30.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Autonomní Audi A7 Concept na vlastní kůži: Jízda bez řidiče dokáže být děsivá!

 

O autonomních vozidlech se mluví stále více. Ale jaké to je takové auto „řídit“? V okolí mnichovského letiště jsem vyzkoušel prototyp autonomního Audi, jemuž přezdívají „Jack“. Jízda vozem budoucnosti právě začíná!

Vypadá jako běžné Audi A7, které jsme měli na testování a jež při troše štěstí uvidíte i na našich silnicích. Jenže tohle není obyčejné A7. Jen se tak tváří. Ano, karoserie, stejně jako interiér jsou shodné, avšak technika je odlišná, plně podřízená autonomnímu režimu jízdy. U Audi tomu však říkají pilotovaná jízda, přičemž jak jistě víte, nejnovější, nedávno uvedená luxusní A8 je prvním vozem, který uživateli nabízí možnost, aby se z něj, coby řidiče, stal pouhý vezoucí se pasažér sedící na místě řidiče. Abychom byli přesní, jedná se o režim autonomity na stupni 3. Tedy vlastně první autonomní, neboť režimy 1 a 2 pouze podporují řidiče, avšak samy za něj jeho práci dělat neumějí.

Jmenuji se „Jack“, Audi „Jack“

Automobilka Audi se zabývá vývojem autonomního vozidla od roku 2013. Od té doby najezdil „Jack“, jak autonomní koncept A7 vývojáři nazývají, už 100.000 pilotovaných kilometrů v běžném, převážně dálničním provozu. Dle techniků Audi, kteří s námi jízdu tímto vozem absolvovali, je v plánu ujet v rámci vývoje dvojnásobný počet kilometrů.

Nabízí se srovnání autonomního vozu „Jack“ se sériovou novou A8. „Princip autonomní techniky mají obě auta shodný, ovšem ta použitá v A7 „Jack“ je vývojově mnohem dále,“ odpovídá na náš dotaz jeden z techniků. Obě auta tak využívají sérii snímačů, jimž auto skenuje své okolí a které jsou pro pilotovaný jízdní režim vozidla naprosto klíčové, stejně jako software, který údaje z nich zpracovává a vlastně je převádí do ovládání vozidla. Od motoru, přes brzdy až po řízení. Technické podrobnosti se nám však získat nepodařilo a upřímně, ani to nebyl smysl celé akce. Můžeme jen prozradit, že A7 Concept „Jack“ má v přední části zabudované ultrazvukové senzory, radar pro zjišťování předmětů a měření okamžité vzdálenosti od nich. Dále radar určený k detekci objektů při odbočování vozidla a rovněž takzvaný laserový scanner, což není nic jiného, než pokročilý optický radar známý jako lidar. Jeho vyzařovač se nachází uprostřed přídě auta v masce pod registrační značkou. Je to právě lidar, na nějž je v rámci autonomního řízení obecně kladen největší důraz. Aby mohl svoji práci odvádět co nejefektivněji, musí být spojený s dalšími systémy, zejména se soustavou stereokamer, která je rovněž přítomna. Laserový scanner (lidar) a také radar je umístěný rovněž v zadní části automobilu, kde zjišťuje provoz za vozidlem.

Autonomní systém dále využívá data z GPS. Na základě údajů z navigace a také ze signálu od zmíněných předních kamer, kterými auto mimo jiné čte dopravní značky, upravuje řídicí elektronika rychlost jízdy vozidla. Autonomní Audi „Jack“ tak přímo vzorně dodržuje předepsanou rychlost, přičemž je-li to možné, pohybuje se přesně na její hranici. Nejen, že tedy nejede rychleji, ale ani pomaleji.

Snímače jsou ale jedna věc a zpracování jejich signálu věc jiná. A tady se nachází další viditelná odlišnost „Jacka“ od sériové A8. Zatímco v ní má vyhodnocovací elektronika velikost krabice o velikosti řádově centimetrů. V „Jackovi“ počítače a příslušná elektronika zabraly celý zavazadlový prostor. Autonomní systém v „Jackovi“ je tedy mnohem komplexnější a vyspělejší. Však také auto dokáže jet samo rychlostí až 130 km/h, což jsem zažil na vlastní kůži, zatímco A8 jede takto „jen“ do rychlosti 60 km/h. I to je ale obrovský pokrok!

Mezi A92 a A9

Je sice červenec, ale venku je počasí jak v říjnu. Silně prší a ani teplota není zrovna letní. Obavy, zda padající voda z oblohy neznemožní „Jackovi“ autonomní jízdu, zahánějí doprovázející technici informací, že „pokud není intenzita deště příliš velká, autonomnímu systému by to vadit nemělo.“ Ptám se, co kdyby sněžilo. Ani sníh vozu údajně nevadí. Tedy s výjimkou souvislé sněhové vrstvy na silnici. Při ní pilotovaný režim nefunguje.

