Automobil Revue je na prvním místě nikým neohrožována Toyota s 8.067.328 vyrobenými osobními vozy za rok 2007 (nárůst o 2,9 % oproti předchozímu roku). Místo druhé si drží koncern General Motors s 7.043.781 vozy (- 1,4 %) a na bronzovou medaili se obrazně řečeno ve finiši prodral Volkswagen Group s 5.841.153 vozy (+ 10,2 %) před čtvrtý Ford MC s Mazdou, kteří vyrobili 5.762.079 osobních automobilů (- 0,7 %). Nezapomínejme ale to, že u každé statistiky je třeba podívat se, z čeho se vlastně skládá. Tato například nezahrnuje do osobních automobilů vozy s karoserií pick-up, což ve výsledku pochopitelně uškodí hlavně automobilkám ze Severní Ameriky, kde jsou tyto vozy velmi populární a jejich prodejní čísla jsou velká.

Z globálního hlediska je tedy třeba shrnout, že trend nastolený před několika lety nástupem asijských „automobilových draků“ pokračuje. Ačkoliv se tradiční světoví výrobci osobních automobilů jako jsou Spojené Státy, Japonsko, Německo či Francie snaží, nedaří se jim udržet si stávající podíl na výrobě automobilů a již vzpomínané dynamicky se rozvíjející země ukrajují z výrobního koláče čím dál tím větší část. Ať nás zrychlující se přesun výroby automobilů do Asie těší nebo ne (ona je konec konců logická a byla předpovídána již před mnoha lety), je pozitivní, že náš automobilový trh v Evropě i ve světě roste a rozvíjí se.

Přehled výroby nejvýznamnějších světových výrobců osobních automobilů

Výroba osobních automobilů v Japonsku [ks] 2006 2007
Toyota 3.438.382 3.399.535
Honda+Acura 1.277.099 1.288.577
Suzuki 1.038.296 1.061.767
Mazda 906.547 952.290
Nissan 873.000 840.870
Mitsubishi 657.344 741.204
Daihatsu 626.942 648.289
Subaru 402.561 403.428
Lexus 208.437 250.000
Scion 180.000 200.000
Infiniti 147.593 142.000
Peugeot+Citroen (PSA) 0 16.834
Ostatní 500 500
CELKEM v JPN 9.757.017 9.945.112

V Japonsku je celkově vzato klid, většina automobilek si v podstatě udržela svůj objem výroby osobních vozů z roku 2006. Výjimku tvoří na jedné straně Lexus, Mitsubishi a Mazda, kterým objem výroby stoupl, naopak u Nissanu byl zaznamenán lehký, přibližně čtyřprocentní pokles.

Výroba osobních automobilů v USA [ks] 2006 2007
Honda 876.079 923.489
Ford 1.021.792 779.138
Toyota 710.013 735.558
Chevrolet 930.842 726.355
Nissan 668.407 621.466
Jeep 526.513 620.039
Dodge 426.515 565.343
GMC 261.095 296.542
Hyundai 236.773 250.519
Nummi (Pontiac+Toyota) 257.868 249.563
Pontiac 285.051 248.561
Cadillac 236.398 207.126
Mercedes-Benz 173.600 174.356
Saturn 292.580 167.555
Chrysler 171.492 164.783
BMW 104.632 157.530
Ford (továrna Mazdy) 178.365 144.459
Buick 135.254 125.893
Subaru 105.293 109.177
Acura 98.301 91.973
Mercury 80.311 80.808
Mitsubishi 92.499 80.069
Hummer 72.442 62.295
Lincoln 77.482 56.950
Mazda 71.495 54.321
Mazda (továrna Ford) 15.043 23.785
Infiniti 12.893 12.346
Saab 5.645 5.476
Opel 261 4.109
Isuzu 2.363 2.502
Ostatní 300 300
CELKEM v USA 8.127.597 7.742.386

Ve Spojených státech amerických přepustil (podle metodiky magazínu Automobil Revue) Ford svým propadem první místo v žebříčku výroby osobních automobilů Hondě, která naopak lehce posílila. Ford měl totiž největší zásluhu na meziročním propadu výroby zhruba o 400.000 vozů. Další velký propad zaznamenal Saturn, naopak většina japonských automobilek výrobu oproti roku 2006 navýšila. Znatelný nárůst výroby osobních vozů zaznamenaly také americké značky Jeep a Dodge. Také automobilce BMW se dařilo, dokladem toho je nárůst přibližně o 50 %. BMW výrazně navýšila výrobu také v Německu a v Číně. V první pětici největších výrobců osobních vozů jsou tři automobilky z Japonska.

