Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo GT 3.2 V6 - energická Italka

Libor Zezulka
Kdo byl to byl řekl. Alfa Romeo GT vstoupila na český trh jako kupé, které osloví hrstku sportovních nadšenců milujících italský design a nyní se zařadila mezi nejprodávanější modely Alfy Romeo v Česku vůbec. Tohle čekal asi málokdo. Alfu GT...

Kdo byl to byl řekl. Alfa Romeo GT vstoupila na český trh jako kupé, které osloví hrstku sportovních nadšenců milujících italský design a nyní se zařadila mezi nejprodávanější modely Alfy Romeo v Česku vůbec. Tohle čekal asi málokdo. Alfu GT jsme na Auto.cz poprvé vyzkoušeli s vznětovým motorem 2.2 JTD a to na podzim roku 2004, tentokrát jsme italskou krásku už jako protřelou a velmi úspěšnou modelku pozvali na schůzku s nejsilnějším benzínovým šestiválcem 3.2 litru.

Poznámka: Test probíhal na konci zimy, takže se nelekejte sněhových bariér na fotografiích. Venku se sice ochladilo, ale v Krkonoších nesněží. Jste-li naopak stále rozpáleni z tropických veder, třeba vás pohled na hromady sněhu trochu osvěží.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Italka přišla na rande oděna v zářivě červené róbě, jež dovolila vyniknout jejím svůdným křivkám více než tmavá barva posledně testovaného modelu. Nezkrotný temperament signalizuje bohatě chromovaná mřížka chladiče, sportovní přední nárazník, chromované kliky a 18palcová 14paprsková litá kola. Až červená barva ve mně vyvolala pocity, které jsem od tohoto kupé původně čekal a nebýt motoristickým novinářem, zahořel bych k Alfě GT láskou. Ale city musí pryč.

Hezký a solidní

Kokpit gétéčka jsem podrobně probádal a své poznatky zveřejnil v  prvním testu, takže zopakuji pouze několik základních poznatků. Interiér působí hodnotným dojmem, použité materiály vypadají na pohled i dotek kvalitě a vysoké úrovně dosáhlo navzdory velmi členité palubní desce i slícování. Najít optimální pozici za volantem trvá několik sekund, stejně krátký čas stačí na zorientování se na středové konzole.

Ovladače klimatizace jsou na můj vkus příliš nízko, zvětšil bych tlačítka audiosystému a vyměnil či vylepšil tlačítka na multifunkčním volantu. U testovaného modelu mi vadil jejich velmi nejistý stisk. Zamlouvala se mi přístrojová deska řešena stylem „světlo na konci tunelu“, budíky se chlubí krásnou grafikou a dobrou čitelností, jedničku s hvězdičkou si Alfa GT zaslouží za velký informační displej uprostřed.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Kožené přední sedačky nejdříve pohladí tělo a poté s ním zcela splynou. Boční vedení se vytratí přesně tam, kde končí široký zádový sval a přestože v zatáčkách zajišťuje striktně svislé držení těla, netlačí a tedy nesnižuje cestovní komfort. Patřičné péče se dostává i stehnům. Na zadní sedadla směřujte děti nebo nepříliš vysoké cestující, budete-li chtít povozit přes 180 cm vysokého kamaráda, udělejte mu místo vpředu.

Od kufru nečekejte zázraky, i když na kupé to není špatné. Základní objem 320 litrů stačí na několik zavazadel, otvor za zadní loketní opěrkou (ski vak) umožňuje pohodlně naložit i lyže.

Silák s drsným hlasem

Když jsem se poprvé proháněl v Alfě Romeo GT s turbodieselem 1.9 JTD, říkal jsem si - ale proč ne. Motor není z nejtišších ani nejsilnějších, ale zase se spokojí se sedmi litry nafty a na dynamickou jízdu stačí. Jakmile jsem poprvé prošlápnul plynový pedál a absolvoval první sprint z 0 na stovku s gétéčkem se zážehovým šestiválcem 3.2 litru, řekl jsem si – už nikdy. Už nikdy nechci Alfu GT s jiným motorem než s tímto šestiválcem.

Není to překvapivé zjištění. Když máte v hlavě uloženy vzpomínky na bublající naftový čtyřválec, bude vám znít každý benzínový šestiválec jako rajská hudba. Šestiválec Alfy však není šestiválec jako každý jiný. Je to fascinující motor s úchvatným zvukem, maximálním výkonem 176 kW při 6200 otáčkách za minutu a točivým momentem 289 Nm při 4800 otáčkách za minutu.

Už samotné startování hladí duší. Otočíte klíčkem a z pod kapoty zazní podmanivý chraplavý hlas, jež se okamžitě smísí s dunivým zvukem koncovky výfuku tvořící v celé Symfonii GT od Alfy Romeo, a to zvláště v střední otáčkách, basovou složku. Motor zpívá zvláštně, ale zvláštně krásně. Je to takový Luis Armstrong mezi benzínovými šestiválci, alespoň mi to tak připadalo.

