Světová produkce osobních automobilů v roce 2007 (velký přehled)
Svět automobilů se dá přirovnat k býčí aréně, ve které se početná skupina toreadorů z celého světa (výrobci) snaží prodat své umění a zaujmout co nejvíce býků (kupujících). Ačkoliv se před několika málo lety zdálo, že je třeba soustředit se pouze na toreadory z USA, Japonska a třetího vzadu, toreadora evropského, nyní je všechno jinak.
Ačkoliv celý automobilový trh v roce 2007 narostl o 4,5 % na celkových 56.355.562 vyrobených osobních automobilů (pozn.: metodika magazínu Automobil Revue nezapočítává například vozy typu pick-up a motorové čtyřkolky), v Číně byl tento nárůst čtvrtinový (přibližně o milion vozů!). Také Indie povyrostla nadprůměrně, o necelých 15 % na 1.577.119 vyrobených osobních automobilů. Díky celosvětově větší produkci vozidel se dá říci, že všechny významné země, vyrábějící osobní automobily si svá prodejní čísla z roku 2006 vylepšily. Výjimku tvoří například Francie (propad objemů výroby z 2.734.107 na 2.598.351 kusů) nebo USA (z 8.127.597 na 7.742.386). Zbytek světa si poměrně spokojeně roste. Automobilově (ale i celkově) rychle se rozvíjející trhy v Brazílii, Indii a Číně slibují v příštích letech stále větší přesun výroby do těchto zemí, kde doslova každým dnem přibývají stovky potenciálních zákazníků na straně jedné a na straně druhé je zde stále velmi levná pracovní síla, jejíž cena je nesrovnatelná s tou ze západního světa (či vyspělých asijských zemí).
Země podle výroby osobních automobilů | 2006 | 2007 |
Japonsko | 9.757.017 | 9.945.112 |
USA | 8.127.597 | 7.742.386 |
Německo | 5.007.264 | 5.209.996 |
Čína | 4.124.303 | 5.028.807 |
Korejská republika | 3.515.704 | 3.783.300 |
Francie | 2.734.107 | 2.589.351 |
Španělsko | 2.257.920 | 2.370.164 |
Brazílie | 2.069.868 | 2.350.578 |
Kanada | 2.182.910 | 2.167.973 |
Indie | 1.375.380 | 1.577.119 |
Mexiko | 1.495.681 | 1.559.917 |
Velká Británie | 1.451.004 | 1.533.211 |
Rusko | 1.166.234 | 1.149.861 |
Írán | 994.943 | 1.053.348 |
Výroba osobních automobilů podle kontinentů
Podíváme-li se na věc komplexně a zvolíme-li měřítko na úrovni kontinentů uvidíme, že otěže světové výroby automobilů ve svých rukou pevně třímá asijský kontinent. Na něm se totiž v roce 2007 vyrobilo 23.287.548 osobních automobilů, v Evropě (i když si oproti předešlému roku polepšila přibližně o 1,1 milionu, započteno je i Rusko) „jen“ 18.226.836 a v Severní Americe 11.470.276 kusů. Tento pohled je sice zajímavý, nicméně o výrobě samotné nám toho moc neříká. Není z výčtu vidět, že v Číně byl téměř milion vozů vyroben evropskou Volkwagen Group, další zhruba milion zajistily japonské značky a například téměř půl milionu vozů má na svědomí koncern General Motors. Dalším neméně důležitým faktem je skutečnost, že necháme-li stranou Japonsko a Korejskou Republiku, v Asii se vyrábí hlavně levná a na výrobu jednoduchá auta. Zato v Evropě je prémiových a luxusních výrobců tradičně velmi mnoho. Tabulky na konci článku proto ukazují, kolik se ve vybraných automobilově významných zemích vyrobilo automobilů za rok 2007 podle značek výrobců.
