Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla Model S: Kdo nakonec může za tragickou nehodu autopilotu?

Tomáš Dusil
Diskuze (17)
Loni proběhla tiskem zpráva o nehodě vozidla Tesla Model S v americkém státě Florida. Při jízdě v autonomním režimu došlo ke srážce, kterou zaplatil životem čtyřicetiletý řidiči tesly.

Když se řekne autonomní řízení, řada lidí, kteří se trochu orientují v automobilismu, si vybaví vůz Tesla Model S. Tento sedan americké automobilky, založené multimiliardářem Elonem Muskem byl jedním z prvních automobilů na světě, v němž mohl řidiči zažít autonomní jízdu. Umožnil to systém příznačně pojmenovaný Autopilot, na němž s teslou spolupracovala izraelská specializovaná firma Mobileye.

Celá situace vypadala idylicky až do chvíle, než 40letému řidiči Joshuovi Brownovi zkřížil na čtyřproudé silnici cestu kamion. Výsledek: mrtvý řidič a pošramocená pověst tesly a jejího Autopilota. Následně se rozjelo vyšetřování a padlo i několik soudních obvinění mezi Teslou a Mobileye. Izraelská firma se hájila tím, že její Autopilot nikdy nebyl navržený tak aby dokázal řídit vozidlo bez zásahu řidiče. Tesla zase před veřejností odmítala, že by někdy instruovala své zákazníky k tomu, aby systém Autopilot využívali pro ryze autonomní jízdu, při níž se nemusejí věnovat řízení.

Měl ho upozornit

Nakonec soud Teslu odpovědnosti za smrt řidiče zprostil, což ji následně dodalo síly pro vývoj pokročilejšího systému, nyní ale již bez účasti Izraelců. V nedávné době se navíc objevila zpráva amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NTSB (National Transportation Safety Board). Podle jejího tajemníka Roberta Sumwalta sehrály klíčovou roli v uvedené nehodě operační limity systému autonomního řízení Autopilot. Zde se nejedná o provozní limity, tedy schopnost rozeznávat okolní situaci a tomu přizpůsobit řízení vozidla, ale čistě o bezpečnostní stránku vůči obsluze vozidla. Tesla měla dle NTSB zajistit řidičovu pozornost i v případě použití systému Autopilot.

Co si pod tím máme představit? Nabízí se například instalace kamery v kabině, monitorující chování řidiče při jízdě se zapnutým autopilotem. Pokud by zařízení vyhodnotilo, že řidič nevěnuje dostatečnou pozornost „řízení“, měl systém automaticky znemožnit vozidlu další jízdu v uvedeném režimu. Tedy tak, jak to dnes umí nová generace A8 se svým autonomním systémem. Je to jedna z klíčových podmínek autonomity řízení třetího stupně.

NTSB doporučilo automobilkám, aby navrhli systém autonomního řízení tak, aby jej nebylo možné zneužít „nezodpovědným“ řidičem. K tomu Sumwalt poznamenává: „Systém autonomního řízení Autopilot ponechá až příliš velkou volnost řidiči. Tesla tak umožňuje řidiči používat tento systém i v podmínkách, na které nebyl navržený.“ Řidič tak mohl systém využívat prakticky dle svého uvážení a to až do rychlostí 90 mil za hodinu, tedy 145 km/h. Když jsem před časem jel v autonomním Audi A7 „Jack“, vůz nejel rychleji, než 130 km/h. A to šlo o vývojový prototyp s kufrem plným beden od počítačů a s inženýry Audi na palubě. A bylo by bláhové se domnívat, že sériová Tesla umí v daném ohledu něco více než prototyp Audi. Oba vozy totiž pracují v podstatě s obdobnou senzorikou. Nic pokročilejšího než kombinace radaru, lidaru a stereo kamery zatím k dispozici není. Jediné, čím se mohou systémy jednotlivých výrobců lišit, je software pro zpracování obrazu.

Tesla však NTSB oponuje „Dle někdejší vládní studie Autopilot zvyšoval bezpečnost silničního provozu tím, že snižoval riziko střetu vozidla s jinými auty či překážkami.“ No a teď si vyberte…

Množí se otázky

Po uvedené nehodě vyvstaly četné otázky, týkající se spolehlivosti či přesněji důvěry v systémy autonomního řízení, které mají převzít odpovědnost, byť třeba jen z části za řidiče. Problém je to „z části“. Tedy že řidiče neumějí plně nahradit. Celá tato problematika je ale velice složitá. Vždyť ani autopilot moderních letadel nedokáže plně nahradit posádku v kokpitu. Letadla sice za jistých podmínek dokážou sama vzlétnout i přistát, avšak je stále na pilotovi, aby autopilotu letadla řekl, co má dělat.

NTSB se v současné době snaží prosadit u automobilek vybavujících své vozy systémem autonomního řízení taková opatření, aby systém nemohl být aktivovaný v podstatě kdekoliv. Jde o jakousi dodatečnou ochranu spotřebitele, která je v USA na denním pořádku již desítky let. V tomto případě však kupodivu přítomna není…

NTSB požaduje, aby se s autonomním řízením pojil automaticky systém pozornosti řidiče, který se dosud omezoval pouze na snímače detekující pohyb volantem. Přitom toto je z našich poznatků poměrně spolehlivé a dobře to funguje i v případě pouhého udržování jízdy v pruzích. Pokud pustíte volant, citlivé snímače na principu tenzometrů to ihned zaznamenají a na palubní desce se rozbliká nápis „hold steering wheel“ spolu se zvukovou signalizací. Jenže NTSB je poněkud odlišného názoru. Podle nich detekce držení volantu nestačí.

Zpátky ke konkrétní nehodě. Dle zjištění NTSB měl řidič Brown, stejně jako šofér kamionu přijíždějícího k tesle z boku přibližně 10 sekund na to, aby jednal a smrtelnému střetu zabránil. Kupodivu Brownova rodina se údajně nechala slyšet, že „Auto nelze z nehody vinit.“

Tomáš Dusil
Diskuze (17)
15. 9. 2017 15:31
Auto nelze vinit
Ano, skutečně auto nelze vinit. Protože viníkem je ten mamrd za volantem kamionu. A stejně tak je jasné, že zodpovědný za jakoukoliv činnost je vždy řidič, pokud není řečeno jinak. tyhle snahy o absurdní ochranu spotřebitele proti jeho vůli mě doslova serou.
15. 9. 2017 12:27
Re: Iluminati
a určite aj Babiš
15. 9. 2017 12:26
Re: Můžou za to voliči Trempa
Však mu ho nikto neberie. Len som náležite ocenil jeho prínos. ;-)
15. 9. 2017 12:24
Re: Můžou za to voliči Trempa
až taký?
Avatar - _Karel_
14. 9. 2017 22:11
Re: Můžou za to voliči Trempa
Tak to zas souhlasím, to právo by ti nikdo neměl brát. :-)