Psali jsme: Audi RS 7 Piloted Driving Concept: Autonomní Sportback shodil 400 kg

Jet tedy můžeme. V těsné blízkosti reprezentačního showroomu myAudi Sphere na mnichovském letišti usedám za volant do na pohled obyčejné A7. V kabině jsou však přítomny další systémy, které rozhodně nejsou součástí sériového auta. Za všechny zmíním kameru trčící z pravého sloupku A a monitorující řidiče. Autonomní řízení vozidel na stupni 3 totiž počítá s tím, že řidič normálně sedí za volantem a je bdělý. Nemůže si tedy „zdřímnout“ a už vůbec si třeba přelézt na zadní sedadlo. Kamera tedy snímá řidiče a zejména jeho oční rohovku. Pokud by oči zavřel na dobu, kterou systém vyhodnotí jako například mikrospánek, spustí zvukový poplach a pokud by řidič nereagoval, zajede auto ke krajnici a zastaví. U „Jacka“ však monitorování očí řidiče sice bylo aktivní, avšak když jsem se zeptal, kdybych si při autonomní jízdě „dal dvacet“, dříve než auto by zasáhl technik sedící na sedadle spolujezdce případně druhý, na zadním sedadle za řidičem.

Technika autonomních vozidel: Boj s časem i financemi. Kdy bude konečně dostupnější?

Vše je připraveno a můžeme tedy vyrazit. Autonomní jízda je možná pouze na vybraném úseku dálnice A9 a dále spojovací komunikace mezi ní a mnichovským letištěm, A92. Trasu mezi nimi, stejně jako od myAudi Sphere na A92 musíme zvládnout sami, tedy běžným způsobem. Na přístrojovém štítu, stejně jako na středním panelu je graficky znázorněn čas do bodu, v němž se vozidlo „přepne“ na autonomní režim řízení doprovázený hláškou „piloted mode off“. Dále je tento údaj graficky znázorněn na monitoru navigace. Část trasy, po níž musíme auto sami řídit, je vyznačena fialovou barvou, část, v níž auto jede samo pak zelenou.

To se musí zažít!

Pomalu ale jistě se s vozem blížíme do místa, kde se z běžného auta stane autonomní vozidlo na stupni 3. V okamžiku, kdy audi míjí předěl mezi oběma jízdními režimy, ozve se zvukový signál (gong), na displeji před řidičem vyskočí hláška, že je k dispozici autonomní systém jízdy a světelné tablo táhnoucí se přes celou palubní desku v nejvyšším místě, tedy pod čelním sklem, dosud nečinné, se rozsvítí zeleně. K tomu aby auto jelo v autonomním režimu, ale potřebuje pokyn od řidiče. Dostane jej v okamžiku, kdy zmáčknu současně dvě tlačítka na spodních ramenech čtyřramenného volantu. Na jednom z ramen je jedno tlačítko.

S jistou dávkou nervozity tak činím. Volant se elektricky odtáhne od vašeho těla a auto začne jet úplně samo. Pouštím tedy volant a také sundávám pravou nohu z pedálu akcelerace. Převodovka je samozřejmě samočinná, kupodivu s mechanickou vazbou voliče. V tu chvíli zažívám divný pocit a přiznám se, že jsem byl zejména zpočátku trochu nervózní. Dokonce i technik sedící na předním sedadle spolujezdce to na mě poznal…

Po přechodu na autonomní režim upravil „Jack“ rychlost v souladu s předpisy, přičemž ji přizpůsobil okolnímu provozu. Pokud bych tedy jel před tím rychleji, došlo by po aktivaci pilotované jízdy k jejímu snížení. Auto tedy jede samo a vy můžete relaxovat. S oběma rukama „ve vzduchu“ se snažím na kameru demonstrovat, že neřídím. Mávám jimi za oknem svých dveří, čehož si všimne posádka BMW, předjíždějící naše audi v levém pruhu. Výraz v očích jeho řidiče byl docela zvláštní…

Přesto, že vůz jede sám, stále se snažím monitorovat situaci, jako když řídím. Prostě fakt, že se v něčem řítím rychlostí až 130 km/h a nemám to pod vlastní kontrolou je hrozně zvláštní, či přesněji takový divný. Auto samo mění jízdní pruhy, přičemž si dává pozor, aby auto jedoucí za námi v pruhu, kam hodlá přejet, bylo dost daleko od nás. Vyježděný řidič by tam dokázal přejet i při menším rozestupu. Senzory hlídají kromě pruhu, v němž se pohybujete také sousední jízdní pruhy, a to jak před vozidlem, tak samozřejmě za ním. Na monitoru navigace bylo možné zvolit režim, který celou situaci kolem „Jacka“ v pilotovaném jízdním režimu graficky zobrazoval. A to pohybujícími se obdélníčky coby auty, kdy obdélníček symbolizující náš vůz systém barevně odlišil. Trochu to celé připomínalo počátky digitálních her, tedy dobu 80. let.