Výroba osobních automobilů podle kontinentů [ks] | 2006 | 2007 |
Asie | 21.616.458 | 23.287.548 |
Evropa | 17.533.908 | 18.226.836 |
Severní Amerika | 11.806.188 | 11.470.276 |
Jižní Amerika | 2.333.990 | 2.701.983 |
Afrika a Austrálie | 644.831 | 669.009 |
Země česká, domov automobilů
Zastavme se ale ještě na starém kontinentu, který má ve svém srdci situovánu jednu překrásnou kotlinu. Je poměrně zajímavé, že množství automobilů Škoda, vyrobené u nás, je v podstatě stejné jako množství automobilů značky Fiat, které bylo vyrobeno v Itálii. Česká Republika zaostává za tímto jihoevropským státem (a tradiční baštou automobilové výroby) z pohledu vyrobených osobních vozů nečekaně málo. V Itálii se za rok 2007 vyrobilo 928.743 osobních vozů, v ČR 910.826. Nezapomínejme ale na to, že více než 300.000 kusů z domácí výroby bylo vyrobeno pod hlavičkou TPCA a jedná se tedy o nadprůměrně levné vozy, zatímco v Itálii se relativně dražších vozů značek Maserati, Lamborghini, Ferrari, Lancia a Alfa Romeo prodalo také téměř 300.000.
Pokud bychom se na automobilový evropský trh zadívali federálními brýlemi, odloženými 1.1 1993, byli bychom pátí největší evropští výrobci osobních vozů a šlapali bychom na paty čtvrté Velké Británii. Takto se musí Česká a Slovenská republika spokojit s šestým, resp. devátým místem v tabulce. I tak si ale jak ČR tak SR může pogratulovat, protože obě země skončily (a to poměrně drtivě) před tradiční severskou a automobilově světově známou zemí, Švédskem. To je ale na dobré cestě, Volvu se daří (překonalo hranici 200.000 vyrobených vozů) a to díky neustálému rozvoji své modelové řady. Naopak Saab, kdysi perla severského automobilového průmyslu, stále upadá a pád, zdá se, nebere konce. Ačkoliv objem světové výroby vzrostl o již zmiňovaných 4,5 %, Saab se o necelých 7 % propadl.
Výroba osobních automobilů v Česku [ks] | 2006 | 2007 |
Škoda | 542.684 | 602.407 |
Toyota | 100.437 | 105.276 |
Peugeot | 101.668 | 104.566 |
Citroen | 91.539 | 98.569 |
Kaipan | 16 | 8 |
CELKEM v ČR | 836.344 | 910.826 |
Největší je...Toyota
Zakončeme ale o něco veseleji a to bitvou o křeslo světového výrobce číslo 1. Podle metodiky katalogu Automobil Revue je na prvním místě nikým neohrožována Toyota s 8.067.328 vyrobenými osobními vozy za rok 2007 (nárůst o 2,9 % oproti předchozímu roku). Místo druhé si drží koncern General Motors s 7.043.781 vozy (- 1,4 %) a na bronzovou medaili se obrazně řečeno ve finiši prodral Volkswagen Group s 5.841.153 vozy (+ 10,2 %) před čtvrtý Ford MC s Mazdou, kteří vyrobili 5.762.079 osobních automobilů (- 0,7 %). Nezapomínejme ale to, že u každé statistiky je třeba podívat se, z čeho se vlastně skládá. Tato například nezahrnuje do osobních automobilů vozy s karoserií pick-up, což ve výsledku pochopitelně uškodí hlavně automobilkám ze Severní Ameriky, kde jsou tyto vozy velmi populární a jejich prodejní čísla jsou velká.
Z globálního hlediska je tedy třeba shrnout, že trend nastolený před několika lety nástupem asijských „automobilových draků“ pokračuje. Ačkoliv se tradiční světoví výrobci osobních automobilů jako jsou Spojené Státy, Japonsko, Německo či Francie snaží, nedaří se jim udržet si stávající podíl na výrobě automobilů a již vzpomínané dynamicky se rozvíjející země ukrajují z výrobního koláče čím dál tím větší část. Ať nás zrychlující se přesun výroby automobilů do Asie těší nebo ne (ona je konec konců logická a byla předpovídána již před mnoha lety), je pozitivní, že náš automobilový trh v Evropě i ve světě roste a rozvíjí se.
