Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je šest vodíkových čerpaček. V EU vede Německo, někde zcela chybějí

ORLEN Benzina H2 Barrandov
ORLEN Benzina H2 Barrandov
ORLEN Benzina H2 Barrandov
ORLEN Benzina H2 Barrandov
95 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Alternativa ke klasickým bateriovým elektromobilům se celosvětově rozvíjí pouze velmi pomalu. Jedním z důvodů je i velmi špatná infrastruktura.

Automobily s palivovými články na vodík mají několik výhod, tou hlavní je pravděpodobně rychlost. Natankování plné nádrže umožňující dojezd v řádu vyšších stovek kilometrů je totiž otázkou jednotek minut. Vozy na vodík navíc nepotřebují velké a těžké trakční akumulátory, v podstatě jim stačí baterie o kapacitě několika málo kilowatthodin, do které se ukládá energie z brzdění a zpomalování.

Na druhou stranu výroba vodíku je velmi energeticky náročná, jeho skladování je snad ještě komplikovanější. Vodík má totiž nejmenší molekulu ze všech, snadno tudíž uniká. Tlakové nádrže v automobilech proto vyjdou velmi draho, kvůli čemuž ve srovnání s konvenčními elektromobily neušetříte. Nemluvě o vysokých cenách samotného vodíku, které se pohybují okolo 500 Kč za kilogram. Toyota Mirai, jeden z dvou osobních modelů s palivovými články v Evropě (druhým je Hyundai Nexo), přitom na 100 kilometrů potřebuje zhruba zmíněný jeden kilogram. Po stránce provozních nákladů se proto dostáváme i nad úroveň aut s konvenčními motory.

Další problém představuje též infrastruktura. Vodíkových plniček je zkrátka málo. V Česku jsou aktuálně tři veřejné stanice schopné pracovat s tlakem až 700 barů (Praha, Ostrava a Most) a tři neveřejné (Řež, Neratovice a Mstětice), které většinou zvládnou pouze poloviční hodnotu.

Video placeholder
První kilometry s vodíkovou Toyotou Mirai v Česku • Zdroj: Auto.cz

V Evropské unii je přes 270 plniček, přičemž největší pokrytí vykazuje Německo (113 stanic), následované Francií (62) a Nizozemskem (49). Jen v těchto třech zemích je tak k dispozici okolo 83 % všech vodíkových plnících stanic v EU. V 16 zemích (například Slovensko, Finsko, Portugalsko, Chorvatsko, Irsko či Rumunsko) přitom nejsou stanice k dispozici vůbec. Většina stanic nabízí vysokotlaké plnění (700 barů), které je standardem pro osobní automobily, ale některé poskytují i nízkotlaké plnění (350 barů), vhodné pro některé typy užitkových a dalších vozidel (třeba autobusů).

Podle dat webu Čistá doprava je nejvíce vodíkových aut v Německu (dohromady 2590), Česko je s 29 exempláři až vzadu. Celkem v Evropské unii jezdí přes 5630 vozidel s palivovými články, klasických bateriových elektromobilů jsou přitom jednotky milionů.