Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
MG5
MG5
MG5
MG5
24 Fotogalerie

Tato auta mají 0 hvězdiček z nárazových testů. Nechybí ani známé jméno

Ondřej Šámal

Také nejmenší kontinent má svou vlastní metodiku měření bezpečnosti nových automobilů. V jejím rámci teď do statistik přibyla hned dvojice aut z Indie a Číny s nulovým hodnocením.

Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) je obdobou nám velmi známého Euro NCAP. Program testování nových automobilů při nárazových zkouškách v Austrálii vznikl v roce 1993, přičemž od roku 2018 se řídí podle pravidel „našeho“ Euro NCAP. Za třicet let existence si pouze jeden automobil vysloužil nulové hodnocení. Proto přírůstek hned dvou dalších propadáků překvapí.

Prvním z nich je čínské MG 5. Pod tímto názvem se v Evropě prodává čistě elektrického kombi, v tomhle případě však jde o vizuálně atraktivní sedan téhož jména s jinou technikou v podobě zážehové patnáctistovky s přeplňováním a bez něj. Verze s turbodmychadlem dává 129, respektive 135 kilowattů, atmosféra disponuje výkonem 84 kW.

Vůz se sice představil již v září 2020 na autosalonu v Pekingu, v Austrálii se však prodává teprve od letošního roku. Základní verze startuje na částce 24.990 australských dolarů, což je v přepočtu asi 377 tisíc korun. Potenciální budoucí majitelé by si však koupi možná měli rozmyslet.

Podle ANCAP totiž sedanu MG 5 scházejí zásadní bezpečnostní prvky, které jsou u nových automobilů samozřejmostí již řadu let. Čínský model si vysloužil velmi špatné hodnocení za nízkou míru ochrany hrudníku a nohou řidiče v případě čelního střetu s překážkou s přesahem. Špatně vůz vyšel také z měření ochrany cestujících v druhé řadě. V jejich případě výtky míří k bídné ochraně hrudníku a nohou při plné čelní srážce. MG bylo rovněž kritizováno za přílišné zatížení bezpečnostních pásů při nehodě či za nebezpečí hrozící od konstrukce za palubní deskou. Kromě toho bylo zjištěno výrazně vyšší zatížení hlavy a krku dětských figurín než u většiny současných aut.  

Ve výbavě sedanu chybějí některé prvky, které jinak bývají standardem. Zmínit můžeme třeba hlídání mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče či upozornění na přítomnost dítěte na zadních sedadlech.

Video placeholder
MG5 • ANCAP

Druhým hříšníkem je indické SUV Mahindra Scorpio (od 41.900 australských dolarů, tedy zhruba za 633.000 Kč). Jeho první generace se představila v roce 2002 a drží se ve výrobě dodnes. V nárazových testech figuroval nástupce z konce loňského června. Model s přeplňovaným dvoulitrovým benzinem či 2,2litrovým dieselem to schytal za horší ochranu dospělých při všech nárazových zkouškách (frontální s přesahem i bez, boční náraz a boční kolize se sloupem).  V třetí řadě sedadel scorpiu chybějí kotevní body top tether, přičemž mnohem horší je fakt, že při boční srážce se řidičův bezpečnostní pás dokonce rozepnul.

Na Novém Zélandu se přitom Mahindra Scorpio v sedmimístné verzi prodává pouze s dvoubodovým bezpečnostním pásem vedoucím přes břicho u prostředního sedadla v druhé řadě. Na něco takového jsme si přitom v Evropě již dávno odvykli.

Video placeholder
Mahindra Scorpio • ANCAP