Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tenhle Citroën 2CV by se mohl prodat za 2,5 milionu. Jde o zvláštní verzi se dvěma motory

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Citroën 2CV je jedním z nejslavnějších aut historie. Ale přestože jde o velkou legendu, ani v dokonalém stavu se neprodává za miliony. I když existují výjimky.

Světle modrý exemplář, který si můžete prohlédnout v galerii, by se mohl v aukci vydražit za 2,5 milionu korun. Jde totiž o verzi Sahara s netradičním pohonem všech kol, který obstarávají dva motory. 

První prototyp vznikl v roce 1957 a jeden vzduchem chlazený dvouválcový boxer s vrtáním 66, zdvihem 62 mm a objemem 425 cm3 se nacházel v jejich přídi, druhý pak v zádi. Dvouventilové agregáty s rozvodem OHV byly uloženy podélně. Každý měl 12 koní, tedy necelých 9 kW (přesně 8,8 kW) při maximálních 3500 otáčkách a 23 N.m/1800 ot/min. Další dva prototypy následovaly v roce 1958 a pak se rozběhla i sériová výroba.

Nakonec vzniklo jen 700 kusů, přičemž se odhaduje, že dnes už funguje jen 30 aut.

Unikátní vozy byly určeny hlavně pro africký kontinent, jehož severní část patřila tehdy ve značné míře ještě Francii. Prioritou byl provoz v nejextrémnějších podmínkách, používala je ale i francouzská armáda a policie doma. Většinou je ovšem využívali naftaři v Alžírsku, Libyi, rovníkové Africe a Izraeli. 

Dvě čtyřstupňové převodovky měly společnou řadicí páku na podlaze a nikoli v přístrojové desce jako u ostatních verzí, ovládání bylo tak spojeno a v obou skříních byl zařazen vždy stejný rychlostní stupeň. Vedle této páky byla ještě jedna, která sloužila k volbě agregátu, na který mělo auto aktuálně jet: buď předního nebo obou. Po nastartování byl tedy v činnosti standardně pouze přední a oba mohly fungovat nezávisle na sobě.

Koneckonců měly navíc také samostatné klíčky, startovací tlačítka a nebyly nijak propojeny, každý poháněl jednu z náprav zvlášť. Spojkový pedál musel ovládat naráz dva hydraulické systémy. Geniální a jednoduché řešení, které nevyžadovalo složitou mechaniku, mezinápravové diferenciály, ani spoustu ozubených kol, vzniklo už ve spolupráci s Panhardem, který Citroën později koupil.

Dnes jsou tyto "Kachny" s pohonem všech kol ceněné. Ostatně zmíněný modrý kus se bude dražit 21. září v Portugalsku a aukční síň RM Sotheby's očekává, že se prodá za částku mezi 2 až 2,6 milionu korun.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme