Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento milovník Renaultu 5 si svoje auto postavil podle svého

Petr Slováček
Diskuze (1)
Jan Pavluv z Prahy se před lety zamiloval do roztomilého vzhledu čiperného Renaultu 5. Nakonec má kousek, jaký si kdysi vysnil.

Pětek jsem měl v životě deset. Tuhle jsem pořídil jen kvůli vzácnému zadnímu křídlu. To nám říká Jan Pavluv, zatímco ukazuje na svůj červený exemplář francouzského prcka R 5. První zajiskření proběhlo už dávno. „Když jsem kdysi vybíral první auto, rozhodoval jsem se mezi patnáctiletou pětkou a zánovní škodovkou. Nakonec vyhrála domácí značka, ale časem mě to mrzelo. Před pár lety jsem si tedy splnil sen a koupil první pětku,“ směje se sběratel, jakmile dodává, že u jediného kousku nezůstalo…

Dodnes si nechal na víkendové jezdění červený exemplář na fotkách. Auto vypadá na svůj věk skvěle, byť ho vyrobili už v roce 1979. Nejde totiž o sériový

kus, ale takový „výběr z hroznů“. Pravověrný fanda totiž postavil přesně takový vůz, jaký vždycky chtěl, a použil k tomu to nejlepší ze všech svých pětek, které mezitím vystřídal. Dnes proto žasneme nad útulným světlým interiérem a předním nárazníkem či volantem ze sportovního modelu Alpine. Když už se náhodou tato vzácná verze objeví v inzerci, stojí ve stovkách tisíc korun. O kuriózním Renaultu 5 Turbo ani nemluvě. Na hraně střechy vidíme i zmíněný spoiler – z výroby byl přimontován natolik festovně, že se ho ani při lakování karoserie nepodařilo sundat. Lakýrník ho proto šikovně oblepil

páskou a zamaskoval barvou. Ani při pohledu zblízka si toho ale nevšimnete.

Majitel nedá jinak, než že nás musí aspoň povozit. Zakrátko už točí klíčkem a pod kapotou vrní motor s objemem jen dvou piv. Je až k nevíře, jak dokáže maličký litrový čtyřválec s autem cvičit. Lehoučký vůz bez záplavy asistenčních systémů a se spornou nabídkou bezpečnostních prvků se díky tomu rozhýbe svižně. „Po dálnici jezdím běžně v levém pruhu,“ směje se majitel. Přitom nám ukazuje, jak snadno se autíčko otočí na místě, byť tehdy ještě nebyl posilovač řízení sériovou výbavou jako dnes. Na městské popojíždění je R 5 dosud skvělým pomocníkem, který potvrzuje

pověst jízdního machra. Vždyť i dobový test Světa motorů z roku 1973 zhodnotil jízdní vlastnosti vysoce a jako největší slabinu auta viděl nepřiměřeně vysokou cenu. A také horší dílenské zpracování, což se nyní projevuje na špatné dostupnosti dochovaných vozů. Kamarádi naštěstí dobře vědí o držitelově zálibě, a proto mu v minulosti volali například při likvidaci skladu dílů. Díky tomu se sběratel dostal třeba k novým blatníkům. Neváhal dokonce koupit na díly celé auto. Okolnosti jejich pořizování po Praze byly mnohdy pikantní – jednu pětku například koupil ve večerních hodinách před vinárnou. Bohužel větší počet kousků přinášel i neblahé souvislosti, takže zaznamenal například ztrátu při krádeži motoru a převodovky ze zaparkovaného auta. Nechal si proto jen nejhezčí vůz, kterým vyráží na víkendy. Už s ním byl i za hranicemi v Německu. A těší se, že si splní ještě jednu touhu, o níž dlouho uvažuje – vyrazit svou pětkou do francouzské Provence.

Petr Slováček
Diskuze (1)
Avatar - Stejsn
19. 6. 2017 00:20
Příjde Vám
titulek "Tento milovník Renaultu 5 si svoje auto postavil podle svého" úplně v pořádku? ;-\