Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Svezli jsme se s modernizovaným VW Up!. Jak jezdí turbo-tříválec?

David Bureš David Bureš 30. 6. 2016 • 20:01
47
18
Zobrazit náhledy (47)
Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up! Volkswagen Up!
Miniauto z dílny Volkswagenu se dočkalo nového vrcholného motoru. Hot hatch to není, o kapesní raketce už ale můžeme mluvit.

Nezdá se to tak dávno, co Volkswagen představil model up!, první zástupce rodiny New Small Family. Od premiéry je to však už pět let, a tak je nejvyšší čas na představení modernizované verze. Ta se designově tolik nezměnila, provedené změny se týkají hlavně techniky. Tou největší je pak rozšíření nabídky o přeplňovaný tříválec. Vyrazili jsme do Itálie, abychom up! s nově nabízeným 1.0 TSI vyzkoušeli.

A právě italské silničky a uličky v okolí Milána a jezera Como ukázaly, proč jsou miniauta na Apeninském poloostrově tak populární. Kompaktní rozměry - up! měří na délku jen 3,6 metru a na šířku 1,64 metru - jsme prakticky neustále oceňovali, tu kvůli úzké serpentině, tu kvůli obřímu SUV v protisměru, kterému bychom se ve větším autě rozhodně nevyhnuli. I přes kapesní velikost si přitom up! uchovává prostornou kabinu, podle volkswagenu na úrovní pola, díky níž se i cestující vzadu necítí nijak zvlášť stísněně. A také zavazadelník s dvojitou podlahou je s objemem 251 litrů nadmíru velký.

Šikovnost upu! v omezených prostorech už známe, stejně tak jeho prostorný interiér, a tak se rychle zaměřme na hlavní novinku modernizovaného upu!, přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 TSI. Silná varianta upu! byla slibována už v roce 2011 konceptem up! GT, turbomotoru jsme se ale dočkali až nyní.

Jede jako ďas

Tříválec o objemu 999 cm3 vlastně už známe ze Škody Octavia, kde byl nabídnut v rámci příchodu modelového roku 2017. V případě upu! se ale jedná o slabší variantu s menším turbem a dalšími lehkými změnami, která poskytuje 66 kW .

Zatímco výkon proti dosavadnímu vrcholu v podobě atmosférického litru s 55 kW až tolik nevzrostl, točivý moment nyní dosahuje úrovně 160 N.m, což je o významných 65 N.m více než u nepřeplňovaného tříválce. Tato síla si přitom musí poradit jen s 1.002 kilogramů těžkým automobilem, který díky tomu umí opravdu parádně rozpohybovat.

Auto zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 9,9 sekundy a jet maximální rychlostí 185 km/h, což dle našich jízdních zkušeností rozhodně nejsou přeceněné hodnoty. Přeplňovaný up! s elánem akceleruje nejen v městských ulicích, ale také na dálnici. Up! už v roce 2011 dokázal, že miniauta nemusí být jen kapesními přibližovadly do městských ulic, ale že zvládnou i vyšší tempo. Opět nás mile překvapilo, jak dospěle se up! při dálničním tempu chová. Vůz zůstává naprosto stabilní, motor není prakticky slyšet a také šumějící vítr je v rámci povolených limitů stále v normě.

Přestože jízdní parametry turbo-upu! jsou na úrovni první generace Golfu, který zrychlil na stovku za devět sekund a jel nejvíce 180 km/h, charakter hot hatche rozhodně nečekejte. Díky svým výkonům sice Up! s 1.0 TSI sice můžeme označit za kapesní raketu (tedy spíše raketku), stále je to ale pohodové auto, zaměřené na jízdu po městě, ne na dovádění po oblíbených klikatých cestách. Podvozek je sice tužšího ražení, není ale zbytečně tuhý, nerovnosti tlumí velice slušně, navíc bez hlasitých ran - opět jako u dospělého automobilu.

Přeplňovaný tříválec se navíc vyhnul nějaké výrazné turbodíře, od hranice 2000 otáček lineárně nastupuje jeho síla. A jak je na tom jeho zvuk? Nad 2000 otáčky byste rozhodně nepoznali jen tři válce, tak je jednotka kultivovaná, pod touto hranicí je ale tříválcový ryk slyšet. Je zkrátka znát, že tu je méně tlumicích materiálů než v octavii, kde o silnější 1.0 TSI (85 kW) posádka prakticky neví.

