Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Techno-Classica Essen 2016: Historie žije!

Zdeněk Vacek Zdeněk Vacek 9. 4. 2016 • 13:49
81
1
Zobrazit náhledy (81)
Řadový šestiválec BMW 328 (bílý automobil) se uplatnil také v rychlých člunech. Všimněte si trojice karburátorů. Řadový šestiválec BMW 328 (bílý automobil) se uplatnil také v rychlých člunech. Všimněte si trojice karburátorů. Jawa posloužila k propagaci firmy, nabízející chromování dílů Nechyběli ani specialisté na první generaci land roverů Těsnění všeho druhu patří k veteránisty vyhledávanému artiklu, na běžné modely mercedesů nebo volkswagenů se tu skoro jistě obejdete V roce 1955 se zástupci Oxfordu a Cambridge vydali na dobrodužnou dálněvýchodní výpravu Jeden z mála klasických japonců, Datsun Fairlady 2000 Jeden z mála klasických japonců, Datsun Fairlady 2000 Obligátní Cadillac ročníku 1959 s nejvyššími ploutvemi Citroen SM s motorem od Maserati Citroen SM s motorem od Maserati Citroen DS, „Bohyně“ v provedení kombi Na stánku německého klubu značky Panhard byl k vidění rozšířený model z konce 19. století Na stánku německého klubu značky Panhard byl k vidění rozšířený model z konce 19. století Fanoušci Mazdy připomněli modely s Wankelovým motorem Tatra 613, kromě škodovek skoro jediný zástupce českých značek Wartburg 353 slaví půl století Wartburgům a trabantům předcházely vozy značky DKW Kreace karosárny Rometsch skrývá podvozek brouka Fiat 1100 Turismo Veloce Fiat 1100 Turismo Veloce Čtyřválcové moto Pierce, amerika ročníku 1909 Charakteristická chladičová figurka Hispano Suizy Další z průkopníků motorismu, francouzský Panhard Levassor Čtyř- a osmiválcové bugatti druhé poloviny 20. let patří ke sběratelské klasice Ferrari 500 Superfast milovníka rychlých aut Petera Sellerse alias Růžového pantera Ferrari 500 Superfast milovníka rychlých aut Petera Sellerse alias Růžového pantera Italská karosářská kreace na americkém podvozku Hudson K nepoznání překarosovaný chrysler (1953) Pinifarinovská cesta k vozu budoucnosti s lichým kolem vpředu a vzadu plus dvěma uprostřed Pinifarinovská cesta k vozu budoucnosti s lichým kolem vpředu a vzadu plus dvěma uprostřed Pinifarinovská cesta k vozu budoucnosti s lichým kolem vpředu a vzadu plus dvěma uprostřed Pro vozy jako je Mercedes-Benz 190 SL nebo 300 SL Gullwing jsou k mání nenápadné elektrické posilovače řízení Na volné ploše byly na prodej i předválečné rolls-royce, včetně Silver Ghostu (210 000 liber) Kdo by přehlédl lancii s V8 Ferrari? Buick z roku 1960, kdy se karosářské extrémy amerik začaly zmírňovat Stánek Škodovky se zaměřil mimo jiné na připomenutí 115 let úspěšného angažmá v motorsportu. nechyběl soutěžácký favorit ani typ 966 Supersport. Stánek Škodovky se zaměřil mimo jiné na připomenutí 115 let úspěšného angažmá v motorsportu. nechyběl soutěžácký favorit ani typ 966 Supersport. Stánek Škodovky se zaměřil mimo jiné na připomenutí 115 let úspěšného angažmá v motorsportu. nechyběl soutěžácký favorit ani typ 966 Supersport. Stánek Škodovky se zaměřil mimo jiné na připomenutí 115 let úspěšného angažmá v motorsportu. nechyběl soutěžácký favorit ani typ 966 Supersport. Ukázka výdřevy vozů 20. let v mladoboleslavském podání Snad až příliš zrenovovaná poslední laurinka a zároveň vývojově první škodovka, typ 110 Phaeton Prototyp Škoda T 742 s motorem vpředu u poháněných kol a karoserií stodvacítky Připomínka 40. výročí řady Š 105/120 Padesátiny slaví dvoudveřové MBX Stánek Škodovky z nadhledu, v hale č. 7 Škoda Popular Roadster (1935) v expozici Autostadtu Elektromobily vyráběl dr. Slaby, jeden z předchůdců Audi, už po první světové válce Audi se hlásí také k východoněmeckým nákladním tříkolkám z 20. let s motorem na předním poháněným a řízeným kolem Kufry na míru umožňují optimálně využít objem zavazadelníku Francouzský Delage patříval před 90 lety k nejluxusnějším francouzským značkám Francouzský Delage patříval před 90 lety k nejluxusnějším francouzským značkám Černý Mercedes-Benz 770 byl před válkou dodán na říšské kancléřství, k dispozici Hitlerovi Černý Mercedes-Benz 770 byl před válkou dodán na říšské kancléřství, k dispozici Hitlerovi Kdysi se čalounilo i hadí kůží Kdysi se čalounilo i hadí kůží Brouk po Paulu Newmanovi Brouk po Paulu Newmanovi Průřez Renaultem Dauphine, francouzskou protiváhou brouka Průřez Renaultem Dauphine, francouzskou protiváhou brouka Mercedes-Benz 710 SS dával bez kompresoru 140 koní a po razantním sešlápnutí pedálu plynu s přeplňováním 200 koní Mercedes-Benz 710 SS dával bez kompresoru 140 koní a po razantním sešlápnutí pedálu plynu s přeplňováním 200 koní Obojživelník z dílny Němce Hannse Trippela se pokoušel dobýt hlavně americký trh Obojživelník z dílny Němce Hannse Trippela se pokoušel dobýt hlavně americký trh Obojživelník z dílny Němce Hannse Trippela se pokoušel dobýt hlavně americký trh Řada vozidel z aukce Coys byla ve stavu, který měl k prvotřídnímu alespoň vizuálně daleko, ne vždy jsme měli pocit, že jde o atraktivní patinu Řada vozidel z aukce Coys byla ve stavu, který měl k prvotřídnímu alespoň vizuálně daleko, ne vždy jsme měli pocit, že jde o atraktivní patinu Východní blok u Coys zastupovala Tatra 613 a tato čajka Mnichovská klasika BMW M1 Abarthovská multipla podráždí nervy nejen naladěním motoru, ale i nulovou přední deformační zónou Sierra Cosworth za 100 000 eur? Zarostlé nebo vyrezlé chladiče lze nahradit precizními moderními Zarostlé nebo vyrezlé chladiče lze nahradit precizními moderními Zarostlé nebo vyrezlé chladiče lze nahradit precizními moderními Celkem bylo v Essenu na prodej asi 2500 aut, ale ceny se nám zdály většinou „vyšší než světové“ Ukázka klasické klempířiny lákala k zadání renovace vozidla té které firmě
Do 18:00 hodin neděle 10. dubna můžete navštívit největší výstavu s tématikou historických vozidel na světě. Asi 650 kilometrů z Prahy do německého Essenu zvládnete předpisovou jízdou zhruba za osm hodin.

