Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
62
Fotogalerie

Šéf BMW: Zákaz spalovacích motorů v EU je špatný

Ondřej Šámal

Oliver Zipse je dalším z řady vrcholných představitelů automobilek, který se staví proti úplnému zákazu spalovacích motorů v Evropské unii v roce 2035.

Už delší dobu jsem přesvědčen o tom, že faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035 je nemožný. Elektromobily totiž 11 let před touto lhůtou v Evropské unii na prodeji nových aut dosahují pouze 12 až 14 %, přičemž tato čísla si udržují především díky státním dotacím a různým úlevám. V Německu, kde přímá státní podpora skončila v půlce loňského listopadu, naopak registrace aut s lokálně bezemisním pohonem klesají (od začátku roku zhruba o pětinu).

Také proto se z řad automobilek stále častěji ozývají hlasy o přehodnocení příliš překotného přechodu na (minimálně lokálně) čistou mobilitu, přičemž se začíná lobbovat i za alternativy. Jednou z nich jsou syntetická paliva (tzv. e-paliva), která se vyrábějí například z oxidu uhličitého.

Video placeholder
Výroba syntetických paliv společností HIF Global • HIF Global

Tohle palivo je zatím hudbou budoucnosti. Jeho produkce je totiž energeticky a finančně náročná, dostupnou náhradou na fosilní pohonné hmoty se tudíž v následujících desetiletích asi nestane. Podle pět let staré zprávy Mezinárodní energetické agentury by totiž bylo potřeba 3600 TWh zeleného vodíku vyrobeného pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů, což je o 1000 TWh více než kolik se v celé EU podařilo vyrobit elektřiny v roce 2022 (z toho 39,4 % pocházelo z obnovitelných zdrojů).

Přesto Oliver Zipse, šéf BMW, se na stranu syntetických paliv kloní. Po evropských silnicích v tomto století totiž stále budou jezdit stovky milionů aut se spalovacími motory, které nějaké palivo potřebovat budou. A politicky nařízený (a v praxi neuskutečnitelný) přechod na elektromobily v roce 2035 tenhle fakt nijak nezmění. Navíc pestrost přístupů je jedním z hnacích motorů technologického pokroku.

Evropská unie ovšem podle Zipseho musí k e-palivům najít cestu a jejich produkci začít více podporovat, byť zmíněná energetická náročnost jim hází klacky pod nohy.