Fabii RS TDI s nízkým nájezdem jen tak neseženete, tahle je výjimka. A ještě ve zvláštní verzi
Škoda Fabia RS 1. generace je hodně zajímavé auto. Především proto, že výrobce se u něj snažil spojit sportovní charakter s úsporným vznětovým motorem.
První Fabia RS se světu představila na ženevském autosalonu v roce 2003, tedy zhruba tři a půl roku po standardní verzi. A i když na začátku nového tisíciletí byla obliba vznětových motorů na vrcholu, český hot-hatch s turbodieselem tehdy leckoho překvapil. Zvlášť když nafťák byl pro RS jedinou možností, s jinou motorizací se nepočítalo.
Škoda přitom sáhla po osvědčeném motoru 1.9 TDI-PD. V eresu dával nejvyšší výkon 96 kW při 4.000 ot./min a maximální točivý moment 310 N.m už od 1.900 ot./min.
Ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou zajišťoval zrychlení z klidu na stovku za 9,5 sekundy a nejvyšší rychlost 206 km/h.
Provedení RS tak bylo nejen nejrychlejší verzí modelu, ale současně jediným, které pokořilo dvoustovku. Přitom kromě toho a potenciálně odolné techniky nabízelo mimořádně zajímavou spotřebu. A také velice slušnou výbavu. V době uvedení Fabia RS stála 495.000 Kč.
A i když si dnes o hot-hatchi s tédéíčkem můžeme myslet svoje, ereso zaznamenalo úspěch.
Pozoruhodně si první sportovní Fabia vede také jako ojetina. Při hledání jetého exempláře totiž zjistíte, že jich zas tak moc na prodej není, že si slušně drží cenu a hlavně, že je skoro nemožné najít kus s nízkým nájezdem kilometrů.
Velká část vozů má za sebou více než 200 tisíc kilometrů, ale na prodej jsou i auta s nájezdem přes 400 tisíc km. Takže jestli se vám Fabia RS líbí a patříte k lidem, pro které je číslo na tachometru důležité, strávíte výběrem dost času.
Nám se pro zajímavost povedlo najít jediné "volné" ereso s nájezdem pod 100 tisíc km. K mání je Švýcarsku a podle prodejce má za sebou necelých 78 tisíc kilometrů.
Zvláštní je ovšem ještě z jiného důvodu. Jde to totiž o provedení, které se v České republice oficiálně neprodávalo. Ani nikde jinde - kromě Švýcarska.
Alpská země totiž byla po Velké Británii druhým nejvýznamnějším odbytištěm Fabie RS, proto na konci životního cyklu vozu tamní zákazníci dostali limitovanou edici nazvanou Swiss Blue Edition.
Každý ze stovky kusů měl speciální modrý lak karoserie, modré čalounění sedadel z alcantary, xenony nebo velký displej palubního počítače. A jak už určitě tušíte, nabízený exemplář, registrovaný v květnu roku 2007, je právě jeden z oné stovky.
Cena ovšem není nejnižší. Prodejce za více než 13 let starou naftovou Fabii žádá 10.900 švýcarských franků, což je v přepočtu asi 265 tisíc korun.