Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo Brera 3,2 JTS V6 - čertovsky krásná Italka

Ondřej Láník
Ostře červený pastelový lak, proporce robustního hatchbacku a neobvyklá příď se čtyřmi páry očí budily pozornost všude, kde jsme s Brerou projeli či zastavili.

Ostře červený pastelový lak, proporce nízkého robustního hatchbacku a neobvyklá příď se čtyřmi páry očí budily pozornost všude, kde jsme s Alfou projeli či zastavili. Řidiči velkých limuzín i luxusních SUV nás zdravili, jako bychom do Čech přivezli exponát přímo z velké světové autoshow. Všichni si přitom asi říkali: „Jestli je tato Alfa na silnici tak dobrá, jak jen je krásná, asi budu muset změnit značku…“.

Krása

Italský design opět ukázal, že je tou nejlepší školou, která v této branži existuje. Pragmaticky vzato je Brera jen derivátem Alfy 159, jenže setkání naživo vás rychle nechá zapomenout na všechny sdílené komponenty, platformy a úsporná opatření. Uhrančivý pohled čtveřice párů očí je známý už ze stopadesátdevítky, ale ta se zatím (bohužel pro Alfu) příliš na silnicích Evropy nerozšířila. Breře to prospívá, stopadesátdevítce naopak lichotí.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Postavit nástupce originálního kupé GTV v netradičním uspořádání připomínajícím hatchback se může na papíře jevit jako nesmysl. Linky a umně vytvarované plochy však i tady mají své opodstatnění a vše do sebe zapadá, jakoby se takto vozy GT dělaly odjakživa. Na designu, který patří k těm nejvýraznějším stránkám Brery, se nám nepozdávalo jen přepracované rozložení bočních skel. Boky studie, představené v roce 2002, tvořily totiž jen dlouhé dveře, bez dalšího okna za nimi.

Záď doznala naopak jen decentní změny a zůstává dokonale zpracovanou části Alfy. Motiv kruhových světlometů se opakuje i zde, zamračené kruhy jsou naznačeny v alfistických koncových světlech. Tvarování zadního vzhůru výklopného okna boří mýtus o nudné zádi dvouprostorového sportovního vozu. Vše je korunováno logem, které se otevírá spolu s víkem. Detaily jako provedení vnějších klik, blikačů nebo vnějších zpětných zrcátek dotvářejí celkový dojem stylistické dokonalosti.

Ze srovnání v následující tabulce si udělejte představu o vnějších rozměrech Brery. Na stopadesátdevítku schází decimetry do délky i na rozvoru. Předchozí kupé GTV bylo kratší, užší a nižší, jen rozvor se nyní zmenšil!

Srovnání rozměrů Brera GTV 159
Délka [mm] 4410 4285 4660
Šířka [mm] 1830 1780 1828
Výška [mm] 1431 1320 1417
Rozvor [mm] 2528 2540 2700
Rozchod vpředu [mm] 1579 1500 1578
Rozchod vzadu [mm] 1559 1480 1555
Zavazadlový prostor [l] 300/610 110 405

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe

Příprava

Interiér Brery je přístupný dvěma dlouhými a těžkými bočními dveřmi, ale také zadním výklopným víkem. Nejprve zkoumáme místo řidiče. K usednutí lákají kožená sedadla, která mají sportovní konstrukci s opěrkou hlavy integrovanou do opěradla. To není právě optimální řešení z hlediska bezpečnosti při nárazu zezadu. Boční vedení sedadel je dobré v nižších partiích těla, ale nahoře v ramenou schází část šířky a výraznější okraje sedadel, které by usnadnily posádce zvládat vyšší boční zrychlení. Rozsahy i možnosti nastavení předních sedadel jsou velkorysé, rozměry interiéru stejným přívlastkem označit nelze. Už lehce nadprůměrně rostlí jedinci budou mít nad hlavou pouze minimum prostoru. V našem případě bylo možno pár centimetrů vyšetřit odsunutím krycí rolety velkého střešního okna Skywindow.

Zadní výklopné víko po otevření umožňuje přístup k třísetlitrovému zavazadelníku s vysokou nakládací hranou. Uvnitř jsme naměřili 870 mm do šířky, 900 mm u dna do délky a 470 mm na výšku pod kryt.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Seznámení s přístroji je otázkou chvíle, vše již vlastně známe z testu Alfy 159 1,9 JTD. I v Breře jsou před řidičem jen rychloměr a otáčkoměr, další trojice přístrojů s italskými popisky se musela spokojit s polohou na středové konzole. Je to poněkud vzdálenější umístění, mimo hlavní zorné pole řidiče, ale přístroje jsou v kruhových otvorech natočeny, takže s jejich viditelností není zásadní problém. Jsme-li u palubní výbavy, nelze nezmínit rozsáhlé možnosti nastavení funkcí vozu prostřednictvím displeje v přístrojovém štítu. Funkcí v menu je opravdu mnoho a bez samostudia návodu k obsluze bude průměrný řidič hledat často používané funkce palubního počítače dlouho. Tříramenný volant má airbag vměstnaný do malého kruhového středu o průměru jen 155 mm.

Interiér je zpracován s německou precizností, středový panel je odlišen hliníkovou dekorací. Ovládací prvky klimatizace jsou poměrně nízko a za řadící pákou, ale ani přes to jsme neměli s přirozenou dosažitelností tlačítek potíže.

Dva plus nula

Technická specifikace Brery konstatuje uspořádání interiéru 2+2, prakticky lze využít pouze dvě přední sedadla. I nouzový transport cestujících na zadních sedadlech je takřka nemožný, překáží malá výška nad sedákem ale zejména extrémní nedostatek prostoru v podélném směru. Průměrně vzrostlý řidič si v žádném případě za sebe dozadu nesedne. Aby se tak mohlo stát, je třeba vyžadovat solidaritu cestujících vpředu. Nastupování dozadu alespoň usnadňuje elektricky odsouvané sedadlo, které však po usednutí bez jakéhokoliv varování zaujme svou původní polohu, obvykle velmi vzadu, což může být nepříjemná zkušenost pro nadšené zájemce o svezení. Vzhled i funkce zadních sedadel jinak lákají k usednutí. Kéž by však bylo vzadu o 10 centimetrů více místa…

Předpokládáme, že většina zájemců bude Breru kupovat jako dvoumístný automobil a v tom případě budou jejich potřeby plně uspokojeny. Navíc je zde k dispozici nadprůměrný zavazadlový prostor, který lze eliminací nevyužitelných sedadel ve druhé řadě, zvětšit až na neuvěřitelných 610 litrů.

Start

K tomu aby se rozezněla harmonie zvuků pod kapotou Alfy, musíte zasunout dálkový ovladač do příslušného otvoru vedle volantu a teprve poté přidržet asi sekundu tlačítko s výmluvným nápisem Start-Stop. Přímovstřikový šestiválec se ozve brumlavě hrubým barytonem, ale jeho zvuk není zdaleka tak agresivní jako v případě italského šestiválce v Alfě GT. Vysvětlení lze hledat jednak v původu motoru, ale také v GT-zaměření Brery. Motor o zdvihovém objemu 3195 cm3 totiž pochází z palety motorů koncernu General Motors, takže jeho hlavní komponenty najdete třeba v německých Opelech, švédských Saabech nebo australských Holdenech. Charakter vozu není ryze sportovní, podobně jako nedávno uvedený Peugeot 407 Coupé je i Brera napůl cesty mezi rychlým cestováním a sportovními výkony. Italka je však na rozdíl od Francouze svým tělem i srdcem blíže sportu.

Neprohrábneš

Nastartováno máme a tak řadíme přesně vymezenou první rychlost a vyrážíme. I když počasí není právě optimální, přivést klasicky koncipovaný pohon všech kol se třemi diferenciály do úzkých, není snadné.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Pohon všech kol Brery, převzatý z vrcholné verze Alfy 159 Q4, využívá poslední generaci diferenciálu TorSen, který je umístěn poprvé vpředu a je integrován do jedné skupiny spolu s předním nápravovým diferenciálem. Díky jeho konstrukci s planetovými soukolími dovoluje i při standardních podmínkách distribuci točivého momentu mezi nápravy i v jiném poměru než 50:50. V případě Alfy byla zvolena standardní preference zadní nápravy (43:57). Zvýšený svorný efekt samočinně a neustále upravuje reálný poměr přenášeného točivého momentu mezi hodnotou 22:78 a 78:22, podle aktuálních adhezních možností. Pouze extrémní manévr donutí k zásahu standardní stabilizační systém, který zastaví počínající přetáčivost.

Brera při akceleraci přenáší, i na povrchu s minimální adhezí, velmi dobře všech 322 Nm, které jí šestiválec poskytne. Přitom není třeba striktně dodržovat otáčkoměrem vymezené pásmo „použitelnosti“ síly motoru, neboť mezi 1800 ot./min a 6250 ot./min je k dispozici přes 90 % maxima točivého momentu. Za to vděčí Alfa moderní konstrukci motoru s přímým vstřikem paliva (systém pracuje s tlakem až 120 bar, výhradně stechiometrická směs), díky kterému bylo možno zvýšit kompresní poměr (na 11,25:1) a tak i výkon motoru. K vylepšením oproti předchozím šestiválcům patří také proměnné časování sacích i výfukových ventilů v rozsahu 50° natočení klikového hřídele (odtud nápis Twin Phaser na krytu motoru), naopak na rozdíl od jiných motorů Alfy je zapalování zajišťováno jedinou svíčkou ve válci.

Motor je standardně spojen se šestistupňovou převodovkou, jejíž nejvyšší stupeň je jednoznačně cestovní převod, snižující otáčky motoru při dlouhé jízdě vysokými rychlostmi. Na čtvrtý rychlostní stupeň můžete jet jak 40 km/h tak 200 km/h. Nesetkáte se přitom s žádným odmlouváním, ani nepříjemným zvukem…

První až pátý stupeň je možno dle libovůle použít v širokém spektru otáček a rychlostí, po městě běžně vystačíte s prvními dvěma stupni, mimo město při dodržování rychlostních limitů a při klidné jízdě stačí řadit skutečně jen občas. Pak čekejte spotřebu kolem 11 litrů na 100 kilometrů. Alfě navíc stačí obyčejný Natural.

Utlumená agresivita

Když se vám zamane a popustíte Breře uzdu, akcelerace z 0 na 100 km/h bez jediného náznaku prokluzu vám zabere s maximálním komfortem méně než sedm sekund. Asi do 170 km/h Alfa zrychluje velmi svižně, ale dostat se přes dvousetkilometrovou metu již chvíli trvá. Těžký automobil má vzhledem k hmotným komponentám pohonu všech kol nízko položené těžiště, takže náklony v zatáčkách, i stabilita ve vysokých rychlostech tomu odpovídají. Dynamická jízda se při využití všech možností tohoto automobilu odrazí v krátkodobé spotřebě atakující dvacetilitrovou metu.

Šestiválcový motor má pochopitelně klidný chod, ale náležitě jadrný zvuk, který při brzdění motorem doprovází charakteristická kulisa systému pohonu všech kol. Šest válců se projevuje lineárním zátahem od 1000 do téměř 7000 ot./min, ale mezi 4000 a 6000 ot./min přeci jen nabízí to nejlepší. Cestující uvnitř slyší právě to co slyšet mají, utlumení motoru je až překvapivě dobré. Brumlání při kolonádových projížďkách má vysokou účinnost při „vábení Brerou“, ve vyšších rychlostech se zvuk zbytečně nezvyšuje a neobtěžuje při konstantní rychlé jízdě. Tolik tlumícího materiálu jako má na kapotě Brera nemá ani řada aut s vznětovým motorem. Charakter je proto jiný než u původního výbušného šestiválce, který vám v nejbližší době představíme v redakčním testu Alfy GT 3.2 V6.

