Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro – Autobahnmeister

Marek Bednář
Diskuze (100)

Jejím revírem je dálnice, její tempo je jakékoliv si budete přát. Tak by se dala ve zkratce charakterizovat S6 Avant. Zátah vznětového šestiválce je ohromný a kilometry polyká neuvěřitelně. Jenže k tomu potřebuje kvalitní povrch.

Design, interiér


Když chce člověk rychle cestovat po dálnicích, sázka na německé auto s turbodieselem se většinou vyplatí. Audi do některých modelů s označením S turbodiesely montuje a já jsem dostal příležitost řádně vyzkoušet vůz, který je pro leckoho ztělesněním čtyř kruhů – S6 Avant. Docela jsem se na něj těšil, i když je na trhu už relativně dlouho, protože rychlé cestování nejen po dálnicích mě vážně baví a šestiválce začínají být v nových autech vzácné.

Zvenčí asi S6 netřeba příliš představovat, zmíním však, že se mi líbí bodykit, který není přehnaně agresivní a vzadu nenajdete falešné koncovky výfuku. Tak akorát výrazný je modrý lak a 21” kola jsou hezká, byť bych na svém vlastním autě chtěl disky nejméně o palec menší. Teoereticky možná i o dva, ale devatenáctipalcová kola nejsou pro S6 v nabídce.

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

Stejně jako zvenčí, ani uvnitř S6 dnes už nepřekvapí. Umístěním centrálního displeje pod výdechy ventilace působí trochu starosvětsky, což ovšem není špatně, a druhý displej vespod je výborným nápadem, jak ušetřit za tlačítka a přesto ergonomii ovládání infotainmentu nejen nepokazit, ba dokonce vylepšit.

Totiž, tenhle displej ovládá standardně klimatizaci, ale taky se tu dá napsat prstem cíl do navigace či uložit zkratky např. k vypnutí „eurohlásítka“ dovolené rychlosti, tedy systému ISA. Třebaže ještě není červenec, S6 už je touhle věcí vybavena, ale koho by otravovala, vypnutí může být opravdu snadné.

Ergonomie zbytku interiéru však už tak slavná není. Kvituji spoustu prostoru i fakt, že se do dveří vejde 1,5l láhev, ale peněženku není moc kam odložit – leda do přihrádky ve dveřích – a telefon jde strčit v podstatě jen do loketní opěrky na tzv. Audi Phone Box. To je odkládací prostor právě na mobil, který má jednak bezdrátové nabíjení a jednak zesilovač signálu.

Teoreticky je to fajn – máte-li mobil se schopností bezdrátového nabíjení. Já ne, takže musím kabel do té přihrádky smotat, aby se tam s telefonem nějak rozumně vešel. Kabel však není třeba ani na zrcadlení, Android Auto i Apple CarPlay jsou samozřejmě bezdrátové.

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

Audi se při uvádění této generace A6 na trh chlubilo haptickou odezvou displejů, které pod prstem zavibrují, když člověk na něco klepne. Tuhle funkci jsem ale nejen v A6 vždycky vypínal – naštěstí to je možné – protože je třeba displej poměrně silně zmáčknout nejen pro ty vibrace, ale i aby systém povel zaregistroval. Víc mi vyhovuje pouhá zvuková odezva po klepnutí, díky níž stačí opravdu klepnout a nemusím tolik tlačit.

Velkou pochvalu zaslouží sedačky, které jsou všemožně elektricky nastavitelné, slušně pohodlné a s velmi příjemným semišovým čalouněním. A samozřejmě taky prostornost, ta je prvotřídní na všech místech a ve všech směrech. Pětisetpadesátilitrový kufr také potěší, třebaže až k sedačkám se musím natáhnout i já se 184 cm výšky. Čeho ovšem nejsem fanouškem, je „plot“ k oddělení nákladu. Je jaksi posuvný a nastavitelný, ale upřímně, klasická síť a háčky jsou pro udržení zavazadel lepší.

Motor, jízdní vlastnosti


Když zrána startuji třílitrový šestiválec, vítá mě hutný, výrazný zvuk velkého běžícího motoru. Dobře, není to sedmilitrová V8, ale ani třílitry už dnes nejsou zas tak běžné a jelikož je motor vidlicový, při každém nastartování se neubráním lehkému úsměvu, když si představím, jak běhají písty ve válcích a jak se točí kliková hřídel. U řadových motorů se to samozřejmě děje taky, ale jinak a vidlicové mě prostě baví víc.

Motor se záhy uklidní a při jízdě lehkou nohou není v podstatě vůbec slyšet. Na normální jízdu je lehká noha taky všechno, co potřebujete – točivého momentu je k dispozici tak moc, že abyste udrželi krok s provozem, stačí plyn jen lechtat. Když jedu trochu svižněji, V6 si hezky brumlá – možná to je falešný zvuk přehrávaný z reproduktorů, ale vůbec mi to nevadí a poslouchá se to hezky – a naprosto nenuceně jede…

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

…rychleji než skoro cokoliv jiného, co můžete v provozu potkat. Je to znát zejména na dálnicích a silnicích první třídy s kvalitním asfaltem, kde tempo okolo českého dálničního limitu působí, jako byste se vlekli sedmdesátkou za naloženým kamionem. Mám za sebou hezkou řádku pořádně silných aut, i dvojnásobně výkonnějších než „pouhých“ 344 koní, které nabídne tahle S6, ale nepamatuji si žádné, které by maskovalo rychlost takhle dokonale.

Cestování na delší trasy tedy vypadá zhruba tak, že najedete na dálnici, nastavíte adaptivní tempomat na libovolnou rychlost, tlačítkem na špičce páčky blinkrů zapnete aktivní vedení v jízdním pruhu a dojedete, jak daleko srdce ráčí. Zastaví vás jen potřeba tankovat, ale i ta si dá na čas – nádrž má 73 litrů a já dosáhl průměrné spotřeby 8,9 l/100 km, což znamená dojezd nějakých 820 kilometrů na jedno natankování.

V tuhle chvíli je třeba zmínit dvě věci. Jednak, nakousl jsem tlačítko na špičce páčky blinkrů. Kromě zapnutí aktivního vedení v jízdním pruhu, které funguje na dálnicích hezky – vyjma úseků se zúženými pruhy, kupodivu –, se jeho dlouhým podržením vypíná hlídání čar na silnici. Dobře tak, protože tenhle systém mě na užších silnicích nonstop tahá za volant.

Občasného zatahání nejsou prosté ani ostatní systémy, ale většinou mě to neobtěžuje víc, než po každém startu hledat, kde se to vypíná. Prát se s volantem každých pár metrů, jedu-li po užší okresce s ne zrovna dokonalým asfaltem, mě ale vážně nebaví, a tak jsem rád, že se to v S6 vypíná takhle snadno.

Video se připravuje ...

Vzduch není vždycky výhrou

Bohužel, není to jediný problém, který S6 má na nekvalitním asfaltu. Její adaptivní pneumatický podvozek, jak ho pojmenoval katalog, si nedokáže poradit s rozbitou středočeskou okreskou. I proto jsem zkraje zmiňoval, že bych chtěl menší, a tudíž lehčí kola, ale jestli by se něco nějak zásadně zlepšilo, si nejsem jistý. V jakémkoliv jízdním režimu je totiž vůz na hrbolaté vozovce neklidný a nepůsobí dost stabilně na to, aby mi bylo příjemné jet jakkoliv svižně.

Nejen okresky však jsou zhoubou velkého modrého audi. Ve městě dokáže sem tam naprosto vyžehlit retardér, když k němu přijíždím pomalu, ale pak třeba ve 40 km/h dokáže dát hodně nepříjemnou ránu, když se nestihnu vyhnout jen trochu propadlému kanálu ve vozovce. I tohle zkouším v několika režimech; v Comfortu a Auto jsou rázy v interiéru překvapivě velké.

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

Na čem naopak nenacházím chybu, je chování vozu v zatáčkách. Je-li splněna základní podmínka dobrého asfaltu, technika, kterou mám pod zadnicí, funguje naprosto perfektně. Quattro je v tomto případě stálou čtyřkolkou se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, kterému pomáhá systém přibrzďování vnitřních kol v zatáčce a elektronicky řízené natáčení zadní nápravy. I když tu – čtu-li specifikaci vozu správně – není ten nejlepší zadní elektronicky řízený diferenciál s dodatečnými lamelovými spojkami na výstupech se schopností vektorování točivého momentu, přibrzďování kol dokáže krásně pomoci zatočit a dynamická stabilita vozu na výjezdu ze zatáčky je špičková.

Dohromady podvozek dokáže v podstatě vynulovat fakt, že motor pod kapotou je uložen – jak jinak u velkého audi – podélně před přední nápravou. Z hlediska hbitosti v zatáčkách to není ideální umístění, ale S6 váží 2,1 tuny prázdná, nějakou hbitost v zatáčkách nemá tak úplně v popisu práce a prostornější oblouky na silnicích prvních tříd zvládá díky technice vespod téměř dokonale.

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

Za zmínku stojí snad ještě výborná funkce „matrixů“ vpředu, třebaže bych si dokázal představit více světla těsně pod cut-off line kužele potkávacích světel. A taky by se mi – navíc k světlům do špatného počasí, které samy o sobě fungují dobře – líbily ještě nějaké klasické mlhovky navíc, umístěné níž v předním nárazníku.

