Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro – I s nejslabší V6 má své kouzlo

Ondřej Mára
Diskuze (37)

Audi A6 současné generace je jednoduše skvělé auto, jenže taky docela drahé. Obzvlášť s charismatickými motory V6. Jak ale funguje s tím vůbec nejslabším a nejdostupnějším v nabídce?

Design, interiér


Audi A6 Avant se v našich testech objevila již mnohokrát, přičemž od posledního setkání uplynuly sotva dva měsíce. Bílá A6 Avant s benzínovou motorizací 55 TFSI o výkonu 250 kW nám totiž dělá společnost v roli dlouhodobého redakčního vozu. A jak jste si asi mohli všimnout, nenašli jsme moc důvodů ke stížnostem.

Osobně jsem pak měl možnost vyzkoušet si během uplynulých let model A6 Avant jako plug-in hybrid a jako allroad quatro se vznětovým šestiválcem 50 TDI i zážehovým šestiválcem 55 TFSI. A zážitky to byly vždy natolik silné a příjemné, že doteď považuji Audi A6 allroad quattro za jedno z mála aut, které je schopné udržet s člověkem krok prakticky za všech okolností a životních situací.

Video se připravuje ...

Vraťme se ale k nyní testované Audi A6 Avant 45 TDI, tedy klasickému kombíku, který do redakční garáže dorazil ve výbavě Sport. Standardně tak nabízí 18“ kola s 5ramenným designem a pneumatikami o rozměru 255/55 R18, mřížku chladiče v matné titanově černé barvě s orámováním v chromu a lamelami v matném hliníkovém provedení, vsadku difuzoru v matné titanově černé barvě, optické naznačení výfuků v chromu nebo linku spojující zadní světla.

Jak je ale u novinářských vozů zvykem, standardního bohužel nezůstalo mnoho. Příplatková výbava je v tomto případě rozepsána dokonce na několik stránek, což její podrobnější rozpis docela komplikuje. S dovolením tedy zmíním ty nejvýznamnější (a nejdražší) položky.

Označení S line v masce a na blatnících prozrazují, že vůz dostal S line exteriérový paket s unikátními nárazníky, ozdobnými prvky a specifickými dekory, za který se připlácí 55.800 Kč. Dokoupené jsou také světlomety HD Matrix LED se skvělým výkonem a účinným vypínáním segmentů, které by mohly oslňovat okolní řidiče, za něž se platilo dalších 63.300 Kč. Litá 20palcová kola s 5paprskovým designem přišla na 66.400 Kč a elegantní vnější lakování šedá Chronos z peněženky vytáhlo dalších 39.900 Kč.

Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro

Značka Audi navíc nabízí celou řadu možností, jak si vůz vyšperkovat a individualizovat. Čas strávený v konfigurátoru se však rychle může zvrhnout do černé díry na peníze, což ostatně naznačuje i skutečnost, že příplatková výbava zvedla cenu testovaného vozu o více než 700.000 Kč. K tomu se ale ještě dostaneme.

Celkově je však potřeba před finální konfigurací opět smeknout. Auto totiž vypadalo majestátně a reprezentativně, nepřitahovalo však pozornost laciným způsobem. Dvacetipalcová kola hezky vyplňují podběhy a neutrpěl ani jízdní komfort. Strach o jejich kondici jsem však měl pravidelně při parkování i při vjezdu do různých podzemních či nadzemních garáží s výraznými betonovými obrubníky.

Nákladné rozmazlování

O kabině Audi A6 Avant už jsme toho v minulosti také napsali mnoho, proto si dovolím jen v rychlosti zopakovat, proč si ji vlastně tak často pochvalujeme. Ve velké míře to souvisí především s polohou za volantem a uživatelským prostředím, které je sice ve velké míře dotykové, ovšem promyšlené, ergonomicky zvládnuté a celkově funkční.

Začněme s polohou za volantem, která nabízí dobrý výhled i komfort s možností mít vůz perfektně pod kontrolou. Tomu ostatně napomáhá i široké rozpětí nastavení volantu a sedadla. Jakmile si najdete ideální pozici, což obvykle netrvá moc dlouho, můžete začít pohodlně hltat stovky kilometrů. Všechny ovládací prvky jsou navíc přehledně rozmístěny a vždy na dosah ruky.