Již 28. ročník Techno-Classiky nabízí k prodeji asi 2500 vozidel, hromadu literatury i originálních náhradních dílů a replik, autokosmetiky atd. Essenské výstaviště dalo velkému svátku milovníků historie motorismu k dispozici 21 hal o 127.000 m2 plus okolní volné plochy (20.000 m2). Asi 1250 vystavovatelů dorazilo z více než 30 zemí.

K tradičně nejzajímavějším částem veletrhu patří stánky - tentokrát více než dvou set - značkových klubů plus 25 automobilek. Jejich expozice připomínají způsob prezentace aktuální produkce, jak ji známe třeba ze Ženevy nebo Frankfurtu. Jen Mercedes-Benz Classic zabral přes 3500 m2, koncern Volkswagen má v hale 7 více než 7300 m2.

Škodovácká zastavení

Velmi pěknou expozici připravila Škodovka, založená před 121 lety jako Laurin & Klement. Motocykly vyráběla už od roku 1899, první automobil vyjel z Mladé Boleslavi před 111 lety, takže je čím se pochlubit a o návštěvníky nemá v Essenu zjevně nouzi.

Exponáty z firemního muzea jsou doplněny vozy německých majitelů, které čeští veteránisté moc neznají. Okřídlený šíp v Essenu zaujme třeba jednostopými laurinkami typů TB, L80 a CCR z let 1902-1905, automobily L&K So/200, 110 a 110 Phaeton nebo spodovým kabrioletem Škoda Rapid (podobný vůz objel v roce 1936 svět za 97 dní!).