Přehled výroby nejvýznamnějších světových výrobců osobních automobilů
Výroba osobních automobilů v Japonsku [ks] | 2006 | 2007 |
Toyota | 3.438.382 | 3.399.535 |
Honda+Acura | 1.277.099 | 1.288.577 |
Suzuki | 1.038.296 | 1.061.767 |
Mazda | 906.547 | 952.290 |
Nissan | 873.000 | 840.870 |
Mitsubishi | 657.344 | 741.204 |
Daihatsu | 626.942 | 648.289 |
Subaru | 402.561 | 403.428 |
Lexus | 208.437 | 250.000 |
Scion | 180.000 | 200.000 |
Infiniti | 147.593 | 142.000 |
Peugeot+Citroen (PSA) | 0 | 16.834 |
Ostatní | 500 | 500 |
CELKEM v JPN | 9.757.017 | 9.945.112 |
V Japonsku je celkově vzato klid, většina automobilek si v podstatě udržela svůj objem výroby osobních vozů z roku 2006. Výjimku tvoří na jedné straně Lexus, Mitsubishi a Mazda, kterým objem výroby stoupl, naopak u Nissanu byl zaznamenán lehký, přibližně čtyřprocentní pokles.
Výroba osobních automobilů v USA [ks] | 2006 | 2007 |
Honda | 876.079 | 923.489 |
Ford | 1.021.792 | 779.138 |
Toyota | 710.013 | 735.558 |
Chevrolet | 930.842 | 726.355 |
Nissan | 668.407 | 621.466 |
Jeep | 526.513 | 620.039 |
Dodge | 426.515 | 565.343 |
GMC | 261.095 | 296.542 |
Hyundai | 236.773 | 250.519 |
Nummi (Pontiac+Toyota) | 257.868 | 249.563 |
Pontiac | 285.051 | 248.561 |
Cadillac | 236.398 | 207.126 |
Mercedes-Benz | 173.600 | 174.356 |
Saturn | 292.580 | 167.555 |
Chrysler | 171.492 | 164.783 |
BMW | 104.632 | 157.530 |
Ford (továrna Mazdy) | 178.365 | 144.459 |
Buick | 135.254 | 125.893 |
Subaru | 105.293 | 109.177 |
Acura | 98.301 | 91.973 |
Mercury | 80.311 | 80.808 |
Mitsubishi | 92.499 | 80.069 |
Hummer | 72.442 | 62.295 |
Lincoln | 77.482 | 56.950 |
Mazda | 71.495 | 54.321 |
Mazda (továrna Ford) | 15.043 | 23.785 |
Infiniti | 12.893 | 12.346 |
Saab | 5.645 | 5.476 |
Opel | 261 | 4.109 |
Isuzu | 2.363 | 2.502 |
Ostatní | 300 | 300 |
CELKEM v USA | 8.127.597 | 7.742.386 |
Ve Spojených státech amerických přepustil (podle metodiky magazínu Automobil Revue) Ford svým propadem první místo v žebříčku výroby osobních automobilů Hondě, která naopak lehce posílila. Ford měl totiž největší zásluhu na meziročním propadu výroby zhruba o 400.000 vozů. Další velký propad zaznamenal Saturn, naopak většina japonských automobilek výrobu oproti roku 2006 navýšila. Znatelný nárůst výroby osobních vozů zaznamenaly také americké značky Jeep a Dodge. Také automobilce BMW se dařilo, dokladem toho je nárůst přibližně o 50 %. BMW výrazně navýšila výrobu také v Německu a v Číně. V první pětici největších výrobců osobních vozů jsou tři automobilky z Japonska.
