Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin slaví 70 let své nejslavnější řady. Připomeňte si předchůdce DB11

David Bureš
Diskuze (0)
Prvním modelem oficiálně pojmenovaným dle iniciál někdejšího majitele Aston Martinu byl DB2. Na jeho počest byl následně přejmenován jeho předchůdce na DB1.

Zpětně vzato byl rok 1948 pro britský automobilový trh nadmíru důležitý. Začal se vyrábět Land Rover, dodnes slavný offroad, který později dal jméno samostatné značce specializující se na terénní auta a SUV, Aston Martin tehdy zase zahajoval období pod novým majitelem, průmyslníkem Davidem Brownem, na jehož počest jsou modely značky pojmenovávány dodnes.

David Brown se stal majitelem automobilky Aston Martin v roce 1947, a to konkrétně na tehdejšího „Valentýna.“ Tehdy finančně strádající firmu koupil za částku 20.500 liber, přičemž od počátku bylo jasné, že má co výrobci sportovních vozů dát. Automobily miloval, své první auto dokonce postavil už ve svých 17 letech, když motor a převodovku namontoval na vlastnoručně svařené šasi. Dílo pojmenoval Davbro. Navíc měl i technické zázemí a know-how, vedl totiž inženýrskou firmu založenou jeho dědečkem už v roce 1860.

První model kompletně vzniklý podle představ nového majitele byl hotov v roce 1949. Pojmenován byl DB2 a jednalo se o kupé či kabriolet (označovaný Drophead Coupé) poháněné 2,6litrovým šestiválcem z dílny Waltera Owena Bentleyho, přičemž jeho krása, výkon, kvalita a jízdní vlastnosti určily další směr značky i pro následující roky.

Jméno se ujalo, a tak byl následně jeho předchůdce retrospektivně přejmenován na DB1, což je ten vůz, který právě letos slaví 70 let – vznikl v roce 1948. Na automobil původně jednoduše pojmenovaný „Dvoulitr“ (to se žilo, bez marketingových specialistů, že?) už Brown částečně dohlížel. Jednalo se o roadster poháněný dvoulitrovým čtyřválcem, který se v rámci testování zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky ve Spa.

Další automobily využívající iniciály Davida Browna charakterově navazovaly na DB2, nejprve jeho vylepšené a přepracované verze DB2/4 a DB Mark III, později třeba DB4 prodávané od roku 1958, které bylo prvním sériovým vozem značky z továrny Newport Pagnell. DB3 přeskočeno nebylo, jen šlo o závodní speciál a nikoliv silniční auto. Přesto DB1 byla pro další budoucnost Aston Martinu důležitá, dala základ charakteristicky tvarované masce chladiče jeho vozů s dole rozšířenou částí. S myšlenkou se sice již koketovalo před válkou, na prototypu Atom, ten měl ale masku trojúhelníkovou. Smyslem rozšíření přitom bylo ochladit přední brzdy.

V roce 1963 dorazilo dodnes zřejmě nejslavnější „DB“, Aston Martin DB5, proslavený svým účinkováním v bondovce Goldfinger, v níž do jeho krásné karoserie bylo zabudováno nepřeberné množství hraček na boj s nepřáteli. Ve skutečnosti se ale nejednalo o první „DB“ spojené s Bondem, v originální knize Goldfinger totiž účinkoval Aston Martin DB Mark III, tedy jeden z předchůdců DB5.

Slavná DB5 přitom vydržela ve výrobě pouhé dva roky. Po 1.059 vyrobených kusech byla nahrazena v roce 1967 větší a pohodlnější DB6. Tu po dvou letech doplnil v produkci model DBS, na dlouhou dobu poslední aston pojmenovaný podle Davida Browna, který se firmy kvůli finančním potížím zbavil v roce 1972. DBS už nebyl takový elegánem, jeho hranatá karoserie se podobala spíše tehdejším muscle carům než britským gran turismům, místo řadového šestiválce navíc používal vidlicový osmiválec.

K iniciálům Davida Browna se britská automobilka vrátila až po dlouhých 23 letech, když v roce 1994 uvedla na trh Aston Martin DB7, první automobil po další z mnoha změn vlastníka, který měl slavným jménem naznačit příchod nové budoucnosti pod značkou Ford. David Brown se však už jeho představení nedožil, zemřel rok před premiérou. O chystaném voze ale věděl, tehdejší šéf značky Walter Hayes mu za využití jeho iniciál nabídl titul čestného doživotního prezidenta automobilky.

Přímým nástupcem letité DB7 se v roce 2003 stal nádherný Aston Martin DB9. Vyjel z nové továrny v Gaydonu a užil novou techniku (platformu VH), což mělo být zdůrazněno právě přeskočením osmičky v generační hierarchii aut značky.

Řada „DB“ žije s Aston Martinem dodnes. Nástupcem DB9 se stala v roce 2016 dodnes nabízená DB11, která přijela s novými motory – osmiválcem od AMG a novým dvanáctiválcem twin-turbo z vlastní dílny. „Desítka“ úplně přeskočena nebyla – DB10 byl však pouhý mezičlánek, automobil postavený pro potřeby bondovky Spectre.

A život má zajištěno i DBS. Na scénu se vrátilo v roce 2007 jako sportovnější verze DB9. Později sice bylo nahrazeno Vanquishem, již brzy se však opět vrátí. Aston Martin totiž potvrdil, že brzy začne prodávat model označený jako DBS Superleggera. Tím automobilka spojí dvě slavná jména ze své minulosti (italská karosárna se podílela na DB4 či DB5) a my už se nemůžeme dočkat, až tohle dílo poznáme.

David Bureš
Diskuze (0)