Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Teréňák, který jen tak někdo nemá. Do aukce míří Teledyne Continental Cheetah, 1 z 11

Teledyne Continental Cheetah
Teledyne Continental Cheetah
Teledyne Continental Cheetah
Teledyne Continental Cheetah
18 Fotogalerie
Diskuze (0)

Na konci 70. let začala armáda Spojených států amerických hledat "vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo". Do služby se přihlásil také vůz Teledyne Continental Cheetah.

Nakonec neuspěl, armáda vybrala vozidlo od AM General, známé později jako Humvee. Přezdívka vznikla zkomolením zkratky HMMWV, označující právě "vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo" (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Cheetah vznikl pouze v počtu 11 prototypů.

Video placeholder
Lamborghini LM002 - oficiální video • Zdroj: lamborghini

Přesto, nebo právě proto, jde o mimořádně zajímavý stroj. Pozoruhodný je už jeho původ. Možná si vybavíte, že v 70. letech se o armádní zakázku v USA ucházela také italská automobilka Lamborghini ve spolupráci s americkou společností Mobility Technology International (MTI). Výsledkem kooperace bylo terénní vozidlo s pohonem všech kol a motorem umístěným za kabinou, které dostalo jméno Cheetah. Lamborghini neobvyklou novinku představilo na ženevském autosalonu roku 1977. Výrobce tehdy dokonce naznačoval, že by mohl na trh uvést civilní verzi.

Do produkce se ale nakonec vůz nedostal. A Lamborghini, které nebylo v dobré finanční situaci, projekt prodalo americké společnosti Teledyne Continental. Ta pak následně Cheetah výrazně přepracovala a ucházela se s ním o zmíněnou zakázku vypsanou v roce 1979.

Základem byl i nadále prostorový rám z ocelových trubek, karoserii tvořily hliníkové panely. Motor se přestěhoval pod přední kapotu, doplnila ho třístupňová automatická převodovka Chrysler. Zůstaly kotoučové brzdy a nezávislé zavěšení všech kol.

Původně konstruktéři počítali s použitím zážehového osmiválce Chrysler o objemu 5,9 litru, brzy jej však nahradili vznětovým řadovým šestiválcem Volvo. Ani ten v autě nevydržel, pod kapotu se nakonec nastěhovala mnohem výkonnější naftová V8 International o objemu 6,9 litru.

A právě tento motor pohání také prototyp z roku 1981, který se zachoval do současnosti a je aktuálně k mání prostřednictvím aukce. Dražit se bude v rámci aukce společnosti Mecum, jež se uskuteční mezi 4. a 15. lednem ve floridském městě Kissimmee. Očekává se, že vzácný a pozoruhodný stroj v původním a zachovalém stavu by se mohl prodat za částku mezi 340 až 455 tisíc korun.

Začít diskuzi