Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takto Porsche využívá síť 5G k vývoji varovných systémů v reálném čase

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Vlastnosti sítě 5G jsou vhodnější k vývoji varovných systémů v reálném čase. Přednosti proti jiným technologiím využívá automobilka Porsche pro nejnovější modely.

Technologicky prošpikovaný automobil umožňuje výrobcům, jako je Porsche, nabízet spotřebitelům úžasné funkce v mnoha ohledech konkurující domácímu infotainmentu a profesionálnímu zabezpečení. Digitální vývoj teoreticky usnadňuje život, protože některé vymoženosti doplňují komfort například automatickým placením za palivo nebo za parkování, stále častěji se auto dokáže udržet samo v jízdním pruhu a zpětné zrcátko tmavne, když někdo ozařuje už i levnější konfiguraci dříve uspokojující maximálně posilovačem řízení a manuální klimatizací.

Doba si žádá pokrok elektronické výbavy aut všech značek. Zavádění rozmanitějších technologií zvyšuje nároky na sestavení či propojení spletitého systému funkčních prvků spojených stále častěji bezdrátově. Jednou z nejdůležitějších proměnných je latence neboli zpoždění mezi odesíláním a přijímáním informací. Převládající technologie 4G s latencí asi 200 milisekund už nesplňuje aktuální požadavky bezpečného fungování v reálném čase. Zdržení nahrazuje novější síť páté generace (5G), která nabízí bleskurychlé připojení s latencí pouze 1 milisekundu a zároveň zvládá rychlý přenos velkého množství dat.

Na základě zavedení typu 5G v předpokládaném období příštích dvou až tří let očekává asociace 5G Automotive Association hromadné aplikování postupu Vehicle-to-everything (V2X) zajišťující komunikaci mezi vozidlem a jakoukoli entitou. Plynulejší kontakt by mohl být nástrojem zvýšení efektivity i bezpečnosti silničního provozu po celém světě. Firmy HERE Technologies, Vodafone a Porsche provádějí studii proveditelnosti tohoto tématu. Odborníci zjišťují, jakým způsobem může technologie 5G a přesné určení polohy eliminovat nehodovost v reálném prostředí.

Ještě zhruba tři roky potrvá příprava propojení digitální infrastruktury kolem silniční dopravy, plánem je vytvořit půdu pro poskytování aktualizací v reálném čase nebo posílání dynamických dopravních informací s co nejmenší latencí i na mapové podklady ve vysokém rozlišení. Dalším krokem do roku 2026 je posílení spolupráce mezi vozidly (V2V) v rámci rozvoje automatizovaného řízení včetně vzájemného sdílení údajů ze senzorů během kooperativního manévrování.

S více než 1,2 miliony ročních úmrtí na silnicích po celé Zemi může být automatizovaný systém vzájemné kooperace řídících jednotek významným krokem vpřed. Typickým případem jsou řetězové nehody, přičemž členové výzkumné studie aktuálně věnují energii možnostem rozesílání akutního varování od prvního auta hromadné havárie. První nabourané auto by vyslalo data o kritické situaci upřesněné pomocí zachycených informací ze senzorů a později možná dokonce i třeba z aktivovaných airbagů. Zpráva o problému by se šířila mezi ostatní přímo i přes zpravodajské portály či složky IZS.

Nejlepší možná funkce vyvíjeného systému je dána právě rychlostí šíření datových podkladů, které síť 5G odešle i dodá prakticky ihned bez prodlevy a tím se zvyšuje šance na obeznámení okolí s problematickou situací.

Detekované nebezpečí na trase by se mohlo zobrazovat přímo v zorném poli řidiče, pokud v době uvedení člověk nebude už jen v roli kontrolora či odpočívajícího pasažéra. U Porsche se zatím testuje uměle inteligentní řízení jen v uzavřených prostorech daleko od veřejných komunikací.

Mirek Mazal
Diskuze (0)