Multimediální systém MMI s 10,1palcovou horní obrazovkou má rychlé reakce, jasnou zpětnou vazbu, vysoké rozlišení a příjemnou grafiku. Spodní 8,6palcový displej používaný pro nastavení ventilace pak potěší skvělou přehledností, logikou ovládacích prvků, dostatečně velkými ikonkami a opět příjemnou zpětnou vazbou. Osobně mi velkou radost dělá i jednoduchý otočný volič hlasitosti a přehrávaných médií pod spodním displejem.

Možnosti nastavení předních sedadel jsou opravdu široké a prostor nechybí v žádném směru. Sympatický je také dostatek úložných prostor, které jsou navíc i slušně velké. Přední část kabiny je zkrátka místem, kde chcete trávit čas.

Iluzi dokonalosti však kromě displejů přitahujících otisky opět rozbíjí pohled do ceníku. Pokud totiž chcete být hýčkáni, což A6 skutečně umí, musíte propátrat konfigurátor a sáhnout hlouběji do peněženky.

Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro

Například prvky interiérové výbavy v kožence vyjdou na 23.300 Kč, za Virtual Cockpit plus zaplatíte 22.700 Kč, head-up displej přijde na 42.200 Kč, audio Bang & Olufsen Premium Sound stojí 23.300 Kč, sportovní sedadla vpředu v kombinaci mikrovlákna a kůže jsou za 42.200 Kč, elektrické nastavování předních sedadel stojí 29.300 Kč, ambientní osvětlení přišlo na 17.200 Kč, nezávislé topení s dálkovým ovládáním je za 51.300 Kč a takhle bych mohl pokračovat ještě v několika dalších odstavcích.

Politika Audi a dalších prémiových značek, kdy si musíte za každou zajímavou srandu v kabině připlácet, je bohužel dobře známá a moc toho s ní neuděláme. Prvky jako Virtual Cockpit Plus, sportovní sedadla nebo head-up displej je ale těžké nedoporučit. A to ani nezmiňuji různé sady asistenčních paketů, které usnadňují cestování na dlouhých cestách i manévrování v městských centrech.

Vraťme se ale ještě na chvíli k praktičnosti kabiny, která je skutečně působivá. I při komfortní pozici za volantem si totiž při výšce 183 cm pohodlně sednu sám za sebe a prostor mi nijak výrazně neschází v žádném směru. Zavazadelník se standardním objemem 565 litrů má jednoduché tvary, lze jej prakticky rozdělit díky chytře vymyšlené podlaze a v kombinaci se vzduchovým podvozkem vám usnadní vyndávání věcí. Automobilka bohužel neudává jeho velikost po sklopení zadních sedadel, z doslechu ale vím, že v něm bez problému odvezete klidně i novou vestavnou troubu…

Motor, jízdní vlastnosti


Ve světě se neztratí

Teď se ale konečně dostáváme k tomu nejzajímavějšímu, tedy pohonné jednotce. Audi A6 Avant nekoupíte s menším motorem než je 2,0litrový čtyřválec - ať už vznětový, nebo zážehový. Tohle auto si ale už z podstaty zaslouží šestiválec, přičemž v současné nabídce běžné A6 Avant najdete rovnou tři. Dva vznětové a jeden zážehový. U modelu allroad quattro jsou pak dostupné dokonce tři vznětové šestiválce, ale to už odbíháme.

Nejslabší šestiválec pro A6 Avant nese označení 45 TDI a jedná se o vznětový přeplňovaný třílitr, naladěný na 180 kW (245 k) a působivých 500 Nm točivého momentu. Je tak sice slabší než základní benzínový dvoulitrový čtyřválec 45 TFSI (195 kW), točivý moment ale odpovídá vrcholnému benzínovému šestiválci 55 TFSI quattro s výkonem 250 kW.

Dodejme, že motor je doplněn o mild-hybridní technologii s 48V palubní sítí (jako všechny šestiválce pod kapotou A6), která sestává z řemenem připojeného startéru-generátoru a lithium-iontové baterie.

Základní vznětový šestiválec je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a výkon standardně putuje na všechna kola prostřednictvím systému quattro ultra. Jde tedy o „permanentně dostupný pohon všech kol s aktivně řízenou distribucí točivého momentu“, kdy jsou primárně poháněna přední kola. Zadní kola jsou připojována dle potřeby, dokonce prediktivně ještě před možnou ztrátou adheze, a řidič o činnosti systému v podstatě neví.