Výroba osobních automobilů v Německu [ks] 2006 2007
Volkswagen 1.019.015 1.196.600
Mercedes-Benz 939.000 965.000
BMW 896.500 950.651
Ford 818.832 749.631
Audi 745.004 728.780
Opel 516.570 549.349
Porsche 66.119 67.500
Chrysler (továrna Karmann) 4.805 2.000
Maybach 310 242
Wiessmann 143 188
Irmscher VM 25 30
Gumpert 9 15
Yes 20 10
Bentley 912 0
CELKEM v Německu 5.007.264 5.209.996

Rok 2007 se v Německu nesl ve znamení navyšování výroby u Volkswagenu a propadu Fordu. Jak již bylo řečeno, BMW si výrazně polepšil a dotahuje se v žebříčku produkce osobních automobilů v Německu na zatím druhý Mercedes-Benz. Výroba všech vozů Bentley se vrátila do Crewe a tak je u počtu vyrobených Bentley v Německu nula.

Výroba osobních automobilů v Číně [ks] 2006 2007
Volkswagen 619.826 817.457
Toyota 280.529 439.535
Honda (Guangzhou) 328.065 415.946
Chery 307.155 384.998
Buick 311.966 320.689
Nissan (Fengshen) 211.087 273.982
Mazda 131.029 212.661
Hyundai (Beijing) 261.997 183.493
Tianjin 201.664 182.049
Geely 175.024 181.915
Ford (Chang´an) 130.572 173.327
Chevrolet 146.348 156.947
Citroen 119.612 120.288
Brilliance Jinbei 62.788 117.457
Suzuki (Changhe) 69.072 115.702
Suzuki (Chang´an) 112.210 103.894
Kia (Donfeng Yueda) 114.523 102.501
Audi 77.632 100.006
BYD 60.135 97.947
Peugeot 82.250 92.667
Chancheng 61.664 87.568
Hafei 68.125 42.727
Lifan 7.624 42.265
Škoda 0 38.539
Mitsubishi 27.544 34.226
BMW 0 32.760
Huapu 31.177 30.911
FAW Hongqui 10.111 24.756
Changfeng 21.444 21.820
Roewe (SAIC) 0 17.459
Fiat 30.902 16.031
Huatai 5.868 12.315
Chengdu FAW 6.163 9.656
Volvo (Chang´an) 3.800 6.219
Mercedes-Benz 5.598 6.411
Dongnan 13.865 5.602
MG (Nanjing) 0 2.408
Beijing Jeep 4.666 1.916
Huali 2.188 1.707
Fuqi 613 233
Jiangnan 19.467 0
CELKEM v Číně 4.124.303 5.028.807

Čínský nástup v produkci automobilů je velmi výrazný. Pohled do tabulky odhalí, že velkým dílem za to mohou, kromě automobilek domácích, automobilky z Evropy a Japonska. Produkce Volkswagen Group zde narostla o přibližně 250 tisíc kusů, Toyoty o 160 tisíc kusů, Hondy o 90 a Mazdy o 80 tisíc osobních vozů. Naopak nedařilo se automobilkám Hyundai a Kia, které zaznamenaly propad. Nás může potěšit energický nástup Škody na tento trh, podobně je na tom i BMW.

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
28. 3. 2008 17:38
Re: Je pozitivní....
Neboj,pokud chces litovat i sam sebe neni nic snazsiho nez vzit tu tvoji plecku kterou mas tak rad a cudit si s ni do bytu...........(podobne to bude na cele zemi kdyz takovejch jako ses ty bude vic a budou sedet i ve vyvojarskych centrech automobilek..........)
28. 3. 2008 13:24
Re: Bentley nie je anglicka znacka???
Vyráběli se v Dráždanské továrně postavené pro výrobu VW Phaetonu, ale díky menší vytíženosti se tam vyráběli kvůli vysoké poptávce i Bentleye.
27. 3. 2008 20:57
Re: Je pozitivní....
>:D >:D :yes:
27. 3. 2008 15:42
Je pozitivní....
....že výroba jde nahoru??!!!Jo,s tim budu souhlasit v dobe,kdy se za kazdy auto vysadi jeden strom,kazdy auto bude alespon hybrid s dojezdem na baterky kolem 250km a vubec,az budem letat do vesmiru a tam mit specialni planety na,,blbnuti"s auty.......
Avatar - Bubáq
27. 3. 2008 14:44
Re: Fakt vyčerpávající
... a výroba na Slovensku!