Závěr


Týden s S6 uzavírám po zhruba devíti stovkách naježděných kilometrů. Opravdu se mi líbí – tedy, dokud nevyjedu mimo kvalitní asfalt – ale koupil bych si skutečně S6, kdybych chtěl velký silný naftový kombík od Audi? Mám obavu, že spíš ne.

Totiž, verze allroad quattro dokáže být vším, čím S6. Dá se do ní objednat stejný 344k turbodiesel, lze připlatit stejných 45 tisíc za vrcholný zadní diferenciál a vzduchový podvozek tu má možnost karoserii zvednout až o 39 mm oproti standardu, když už asfalt skončí úplně. A navíc je se stejnou motorizací, tedy 55 TDI, v základu o nějakých 170 tisíc levnější.

Audi S6 Avant je bezesporu dobré auto, zejména pokud často jezdíte daleko po kvalitním asfaltu. Jen prostě není to nejlepší, co dokáže řada A6 nabídnout.

Srovnání s konkurencí Audi S6 Avant Mercedes-Benz E 450 d T 4Matic
Motor 3,0 V6 TDI 3,0 I6 d
Zdvihový objem [cm3] 2.967 2.989
Největší výkon [kW/min] 253/3.850-4.000 270/-
Točivý moment [N.m/min]  700/1.750-3.250 750/-
Převodovka 8st. aut. 9st. aut.
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,1 5
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 6,1-6,9
Emise CO2 [g/km] 187-188 161-181
Objem zavazadlového prostoru [l] 550 640
Pohotovostní/celková hmotnost [kg] 2.124/2.655 2.065/2.745
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg] 2.100/750 2.100/750
Rozměry d x š x v [mm] 4.964 × 1.886 × 1.481 4.949 × 1.880 × 1.469
Rozvor [mm] 2.928 2.961
Cena od [Kč] 2.273.900 2.186.470
Nejlevnější verze modelu 1.580.900 Kč (A6 Avant 35 TDI 120 kW, 7st. S tronic, FWD)
Základ s testovaným motorem 2.273.900 Kč (S6 Avant, 253 kW, 8st. tiptronic, quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 2.273.900 Kč (S6 Avant, 253 kW, 8st. tiptronic, quattro)
Testovaný vůz s výbavou 3.050.500 Kč (S6 Avant, 253 kW, 8st. tiptronic, quattro)

Plusy

  • Výkon
  • Stabilita při vysoké rychlosti
  • Komfort podvozku na dobrém asfaltu

Minusy

  • Komfort podvozku na horším asfaltu
  • Ergonomie interiéru
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (100)

