Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 Sportback e-tron: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (9)

Ekologicky šetrnou blízkou budoucnost u Audi v nižší střední představuje plug-in hybridní technika. Jestli to dává smysl, napověděly testovací jízdy ve Vídni, jichž jsme se zúčastnili.

Automobilky mají dnes vcelku široké možnosti, jak se postavit k problematice šetrnosti svých vozů k ovzduší ve městech. Že „nízkoemisní“ turbodiesely v tomto ohledu úplně nefungují, už se stačilo potvrdit a tak i značky, které si na těchto motorech postavily image, objevují kouzlo elektřiny. Z řady variací, čítající škálu od čistých elektromobilů až po mild-hybridy si u Audi vybrali plug-in hybrid, tedy techniku, která umožňuje si doma, popřípadě v práci nebo při nákupech nabít akumulátor s (na hybrid) relativně velkou kapacitou a pak část nebo třeba i celou cestu absolvovat čistě elektricky.

U Audi tomu říkají po vzoru svých speciálů pro vytrvalostní závody e-tron (což ovšem experimentálnímu čistému elektromobilu R8 také…), první vlaštovkou je v tomto ohledu kompaktní A3 Sportback e-tron a ingolstadtští (pochopitelně) tvrdí, že toto řešení je lepší, než čistý elektromobil, popřípadě jeho verze z range extenderem, což je cesta, kterou se vydali u sousedů v Mnichově.

Odkud se bere to sebevědomí? Audi se pyšní tím, že s A3 Sportback e-tron nepotřebujete k městskému elektromobilu za milion ještě jedno auto za milion, s níž se dá vyjet i dále za město a také tím, že vůz vypadá a funguje jako každé jiné Audi této velikosti. Co je ovšem nejdůležitější, je plně kompatibilní s image sportovní prémiové značky, což znamená, že jeho řidič nemusí slevovat s nároků na dynamiku jízdy. O to se postará kombinace 110kW přeplňovaného benziňáku 1.4 TFSI a 75kW elektromotoru, která zajistí, že auto bude nejen svižné ve městě, ale i na okreskách, popřípadě na dálnici. A to se počítá. Teď ještě jak to funguje ve skutečnosti.

Parkoviště v areálu bývalé vídeňské továrny na (překvapivě) elektromotory je plné červených a šedivých Audi A3 Sportback a nebýt toho, že je vedle každého stylový stojan (za 280 euro si ho můžete zavěsit do garáže také, ale je to jen designový držák na šňůru) s kabelem, jsou to prostě jen A3 s velmi decentními odlišnostmi, jako je pozměněný singleframe nebo zadní nárazník bez koncovek výfuku. A to by mohl být trošku problém, pokud máte potřebu dát svou ekologickou uvědomělost jasně najevo.

I v interiéru je vše při starém a to včetně voliče převodovky, jediným rozdílem je nahrazení otáčkoměru ukazatelem využívání elektřiny v procentech celkového výkonu, respektive rekuperace. I kdyby mělo zcela vybité auto ujet na elektřinu jen pár metrů, základní filozofií A3 e-tron je startování na elektřinu, které se vyznačuje tím, že se po stisku startovacího tlačítka nestane (až na rozsvícení přístrojové desky) zdánlivě vůbec nic a i přesto se po stisku „plynu“ vůz rozjede.

A3 e-tron lze provozovat ve čtyřech režimech, buď jako čistý elektromobil, což má jistá omezení v podobě akčního rádiu do 50 km a maximální rychlosti 130 km/h nebo jako klasický hybrid. Oproti nim má ovšem ještě funkci Hybrid Hold, která „zakonzervuje“ zbývající kapacitu baterií na aktuální úrovni, respektive ji dobíjí rekuperací nebo lze zvolit Hybrid Charge, kdy akumulátory dobíjí spalovací motor, pokud není potřeba jeho maximální výkon. Díky tomu si lze vybrat, kudy a jak ekologicky pojedete.

Asi netřeba vysvětlovat, ale pro pořádek takový „itinerář snů“ – ráno projedete rezidenční čtvrtí na elektřinu, na dálnici přepnete do hybridu a v závislosti na kapacitě baterek před vjezdem do města buď necháte baterii dobít nebo udržet její kapacitu. Stačí trocha cviku a zvyku a třeba nebudete muset jezdit na benzinku několik měsíců.

Hybrid, plug-in ani EV nejsou ničím novým, ale protože tentokrát jedu v prémiovém kompaktu, je svezení přece jen trošku specifické. A3 e-tron je prvotřídně odhlučněn, takže se elektrický pohon nevyznačuje v kabině žádným pískáním ani jinými „elektropazvuky“ a současně posádku neruší ani aerodynamický svist nebo hluk od kol, které v takovém případě nezřídka vyniknou. Současně se hybridní A3 vyznačuje znamenitou kvalitou jízdy, nerovnosti (alespoň ty rakouské) filtruje na výbornou a jízda je tak velmi komfortní, aniž by se auto v zatáčkách nějak moc naklánělo.

Elektromotor se 75 kW a 330 N.m dělá z A3 e-tron ve městě velmi svižné autíčko s bleskovými starty z křižovatek a to i přesto, že jedeme ve třech a auto samotné váhově atakuje hranici 1,6 tuny. Tato hmotnost se ovšem ve městě pocitově vytrácí a potěší naopak schopnost auta urazit značnou vzdálenost setrvačností, po sundání nohy z plynu klesá A3 rychlost překvapivě dlouho a „plachtění“ nesabotuje ani příliš velký účinek rekuperace, jenž bývá neduhem elektroaut.

Padesát kilometrů na baterky nevypadá jako žádné terno, ale pokud je tato vzdálenost ujeta v kuse, není to zase tak málo. Po asi 20km trase Vídní vyjíždíme na okresky, podle doporučení přepínáme na hybrid, ale spalovací motor i nadále pracuje jen výjimečně a v polovině 110km trasy běžnými cestovními rychlostmi a „splynutím s provozem“ palubní počítač ukazuje spotřebu 1,2 benzinu na 100 km.

Střídáme se a s přibývajícími kilometry a trošku svižnějším stylem jízdy spotřeba pochopitelně jde poměrně výrazně nahoru, skoro bych řekl, že v módu hybrid není, ve srovnání třeba s Priu... tedy pardon, Lexusem CT 200h ekonomika provozu A3 Sportback e-tron žádný zázrak, ale to ověříme až v klasickém testu, protože Audi nechtělo, abychom zkušební jízdu pojali jako ekorallye (přestože to tak mnozí pochopili) a naservírovalo nám i kopcovité okresky, kde jsme měli elektřinu zakonzervovat a otestovat sportovní mód auta.

S dynamikou hybridní Audi určitě problém nemá a tam, kde by elektromobil (ale i většina běžných kompaktů) byl odsouzen k plazení za Golfem s vozíkem a čadícím zánovním „nízkoemisním“ dieselovým Mondeem, není problém předjíždět, vždyť auto zrychlí z klidu na stovku za 7,6 s. Je tu ovšem ta hmotnost. Hybridní A3 má oproti standardní 1.4 TFSI o 300 kg více a přestože se zdá, že rozložení váhy jde na vrub obou náprav (akumulátory pod zadními sedadly váží 125 kg), nelze si v zatáčkách nevšimnout, jak je auto těžké. Určitě není tupě nedotáčivé jako …kdysi, ale je znát, jak se pneumatiky všech kol s váhou navíc perou, ovšem abych byl upřímný, přijde mi to, s ohledem na funkčnost a smysl celého kompletu, jako vcelku snesitelný handicap.

Blížíme se zpět k Vídni a aktivuji tedy dle doporučení organizátorů Battery Charge. Jak lze očekávat, v kopci nebo při plně sešlápnutém plynu přeplňovaná čtrnáctistovka rozhýbává pouze auto, jinak ale jde část energie do 8,8kWh akumulátorů a dojezd se nám během překvapivě krátké doby utěšeně zvyšuje z původních 5 asi na 18 km (pro zajímavost - A3 Sportback e-tron může při plném dobití a nádrži ujet až 940 km!). S cedulí Wien přichází na řadu opět režim EV a palubák v tu chvíli ukazuje průměr 3,9 l na 100 km.

Na baterky se mi až do cíle dojet nepodařilo, zbýval přibližně kilometr, takže bylo možné vyzkoušet, že se vůz v takové situaci automaticky přepne do Hybrid Hold. V cíli ukazoval vůz spotřebu 3,4 l na 100 km, což je na 1,6tunové auto s dobře 300kg posádkou myslím fantastický výsledek.

Jak následně ukazovala telemetrie, původně nashromážděnou elektrickou energii jsme využili velmi efektivně, mohlo to být ještě lepší, pokud bychom režim Hybrid Mode aktivovali později, což ovšem souviselo s doporučením organizátorů. I zde tedy bude, stejně jako u jiných ekoaut platit, že řidič musí autu trochu vyhovět a trasu, kterou jezdí pravidelně, je třeba se naučit jezdit co nejefektivněji, i to ale může být zábava, nemyslíte?

Audi A3 e-tron začíná na částce 37.900 euro, což s ohledem na kombinaci jeho techniky, dynamiky i pozici na trhu velmi slušné – vždyť (o třídu větší) plug-in hybridní Prius přijde na 36.600 euro. Co myslíte, udělalo Audi sázkou na plug-in hybridní techniku dobře nebo je lepší volbou sázka Mnichovanů na elektrické i3, které v Česku vyjde na 900 tisíc?





















Audi A3 Sportack e-tron: Technická data
Model A3 Sportback e-tron
Elektromotor
Největší výkon [kW/min-1] 75/-
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 330/-
Kapacita baterie [kWh] 8,8
Spalovací motor
Zdvihový objem [cm3] 1395
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 110/5000-6000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 250/1600-3500
Hybridní systém
Největší výkon [kW] 150
Největší toč. mom. [N.m] 350
Max. rychlost [km/h] 222
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6
Komb. spotřeba dle EU [l/100 km] 1,5
Velikost kufru [l] 280-1120
Cena [Kč] 900.000


Michal Fokt
Diskuze (9)
Avatar - Ham.
30. 6. 2014 17:55
Re: Navrhujem úplne iné riešenie
35kW, Eptender.
[odkaz]
[odkaz]
30. 6. 2014 17:50
Re: Navrhujem úplne iné riešenie
S propagací/nepropagací elektromobilů to moc nesouvisí, půjčoven přívěsných elektrocentrál libovolného výkonu jsou mraky.
[odkaz]
30. 6. 2014 16:52
Re: Navrhujem úplne iné riešenie
:yes: >:-[]
Avatar - jozephko
30. 6. 2014 16:48
Re: Navrhujem úplne iné riešenie
Dík za odkaz. Takže už ma niekto predbehol. :-)
Vymyslené je to ale geniálne. Hlavne s tým cúvaním. Len sa divím, prečo sa o tom moc nepíše. Viem si predstaviť požičovne takýchto vozíkov, ktoré by dokonca mohli prevádzkovať samotné automobilky.
Dôvod vidím jediný - elektromobily moc nepropagovať.
Avatar - Ham.
30. 6. 2014 16:21
Re: Navrhujem úplne iné riešenie
[odkaz]