A jak se v praxi projevuje motor? Abych pravdu řekl, po přesednutí z plug-in hybridního vozu jsem byl zprvu trochu nesvůj z času, který šestiválec potřebuje k rozhýbání auta. Na jeho ležérnost a nenucenost, doprovázenou nádherným hutným zvukem při akceleraci, jsem si ale velice rychle zvyknul.

Bohužel jsem si ale musel zvyknout i na fakt, že pokud potřebujete rychle vjet do křižovatky, je ve výsledku nejlepší přepnout si převodovku na chvíli do sportovního režimu a nemít s plynovým pedálem slitování. Obojí platí dvojnásob při potřebě prudké akcelerace z nižších rychlostí, kdy převodovka s podřazením poměrně dlouho váhá a občas si umí i cuknout.

Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro

Ona váhavost je ostatně pořád jedna z největších vad na kráse dvouspojky S tronic. Motor sice zbytečně nepodtáčí, převody mění svižně a s výjimkou popojíždění v nižších rychlostech i hezky plynule, při potřebě prudce zrychlit má ale najednou na všechno strašně moc času. Za pochvalu ale stojí 48V mild-hybridní systém, díky kterému je systém stop-start svižný a tichý, zatímco vypínání motoru při plachtění je téměř nepostřehnutelné.

Výkon 180 kW je na kombík s pohotovostní hmotností kolem 1965 kilogramů naprosto dostačující, což potvrzuje i zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy. Nástup točivého momentu 500 Nm již od 1500 otáček je opojný a příjemně zatlačí posádku do sedadel. Motor pak se svým hutným zvukem neúnavně zrychluje daleko za české dálniční limity. Nakonec ho ale stejně zastaví maximální rychlost omezená na 250 km/h.

U vznětového šestiválce je navíc velmi příjemný i pohled na spotřebu, která se dlouhodobě pohybovala kolem 7,7 l/100 km. Při troše snahy se lze dostat i pod tuto hranici, naopak svižnější přesuny a častější jízdy ucpaným centrem znamenaly spotřebu v rozmezí 8 až 9 l/100 km. Ani při ostřejším tempu jsem se naopak nedostal přes hranici 10 l/100 km. Při nádrži o objemu 73 litrů se tak rozhodně nemusíte bát, že byste byli neustále připoutáni k čerpacím stanicím.

Komfortně a jistě

Za volantem Audi A6 allroad quattro jsem si velmi oblíbil komfort a schopnosti adaptivního vzduchového podvozku, pokud ho ale chcete i v základní A6, znamená to investici 60.300 Kč. V kombinaci s 20“ litými koly, obutými do pneumatik o rozměru 255/40 R20, pak ale podvozek krásně zvládá filtrovat většinu běžných nerovností i zpomalovacích prahů. Vlastně se mi během týdne nestalo, že by se od podvozku ozvala nějaká nepříjemná rána. Celkový akustický komfort i ve vyšších rychlostech pak kromě kvalitního odhlučnění vylepšovala i dvojitá akustická skla (+6.100 Kč).

Na rozdíl od mnoha předchozích testovaných Audi A6 jsem si ale tentokrát musel poradit bez systému dynamického řízení všech kol, který jsme u dlouhodobáku obzvlášť oceňovali v našich redakčních garážích. Žít se dá sice i bez něj, ostatně na dálnicích a okreskách jsem si na něj vlastně ani nevzpomněl, při parkování na stísněných parkovištích či v parkovacích garážích se mi po něm ale zastesklo. Tahle investice v hodnotě 57.300 Kč totiž dokáže ušetřit pěkných pár nervů.

Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro

Na ostré vymetání zatáček A6 Avant 45 TDI nemá moc povahu, ve sportovním režimu si ale nechá líbit mnohé. Pohon všech kol quattro s technologií ultra jsem bohužel opět nemohl vyzkoušet na sněhu, minimálně za vydatných dešťů ale audina působila vždy stabilně a nachytat se nedala ani při prudkém odpichu z křižovatky. Osobně bych tak nakonec po prvotní skepsi nad absencí „klasického“ stálého pohonu quattro asi neměl problém svěřit se do rukou této technologii.

