Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Terrafugia Transition aneb Létající auto za 5,4 milionu

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 5. 4. 2012 • 13:33
25
5
Zobrazit náhledy (25)
Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition Terrafugia Transition
Na autosalonu v New Yorku se představil i létající automobil Transition od massachusettské společnosti Terrafugia. Je na prodej.

Dvoumístné létající auto přijde na přibližně 5,4 milionu Kč a do vzduchu s ním můžete po absolvování speciálního kurzu a nalétání 20 hodin. Dodávky začnou na konci roku, společnost nyní přijímá vratné zálohy ve výši 10.000 dolarů či nevratné ve výši 2.500 dolarů.

O pohon se stará atmosférický pístový čtyřválec Rotax 912ULS, schopný pracovat na klasické automobilové palivo. Tento spolehlivý a úsporný motor s protiběžnými písty, osmiventilovou technikou a objemem 1,35 litru váží jen zhruba 60 kilogramů, přičemž poskytuje solidní špičkový výkon 74 kW a 128 Nm. Ten je možno využívat po dobu pěti minut, tedy typicky pro fázi vzletu. Dlouhodobě pak řidiči (tedy nyní již pilotovi) nabídne 69 kW, což dovoluje až 650 kilogramů těžkému stroji cestovní rychlost 172 km/h. Motor pohání buď zadní kola (nejvyšší rychlost na zemi 105 km/h), nebo tlačnou třílistou vrtuli. Ta ofukuje výškové kormidlo, pevnou vodorovnou ocasní plochu letoun nemá.

Pro vzlet do bezpečné výšky nad terénem stačí Transitionu i krátká vzletová a přistávací dráha, konstruktéři uvádějí délku rozjezdu zhruba 500 metrů. Dolet je 787 kilometrů. Na silnici se spotřeba v rámci kombinovaného cyklu rovná solidním 6,7 litrům benzinu na 100 km, ale na dlouhé výlety se s letadlovozem stejně vydávat nebudete. Kdyby snad ano, tak na 87 litrů velkou palivovou nádrž ujedete opravdu velkou porci kilometrů.

Informace o funkci přístrojů či navigaci čerpá pilot skrze tzv. skleněný kokpit (velké LCD panely namísto klasických analogových přístrojů), jeho dodavatelem je Dynon Avionics. Křídlo o rozpětí 8 metrů má přibližně obdélníkový tvar kombinovaný s velkou tloušťkou profilu. To je vhodné z hlediska co nejlepších letových vlastností při malých rychlostech, naopak nevýhodou je velký indukovaný odpor.

Konstrukce je však velmi levná, statické i dynamické propočty jednoduché a letadla s takovýmto křídlem jsou obecně vůči pilotovi velmi laskavá, mnohé odpustí a hrozící ztrátu kontroly (odtržení proudnic) ohlašují dostatečně dopředu chvěním v řízení. To se, vzhledem k předpokládané nevelké zkušenosti pilotů, hodí.

Výrobu samozřejmě poněkud komplikuje nutnost složení křídla (automobil má na silnici rozměry 6 x 2,3 x 2 m), avšak se systémy skládání křídel je v letectví již velmi dlouhá zkušenost a není proto čeho se bát. Kdyby se snad přeci jen něco přihodilo, je Transition vybaven záchranným padákem, který velmi snižuje riziko fatálních následků pro posádku během nouzových situací, jako je destrukce nosných ploch, vysazení motoru atd.

Horší to dle mého názoru bude s letovými vlastnostmi. Čtveřice pevných kol aerodynamice moc nepřidává, navíc na prvním letovém videu z letošního března je vidět poměrně nervózní chování za letu, dvojice svislých ocasních ploch má plné ruce práce. To samozřejmě může mít na svědomí vítr, pak je otázka, proč Terrafugia filmuje testovací let za ne úplně příznivých povětrnostních podmínek.

Jistá omezení jak ve vzduchu, tak na zemi (například výhled ani jízdní vlastnosti nebudou právě ideální) ale musíme, vzhledem ke koncepci, přijmout. Potěší přítomnost deformačních zón při jízdě po komunikacích, nechybí ani airbagy. I tak je silniční používání modelu možné jen díky výjimce NHTSA, což je americká obdoba naší EuroNCAP.

Jako nápad pochopitelně nejde o novinku, myšlenky na létající auto prostupují vědeckofantastickou literaturu i filmy (vzpomínáte třeba na Fantomase nebo Pátý element?), avšak až nyní se dočkala reálné výroby. O jejím úspěchu rozhodne zájem kupujících.

Témata
7. 4. 2012 13:11
Re: tady je mnohem lepsi varianta
To ti říkal kdo?!
Je vidět, že o tom vůbec nic nevíš! Vírník, potažmo i vrtulník, má právě výhodu v případě nouzáku. Vrtulník pilot přivede do režimu autorotace, což je vlastně princip vírníku. Laicky řečeno - rotor potom roztáčí proud vzduchu. Stačí jen udržovat otáčky rotoru v optimálních otáčkách. Sice klesá, ale pořád má klouzák na úrovni poválečných kluzáků. Stačí si pak jen vybrat vhodnou plochu (stačí fotbalové hřiště), před dosednutím se lehce přitáhne cyklika (zbrzdí se tím dopředný let) a zároveň přitáhne kolektiv (tím naroste vztlak na rotoru), čímž se sníží klesání. Dá se takhle přistát s minimálním klesáním a dopředné rychlosti.
6. 4. 2012 13:12
Re: tady je mnohem lepsi varianta
V jakém směru je vírník méně bezpečný nežli letadlo s pevnými plochami? Vzhledem k možnosti přistání s takřka nulovou dopřednou rychlostí bych jej považoval za mnohem bezpečnějši, třeba při poruše motoru. Riziko chybné pilotáže je určitě srovnatelné s klasickým letadlem a mnohem menší nežli u vrtulníku. Ten holandský projekt je nesporně elegantnější, nežli americké monstrum. Ale obojí jsou to jen rarity, které určitě revoluci v dopravě nezpůsobí. A v Česku, kde úřady dělají pakárnu i pilotům RC modelů, bych opravdu nechtěl vidět ty obstrukce při registraci takového vozidla.
6. 4. 2012 10:50
Re: tady je mnohem lepsi varianta
to souhlas, nerikam ze se to nejak extra rozsiri, ale spis jde o koncepci "litaci auto", ktere je tento kousek o poznani bliz, nez ten predchozi, bohuzel fyzika je neuprosna a efektivita pohonu zatim nedostatecna. Myslim, ze vyvoj by mohl softwarove pomoci s rizenim virniku neco jako ve stylu stabilizacnich systemu u aut. Navic to pristavani na videu vypadalo docela hladce a ta vrtule vzadu urcite trochu prispiva ke stabilite.
6. 4. 2012 10:18
Re: tady je mnohem lepsi varianta
Bohužel vírníky nejsou letově příliš bezpečné a rizika chybné pilotáže jsou výrazně větší než u letadla. Takže přes své nesporné výhody, není pravděpodobné, že by se výrazně prosadily.
6. 4. 2012 09:19
tady je mnohem lepsi varianta
toto je pouze letadlo na koleckach, ktery neni trreba parkovat v hangaru, ale odveze si ho majitel z letiste po silnici do svy garaze, tady je trochu lepsi varianta, po silnici to jezdi 180 a na vzlet tomu staci tretina, vyrabet se bude od pristiho roku a bude za 250 tEur, vyrobce je z holandska a ma to tam i zhomologovany:

[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku