Terrafugia Transition aneb Létající auto za 5,4 milionu
Dvoumístné létající auto přijde na přibližně 5,4 milionu Kč a do vzduchu s ním můžete po absolvování speciálního kurzu a nalétání 20 hodin. Dodávky začnou na konci roku, společnost nyní přijímá vratné zálohy ve výši 10.000 dolarů či nevratné ve výši 2.500 dolarů.
O pohon se stará atmosférický pístový čtyřválec Rotax 912ULS, schopný pracovat na klasické automobilové palivo. Tento spolehlivý a úsporný motor s protiběžnými písty, osmiventilovou technikou a objemem 1,35 litru váží jen zhruba 60 kilogramů, přičemž poskytuje solidní špičkový výkon 74 kW a 128 Nm. Ten je možno využívat po dobu pěti minut, tedy typicky pro fázi vzletu. Dlouhodobě pak řidiči (tedy nyní již pilotovi) nabídne 69 kW, což dovoluje až 650 kilogramů těžkému stroji cestovní rychlost 172 km/h. Motor pohání buď zadní kola (nejvyšší rychlost na zemi 105 km/h), nebo tlačnou třílistou vrtuli. Ta ofukuje výškové kormidlo, pevnou vodorovnou ocasní plochu letoun nemá.
Pro vzlet do bezpečné výšky nad terénem stačí Transitionu i krátká vzletová a přistávací dráha, konstruktéři uvádějí délku rozjezdu zhruba 500 metrů. Dolet je 787 kilometrů. Na silnici se spotřeba v rámci kombinovaného cyklu rovná solidním 6,7 litrům benzinu na 100 km, ale na dlouhé výlety se s letadlovozem stejně vydávat nebudete. Kdyby snad ano, tak na 87 litrů velkou palivovou nádrž ujedete opravdu velkou porci kilometrů.
Informace o funkci přístrojů či navigaci čerpá pilot skrze tzv. skleněný kokpit (velké LCD panely namísto klasických analogových přístrojů), jeho dodavatelem je Dynon Avionics. Křídlo o rozpětí 8 metrů má přibližně obdélníkový tvar kombinovaný s velkou tloušťkou profilu. To je vhodné z hlediska co nejlepších letových vlastností při malých rychlostech, naopak nevýhodou je velký indukovaný odpor.
Konstrukce je však velmi levná, statické i dynamické propočty jednoduché a letadla s takovýmto křídlem jsou obecně vůči pilotovi velmi laskavá, mnohé odpustí a hrozící ztrátu kontroly (odtržení proudnic) ohlašují dostatečně dopředu chvěním v řízení. To se, vzhledem k předpokládané nevelké zkušenosti pilotů, hodí.
Výrobu samozřejmě poněkud komplikuje nutnost složení křídla (automobil má na silnici rozměry 6 x 2,3 x 2 m), avšak se systémy skládání křídel je v letectví již velmi dlouhá zkušenost a není proto čeho se bát. Kdyby se snad přeci jen něco přihodilo, je Transition vybaven záchranným padákem, který velmi snižuje riziko fatálních následků pro posádku během nouzových situací, jako je destrukce nosných ploch, vysazení motoru atd.
Horší to dle mého názoru bude s letovými vlastnostmi. Čtveřice pevných kol aerodynamice moc nepřidává, navíc na prvním letovém videu z letošního března je vidět poměrně nervózní chování za letu, dvojice svislých ocasních ploch má plné ruce práce. To samozřejmě může mít na svědomí vítr, pak je otázka, proč Terrafugia filmuje testovací let za ne úplně příznivých povětrnostních podmínek.
Jistá omezení jak ve vzduchu, tak na zemi (například výhled ani jízdní vlastnosti nebudou právě ideální) ale musíme, vzhledem ke koncepci, přijmout. Potěší přítomnost deformačních zón při jízdě po komunikacích, nechybí ani airbagy. I tak je silniční používání modelu možné jen díky výjimce NHTSA, což je americká obdoba naší EuroNCAP.
Jako nápad pochopitelně nejde o novinku, myšlenky na létající auto prostupují vědeckofantastickou literaturu i filmy (vzpomínáte třeba na Fantomase nebo Pátý element?), avšak až nyní se dočkala reálné výroby. O jejím úspěchu rozhodne zájem kupujících.