Doporučujeme

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro
Cena základní sestavy 2 273 900 Kč
Výbava základní sestavy 4zónová komfortní klimatizace, Asistent rozpoznávání dopravních značek, Audi connect navigace & infotainment, Audi connect nouzové volání & servis, Audi drive select, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, Audi sound system, Audi virtual cockpit plus, Bederní opěrka nastavitelná ve 4 směrech, Bezpečnostní šrouby kol s indikací, Brzdy S sportovní s brzdovými třmeny v antracitové barvě, Čelní airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, Digitální příjem rádia, Elektricky nastavitelná přední sedadla s paměťovou funkcí pro sedadlo řidiče, Elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, Hlavice voliče převodovky potažená kůží, Klíč s dálkovým ovládáním, Alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, Kontrola tlaku v pneumatikách, LED zadní světla se statickými LED směrovými světly, Lékárníčka s výstražným trojúhleníkem a vestami, Mild-hybrid soustava 48 V, MMI navigace plus s MMI touch response, Nástupní osvětlené prahové lišty s hliníkovou vsadkou vpředu a vzadu, vpředu s logem S, Paket odkládacích prostor, Parkovací systém plus s 360° displejem, Provedení exteriéru S, Příprava na „Functions on Demand“, Přístrojová deska a obložení dveří, quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, Sedadla sportovní vpředu v kombinaci mikrovlákno Dinamica Frequenz / kůže, Tempomat včetně omezovače rychlosti, ISOFIX, Upozornění na opuštění jízdního pruhu a asistent nouzového zastavení, Vnitřní zpětné zrcátko automaticky stmívatelné, bezrámové, Vyhřívání sedadel vpředu Kč
Cena testované sestavy 3 050 500 Kč
Výbava testované sestavy Lak modrá Ascari (+68.900 Kč), 21” litá kola Audi Sport (+48.300 Kč), Zatmavená skla v kombinaci s dvojitými akustickými skly (+6.100 Kč), Adaptivní pneumatický podvozek (+26.300 Kč), Tažné zařízení (+29.900 Kč), Náhradní dojezdové rezervní kolo (+5.500 Kč), Multifunkční sportovní volant, 3ramenný, vyhřívaný (+2.300 Kč), Fixační sada pro kolejnicový systém (+5.300 Kč), Kryt airbagu na volantu v kůži (+7.600 Kč), Klimakomfortní/akustické čelní sklo, bezdrátově vyhřívané (+17.800 Kč), Boční airbagy vpředu a vzadu včetně systému hlavových airbagů a s osvětlenými sponami bezpečnostních pásů (+13.300 Kč), Paket černé optiky plus (+25.700 Kč), Střešní RS spoiler (+22.700 Kč), Čalounění stropu z černé tkaniny (+9.700 Kč), Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, oboustranně stmívatelná, s paměťovou funkcí (+3.100 Kč), Prvky interiérové výbavy vrchní a spodní v kůži (+42.000 Kč), Dekorace z černého mikrovlákna Dinamica (+16.600 Kč), Nezávislé topení a větrání (+51.300 Kč), Adaptivní stěrače s integrovaným ostřikem skel (+10.900 Kč), Vstupní osvětlení s projekcí loga vpředu (+3.800 Kč), Audi phone box (+6.100 Kč), Ovládací prvky v lesklé černé barvě s haptickou odezvou a interiérem v hliníkové optice (+10.300 Kč), Servomechanické dovírání dveří (+19.300 Audi obchod s aplikacemi a Audi (+4.100 Kč), Asistenční paket Plus (Jízda ve městě, na venkově a na dálnici: Asistenční paket Plus zahrnuje všechny asistenční funkce z oblasti parkování, městské a mimo městské dopravy. Asistenční paket Plus obsahuje následující asistenční pakety: Paket parkovacích asistenčních systémů, Asistenční paket City, Asistenční paket Tour) (+107.600 Kč), Brzdy s červeně lakovanými brzdovými třmeny (+12.100 Kč), Dynamické řízení všech kol (+57.300 Kč), Světlomety HD Matrix LED (+54.300 Kč), Ambientní a konturní osvětlení interiéru (+7.600 Kč), USB porty s nabíjecí funkcí pro zadní sedadla (+4.600 Kč), Dálkové ovládání garážových vrat (+7.600 Kč), Akustická skla pro okna dveří a boční (+15.100 Kč), Akční paket Technology (+31.400 Kč), Červené prošívání, Audi Sport GmbH (+22.100 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 253 / 3850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.2
Emise CO2: 187
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1660
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2124 / 531
Rozměr pneu: 255/35 R21
Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4964
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2928
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1603
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1055
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 999
k) šířka vpředu (mm): 1557
l) šířka vzadu (mm): 1501
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - iudex
29. 5. 2024 11:32
Re: Diaľničná raketa
Ako píše Adam, logickým upgradom po kompaktom hotkombi je strednotriedne hotkombi, (mimo Mercedesu) s bonusom viacvalca.
Ale keď je kufor prioritou, áno, pár litrov stratíš. Potom ostáva len Arteon R kombi (skoro tak drahý ako prémia a iba so štvorvalcom), resp. tá nižšia stredná (Golf R variant, Leon VZ kombi).
Každopádne oproti autu kúpenému v r. 2019 zrejme za super cenu bude všetko dramaticky drahšie.
Avatar - iudex
29. 5. 2024 11:27
Re: Diaľničná raketa
Práve pozerám že je facelift (resp. skôr len nový modelový rok) 3er a pribudli dve nové farby, červená Fire a modrošedá Artcic Race, obe celkom fajn, tak aspoň malé spestrenie. https://mediapool.bmwgroup.com/…-tour-2283px.jpg
Avatar - iudex
29. 5. 2024 11:21
Re: Diaľničná raketa
Áno, 21", klasická výbavou nadupaná predvádzačka. Ako takto, komfort na prvom mieste by som pri S6 nezdôrazňoval, je to tuhšie, ale všetko v norme veľkej limuzíny, žiadny hotheč level. Pre mňa, zvyknutého na menšie tvrdšie podvozky v podstate pomerne komfortné.
29. 5. 2024 08:41
Re: Staré dobré S6 s 5.2FSi
Tak tenhle příspěvek jsem nepochopil. ;-)
29. 5. 2024 08:23
Re: Diaľničná raketa
Výber farieb je fakt slabý. Ešte Sparkling Copper Grey vie byť fajn (od hnedo šedej na slnku po modrú v tieni). Príp. Anglesey Green vie byť fajn.
Doteraz som mal Sunstone a veľká spokojnosť.

Inak je to dosť tmavé, príp. biele. A čím ďalej tým viac s čiernymi kolesami. Nejako som tomu neprišiel na chuť.