Tatra letos zvýší mzdy o 2 %
Zaměstnancům automobilky Tatra se zvýší mzdy od poloviny roku o dvě procenta. Novou kolektivní smlouvu podepsali zástupci odborů s vedením firmy. Průměrná dělnická mzda se pohybuje v Tatře kolem 20.000 Kč. Plat by se tak měl v průměru zvýšit o 400 korun. Společnost zaměstnává zhruba 2300 lidí. ČTK to řekl předseda odborů Tatry Pavel Baroň.
Podle něho je dvouprocentní nárůst vzhledem k přetrvávající situaci v podniku a na trhu nákladních automobilů rozumný, protože automobilka není z důsledků hospodářské krize stále zotavena. "Chtěli jsme o něco větší nárůst než dvě procenta. Ale prozatím situace není úplně dobrá, čekají nás investice do vývoje nových výrobků. Nejsme ještě z nejhoršího venku, prodej není radikálně vyšší. Jestli chceme investovat do inovací výrobků, tak nemůžeme zvedat náklady," konstatoval Baroň.
Novou kolektivní smlouvu vyjednaly odbory s vedením firmy na dva roky, a to do konce roku 2012. Samotný nárůst mezd bude platit od 1. července do března příštího roku, kdy odbory budou o mzdách vyjednávat znovu. "O nárůstu platů jednáme každý rok," uvedl zástupce odborů. Těm se podařilo uhájit některé sociální výhody, například pět dnů rehabilitace pro zaměstnance rizikových provozů.
Na konci minulého roku v Tatře hrozilo, že bude muset odejít až 500 lidí. Černý scénář se však nenaplnil. "Získali jsme zakázky, nakonec se ukázalo, že není nutný tak radikální řez. Odešlo pouze 76 lidí, zbytek se podařilo uhájit," uvedl odborář. Žádné další propouštění se podle něho nechystá. Situace na trhu s nákladními automobily je však nadále složitá a zakázek zatím není dostatek. "Situace se u nás mění měsíc od měsíce, na získávání zakázek se stále pracuje," podotkl.
Generální ředitel Tatry Ronald Adams na začátku roku ČTK řekl, že se kopřivnická automobilka loni dostala z dřívějších mnohasetmilionových ztrát. Firma podle předběžných hospodářských výsledků očekává za rok 2010 pouze nízkou čistou ztrátu. EBITDA, tedy hrubý provozní zisk, by měl být podle Adamse kladný. Loni automobilka vyrobila o desetinu více vozů než v roce 2009, celkem 1082 oproti 995.
Tatra se musela loni v březnu zaručit za stamilionové úvěry bankám celým podnikem. Automobilka je podle Adamse díky snížení provozního kapitálu schopna splácet bankovní úvěry podle dohodnutých harmonogramů.
Vedení chce dostat věhlasnou automobilku zpátky na vrchol expanzí do Ruska a na další světové trhy. Kvůli tomu hledá obchodní partnery, se kterými by mohla spolupracovat. Jednou z možností je také spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF.
Kolektivní vyjednávání v dalších tuzemských automobilkách, Škodě Auto, TPCA a Hyundai pokračují. V žádné se zatím na nárůstu mezd odbory s vedením nedomluvily. Ve Škodě Auto zástupci odborů nevylučují stávku za vyšší mzdy. Vedení firmy sice navýšilo svou nabídku růstu tarifů o 0,5 procentního bodu na 3,5 procenta, což ale odboráři považují za nedostatečné.
V nošovickém Hyundai zkomplikoval vyjednávání vznik druhé odborové organizace, která požaduje navýšení mezd o 20 procent. Stávající odbory by přivítaly stejný růst jako loni, kdy byl sedmiprocentní. V TPCA vedení firmy připustilo, že se platy zaměstnanců zvýší. O kolik procent ale neuvedlo.