Volkswagen Up! – ceny modernizované pětidveřové verze
Motor1.01.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]999999
Válce/ventily3/43/4
Největší výkon [kW/min]55/620066/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]95/3000-4300160/1500-3500
Převodovka5M5M
Max. rychlost [km/h]173185
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,59,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,14,4
Cena move up! [Kč]254.900-
Cena high up! [Kč]283.900302.900

Stejně jako u slabších motorů je i v případě 1.0 TSI standardem pětistupňová ručně řazená převodovka, která je zároveň jedinou možností. Robotizovaná převodovka je v tuto chvíli vyhrazena slabším jednotkám. K manuálu vlastně nemáme výhrad, dráhy jsou dostatečně přesné a nejsou nijak dlouhé. S ohledem na pouze pět stupňů jsou převody každopádně spíše delšího ražení.

Výhodou litrového téesíčka je i jeho úspornost. Trasu z Milána k Lago di Como vedoucí po dálnici, okresních silničkách a množství italských vesniček s hustým provozem jsme v poklidném tempu zvládli s nízkým průměrem 5,2 litru na 100 kilometrů. A když jsme na pedál šlapali silněji a častěji, stále jsme byli na slušném průměru sedmi litrů.

Komu by však přeplňovaný tříválec přišel moc silný, nemusí se obávat, stávající agregáty zůstávají v nabídce. Vedle TSI je tak možné volit dvě verze atmosférického litru s 44 kW a 55 kW, který je dostupný i ve verzi na CNG. Nadále bude k dispozici i elektřinou poháněný e-up!.

Jemné retuše

Přeplňovaný tříválec není jedinou novinkou modernizovaného upu!, je však tou nejdůležitější. Design se totiž měnil pouze jemně, proměnu pozná jen znalec. Nově tvarovaný přední nárazník má auto opticky rozšiřovat, v případě přeplňovaného modelu pak díky větším otvorům přináší více čerstvého vzduchu k motoru. Do vnějších zpětných zrcátek jsou pak nově zakomponována směrová světla, standardem se stávají diody denního svícení. Nejvýraznější změnou jsou tak odlišná koncová světla, která u přeplňovaného modelu na víku kufru doplňuje logo TSI.

A to je z vnějších úprav vše. Ony ani razantní změny nebyly potřeba. Přestože je up! ve srovnání s Kolíňaty nebo Fiatem 500 trochu nudný, i po pěti letech nadále působí svěže. Volkswagen navíc zapracoval i na té nudnosti, a to pomocí hned sedmi nově nabízených veselých laků, speciálních barevných kombinací nebo nových ráfků. Individualizace je zkrátka trend, kterému se volkswagen nemohl vyhnout.

Volkswagen Up! – ceny modernizované třídveřové verze
Motor1.01.01.01.0 CNG
Zdvihový objem [cm3]999999999999
Válce/ventily3/43/43/43/4
Největší výkon [kW/min]44/500044/500055/620050/6200
Točivý moment [N.m/min]95/3000-430095/3000-430095/3000-430090/3000
Převodovka5M5A5A5M
Max. rychlost [km/h]162162173165
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,416,914,916,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,14,22,9*
Cena take up! [Kč]219.900---
Cena move up! [Kč]240.900269.900283.900302.900
Cena high up! [Kč]--312.900331.900
*kg/100 km

To uvnitř je změn přece jen více. Přepracovaný středový panel sází na více hran než dosud, díky čemu působí moderněji než dosud. Novinkou je kaplička s přístroji, kde se objevuje větší (a tudíž přehlednější) otáčkoměr. Odhalené panely karoserie upu! zůstaly, aby i nadále interiér ozvláštňovaly. Bohužel byl zachován i jen výškově nastavitelný volant nebo elektrické stahování oken bez automatických dojezdů.

Důležitou změnou je pak řešení informačního systému. Volkswagen se zbavil externí navigace na vrchu palubní desky, kterou nahradila dokovací stanice pro chytrý telefon s operačními systémy Android a iOS. Funkce multimediálního systému tak díky aplikaci Volkswagen maps+more zastoupí smartphone. Díky propojení s autem navíc není nutné ji ovládat jen pomocí dotykové obrazovky, ale také pomocí konvenčních tlačítek na středovém panelu.

Toto řešení má sice výhodu v tom, že řidič se nemusí zabývat dalším zařízením, stačí mu stávající chytrý telefon. Na druhou stranu majitelé menších telefonů budou řešit malou úhlopříčku displeje. Navigace navíc kvůli častému přibližování a oddalování mapy poněkud mate řidiče, těm českým pak může vadit, že v blízké době nebude dostupné rozhraní v češtině. Jinak je ale šikovná, rychle reaguje na dotyk a třeba v tunelu se automaticky přepne do nočního režimu. Potěší též množství funkcí aplikace, vedle navigace nabízí hudební přehrávač, palubní počítač nebo ukazatel chladicí kapaliny.

Závěr

Když v roce 2011 dorazil na trh Volkswagen Up!, překvapil svojí dospělostí. Na tom staví i modernizovaná verze, která se díky rozšíření příplatkové výbavy o kožený multifunkční volant, automatickou klimatizaci nebo parkovací kameru ještě více přiblížila větším autům. Volkswagen se ale zaměřil i na zatraktivnění nabídky, přestože se výrobce chlubí počtem 700.000 prodaných aut po celém světě, prodeje upu! zůstávají za očekáváním. Modernizovaný up! tak chce přilákat i více mladých, a pomocí nových barevných kombinací, nových kol nebo třeba hudebního systému beats, který díky sedmi reproduktorům (čtyřem vpředu, dvěma vzadu a subwooferem v kufru) o výkonu 300 W potěší opravdu silnými basy. Uvidíme, jak se mu to bude dařit, třeba líbivá pětistovka je pro up! zdatným soupeřem.

Nejvíce jsme však byli zvědavi na nový přeplňovaný tříválec 1.0 TSI (66 kW), který nás potěšil silou i nízkou spotřebou. Otázkou je však cena. Up! s téesíčkem přijde minimálně na 302.900 korun, což i s přihlédnutím na nesporné kvality upu! není zrovna málo. Na druhou stranu populární Fiat 500 stojí s dvouválcem 0.9 TwinAir (62 kW) minimálně 372.600 korun, což naznačuje, že zákazníci jsou ochotni platit tolik peněz i v segmentu miniaut.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Emel
Kvalitní, ale stále zcela bez emocí...
| 3. 7. 2016
Já bych předek Citigo nehodnotil jako nudný, spíš... prostě nepovedený, ty linie nenavazují, taková malá Tacuma.

Pětidvířko jako problém nevidím, u Citiga naopak moc nezvládli navázání okénka na přední dveře u 3d a je tam zub:
[odkaz]
Auticka do mesta
| 1. 7. 2016
Su to mini auta do mesta alebo na uzke cesty ako cesty niekde pri jazere Como atd. Mal som pozicane nieco podobne Smart for four . na dialnici a do kopcov je to slabucke ale na uzke cesty a parkovanie to bolo velice vhodne premiestnovadlo...
Avatar - narona
3 válce
| 1. 7. 2016
3 válec s turbem je kombinace vcelku vtipná :-) ale dejme tomu. Měli by do městského vozítka ale taky dávat pořádný automat s rychlou reakcí na sešlápnutí plynu, to by byla pak bomba. Přibližovadlo je to totiž sympatické, výhled z něj na dnešní poměry dobrý a má velký rejd...
Avatar - Hammunasakra
Už zase Bureš
| 1. 7. 2016
V diskuzích samozřejmě. Určitě v článcích? Od Bureše?
Kvalitní, ale stále zcela bez emocí...
| 1. 7. 2016
Souhlas, design Upu je z té trojice rozhodně nejlepší, zejména u 3dv. verze díky tomu zešikmení u zadního bočního okna. Uvidíme, jaký bude facelift Citiga, nudnější příď než tu, co teď má, už snad vymyslet nemůžou. Jinak největší slabinu vnějšího designu u všech členů tohoto koncernového minitrojlístku vidím jednoznačně u pětidveřové verze, resp. designu okna jejich zadních bočních dveří. Tam to opravdu hodně skřípe... :'-(

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku