Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla Model S P100D je prý nejrychlejší sériové auto světa. Máme Tesle věřit?

David Bureš
Diskuze (34)
Elektrický liftback Model S od amerického výrobce Tesla je díky lepším bateriím rychlejší a dojede dál. Vylepšený akumulátor je dostupný také pro SUV Model X.

Tesla průběžně vylepšuje svoji nabídku. Model S se tak na začátku roku dočkal modernizované verze, v létě se pak do nabídky vrátilo „levné“ provedení 60. Nyní naopak portfolio Modelu S expanduje na opačném konci spektra. Novinkou se stává provedení P100D.

Tesla Model S P100D se dočkala lepšího paketu baterií s kapacitou 100kWh. Výsledkem je tak zvýšený dojezd na 613 kilometrů podle evropského cyklu (506 kilometrů dle amerického) a hlavně ještě lepší akcelerace. Podle odhadu vůz zvládne v módu Ludicrous pro co nejlepší starty zrychlit z 0-96 km/h za pouhé 2,5 sekundy. Dosavadní P90D Ludicrous to měla za 2,8 sekundy.

Výrobce z toho důvodu tvrdí, že Tesla Model S P100D je aktuálně nejrychleji akcelerujícím automobilem na trhu. Zároveň je podle automobilky třetím nejrychlejším produkčním autem vůbec, po Ferrari LaFerrari a Porsche 918 Spyder (podle měření časopisu Motor Trend z 0-96 km/h oba za 2,4 s), jejichž výroba však již skončila. Tesla ale zapomíná na další potenciální soupeře. Bugatti Chiron dle výrobce akceleruje z 0-96 km/h za zhruba 2,5 s, zatímco elektrický supersport Rimac Concept_One je dle svých autorů značky na stovce za 2,6 s.

Přesto všechno jsou hodnoty amerického elektromobilu úžasné. Nezapomeňme na to, že je to luxusní rodinné auto až pro sedm osob, které svými parametry konkuruje hypersportům. Jen Tesla Model S P100D zkrátka není nejrychlejší sériové auto, jak tvrdí výrobce, ale spíše nejrychlejší sériové rodinné auto.

Stejný balíček baterií je nově dostupný také pro SUV Model X. V jeho případě znamená odhadované zrychlení z 0-100 km/h za 2,9 sekundy a dojezd 542 kilometrů dle evropského měření.

Zájemci o Model S P100D za vůz zaplatí 134.500 dolarů, což je v přepočtu asi 3,2 milionu korun. Málo to není, což přiznává i Tesla, která však zdůrazňuje, že i díky této částce může financovat vývoj menšího a značně levnější Modelu 3. Bez klientů ochotných kupovat drahé Modely S a X bychom nebyli schopní financovat vývoj menšího a levnějšího modelu, tvrdí firma, kterou nadále trápí rostoucí finanční ztráta.

Lepší baterie si budou moci převzít i stávající klienti. Těm, co si objednali Model S P90D Ludicrous, ale ještě si ho nepřevzali, bude stačit připlatit si 10.000 dolarů (asi 240.000 korun). Zákazníci, což již Model S P90D Ludicrous mají doma, si pak budou muset připlatit 20.000 dolarů (cca 480.000 Kč), protože jim bude stávající baterie nahrazena za novou. Cena Modelu X P100D činí 135.500 dolarů (3,25 milionu korun).

Tesla Model S: Nabízené verze
Verze6060D7575D90DP90DP100D
Pohonzadnívšechnazadnívšechnavšechnavšechnavšechna
Kapacita baterií [kWh]606075759090100
Max. rychlost [km/h]209209225225250250250
Zrychlení 0-96 km/h [s]5,55,25,55,24,23,02,5
Dojezd [km]337350400416473434506

David Bureš
Diskuze (34)
26. 8. 2016 21:30
Re: od cca 60kWh začínají být elektromobily použitelné a 100
ja ti rozumim, vykonnove pomery tech aut neznam, ale jak pises, je-li maximum vykonu v rychlosti od 80 do 130, pak zmenou pomeru pres diferencial na dvojnasobek (pritomnost diferencialu jsem si neuvedomil) dostanes auto, ktere bude mit maximum vykonu v rychlostech 160 - 260, ted trochu placnu - z 0 na 100 pak zrychli za 6s (dobry, ale tuctovka), v rychlostech 160+ bude celkove zivejsi nez soucasne provedeni (coz asi neni marketingove moc zajimava provozni oblast) s celkove vyssi maximalkou (odhadem tech 260) a jako celek to bude mit svym projevem mnohem blize k "normalnim" autum, nicmene to nebude umet tak dobre rekuperovat. no a na maximalku, kterou maji soucasne tesly se muzes dostat i s podstatne mene vykonnymi elektromotory aniz bys musel pridat prevodovku. jen proste udelas tuctove auto, ktere nebude nicim zvlastni a zase bude mene rekuperovat, pritom v realnem provozu na stejny akumulator ujede v podstate totez. a jak pises o modelech p se zvetsenym kroutakem, tak (a samozrejme nevim, jak je to vyreseno elektronicky) zase motor (potazmo baterie nebo elektronika), ktery umi vice vykonu (momentu) dat umi zase lepe (=vetsi vykon) rekuperovat, protoze to jsou spojene nadoby. cili vubec bych se nedivil, kdyby ty modely p zase lepe rekuperovaly (byt souhlasim, ze to neni primarni duvod jejich existence).

