Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Taxíky nebudou muset mít taxametr ani střešní svítilnu. Schválila to vláda

ČTK
Diskuze (8)
Vozidla taxislužeb již zřejmě nebudou muset být vybavená taxametrem a střešní svítilnou. Řidiči navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Navrhuje to novela zákona o silniční dopravě, kterou schválila vláda.

Úřad vlády o tom informoval na twitteru. Normu musí ještě schválit Parlament a podepsat prezident.

Stát chce změnou zákona umožnit větší využití moderních technologií v taxislužbě a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Podle něj vyvolá chaos.

"Chceme, aby obě skupiny měly podobné podmínky. Výsledkem by měly být cenově dostupnější taxislužby," uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.

Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelů.

Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.

Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou se již nyní nevyžaduje v případech, kdy je přeprava domluvená na základě písemné smlouvy a je předem domluvená její cena.

Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Úřady budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.

Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.

Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři v Praze několikrát protestovali proti alternativním přepravcům.

Výhrady má ovšem i Taxify, podle níž je problémem především navrhovaná zodpovědnost platformy za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními. Podle firmy není možné v reálném čase ohlídat, že zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu jinému.

Některé pražské taxikáře provázela špatná pověst za účtování přemrštěných částek zejména zahraničním turistům. Podle zástupců taxikářů se to týká zlomku řidičů. Úředníci magistrátu pravidelně pořádají kontroly jak taxikářů, tak řidičů Uberu.

ČTK
Diskuze (8)
28. 2. 2019 12:00
Re: Turbo taxametry
A to ja klidne praxi reknu. S kamaradkou, ktera neni ceska, jsem jel taxikem z letiste. Tu samou trasu sem absolvoval tyden predtim. No bavili sme se celou dobu anglicky. Bum bac na konci byl cena 3x takove co pred tydnem. Tak sem mu hezky cesky rekl, ze to ma trosku rozbite a at na me nic nezkousi. No rekl jen ,,omlouvam se, nevedel jsem, ze jste cesi,, a zaplatil jsem podobne jako pred tydnem rozdil asi 20,- Co mi z toho vyplynulo? hned te klidne jako cizince natahnou smejdi. A sestre to plati firma treba, no pokazde jela za 300 na letiste, a najednou jeden pan chtel 800 :-) ona to neresila, plati to firma, ale je to pekny, jak to hned zkousi. No ale tedy setkal sem se s tim jen v Praze. V Londyne, Turecku, Recku, Italii, Francii atd...uplna pohoda, co meli psano, to bylo dano. Diky aplikacim navic sem vedel kolik to je kilometru a kolik to bude tedy cca stat a plus minus to sedelo. Jen u nas...hruza
28. 2. 2019 11:41
Re: Turbo taxametry
Hele já za dvacet let neměl s taxikářem problém, což teda neřiká nic jako že by byli svatí. Kdybych měl, tak ho asi řeším na místě a ne že si pak budu dodatečně stěžovat že jsem byl okraden. Nedávno se v jedný diskuzi člověk rozčiloval co to je za šmejdy, ty pražský taxikáři. Tak jsem se ho zeptal jaký konkrétně měl problémy. A on že ho v Tel Avivu v roce 1991 okradl taxikář, protože neuměl jejich jazyk. Takže i takhle vzniká špatná pověst našich taxikářů ;-)
28. 2. 2019 07:03
Re: Turbo taxametry
Právě že naprogramovat by šlo snadněji, než turbo do taxametru. Větší "problém" je, že v aplikaci vidí zákazník přibližnou cenu dopředu. Ovšem ten znak na střechu měli nechat, člověk věděl, kam nastoupit. Na druhou stranu mi přijde, že pražští taxikáři mají nejhorší pověst u vidláků, kteří s nima nikdy nejeli a spíš hledají jízdní řád v metru... Ne že by neexistovali šmejdi, určitě jich bude dost, viz. Rubeš, ale přes dispečink nikdy nebyl problém. I z toho proklínaného letiště. Ani kolegové ze zahraničí nikdy nic neřešili, pravda, zase přes dispečink a nechat si říct odhad.
Avatar - Jenik3
27. 2. 2019 22:22
Re: Velmi dobře :)
Je to na dobre ceste, ale ta je stale velmi dlouha. Ze novelu zakona schvalila vlada jeste prakticky nic neznamena. V poslanecke snemovne se casto deji divne a prekvapive veci.
Avatar - honzanun
27. 2. 2019 19:53
Turbo taxametry
Ty prasata taxikarsky zlodejsky se svyho taxametru na a ne chtit vzdat, co? Tlacitko turbo se da v aplikaci blbe nahradit...