Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf GTI (Brazílie) (2007–2013)
Volkswagen Golf GTI (Brazílie) (2007–2013)
Volkswagen Golf GTI (Brazílie) (2007–2013)
Volkswagen Golf GTI (Brazílie) (2007–2013)
12 Fotogalerie

Tenhle Volkswagen Golf neznáte. Divný facelift Mk4.5 byl jen v Brazílii

Lukáš Volšický

Znáte Volkswagen Golf GTI Mk4.5? Zvláštní modernizace populární čtvrté generace se prodávala výhradně v Brazílii a převzala rysy modernějšího sourozence i menšího pola.

Volkswagen letos oslavuje 50. výročí svého nejúspěšnějšího modelu všech dob – populárního golfu. Německá automobilka s globálním působištěm se s letošním jubileem rozhodla vrátit sportovní Volkswagen Golf GTI na brazilský trh a při příležitosti jeho uvedení do prodeje vyvezla ze své kolekce klasických aut Volkswagen Garage několik předchůdců, mezi nimiž zaujala především netradičně vypadající čtvrtá generace.

Volkswagen Golf GTI čtvrté generace je už zapomenutým autem, protože mezi ostatními modely z rodu nijak zvlášť neexceloval. Když se však na hlavních světových trzích prodávala už pátá generace oblíbeného modelu a z předcházející čtvrté generace se začala stávat vyhledávaná ojetina, v Brazílii se Volkswagen rozhodl její životní cyklus výrazně prodloužit. Čtvrtá generace se tam prodávala až do roku 2013.

Čtvrtý golf se začal vyrábět v roce 1997, a zatímco v Evropě jej už v roce 2003 začala nahrazovat nová pátá generace, v Brazílii jej čekala ještě dlouhá služba. Až v roce 2008 tam značka uvedla zvláštně vypadající facelift, který interně označuje Mk4.5. Ten ze snad nejhezčího golfu všech dob, podle mnohých nadšenců, udělal prazvláštní obludu – předek se inspiroval soudobým polem, zatímco zadek nesl rysy modernějšího pátého golfu.

Video placeholder
Odhalení Volkswagenu Golf GTI Clubsport • Zdroj: Volkswagen

Sportovní Volkswagen Golf GTI Mk4.5 se vyráběl jediný rok a tento konkrétní kousek v minulosti prošel lehkou renovací a nese původní lak černém odstínu Magic. Volkswagen vyčistil motor i převodovku, vyměnil oleje a filtry, provedl servis zavěšení a věnoval se i ošetření sedadel a interiérových plastů.

Pod kapotou má turbodmychadlem přeplňovanou čtyřválcovou osmnáctistovku EA113 o 193 koních, díky níž zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. Brazilští zákazníci si tehdy mohli vybrat mezi pětistupňovým manuálem, nebo pětistupňovým automatem Tiptronic.

Tento konkrétní kousek navíc má známou historii, protože ujel jen lehce přes 20 tisíc kilometrů a celou dobu byl ve vlastnictví Volkswagenu. V naší galerii si navíc můžete prohlédnout i standardní brazilský model s tímto faceliftem.