Audi testuje bezpilotní A7 Sportback na dálnici A9 (+video)

Najednou se ozval varovný signál a dosud zeleně svítící světelné tablo přes celou palubní desku se zbarvilo do oranžové a to i přesto, že jsem se stále pohyboval v autonomní části trasy. Jasný signál, že vozidlo nemůže dále pokračovat v pilotovaném režimu a tedy vyžaduje, aby si řidič řízení převzal. Pokud šofér auto nepřevezme do několika sekund, změní se oranžová barva v červenou, což je poslední výzva k převzetí řízení auta. Pokud ani teď řidič nezareaguje a řízení nepřevezme, auto začne samo zpomalovat, brzdit a jakmile je to možné, zajede ke krajnici, kde zastaví. Přiznám se, že do situace, kdy tablo začalo svítit červeně, jsem se nedostal. A tedy ani do fáze, kdyby muselo vozidlo zastavit. Proč k tomu došlo, a systém vyžadoval převzetí vozidla? Jedním z důvodů byly práce na silnici v daném úseku, které znamenaly, že podélné čáry, vymezující pruhy, dělníci nalajnovali trochu jinak. S tímto si systém poradit nedokázal. A dále se tak stalo v okamžiku, kdy intenzita srážek přesáhla hranici, kdy ještě senzory vozidla dokážou pracovat spolehlivě.

Závěr

Moje historicky první jízda autem, které nemusím, ač sedím na sedadle řidiče v běžném provozu, řídit je u konce. Jaké jsou celkové pocity? Docela zvláštní. Celé to působilo dost neobvykle, ba přiznám se, že jsem měl zpočátku i troch strach. Auto však reagovalo docela důvěryhodně, neboť všechny manévry, ať už zrychlení, či brzdění, případně změna pruhy, probíhaly veskrze plynule. Pouze jednou začalo auto trochu prudčeji brzdit, což mě lehce vystrašilo. Jasně se potvrdilo to, co mi bylo řečeno před jízdou. A sice, že pilotovaná jízda v podání Audi „Jacka“ se snaží o maximálně možnou defenzivní jízdu. Na kličkování mezi auty z pruhu do pruhu mám prý zapomenout. A upřímně, jsem rád, že to takto je. Pokud by totiž auto začalo v rychlém sledu samo měnit směr ze strany na stranu a tedy přejíždět z pruhu do pruhu, asi bych autonomní systém vypnul s tím, že si to raději odřídím sám. V každém případě, jedna z cest do budoucnosti automobilu právě začala a já mohl být díky „Jackovi“ od Audi její součástí.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Apple Pay prudce roste, do Česka ale nespěchá Apple Pay prudce roste, do Česka ale nespěchá

Platební mobilní službu Apple Pay v současnosti využívá…

Renomia se rozšiřuje do Chorvatska, pobočky má už v sedmi zemích Renomia se rozšiřuje do Chorvatska, pobočky má už v sedmi zemích

Česká makléřská pojišťovací společnost Renomia vstupuje…

Trumpova daňová reforma pomohla Buffettově firmě k rekordnímu zisku Trumpova daňová reforma pomohla Buffettově firmě k rekordnímu zisku

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway…

Novela služebního zákona má omezit mandát šéfů úřadů, náměstků a ředitelů sekcí Novela služebního zákona má omezit mandát šéfů úřadů, náměstků a ředitelů sekcí

Jmenování některých státních úředníků pouze na dobu pěti…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 



Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen…

 



 
Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Německý autoklub si posvítil na letní pneumatiky, konkrétně na rozměry 205/55 R16 a 175/65 R14.

Dnes 17:20

ADAC otestoval letní pneumatiky: Levné značky se vyrovnávají dražším, obrovské rozdíly i průšvihy se však najdou




Blesk.cz

Google kopíruje Facebook. Telefonní appka dostane stejné bubliny, jako má Messenger

Google kopíruje Facebook. Telefonní appka dostane…

Telefonní aplikaci od Googlu bude možné sbalit do bubliny podobně, jako to už pár let umí Messenger (ve…

Šílená řidička děsí internet: Dvojitá nepřerušovaná čára ji od předjíždění nezastavila

Šílená řidička děsí internet: Dvojitá nepřerušovaná…

Tragicky málem skončila šílená jízda mladé řidičky, když se přes dvojitou plnou čáru snažila se svou octavií…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Česko – Kanada 4:6. Hořký konec olympiády, hokejisté jsou bez medaile

Česko – Kanada 4:6. Hořký konec olympiády, hokejisté…

Útok na vysněné zlato na olympijském turnaji v Pchjongčchangu českým hokejistům nevyšel a z Jižní Koreje se…

 

Reflex.cz

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Drop boxy: Nová alternativa pro ubytování v přírodě

Stanování je svoboda, ale člověk musí přírodní romantice něco obětovat. A navlhlé boty po ránu, ledová koupel…

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Seznamka pro bohaté diskriminuje muže!

Na webu se můžete zaregistrovat do seznamky pro bohaté, kde zlatokopky hledají své sponzory moderními,…