osobne si myslim, ze tesla s modelem s se trefila v ramci moznosti do cerneho - vytvorili raketu, ktera trumfne v zrychleni v nizkych rychlostech prakticky jakehokoliv konkurenta, pricemz je v teto kategorii s podobnou cenovkou. komu staci dojezd, ten muze o tesle realne uvazovat jako konkurenci zavedenym znackam. takove bmw i3 nebo golf e nemaji ve sve kategorii vzhledem k cene vubec zadnou pridanou hodnotu a jsou v podstate omylem.
26. 8. 2016 15:30
Re: od cca 60kWh začínají být elektromobily použitelné a 100
Neříkám, že tu nejde i o rekuperaci. Stejně tak mě nemíjí marketingový aspekt a působivost, kdy to ústrojí ze sebe vydává to nejlepší v legálních rychlostech. Ale 85 kWh verze dosahuje špičky výkonu mezi těmi zhruba 80-130 km/h (zhruba 275 kW), co jsem viděl. Ve 200 km/h už systém podává jen asi 175 kW. To je ta obyčejná 85, ne P85 nebo P85D. P verze by měla být dole citelně silnější (točivý moment asi +30 % do zhruba 70 km/h), ale nad 130 je rozdíl prakticky zanedbatelný a už v 80 je asi jen 10 %. Špičkový výkon vzroste na zhruba 310 kW, ale nahoře ti to nijak nepomůže. P by mělo být od Performance a tam o rekuperaci nepůjde.

Jinak to auto má diferenciál, takže tam klidně může být stálý převod jiný než 1:1. Ale nemá převodovku (tedy víc než jeden převod mezi motorem a koly; předpokládám, že zpátečka je řešená elektronicky).
25. 8. 2016 21:34
Re: od cca 60kWh začínají být elektromobily použitelné a 100
tak samozrejme celkovy navrh systemu i s ohledem na rychlost v tom bude hrat roli, nicmene motor tesly je tak vykonny, ze i kdybys mu dal prevod do rychlosti (djme tomu 2:1 a pominme ten fakt, ze tam zrejme zadny prevod neni, coz ma z hlediska efektivity svou nespornou vyhodu), i tak bys dostal auto, ktere jede onech papirovych 250 a teoreticky klidne i mnohem vice. melo by vsak mensi odpich (i kdyz stale zrejme velmi nadprumerny), ale mnohem hure by brzdilo motorem (rekuperovalo). s ohledem na tot se domnivam, ze prave onen grandiozni odpich z nuly pomaha v opacnem gardu autu co nejvice rekuperovat. a jinak u typickeho elektromotoru je krivka krouticiho momentu oproti spalovacimu motoru obvykle velmi plocha (pochopitelne zalezi na typu motoru, ale u trakcniho motoru se domnivam, ze bude volen tento typ), cili vykon prakticky linearne roste v celem pouzitelnem spektru otacek. samozrejme netusim, kde ma motor tesly svuj strop, urcite bude resen v prvni rade elektronicky, nikoliv mechanickym stropem moznosti motoru. konstrukce elektromotoru navic oproti spalovacimu motoru umoznuje velmi elegantne menit jeho charakteristiku pomoci navrhu jeho mechanickych rozmeru a vinuti (prumer staoru/rotoru; delka statoru/rotoru; pocty polu, atd.) coz je prave perfektni k eliminaci prevodovek jako takovych. sumasumarum, ja doufam a tesim se, ze elektromobily jednou fosily nahradi - jizda s nimi bude opravdova lahudka. ale ty baterie, ty to stale dnes jeste zabiji (cena/hmotnost/dojezd/doba nabiti ;-) )
25. 8. 2016 19:51
Re: od cca 60kWh začínají být elektromobily použitelné a 100
Podle mne v tom hraje roli již zmíněná absence převodovky. Moment má nějaký průběh a chceš nějakou maximální rychlost.
25. 8. 2016 19:40
Re: od cca 60kWh začínají být elektromobily použitelné a 100
Typický elektromobil nemá převodovku a plný výkon nebude dostupný pořád (výkon jsou otáčky * točivý moment * konstanta a plný by měl být dostupný jen v určitém intervalu rychlostí, e.g. 80-130 km/h). Nemluvě o tom, že výrobcem udávaný výkon je ovlivněn tím, kolik energie vůbec dokáže baterie dodat (i.e. motor samotný může být schopen větších hodnot). A pro účinnost elektromotorů neplatí stejná pravidla jako pro účinnost spalovacích motorů.