Závěr


Závěr

Závěry testů Audi A6 se mi vždy píšou celkem komplikovaně, protože nerad pouze chválím. Tenhle prémiový kombík má ale opravdu jen velmi málo negativ, přičemž tím největším zůstává bezpochyby cena plus nutnost připlácet za kdejaký prvek komfortní výbavy, který neprémiové značky mnohdy umí nabídnout buď v základu, nebo jednoduše levněji.

Motorizace 45 TDI quattro mi osobně připadá jako zdravé minimum pro tenhle prémiový kombík vyšší střední třídy. Šestiválec je vzorně kultivovaný, výkonově bohatě stačí a spotřeba je víc než příjemná. Základní cena 1.756.900 Kč je ovšem pro nás, běžné smrtelníky, poměrně vysoká. V případě testované verze A6 Avant Sport se pak dostáváme na základ 1.818.900 Kč. Díky nespočtu položek příplatkové výbavy se ale nakonec cena testovaného vozu vyšplhala až na závratných 2.580.400 Kč.

Spoustu položek by přitom jistě bylo možné vyškrtat a komfort na palubě by nijak zásadně neutrpěl. Osobně se mi ale trochu podbízí otázka, zda místo výbavy raději neinvestovat do motorizace a nevzít rovnou vrcholný vznětový šestiválec 50 TDI quattro, startující od částky 1.835.900 Kč. Kromě nepatrně vyššího výkonu a točivého momentu má totiž i naprosto hladce řadicí osmistupňový měničový automat tiptronic a tradiční stálý pohon všech kol quattro se středovým diferenciálem. Pokud totiž odhlédnu od cen, pak je drobné váhání douspojky asi jedinou větší slabinou A6 45 TDI quattro.

Nejlevnější verze modelu 1.530.900 Kč (Audi A6 A6 35 TDI)
Základ s testovaným motorem 1.756.900 Kč (Audi A6 45 TDI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 1.828.900 Kč (Audi A6 Sport 45 TDI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 2.580.400 Kč (Audi A6 Sport 45 TDI quattro)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér
  • Kultivovanost vznětového motoru
  • Komfort a jistota vzduchového podvozku
  • Velmi příjemná spotřeba
  • Celková dynamika vozu

Minusy

  • Občasná váhavost dvouspojkové převodovky
  • Nutnost připlácet za každou srandu
  • Není k dispozici plnohodnotné quattro
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (37)

