Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 603 je hvězdou Los Angeles Auto Show. Může za to Faurecia

Václav Pavlečka
Diskuze (88)
Mezi automobilovou modernou na americkém autosalonu září Tatra 603/2 z roku 1972 upravená francouzskou společností Faurecia.

Klasické designérské tvary zaujaly veřejnost – na internetu se objevují stále další dotazy ohledně možnosti produkce tohoto konceptu. Český vůz, který vyplnil francouzský stylový interiér budoucnosti, má však jednu nevýhodu. Vyrábět se nebude.

Kam se poděl motor? A kde je B-sloupek?

Auto, které pomáhá definovat interiér budoucnosti, není žádný supermoderní koncept střižený dle pravítka, ale česká Tatra 603/2. Francouzský dodavatel a výrobce automobilových komponent Faurecia se rozhodl na českém voze demonstrovat možnosti ztvárnění vnitřku prémiových aut blízké budoucnosti.

Oproti kopřivnickému originálu má vůz vystavený v Los Angeles na první pohled několik viditelných rozdílů. B-sloupek zmizel, od jeho odstranění si úpravce slibuje větší vzdušnost interiéru a snazší nastupování. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Místo motoru má Faurecia v zadní části vozu prostorný kufr, který má vysouvatelnou podlahu.

Uvnitř je rok 2010, zvenku šedesátá léta

Moderní materiály byste zřejmě ve více než pět desetiletí starém voze nečekali. To byste se ale nesměli dívat na projekt Faurecia Premium Attitude. Francouzská společnost si vybrala Tatru 603/2 proto, že silueta jejího interiéru se vzdáleně podobá současnému BMW 5 nebo Mercedesu třídy E. Na příkladu z Kopřivnice se rozhodla ztvárnit rysy aut budoucnosti a ukázat tak v zámoří, že je kompetentním partnerem i v řešení obtížných zadání.

Vnitřek šestsettrojky decentně osvětlují světelné diody, pocit luxusu dodává dřevěné obložení z bílého dubu a interiér dýchá na pozorovatele znovuobjevenou prostorností. Zajímavostí dřevěného obložení je jeho tloušťka, respektive „tenkost“. Vrstva dubu je silná méně než jeden milimetr a je vlisována do odlehčené dřevotřísky. Účelem takového postupu při výrobě je snížit náklady a také zátěž na životní prostřed oproti klasickému obložení, které známe ze současných aut.

Tísnit se nebudete

Bezpečnostní pásy neruší dojem vzdušnosti. Jejich úchyty jsou ukryty ve středovém tunelu, stejně jako drážky sedadel, které jsou k němu přichyceny. Optickému zvětšení místa pro posádku přispěla také přístrojová deska, která oproti současným vozům není tak hluboká. Interiér má však ještě další pozoruhodnou vlastnost – dovede se chovat podobně jako chameleon. Ve vyšších rychlostech se „zbytečné ukazatele“ na přístrojové desce zakryjí (mohly by rušit řidiče) a sedadla jdou automaticky dolů.

Posaďte se u nás...

Když už jsme u sedadel – ta jsou vůbec pro Faurecii specialitou. Řidičovo sedadlo je asymetrické a v jeho loketní opěrce je integrovaný multifunkční ovladač inspirovaný designem mobilních telefonů. Ovladací mechanismus nespojují s displajem na středové konzole klasické vodiče, nýbrž bezdrátová technologie Bluetooth. Stejným způsobem se systém dovede efektivně napojit na zařízení, která Bluetooth využívají.

Při vystupování z vozu se sedadlo elektronicky posune tak, aby byla cesta do okolního světa co nejméně namáhavá. Sedadlo bude pracovat v několika režimech nastavení (město, sportovní, projížďka), přičemž v ideální poloze maximálně zajišťuje efektivitu fungování bezpečnostního pásu při nehodě. Při jeho posuvu se budou zároveň pohybovat ovládací prvky ve dveřích a také multifunkční ovladač (který je de facto součástí asymetrické sedačky).

Zadní sedáky se na první pohled tváří jako prostá nedělená lavice pro tři osoby, dokonce bez opěrek hlavy. Pokud se ovšem posadíte dovnitř, rozdíl pochopíte okamžitě. Systém se přizpůsobí vaši postavě – nastaví úhel sedáku a bederní podpěru. Loketní opěrka se nevyklápí shora, ale je ztvárněna pomocí „mostu“, který pod sebou nechává prostor. A opěrky hlavy se automaticky vysunou jen v případě, že systém rozezná pasažéra na zadním sedadle. Účelem je zlepšit řidičův výhled vzad v době, kdy zadní část vozu zeje prázdnotou.

Ovládání klimatizace pro každého

Nastavení klimatizace není jen na jednom místě, klasicky ve středovém panelu, ale naopak tam, kde k pasažérům proudí teplý nebo ochlazený vzduch. Teplotu si tak může každý nastavit dle libosti. Optimální proudění vzduchu uvnitř vozu zajišťuje tvar interiéru, který se inspiroval v leteckém průmyslu. Výdechy klimatizace jsou elegantně zahaleny.

Kryty airbagů jsou z měkčených materiálů, které při aktivaci airbagu nemohou poškodit například čelní sklo (jsou-li airbagy umístěny v jeho blízkosti). Spolujezdcův airbag je přesunut více směrem k přednímu kufru, což zaručuje lepší možnosti ke kreativnímu ztvárnění této části interiéru.

Skvělé! A kdy si ji budu moct koupit?

Tater 603 bylo ve všech verzích vyrobeno přes 20 tisíc kusů. A zdá se, že další kousky do rodiny nepřibudou. Tento koncept sloužil jen pro demonstraci technologií, které se brzy dostanou do vozů vyšších tříd. A to k nelibosti valné většiny lidí, kteří o „staronové“ Tatře na internetových diskusích hovoří v superlativech.

Tatra 603 byla nástupce modelu 600 (Tatraplan) a je posledním osobním vozem této značky, který měl klasický tvar karoserie odvozený z Tatry 77 z roku 1933. Přes úspěchy na zahraničních výstavách a zájem i ze západu sloužil ve své době vůz především jako služební vozidlo pohlavárů totalitního režimu. Dnes se za osobními vozidly z Kopřivnice můžeme jen nostalgicky ohlédnout – výrobce se jejich produkci již nevěnuje.

Václav Pavlečka
Diskuze (88)
Avatar - 125S
19. 11. 2007 15:10
Re: Ministr čepička
To je dost dlouhá doba na to, aby to byla novinka >:D
19. 11. 2007 10:34
Re: Zprzněná Tatra
To by som nepovedal. Či si vybrali to alebo ono...Keby vzali iného veterána, sprznili by ho rovnako a rovnako by si odo mňa chválu nevyslúžili. Alebo je jedno, čo spravia, hlavne že si nás všimli? Krátkozraké a úbohé, povedal by som, takto myslieť je podľa mňa dosť ponižujúce. Hrdiť sa tým, že si nevážia odkaz minulosti a našej značky... Tým že dokatujú jednu Tatru, tak ju svetu nezviditeľnia, a tí, čo ju doteraz nepoznali, ju nebudú poznať o nič viac ani lepšie.
Zaujímalo by ma, keby si tak vzali na mušku nejaké Bugatti alebo čokoľvek iné, či by ohlasy boli také pozitívne...
19. 11. 2007 09:54
Re: Zprzněná Tatra
Výnimočne s Tebou súhlasím. Takto sprzniť tak nádherné auto, za to by som ruky lámal :no: :no: :no:
Avatar - Poustnik
18. 11. 2007 14:00
Re: Trnkovice z Kopřivnice
Tak to je trnkově-trpká pravdivá odpověď. Řečí jsme od nich slyšeli dost, ale nakonec jen podle českého populárního návodu zabezpečili ne fungující výrobu, ale svoje rodiny.... 8-s ;-\
Avatar - Pekelná Micinka
16. 11. 2007 21:37
Re: Ministr čepička
To se dělá už aspoň padesát let.. ;-)