Dlouho jsem se nemohl nabažit zvukem jednotky, ale nakonec jsem prošlápl spojku, zařadil jedničku a vystřelil z místa. Skutečně vystřelil. Takový zátah od nejnižších otáček se v nepřeplňovaném šestiválci jen tak nevidí. Síla prudce narůstá od volnoběžných otáček, v podstatě už někde na 2500 otáčkách máte pod nohama dostatek potenciálu, abyste mohli bezpečně předjíždět a velmi dynamicky vystoupat prudký kopec.

Rychlost, s jakou ručička otáčkoměru stoupá vzhůru, vyráží dech. Ani se nadějete a mine 4000, než se stihnete vzpamatovat, atakuje hranici 6000 otáček. Tady přijde malé překvapení. Ačkoliv to vypadá, že lehce prolomí bariéru 8000 otáček, před 7000 se najednou zastaví, motor škytne a exploze výkonu skončí. Časem si na to zvyknete, přesto se mi takto kategorické useknutí výkonu nelíbí.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe Ptáte se na zvuk motoru v nejvyšších otáčkách? No skvělý. Provokuje, znervózňuje a zároveň uklidňuje. Spotřeba je odpovídající. Jezdíte sportovně, motor spolyká přes 16 litrů benzínu, jezdíte-li úsporně, jeho apetit klesne na 10 litrů. Extrémně divoká jízda vyústí v spotřebu přesahující 20 litrů paliva na 100 km jízdy. A víte co mě ještě na šestiválci Alfy GT fascinovalo? Jeho vzhled. Pod kapotou nenajdete žádné plasty, jen krásný motor.

Super Italka

Zážitky z jízdy hodně závisí, což ostatně není u Alfy Romeo žádná novinka, na kvalitě vozovky, po které zrovna jedete. Tento test probíhal v době, kdy silničáře zajímala výhradně zimní údržba, čemuž bohužel odpovídaly dojmy. Alfa GT má tuhý podvozek, jehož předností určitě není zdolávání výtluků velikostí pasti na mamuty, proto jsem si za volantem docela zanadával.

Nadávky samozřejmě nesměřovaly na hlavu gétéčka. Faktem je, že se auto poměrně špatně vypořádává s příčnými nerovnostmi a bojuje i s menšími výtluky a zvlněným povrchem. Projetí větší díry se uvnitř projevuje hodně hlasitým kovovým zvukem. Když se mi však podařilo nalézt cestu s hladkým a suchým asfaltovým povrchem, předvedla Alfa GT svou sílu.

Ukázkově držela stopu v příčném směru i v zatáčkách, bravurně zvládala i náhlou změnu směru jízdy. Při brzdění v zatáčkách jsem zaznamenal mírné nadlehčování zádě ubírající subjektivně na stabilitě, ale okamžik skutečného utržení zádě leží daleko za hranicemi pudu sebezáchovy většiny řidičů. Řízení se v GT mění v informační dálnici, na níž navíc nedochází k zácpám.

alfaromeo testy sportovni kupe alfaromeo testy sportovni kupe

Velmi strmé řízení za prvé pomáhá zvládat krizové situace a dává vám do rukou přesně ten nástroj, který potřebujete, abyste si jízdu dokonale užili a za druhé dostáváte od kol ještě více informací než ve skutečnosti potřebujete. Vadil mi pouze extrémně malý rejd znesnadňující manipulaci s vozem ve městě. Přimlouval bych se za trochu kratší řadicí páku, ale chválím přesné řazení s poměrně dobře vymezenými dráhami a hladkým chodem.

Brzdy nastupují docela agresivně, při opakované zátěži nevadnou. Chcete-li mít z Alfy Romeo GT opravdové sportovní kupé, nemohu vám doporučit nic jiného, než si koupit gétéčko s testovaným zážehovým šestiválcem. Teprve potom poznáte, co Alfa tohle auto opravdu umí.

Plusy

  • hezký design
  • špičková přední sedadla
  • přesné, strmé a komunikativní řízení
  • silný motor s krásným zvukovým projevem
  • špičkové jízdní vlastnosti

Minusy

  • extrémně malý rejd př. kol
  • rázy od kol
Libor Zezulka
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Cena základní sestavy 1 064 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy, ABS s EBD, stabilizační systém VDC, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, volant potažený kůží, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, 17palcová litá kola, elektricky ovládaná přední okna, rádio s CD přehrávačem a potahy Alfatex, audiosoustava BOSE, interiér v kůži Kč
Cena testované sestavy 1 107 000 Kč
Výbava testované sestavy xenonové světlomety (+24.000,-), 18palcová litá kol (+8.500,-), ovládání rádia a telefonu na volantu (+10.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 4800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.6 / 8.7 / 12.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 905
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 455
Rozměr pneu: 225/40 R18
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 449
b) šířka (mm): 1763
c) výška (mm): 1366
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1050 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 800
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano