Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Také Seat Ibiza dostane 1.4 TSI s vypínáním válců

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Seat sice sází hlavně na nový Leon, ale ani Ibiza nezůstává stranou, Ještě letos se objeví pod kapotou čtyřválec 1,4 TSI s nižší spotřebou.

Seatu se sázka na nový Leon vyplatila. Ale musí myslet také na menší modelovou řadu a snižování spotřeby paliva, respektive emisí CO2, které mu přikazuje Brusel. Proto se pod kapotou objeví čtyřválec 1,4 TSI s dodatkovým označením „Cylinder On Demand“, tedy doslovně přeloženo „Válec na vyžádání“. O co jde? Princip je jednoduchý, tato verze přeplňované čtrnáctistovky je vybavena vypínáním válců. Pohonná jednotka dokáže pracovat pouze na dvojici z nich až 70 % času a systém se hladce a neznatelně aktivuje sám tehdy, když není potřeba více výkonu a zátěž je tedy nízká. V takovém případě se vačkové hřídele na druhém a třetím válci přenastaví na „nulový zdvih“. Tím se uzavře přísun vzduchu do prostřední dvojice válců a palivo se spaluje jen v těch krajních. Informace o činnosti systému se zobrazí na displeji palubního počítače.

Známe jej už z Audi A1, kde dostal obdobný název, ale také z Volkswagenu Polo BlueGT pod označením ACT. Agregát má výkon 103 kW (140 k) a bude k dispozici také pro Ibizu, její výroba začne stejně jako v případě Leonu v listopadu letošního roku. Zákazník dostane na výběr šestistupňovou přímo řazenou převodovku i dvouspojkové ústrojí DSG se sedmi rychlostmi, které přenášejí točivý moment 250 N.m v rozmezí 1500-3500 min-1. Tovární údaje o spotřebě benzinu nebyly zatím zveřejněny. V případě obdobně motorizovaného Pola BlueGT se ta reálná (nikoli normovaná) při normální běžné jízdě po dálnicích v rámci rychlostních limitů pohybuje pod 6 l/100 km, jen ve městě se zvýší na osmilitrovou hranici. Výrobce pochopitelně udává mnohem nižší hodnoty: 4,6, respektive dokonce 4,5 l/100 km.

Ibiza s tímto zážehovým motorem by se mohla stát velmi zajímavou alternativou k k naftovým verzím, přitom se snaží spojit ekologii, ekonomiku provozu a dynamiku. Předpokládá se kombinace pohonné jednotky se sportovní výbavou FR ve všech karosářských variantách. Záleží pochopitelně i na ceně. Zmíněné Polo využívá kromě ACT také tradiční start-stop a rekuperaci brzdné energie, kdy se při deceleraci dobíjí palubní akumulátor. Není zatím jasné, zda příchod verze se 103 kW pod kapotu Ibizy bude znamenat konec pro výkonnější variantu 1,4 TSI se 110 kW (150 k), která vypínání válců postrádá.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
11. 10. 2013 15:42
Re: slibná verze!
Za ideálních podmínek dokáže ACT ušetřit myslím 1,3 litru. Odhad na průměrnou úsporu byl 0,5. V porovnání se stejným motorem bez ACT. Třeba při městské 50 by to měl být litr. Pro úsporu to rozhodně nemá smysl kupovat. Leda by litr benzínu stál 200 korun. Hodně také záleží na řidiči. Když výkon chce (tedy více než nějakých 42 kW), na dva válce vůbec neběhá. Jen mi není jasné, jak jsi mohl čekat úsporu 25-30%, pokud máš nějakou představu, jak to funguje.

Jinak Polo má udáváno ve městě 5,6 (s DSG, s manuálem je to více). Jestli to bude 8, záleží na řidiči a provozu.
11. 10. 2013 14:26
Re: slibná verze!
No nevím, ten motor je jasné zklamání. Dle textu dokáže pracovat až 70% času na 2 válce a ve výsledku je z toho úspora neznatelných cca 0,3 l mimo město dle výrobce oproti motoru bez vypínání a pochybné metodiky měření. Z testu Pola je vidět extra vysoká spotřeba ve městě cca 8 litrů, tj o 3,5l více než nalhal výrobce. ACT je zklamání čekal jsem úsporu znatelných 25-30% a ne neznatelnou a k tomu příplatek skoro 30tis.
11. 10. 2013 14:00
slibná verze!
Tak pokud tomu nenasadí nějakou absurdní cenu, tak by to mohla být velmi zajímavá verze. Hlavně, že k tomu nabízejí i manuální převodovku! :-) :-) :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - 3_diamanty
11. 10. 2013 13:45
tento motor by sa podla mna hodil
a s manualom samozrejme napriklad povedzme do spacebacku.... ako vrchlnej a imidzovejsej odnoze rapidu, skoda no :-|