Velmi pestrá je sportovní a závodní sekce s typem 966 Supersport a „plackou“ 1100 OHC. Padesáté výročí dvoudveřové řady MBX připomíná litrový čtyřválec, čtyřicátiny škodovek 105/120 nejen standardní „stodvacítka“, ale i rapid (včetně samostatně vystaveného hnacího řetězce) nebo prototyp T 742, který pod karoserií Š 120 ukrývá motor uložený u předních poháněných kol.

Na čtvrtstoletí Škodovky pod křídly koncernu Volkswagen odkazuje úspěšný soutěžák Favorit F2 Rallye (1993) nebo felicie ročníku 1994, první vůz vyvinutý po začlenění teprve čtvrté značky do již tehdy největšího automobilového koncernu Evropy.

Na sousedním stánku wolfsburského Autostadtu je k vidění ještě červený roadster Škoda Popular z roku 1935. Nejlevnější škodovácký vůz na trhu již tehdy těžil z výhod koncepce transaxle s převodovkou u rozvodovky zadní nápravy. Z vlastní zkušenosti potvrzujeme, že na rozložení hmotnosti je to dost znát, stejným typem vozu jsme po Velké Británii najezdili dobrých 4500 kilometrů.

V Essenu stačí ujít pár metrů a tutéž koncepci oslavují i u Porsche. Mají s ní zkušenosti „již 40 let“...

Jinak není česká stopa v Essenu příliš patrná, zaznamenali jsme ještě Tatru 613 vyvezenou po revoluci na Západ, fotografie plus obrazy s tématikou žluté Bugatti řady 35 z Targy Florio 1928, kde zazářila Eliška Junková, a pozdravili jsme se s několika českými návštěvníky středečního „Happy View Day“.

Nesporně německý Essen

Techno-Classica má sice ambici pokrýt celé veteránské spektrum, ale podle našeho názoru se jí to příliš nedaří. Milovníci poválečných mercedesů, volkswagenů nebo porsche mohou nesčetné exponáty přehazovat vidlemi, zato předválečná produkce je tu mnohem vzácnější. Ameriky se zde skoro nevyskytují, na své si – tedy až na výjimky - nepřijdou ani ctitelé japonských youngtimerů, o produkci bývalého východního bloku nemluvě. Zato některé repliky jako třeba Bentley Blue Train jsou tu k vidění hned na několika stáncích.

V nabídce originálních náhradních dílů a příslušenství i replik převažuje artikl německých značek, nejhezčí „hrabárnu“ jsme však našli u francouzských vystavovatelů. Ceny jsou poměrně vysoké, ale víceméně kopírují obecný trend. V době internetu to ani jinak nejde. Na volných plochách sice byla k vidění řada vozů k prodeji, ovšem za ceny podle nás „vyšší než světové“, navíc bez možnosti prohlédnout si auto na rampě a podobně.

Čekali jsme interaktivnější prezentaci velkých obchodníků s historickými automobily, kteří ze své aktuální nabídky stovek vozidel představí třeba jen čtyři pět a o zbytku se na místě nic nedozvíte.

Přesto považujeme essenský veletrh za velmi zajímavou akci, která rozhodně stojí za návštěvu. Čas máte do nedělního podvečera, do kdy na vás čeká mimo jiné velmi autentické ferrari po představiteli Růžového pantera Peteru Sellersovi, brouk Paula Newmana nebo otevřený Mercedes-Benz 770 s pancéřováním a kompresorovým řadovým osmiválcem, dodaný roku 1938 říšskému kancléřství pro potřeby Adolfa Hitlera.

V pátek 8.4. je otevřeno od 9:00 do 19:00 hodin, v sobotu a neděli 9.-10.4. od 9:00 do 18:00 hodin.

Dospělí za vstup zaplatí 25 eur (v online předplatném na www.technoclassica-tickets.de jen 22 eur).

Studenti, postižení a nezaměstnaní 20 eur (18 eur).

Děti od 8 do 14 let 12,50 eur (11 eur) a skupiny nad 20 osob 22,50 eur. Ve všech případech jde o jednodenní vstupné.

9. 4. 2016 15:14
Nádherné
Dotaz na redakci... Nemůžete o takových významných akcích informovat třeba týden předem? Vím, že si to můžu vyhledat, ale myslím, že by to bylo fajn tu mít nějaký kalendář motoristických akcí. 8-s

A proč tu máte jeden článek 2X
Dodge Challenger SRT Hellcat Convertible: Jediný svého druhu (+video)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku