Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Syntetická paliva v praxi: Na výstavě Expo 2025 v Ósace vozí návštěvníky

Vozy na syntetická paliva pro Expo
Vozy na syntetická paliva pro Expo
Toyota GR Corolla H2
Toyota GR Corolla H2
19 Fotogalerie
Tomáš Dusil

Kdo zavítá na výstavu Expo 2025 v japonské Ósace, může vyzkoušet jízdu vozem na syntetické palivo.

Syntetické palivo má být palivem budoucnosti, pokud přijde řeč na vyhlídky spalovacích motorů. Někdy se mu také říká e-palivo, a pokud jsou jeho vlastnosti podobné klasickému fosilnímu palivu, konkrétně benzinu, lze jej používat i u současných přímovstřikových zážehových agregátů. Jeho možné využití přichází na přetřes zejména v okamžiku, kdy se mluví o budoucnosti ikonických sportovních aut. Konkrétně třeba Porsche 911 nebo Mazdy MX-5. Největší výhodou e-paliva (syntetického paliva) je skutečnost, že se v praxi používá stejně jako klasický benzin. Jde nejen o způsob tankování, ale také o jeho časovou náročnost, která je v porovnání s bateriovými elektromobily a jejich byť rychlo nabíjením nesrovnatelně příznivější.  

Na výstavě Expo 2025, která bude v Japonsku probíhat až do 13. října, budou vozidla zmíněných značek poháněná syntetickým palivem přepravovat hosty a jiné návštěvníky výstavy. O které konkrétní modely uvedených značek se jedná, ale zpráva nespecifikuje.

Ekologické ano, ale…

E-palivo coby budoucí náhrada fosilních paliv zní sice krásně, jenže zároveň má také svá úskalí. Právě ta znemožňují masovější rozšíření. To je též důvod, proč se s ním do budoucna počítá pouze jako s alternativním palivem k elektřině či vodíku. 

K výrobě syntetických paliv potřebujete elektřinu, ideálně z obnovitelného zdroj. To znamená z větrné či vodní elektrárny nebo z fotovoltaiky. A dále vodu a oxid uhličitý. Druhého jmenovaného je sice dost, avšak jeho získávání a následné zpracování není úplně jednoduché. Třeba v Chile, kde je fabrika na výrobu syntetického paliva pod hlavičkou Porsche, získávají oxid uhličitý z nedalekého pivovaru, coby vedlejší produkt kvašení.

K palivu, které může spalovat termický motor, je ale ještě dlouhá cesta. V celém chemickém procesu jsou dvě základní větve. Tou první je elektrolýza vody, druhou upravená Fischer-Tropschova syntéza.

Jako první přichází elektrolýza H2O. Za přítomnosti elektřiny dojde k rozkladu vody na kyslík a vodík. Kyslík unikne do ovzduší, vodík přejde do další fáze procesu, Fischer-Tropschovi syntézy. Jedná se o katalyzovanou chemickou reakci, při níž se oxid uhličitý (původní metoda počítá s oxidem uhelnatým) a vodík při teplotě několik stovek stupňů Celsia a při vysokém tlaku mění na kapalné uhlovodíky. V případě továrny v Chile na metanol, který se dále zpracovává v rafinerii podobně jako palivo z fosilních zdrojů.

Tady z něj vzniknou dvě frakce: MtG (metanol to gasoline) a MtO (metanol to olefin). Z MtG dále vznikají dvě třetiny lehkých benzinů a třetina těžkého benzinu. Po další úpravě se smíchá s palivem o oktanovém čísle 93. Následně se přidají aditiva a vznikne e-palivo pro pístové spalovací motory. S oktanovým číslem 97, což odpovídá normě DIN EN 228, stejné jako u benzinů, které běžně tankujeme na čerpacích stanicích.  

Z MtO vznikne jednak izobutan a z něj benzinové frakce vhodné k výrobě syntetického leteckého paliva e-kerosinu pro turbínové motory. A dále z MtO vzniká syntetický metanol, který lze využít například pro motory lodí.

Bezemisní není

Jak vidíte, využití syntetických paliv je minimálně v dopravě velmi široké. Skutečnost, že se vyrábějí z obnovitelných zdrojů, ale nic nemění na tom, že při spalování e-paliva vznikají emise. V motoru se normálně spaluje, takže z výfuku vycházejí stejné emise jako při spalování současných benzinů. Navíc aditiva, která se používají k dosažení požadované kvality e-paliva, nezbytné pro spalování v moderních motorech, jsou stále fosilního původu.

Video placeholder
Výroba syntetických paliv společností HIF Global • Zdroj: HIF Global

Ve skutečnosti je tak v současné době uhlíková neutralita e-paliv (a tedy produkce CO2 při jejich výrobě a používání) na přibližně 70 procentech. To je v porovnání s elektrickými pohony stále málo, byť ve srovnání s běžnými fosilními palivy je to neskutečné zlepšení. Navíc do budoucna se počítá s dalším snížením. Dle studie firmy Porsche, která se vývojem e-paliv zabývá asi nejvíce ze všech automobilek (aby mohla zachovat ikonickou 911, jak uvádíme výše) není v budoucnu nereálná uhlíková neutralita v porovnání s elektromobily na úrovni 85 procent.  

Zdroj: Toyota, video: HIF Global