Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Také Aston Martin má svůj elektrický veterán. DB6 Volante nemusí být jediný takový vůz

David Bureš
Diskuze (0)

Britská automobilka nahradila šestiválcové ústrojí krásného DB6 Volante elektromotorem. Takovou záměnu může udělat i v dalších historických vozech s tímto šestiválcem.

Soudě podle současných trendů se zdá, že budoucnost automobilů je v elektrickém pohonu. Stále více firem přitom elektromotor neaplikuje jen do soudobých modelů, ale také do historických. Už tu byl Jaguar a jeho elektrický E-Type nebo firma Retro-EV aplikující elektromotory do historických Bentley a Rolls-Royců, které doplňuje také Aston Martin.

Britská automobilka nechala do podoby elektromobilu přepracovat historický kabriolet DB6 Volante, konkrétně exemplář z roku 1970. Použitý systém nazývá kazetovým, nahrazuje sice původní ústrojí kombinující šestiválec s manuální převodovkou, zároveň lze ale originální techniku do auta pořád vrátit. Podobně to ostatně vymyslel už Jaguar se svým E-Typem Zero.

„Vývojářskému týmu jsem řekl, ať do karoserie neudělají ani jeden otvor navíc. A oni neudělali,“ říká Paul Spires, prezident Aston Martin Works, které se zabývá historickými modely značky z Gaydonu.

Za stavbou takového auta přitom podle Spires stojí myšlenka, že Aston Martin nechce, aby se z jeho historických vozů staly jen muzejní exponáty, ale jezdily i nadále, klidně i za sto let. Se spalovacím motorem to přitom nebude muset být možné, ani ne tak kvůli legislativě (zákaz aut se spalovacím motorem je přece jen daleko) jako spíše kvůli sociálnímu tlaku. Budoucí generace už nemusejí znát vůni spalovacího motoru a jeho zvuk, nebo ho zkrátka ani nebudou chtít.

Zároveň se však struktura automobilu neměla měnit, aby byl co nejvěrnější originálu. I proto má elektrický Aston Martin DB6 Volante prakticky nezměněný interiér. Některé ciferníky zkrátka v prototypu nefungují, protože už nejsou s novým ústrojím potřeba. Autu dokonce zůstaly i koncovky výfuku.

Pokud však automobilka bude takové elektrické veterány opravdu přestavovat, tyto detaily se patrně změní. Budíky tak dostanou zřejmě novou funkci a koncovky výfuku zmizí. Přece jen za předpokládanou cenu přestavby ve výši zhruba 200.000 liber bez daně (bezmála šest milionů korun) nemůže zákazník obdržet nějaký nedodělek.

Zda k tomu skutečně dojde, je zatím ve hvězdách, bude záležet na zájmu zákazníků, bez dostatečného počtu zájemců automobilka do takového projektu nepůjde. Sám Spires je ale přesvědčený o tom, že se klienti pro elektrické veterány najdou. „Myslím si, že tempo elektromobilů je takové, že bych se divil, pokud bychom tento program do příštího roku pořádně nerozjeli,“ říká odhodlaně šéf Aston Martin Works.

Kazetový systém nahrazující řadový šestiválec je navíc navržen tak, že je možné ho využít i v dalších vozech s originálním spalovacím motorem. Konkrétně byl tento šestiválec použit mezi lety 1958 až 1972 ve zhruba 3.000 automobilech, konkrétně v modelech DB4, DB5, DB6 a DBS. I z toho důvodu byla přestavba zvolena právě u modelu s takovou technikou, protože takových vozů vzniklo velké množství, a tak je skutečně šance, že se najde dostatek zákazníků, kteří by historický Aston s elektromotorem chtěli. Patřili byste mezi ně i vy?

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme