Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Tomáš Dusil
Diskuze (17)
Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?

Současnou hysterii okolo zákazu vznětových motorů se snaží mírnit celá řada odborníků. Jak z vývoje automobilek, tak technických vysokých škol, ale i různých dodavatelů automobilové techniky a příslušenství. Nejčastěji argumentují tím, že bez dieselů nebude možné udržet hodnoty oxidu uhličitého na legislativou požadovaných hodnotách. Tenhle plyn sice není přímo škodlivý, avšak jeho zvýšené množství může vést ke globálnímu oteplování povrchu planety, což může mít z dlouhodobého hlediska vliv na biosféru. Bohužel jakoby odborníci mluvili do větru. Evropští politici jsou zdá se „nadlidi“…

Málo platné. Tady pomohou jen nějaké zásadní inovace, které přinesou skutečně kvalitativní posun v produkci emisí oxidů dusíku. Právě ty jsou největším trnem v oku zákonodárců. Firma Bosch, přední dodavatel automobilové techniky a příslušenství, nedávno představila řešení emisního systému, který podle představitelů této firmy zachrání vznětové motory. A to ne pouze na několik málo budoucích let, ale dokonce v delším časovém horizontu.

O kolik slibují snížení

Od roku 2017 požaduje evropská legislativa měření spotřeby také dle reálného silničního testu RDE (Real Driving Emission), což je jedna ze dvou složek měření dle metodiky WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures). Cílem je, aby naměřené údaje o spotřebě a emisích více odpovídaly reálným hodnotám při běžném užívání auta.

Nový emisní program současně omezil množství produkovaných emisí oxidů dusíku na 168 miligramů na každý ujetý kilometr. Od roku 2020 má však být tento limit už pouhých 120 miligramů na kilometr.

Firma Bosch ale slibuje, že její nově vyvinutý emisní systém by mohl snížit emise oxidů dusíku v měřícím cyklu RDE na pouhých 13 miligramů na ujetý kilometr!!!!! To je o přibližně o 92 procent méně, než je současný legislativní limit. Množství emisí oxidů dusíku by tak kleslo na přibližně pouhou desetinu současného stavu. Při pouze městském provozu slibuje Bosch emise oxidů dusíku pouhých 40 miligramů na kilometr.

Jak toho dosáhli?

Jakým způsobem se podařilo inženýrům firmy Bosch dosáhnout tak vynikajících hodnot, se nikde podrobně nedočtete. Tisková zpráva uvádí, že je to kombinací pokročilé technologie vstřikování nafty, nově vyvinutého řízení vstupu vzduchu do motoru a dále inteligentního řízení teploty motoru.

Bosch navíc uvádí, že motor bude takto nízké hodnoty emisí vykazovat ve všech jízdních režimech. Nemělo by tedy na ně mít vliv, zda řidič pojede výletním tempem, nebo zda se sveze svižněji.

Na tiskové konferenci ve Stuttgartu (městě, které dieselová auta v centru nechce) měli přítomní, převážně němečtí novináři, možnost vyzkoušet dieselové auto s popisovanou technologií, mající snížit emise oxidů dusíku.

Dle prvních zkušeností se proklamované výrazné snížení emisí oxidů dusíku (opravdu prý bylo naměřeno pouhých 40 miligramů na kilometr) údajně nedotklo ostatních výhod vznětového motoru, jakými jsou dynamika ve středních otáčkách či nízká spotřeba paliva, stejně jako emise oxidu uhličitého.

„Pevně věříme, že vznětový motor bude hrát i v budoucnu důležitou roli v otázce mobility. Až do doby masovějšího rozšíření elektromobility bude dle našeho názoru vznětový motor stále žádanou a tedy i rozšířenou alternativou individuální dopravy,“ nechal se slyšet dr. Volkmar Denner, předseda představenstva firmy Bosch. Kromě snížení emisí NOx pracují odborníci firmy Bosch také na řešení otázky produkce pevných částic, které se pojí se zážehovými motory s přímým vstřikováním benzínu.

Na závěr se nabízí otázka, kdy se revolučního systému pro snížení emisí oxidů dusíku u dieselů dočkáme v produkci. Toto bohužel zpráva s tiskové konference neuvádí.

Tomáš Dusil
Diskuze (17)
27. 4. 2018 18:56
Re: To je furt
To je všechno hezké. Ale stále platí, že jsou to dávky na ujetý km a tedy ono také záleží, jak kdo a kolik těch km ujede. A o tom se jaksi stále nemluví. A dále - ony NOx nejsou jediné zplodiny. Patří sem také CO2 a t.d. a ten produkují všechna auta, byť měly EURO milion. Takže stále účelové bláboly určené jen pro to, aby kšeftaři s novejma aurty měli kšefty. A ekologie je všem u p.....e
Avatar - praděda7
27. 4. 2018 15:57
Re: Autor nerozumí anglicky?
...system is available immediately.......
27. 4. 2018 15:42
Manipulácie auto.cz ...
Pokud umím číst, tak neuvádi.
27. 4. 2018 15:42
Re: Autor nerozumí anglicky?
Pokud umím číst, tak neuvádi.
Avatar - JDM
27. 4. 2018 12:34
Re: Zpatecnici
Treba vodik,elektrika..... Chapu ze neandrtalci tohle za svuj zivot nikdy neprijmou nastesti na nich nezalezi ....