Tesla Model E bude mít konkurenceschopnou cenu, útočí na BMW 3
Název Model E je sice zatím předběžnou záležitostí, ale nevidíme důvod, proč by se tak menší sedan z produkce americké Tesly neměl jmenovat. Přijde už za dva roky a má se postavit hlavně trojkovému BMW a Audi A4. Ano, jedná se stále o elektromobil. Kalifornská společnost ani jiná auta dělat nehodlá. Také lanaří schopné lidi z jiných automobilek. To je i případ Chrise Porritta, který loni opustil britský Aston Martin a z Gaydonu se přemístil na západ USA do Fremontu nedaleko San Francisca.
Právě tento muž v rozhovoru pro britský Autocar odhalil budoucí plány firmy. Řekl, že nový sedan, kterému výrobce říká „kompaktní“, dostane konkurenceschopnější a „reálnější“ cenovku, aby se mohl směle postavit německým soupeřům s konvenčními pohonnými jednotkami. „Budování naší Gigafactory nám pomůže, aby výroba baterií byla efektivnější a levnější,“ řekl na toto téma. Ano, Tesla chce dosáhnout nižší ceny právě rozjetím hromadné produkce akumulátorů, což je logické. Jsou stále velmi drahé a jejich cena je klíčem k výpočtu konečné částky, kterou koncoví klienti zaplatí. Současný šéf Tesly Elon Musk se již nedávno nechal mimochodem slyšet, že Model E bude asi o 20 % menší než Model S.
S hliníkovou platformou se také nepočítá, náklady musí jít dolů. Porritt řekl, že menší vůz bude postaven z „vhodných materiálů“, což s největší pravděpodobností znamená levnější ocel, hovoří se o lepení a nýtování. „Musíme být nákladově efektivní, nemůžeme používat hliník pro všechny modely.“
SUV Model X se konečně objeví v prodeji koncem příštího roku. Sedmimístný crossover má podle Porritta stejný podvozek se sedanem písmene S včetně rozvoru náprav, ale změnilo se zavěšení, což je pochopitelné. Na polní cesty s ním vyrazí asi málokdo, ale pro všechny případy a také vzhledem k větší hmotnosti prošlo nutnými úpravami. Zadní pár „labutích dveří“ („swan wing“ je oficiální název) do série přežije. Zlepší se tak přístupnost do druhé a případně i třetí řady sedadel. Dětem se tedy bude lézt dovnitř lépe.
Model S se má podle Porritta dočkat vylepšení nejen v oblasti samotného výrobního procesu, ale i technického. V současné době je hotová verze s pravostranným řízením pro Británii, Japonsko, Austrálii a Hongkong. „Esku“ se daří, momentálně vzniká 600 aut týdně. Tesla chce ve Fremontu vyrábět půl milionu vozů za rok, k dosažení tohoto počtu by měly přispět právě oba další chystané modely . Zvažuje se čínská i evropská produkce. „Pokud máte správné auto, nezáleží na tom, že je elektrické. Lidé nechtějí vypadat výstředně. Chtějí být hrdi na vzhled svého vozu. Našimi největšími zastánci jsou stávající zákazníci,“ zhodnotil Porritt optimisticky další potenciál značky a trochu si rýpl do designu současných elektromobilů.