Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata Nano za 45.000 Kč měla být světovou revolucí. Očekávání nenaplnila

ČTK
Diskuze (13)

Uvedení vozu Nano indické automobilky Tata Motors na trh 23. března 2009 bylo v automobilovém průmyslu malou revolucí.

Lidový miniautomobil jednoduché koncepce totiž vzbudil nadšení svým hlavním trumfem, tedy cenou - původně stál v základní verzi 100.000 rupií, to jest asi necelých 45.000 korun, čímž si vysloužil primát nejlevnějšího automobilu na světě. Pro masový automobilismus v Indii měl být podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Jeho konec však byl neslavný.

Čtyřdveřový a zároveň čtyřsedadlový hatchback o délce pouhých 3,1 metru poháněl dvouválcový agregát se vstřikováním Bosch o skromném obsahu 624 kubických centimetrů a výkonu 28 kW s nímž dosahoval maximální rychlosti 105 km/hod. Spotřeba paliva benzinového motoru činila jen něco málo přes čtyři litry na 100 kilometrů.

Vůz, který svým vzhledem připomínal vajíčko, byl představen veřejnosti již na autosalonu v Dillí v lednu 2008 a původně se měl začít prodávat ještě v říjnu téhož roku, firma však byla nucena přestěhovat hlavní továrnu na jeho výrobu kvůli násilným protestům zemědělců ze Západního Bengálska do továrny ve státě Gudžarát, což celý projekt zbrzdilo. Proti novému vozu protestovali i ochránci životního prostředí. Objednávky tak začala indická automobilka přijímat až v dubnu 2009 a první zákazník si Nano převzal v červenci.

Nízká cena minivozu korespondovala s jeho velmi chudou základní výbavou. Vozidlo tak mělo například jen jeden stěrač, jedno zpětné zrcátko, žádný airbag či posilovač řízení a palivovou nádrž přístupnou jedině po otevření kapoty motoru.

Původní záměr automobilky se ovšem tak zcela naplnit nepodařilo. Majitelé jízdních kol, mopedů a skútrů, kteří své jednostopé stroje využívají i pro převoz vícečlenných rodin, totiž nevnímali Nano jako plnohodnotný automobil. V plánu byl i prodej modelu Nano v Evropě či USA, k němuž však nikdy nedošlo.

V počátcích výroby se Tata Nano potýkala s problémy s kvalitou a bylo zaznamenáno i několik případů vznícení vozu. Firma tehdy uvedla, že tento problém identifikovala jako vadu spínačů zapalování a že se rozhodla změnit dodavatele, od kterého tyto součástky pocházely. O mizerné bezpečnosti vozu svědčil i výsledek nárazových testů společnosti Euro NCAP, ve kterých Nano v roce 2014 nezískalo ani jednu hvězdičku.

Cena vozu se postupně zvyšovala spolu s jeho modernizacemi, v roce 2015 přišla na trh inovovaná verze GenX Nano, která měla pozměněný vnější i vnitřní design i mírně zvětšenou délku a pětimístnou homologaci. Od roku 2017 přišlo základní provedení vozu v přepočtu na zhruba 70.000 korun. Výbava se také zvýšila, nejdražší verze LX obsahovala oproti nejlevnější třeba klimatizaci, centrální zamykání nebo elektricky stahovatelná okénka a zákazníci si mohli vozidlo koupit třeba i s variátorovou převodovkou CVT.

Přestože Tata plánovala prodat až 250.000 kusů svého minivozu ročně a zpočátku byla poptávka po voze skutečně velmi slušná, k tomuto číslu se automobilka nikdy ani nepřiblížila. Největší úspěch zaznamenala ve fiskálním roce 2011/2012, kdy prodala 74.500 vozů, o pět let později to bylo již jen 7500 vozů a poté, co v červnu 2018 sjel z výrobní linky pouhý jeden kus, oznámila Tata ukončení sériové výroby modelu Nano.

ČTK
Diskuze (13)

Doporučujeme

23. 3. 2024 20:54
Re: Tata Nano...
Já s tím tady nezačal! :-[] A neuváděl jsem jen Mercedes, ale i mnohem lidovější stroje. :-)
23. 3. 2024 20:36
Re: Tata Nano...
Čo čakať od motáka, ktorý síce nič nevie, ale na všetko má názor?
23. 3. 2024 20:36
Re: Tata Nano...
Jasne, porovnávaj najlacnejšie auto d Mercedesom, ty mogoň...
23. 3. 2024 20:01
Re: Tata Nano...
...když tedy budeme přesní, tak je ale "rovno polozeny na okne pred xichtom" ...spolujezdce. :-)
Avatar - 3_diamanty
23. 3. 2024 19:00
Re: Tata Nano...
Narazam hlavne na to ze akurat prekaza vodicovi vo vyhlade ... ;-) .. vid fotky... cize nenarazam na pocet stieracov ani na jeho funkcnost... ved nepisem japonsky kua drat... staci len pozorne citat