Tajemství zvuku elektromobilů: Specifický „kosmický“ projev vytvářejí dva prvky
Co vytváří charakteristický „kosmický“ zvuk elektromobilů? České zastoupení značky Hyundai nám odhalilo tajemství, proč elektrická auta znějí tak, jak znějí.
S nástupem elektrické éry se začalo mluvit o bezpečnosti chodců ve městech. Elektromobily jsou výrazně tišší, než konvenční spalovací auta, a proto je lidé mohou snadno přeslechnout, zejména se sluchátky v uších. Pocitově tiché elektromobily však mají svůj charakteristický „kosmický“ zvuk, který vzniká spojením dvou zdrojů.
Zvuk elektromobilu má hned dva zdroje
Typický zvuk elektromobilů tvoří hned dvě věci. Tím prvním je slabý zvuk invertoru, jež vytvářejí tranzistory IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor) při generování 3-fázového AC napájení pro trakční elektromotor. Hlasitost zvuku je přitom závislá na otáčkách elektromotoru – čím vyšší je rychlost jízdy, tím vyšší jsou otáčky elektromotoru a s nimi roste frekvence tohoto zvuku.
Tranzistory IGBT však pod kapotou elektromobilu nemůžeme vidět, protože jsou součástí invertoru, jednotky Motor Control Unit, jak ji Hyundai nazývá. Ve školícím středisku značky v Praze jsme si mohli prohlédnout rozebranou řídicí jednotku elektromotoru z elektromobilu Hyundai Ioniq, vyráběného v letech 2016 až 2022. Tranzistory IGBT najdeme pod plastovým rámečkem.
Pro výrobce je zvuk invertoru spíše vedlejším jevem. Nejčastěji je slyšet v kabině elektromobilů s pohonem předních kol při prudké akceleraci, ale pro chodce je jen těžko slyšitelný.
Moderní elektromobily však disponují i druhým umělým zvukem, jež vytváří reproduktor při jízdě do rychlosti 30 km/h. To je záměrně generovaný akustický projev elektromobilů, abychom je slyšeli, když se pohybují okolo nás. Reproduktor současně tvoří akustické upozornění při couvání.