Doporučujeme

Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro
Cena základní sestavy 1 828 900 Kč
Výbava základní sestavy Audi connect navigace & infotainment, Audi pre sense basic, bezpečnostní šrouby kol s indikací, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, digitální příjem rádia, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, klimatizace 2zónová automatická, koberečky vpředu a vzadu, kontrola tlaku v pneumatikách, LED zadní světla, MMI navigace plus s MMI touch response, objem palivové nádrže 73 l, parkovací systém plus s 360° displejem, podlaha zavazadlového prostoru, prodloužená záruka výrobce 4 roky, tempomat včetně omezovače rychlosti, upozornění na opuštění jízdního pruhu, vyhřívání sedadel vpředu Kč
Cena testované sestavy 2 580 400 Kč
Výbava testované sestavy : Adaptivní pneumatický podvozek (60.300 Kč), Tažné zařízení (29.900 Kč), Boční airbagy vzadu a osvětlené spony pásů (13.300 Kč), Prvky interiérové výbavy vrchní a spodní v kožence (23.300 Kč), Nezávislé topení/ventilace s dálkovým ovladačem (51.300 Kč), Adaptivní stěrače s integrovaným ostřikovačem (10.900 Kč), Audi virval cockpit plus (22.700 Kč), Bang & Olufsen Premium Sound (23.300 Kč), Ovládací prvky v hliníkové / černé (10.300 Kč), Servomechanické dovírání dveří (19.300 Kč), Head-up displej (42.200 Kč), Sedadla sportovní vpředu (42.200 Kč), Asistenční paket Tour (42.400 Kč), Paket parkovacích asistenčních systémů (25.800 Kč), Asistenční paket 1 (18.100 Kč), Komfortní klíč bez funkce Safelock (25.400 Kč), S line exteriérový paket (55.800 Kč), Elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro řidiče (29.300 Kč), Světlomety HD Matrix LED (63.300 Kč), Ambientní osvětlení interiéru (17.200 Kč), Dvojitá akustická skla (15.100 Kč), Akční paket Gravity (23.800 Kč), S line sportovní paket (13.600 Kč), a mnoho dalšího… Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1500 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.3
Emise CO2: 166
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 0
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1965 / 585
Rozměr pneu: 255/40 R20
Audi A6 Avant Sport 45 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4939
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2924
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
7. 4. 2023 20:18
Re: Obzvláště ve srovnání s CX-60
Tak ty jezdíš jako novináři. To muzes srovnavat s jejich spotrebou :-[]
Toho GR yarise si taky proháněl dost.
Avatar - Mikesus
7. 4. 2023 20:12
Re: Obzvláště ve srovnání s CX-60
Ano i ten. Protoze už potakavm dost těchto moderních TDI v S3 nebo O4, které kouří a smrdí, že se člověk dusí nebo je mu na zvracení. Proste diesel z pár let přestane emisne fungovat.
7. 4. 2023 06:32
Re: Obzvláště ve srovnání s CX-60
To bude rozdíl částečně i mezi zcela nově vyvinutou jednotkou a už zřejmě delší dobu pouze inovovaným V6 TDI.
7. 4. 2023 06:31
Re: Obzvláště ve srovnání s CX-60
Ano, to je fakt. Srovnatelná 30d jde ještě úspornější. Btw, s F-pace 30d umím když chci pod 6 taky, ale je to velmi nezáživné ;-)
Avatar - Mokrous
6. 4. 2023 16:42
Re: Obzvláště ve srovnání s CX-60
:D To asi ne. Nemám soukromý uzavřený ovál. Takže to je vždy nerovnoměrný pohyb. A právě hrozně záleží jak moc je nerovnoměrný. Jednou jsem jel skoro rovnoměrně do Brna a bylo tam, 3,8/100. To je ale extrém a mírně z kopce i když se tam často jede i hodně do kopce.
Ale třeba zrovna teď jsem se vrátil z krátkého, ale z hlediska motoristy nepříjemného pracovního výletu. Musel jsem narychlo odvézt asi metrák čehosi kamsi do vidlákova. A všechno to "vyšlo" dokonale. Maxi stress na poslední chvíli. Až tak, že jsem si vykoledoval to, co jsem před chvílí popřel. V cíli jsem dnes měl 6,5/100. Takže nikdy neříkej nikdy... :D Auto 3 dny stálo - studený motor, baterka pokleslá atd... Cesta z města A do města B přes ucpané rozkopané město C a přes 12 dědin a pak zase zpět do A. Kilometrové kolony, jaké jsem tam ještě nezažil, semafory, rallye po okreskách 3. třídy brzda plyn, do kopce z kopce včetně 10% stoupání a pod. + pojížďky a hledání něčeho v dalším městě cestou zpět, kdy už jsem nepřekročil 120. Tam spěch a zpět normálně dle provozu. S&S vypínám a jel jsem v "S" tam a půlku trasy i zpět. Pobavila průměrka, kdy v cíli po 82km mi tam svítilo 38km/h. Prostě stau jako vyšitý. Až jsem si nadával, že jsem to neobjel celý dokola. Takže zcela nerovnoměrný a nepřímočarý pohyb. Pro mne srovnatelné s jízdou po plném velkoměstě.
Tím chci říct, že ano, občas se to všechno tak zesere, že i já jedu nad 6/100. Dnes dokonce 0,9l/100 nad WLTP. Ale jinak zcela běžně za WLTP a často i cca 0,5l/100 pod WLTP.
A6 s 3.0 V6 a Quattro Ultra teda bude taky jezdit za WLTP a v podobně blbých situacích o litr hůř. Ale jet s tím za 10 si teda moc dobře neumím představit a o takovou jízdu bych teda moc nestál.
Sice to je nekonečné hospodské téma, ale v praxi žádná věda. Buď se jede plynule a za málo a nebo se ty 2 tuny stále brzdí a znovu uvádí do pohybu a tak se logicky jede za víc, no.
Kdo hopsá denně většinu po Praze, tak pro něj prostě je lepší HEV, PHEV, EV... Zbytek benzín/nafta dle chuti a druhu tras.