Výroba osobních automobilů v Německu [ks] | 2006 | 2007 |
Volkswagen | 1.019.015 | 1.196.600 |
Mercedes-Benz | 939.000 | 965.000 |
BMW | 896.500 | 950.651 |
Ford | 818.832 | 749.631 |
Audi | 745.004 | 728.780 |
Opel | 516.570 | 549.349 |
Porsche | 66.119 | 67.500 |
Chrysler (továrna Karmann) | 4.805 | 2.000 |
Maybach | 310 | 242 |
Wiessmann | 143 | 188 |
Irmscher VM | 25 | 30 |
Gumpert | 9 | 15 |
Yes | 20 | 10 |
Bentley | 912 | 0 |
CELKEM v Německu | 5.007.264 | 5.209.996 |
Rok 2007 se v Německu nesl ve znamení navyšování výroby u Volkswagenu a propadu Fordu. Jak již bylo řečeno, BMW si výrazně polepšil a dotahuje se v žebříčku produkce osobních automobilů v Německu na zatím druhý Mercedes-Benz. Výroba všech vozů Bentley se vrátila do Crewe a tak je u počtu vyrobených Bentley v Německu nula.
Výroba osobních automobilů v Číně [ks] | 2006 | 2007 |
Volkswagen | 619.826 | 817.457 |
Toyota | 280.529 | 439.535 |
Honda (Guangzhou) | 328.065 | 415.946 |
Chery | 307.155 | 384.998 |
Buick | 311.966 | 320.689 |
Nissan (Fengshen) | 211.087 | 273.982 |
Mazda | 131.029 | 212.661 |
Hyundai (Beijing) | 261.997 | 183.493 |
Tianjin | 201.664 | 182.049 |
Geely | 175.024 | 181.915 |
Ford (Chang´an) | 130.572 | 173.327 |
Chevrolet | 146.348 | 156.947 |
Citroen | 119.612 | 120.288 |
Brilliance Jinbei | 62.788 | 117.457 |
Suzuki (Changhe) | 69.072 | 115.702 |
Suzuki (Chang´an) | 112.210 | 103.894 |
Kia (Donfeng Yueda) | 114.523 | 102.501 |
Audi | 77.632 | 100.006 |
BYD | 60.135 | 97.947 |
Peugeot | 82.250 | 92.667 |
Chancheng | 61.664 | 87.568 |
Hafei | 68.125 | 42.727 |
Lifan | 7.624 | 42.265 |
Škoda | 0 | 38.539 |
Mitsubishi | 27.544 | 34.226 |
BMW | 0 | 32.760 |
Huapu | 31.177 | 30.911 |
FAW Hongqui | 10.111 | 24.756 |
Changfeng | 21.444 | 21.820 |
Roewe (SAIC) | 0 | 17.459 |
Fiat | 30.902 | 16.031 |
Huatai | 5.868 | 12.315 |
Chengdu FAW | 6.163 | 9.656 |
Volvo (Chang´an) | 3.800 | 6.219 |
Mercedes-Benz | 5.598 | 6.411 |
Dongnan | 13.865 | 5.602 |
MG (Nanjing) | 0 | 2.408 |
Beijing Jeep | 4.666 | 1.916 |
Huali | 2.188 | 1.707 |
Fuqi | 613 | 233 |
Jiangnan | 19.467 | 0 |
CELKEM v Číně | 4.124.303 | 5.028.807 |
Čínský nástup v produkci automobilů je velmi výrazný. Pohled do tabulky odhalí, že velkým dílem za to mohou, kromě automobilek domácích, automobilky z Evropy a Japonska. Produkce Volkswagen Group zde narostla o přibližně 250 tisíc kusů, Toyoty o 160 tisíc kusů, Hondy o 90 a Mazdy o 80 tisíc osobních vozů. Naopak nedařilo se automobilkám Hyundai a Kia, které zaznamenaly propad. Nás může potěšit energický nástup Škody na tento trh, podobně je na tom i BMW.