Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takovou Tatru 613 jste možná ještě neviděli. Prohlédněte si prototyp pancéřovaného speciálu

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Víte, že v Technickém muzeum Tatra v Kopřivnici mají unikátní pancéřovanou Tatru 613?

Limuzína, kterou v roce 1996 upravila společnost SVOS Přelouč, je svým způsobem jediná svého druhu. Vznikl totiž jen jediný prototyp.

Ale vezměme to popořádku. Počátkem 90. let u nás Tatra 613 byla nejrozšířenějším služebním automobilem vyšší kategorie. Používali ji politici i ředitelé státních podniků.

Není tedy divu, že si firma SVOS Přelouč vybrala právě tento vůz a udělala z něj svůj vůbec první pancéřovaný automobil. "Nebyl to jednoduchý proces, využili jsme však skutečnosti, že většina zúčastněných inženýrů a techniků měla zkušenosti s vojenskou a speciální technikou z vojenské firmy AOZ Přelouč, kde před vznikem SVOS téměř všichni pracovali. To nám tehdy hodně pomohlo jak z hlediska výběru materiálů, tak i třeba různých technologických postupů,“ vzpomíná generální ředitel společnosti Jaroslav Černý.

Přestože nakonec zůstalo u jediného prototypu, byl to začátek. "Přesvědčili jsme se, že máme na to vyrábět balisticky chráněná auta,“ říká Černý. "Navíc jsme získali cenné zkušenosti, které bychom asi těžko získávali od jiných výrobců.“

Prototyp, který je tedy v současné době vystaven v Technickém muzeum Tatra v Kopřivnici, dostal označení Tatra 613 – 4OA – M1 – SP. Jeho pancéřování bylo odolné proti účinkům dlouhých palných zbraní, přičemž podle dostupných informací je balisticky chráněn celý prostor osádky. Konkrétně jde o svislé stěny, střechu, přední část za palubní deskou a u pedálů.

Podlaha je odolná proti pěchotním minám a granátům. Dveře jsou osazeny pancéřovaným lemem, který brání průniku střely spárou zavřených dveří. Vůz také dostal skla typu SF s vyhříváním čelního a zadního skla. 

Kola pak mají speciální obruče, které po průstřelu pneumatiky umožňují dojet ještě 5 kilometrů. Ve výbavě se objevuje také dvoutónová siréna, telefon, vysílačka, dorozumívací zařízení a hasicí přístroj.

O pohon se stará vzduchem chlazený osmiválec o objemu 3,5 litru, který dává 147 kW. Skoro 2,4 tuny vážící limuzína se dokázala rozjet maximálně na 160 km/h.

Ve společnosti SVOS Přelouč se výrobě balisticky chráněných automobilů věnovali i v dalších letech, do současnosti jich firma postavila údajně na pět tisíc. A jsou mezi nimi i české vozy. V roce 2006 se v Přelouči pustili do Škody Octavia, o šest let později následoval Superb.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - emkejx
2. 7. 2020 14:28
ja ti nevim karle
nehovorim ze sa mi to auto paci, je to historia, ale ten tapacir, ty vole, otvorte devre jagu z tych rokov. na to sa da aj pozerat.