Řízení s převodem 12,7:1 je vzhledem k určení vozu dostatečně přímé, mezi krajními polohami je pouze 2,25 otáčky, ale současně se s Brerou otočíte na 10,7 metrech. Optimální nastavení převodu i posilového účinku poskytuje dobrý kontakt s vozovkou a stabilitu ve vysokých rychlostech. Značná pohotovostní hmotnost (s příplatkovou výbavou ji odhadujeme na 1700 kg) nedělá brzdové soustavě žádné potíže.

Dlouhé nerovnosti a vlny zvládá Brera se samozřejmostí limuzíny. Ve městech se díra, které jste se nestačili vyhnout, projeví tupým rázem, připomínajícím vyloženě sportovní modely, ale to není případ Brery. Stylové cestování, ve stylovém autě - to je ten správný výraz, který se k Breře hodí. Je dostatečně čitelná pro občasné adrenalinové vyžití, ale přitom dost komfortní pro běžné cestování.

Závěr

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Nové GT od Alfy Romeo se povedlo! Kombinace silného motoru s propracovaným pohonem všech kol je ideální pro velké cestování, při kterém lze zažít i nějakou tu zábavu. Musíte na to ovšem mít. A teď nemáme na mysli pořizovací cenu, která v případě testovaného modelu s motorem 3.2 JTS V6 4x4 Skywindow začíná na 1,28 milionu korun. Nemalou částku utratíte i za palivo, pojištění a své zřejmě vykoná i nevalná kvalitativní pověst značky při dalším prodeji. Jenže když někdo jednou zamiluje, těžko mu takovými argumenty vytloukat lásku z hlavy. Tato Italka je přece tak krásná…

První cena vozu 995.000,-Kč (2.2 JTS)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.230.000,-Kč (3.2 V6 4x4)
Základní cena testovaného vozu 1.280.000,-Kč (3.2 V6 4x4 Skywindow)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.436.100,-Kč (3.2 V6 4x4 Skywindow)

Plusy:

  • pohon všech kol, přenos točivého momentu na vozovku
  • výkonný motor
  • velký zavazadlový prostor
  • vkusná volba materiálů a vysoká kvalita zpracování
  • jízdní vlastnosti
  • design

Minusy

  • nedostatek místa na zadních sedadlech
  • vyšší pohotovostní hmotnost
  • vyšší spotřeba paliva, vysoké provozní náklady

Související články:

Ondřej Láník
Alfa Romeo Brera 3,2 JTS V6
Cena základní sestavy 1 280 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, TRC, ESP, BA, Hill Holder, čelní airbagy řidiče a spolujezdce (spolujezdcův s možností deaktivace), boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, přední 3bodové bezpečnostní pásy s předepínači a omezovači tahu, mlhové světlomety, dvouzónová klimatizace s automatickou regulací, interiér s doplňky z leštěného hliníku, ovládání rádia a telefonu na volantu, věnec volantu potažený kůží, elektricky olvádaná zrcátka, parovací asistent, autorádio s CD přehrávačem, skleněná střecha s elektricky ovládanou slunení clonou, kola z lehkých slitin (průměr 17 palců), dojezdové náhradní kolo. Kč
Cena testované sestavy 1 436 100 Kč
Výbava testované sestavy sportovní sedadla čalouněná kůží (+49.000,-), červená pastelová barva Alfa (+8.000,-), bi-xenonové světlomety (+20.000,-), alarm s náklonovým čidlem (+12.700,-), kontrola tlaku v pneumatikách (+9.800,-), ostřikovače světlometů (+8.500,-), koberce vpředu (+2.000,-), tempomat (+8.000,-), vyhřívaná sedadla s elektrickým ovládáním a třemi paměťmi (+32.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3195
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 322 / 4500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.8 / 8.4 / 11.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 300 / 610
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 420
Rozměr pneu: 225/50 R17
Alfa Romeo Brera 3,2 JTS V6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4410
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1341
d) rozvor (mm): 2528
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 680
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 830
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne