Švýcarský automobilový trh: Síla luxusních značek, ale také 4. místo Toyoty (výsledky za 1. čtvrtletí roku 2009)
Hospodářská recese světového automobilového průmyslu se zatím ve Švýcarsku výrazně neodrazila na životní úrovni většiny zdejší populace, ale existenční strach se již na odbytu nových aut projevil. Nejvíce nových nezaměstnaných hlásí statistiky z bank, ale i průmysl stagnuje, v mnoha firmách je využíván institut zkrácené pracovní doby a některé zaměstnance již potkalo propuštění.
Švýcarsko neprodukuje zmíněníhodné množství vlastních aut, ale přidružený průmysl, zvláště napojený na Německo a Francii, již utrpěl. Přestože se zdejší automobilový trh dlouho držel na úrovni let minulých, prodej nových aut se v lednu a únoru 2009 citelně zbrzdil a meziročně propadl téměř o pětinu. Březnový výsledek byl o poznání optimističtější, trh meziročně vyrostl o 0,8 %, což propad zbrzdilo. Optimistické komentáře hovoří o odrazu ode dna...
Švýcarsko bývá kvůli nepřítomnosti velké domácí automobilové značky charakterizováno jako nezávislý automobilový trh v rámci Evropy, ale to nemusí být až tak úplná pravda, vzhledem k samotnému složení obyvatelstva, které hovoří převážně jazyky sousedních zemí.
Nejpopulárnější značkou na švýcarském trhu je Volkswagen. S výrazným odstupem je druhé Audi. Třetí Opel i čtvrtá Toyota jsou na současné evropské poměry spíše překvapením. Šesté BMW prodalo ve Švýcarsku za první čtvrtletí jen o 200 vozů více než sedmá Škoda, za kterou je třetí luxusní značka z Německa - Mercedes-Benz.
Ve druhé desítce jsou seřazeny evropské a japonské značky, přičemž rozdíly mezi nimi nejsou příliš velké (více než 3 % trhu má 16 značek, u nás je to jen 12 značek). Na rozdíl od našich zemí Švýcaři zatím příliš nevěří korejským značkám. Nejúspěšnější Hyundai je na 20. místě, Kia a Chevrolet ještě níž.
Statistika meziročních změn odbytu podle tříd je nejednotná: miniauta se prodávají výrazně lépe (o 28 %), malá auta ztratila jen 0,6 %, nižší střední třída je na tom podobně, střední třída je meziročně větší dokonce o 13 %. Vyšší střední třída zaznamenala se propadla o 19 % a luxusní vozy ztratily 16 % kupců.
Švýcarským specifikem je vysoký podíl vozů s pohonem všech kol. Za první čtvrtletí to bylo 27,1 %.
Registrace na švýcarském trhu, výsledky za leden - březen 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA | OA | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 01-03/09 | 01-03/08 | [ks] | [%] | 03/09 |
1. | Volkswagen | 6367 | 6712 | -345 | -5,1% | 10,8% |
2. | Audi | 3877 | 3640 | 237 | 6,5% | 6,6% |
3. | Opel | 3480 | 4303 | -823 | -19,1% | 5,9% |
4. | Toyota | 3470 | 3508 | -38 | -1,1% | 5,9% |
5. | Ford | 3292 | 3391 | -99 | -2,9% | 5,6% |
6. | BMW | 2893 | 3326 | -433 | -13,0% | 4,9% |
7. | Skoda | 2693 | 2789 | -96 | -3,4% | 4,6% |
8. | Mercedes-Benz | 2548 | 3835 | -1287 | -33,6% | 4,3% |
9. | Fiat | 2480 | 3124 | -644 | -20,6% | 4,2% |
10. | Renault | 2453 | 2835 | -382 | -13,5% | 4,2% |
11. | Citroën | 2443 | 2230 | 213 | 9,6% | 4,1% |
12. | Peugeot | 2443 | 3441 | -998 | -29,0% | 4,1% |
13. | Honda | 2091 | 2027 | 64 | 3,2% | 3,5% |
14. | Mazda | 2060 | 2386 | -326 | -13,7% | 3,5% |
15. | Volvo | 1998 | 1979 | 19 | 1,0% | 3,4% |
16. | Subaru | 1976 | 2157 | -181 | -8,4% | 3,4% |
17. | Seat | 1453 | 1459 | -6 | -0,4% | 2,5% |
18. | Suzuki | 1434 | 1351 | 83 | 6,1% | 2,4% |
19. | Nissan | 1311 | 1981 | -670 | -33,8% | 2,2% |
20. | Hyundai | 1258 | 1305 | -47 | -3,6% | 2,1% |
21. | Mitsubishi | 906 | 1123 | -217 | -19,3% | 1,5% |
22. | Alfa Romeo | 695 | 522 | 173 | 33,1% | 1,2% |
23. | Smart | 659 | 511 | 148 | 29,0% | 1,1% |
24. | MINI | 599 | 862 | -263 | -30,5% | 1,0% |
25. | Kia | 548 | 685 | -137 | -20,0% | 0,9% |
26. | Daihatsu | 452 | 746 | -294 | -39,4% | 0,8% |
27. | Chevrolet | 441 | 585 | -144 | -24,6% | 0,7% |
28. | Dacia | 261 | 374 | -113 | -30,2% | 0,4% |
29. | Dodge | 253 | 244 | 9 | 3,7% | 0,4% |
30. | Porsche | 248 | 449 | -201 | -44,8% | 0,4% |
31. | Land-Rover | 245 | 403 | -158 | -39,2% | 0,4% |
32. | Jeep | 208 | 363 | -155 | -42,7% | 0,4% |
33. | Lexus | 205 | 244 | -39 | -16,0% | 0,3% |
34. | Lancia | 204 | 187 | 17 | 9,1% | 0,3% |
35. | Saab | 188 | 359 | -171 | -47,6% | 0,3% |
36. | Jaguar | 140 | 138 | 2 | 1,4% | 0,2% |
37. | Chrysler | 131 | 272 | -141 | -51,8% | 0,2% |
38. | Maserati | 54 | 87 | -33 | -37,9% | 0,1% |
39. | Aston Martin | 46 | 69 | -23 | -33,3% | 0,1% |
40. | BMW Alpina | 11 | 4 | 7 | 175,0% | 0,0% |
- | Ostatní | 396 | 485 | -89 | -18,4% | 0,7% |
Celkem | 58910 | 66491 | -7581 | -11,4% | 100,0% |
Data zahrnují prodej vozů ve Švýcarsku a Lichtenštejnsku.