Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A6 allroad 55 TDI quattro – Snad nejlepší auto pro život

Lukáš Volšický
Diskuze (60)

Audi A6 allroad v letošním roce slaví 25 let od uvedení první generace. Nejnovější pokračování už vyhlíží facelift, přesto nepůsobí nijak zastarale. A je snad až dokonalé.

Design, interiér


Už jedno čtvrtstoletí je Audi A6 allroad ideálním rodinným kombíkem, když spolu s pravidelným cestováním ve městech i na dálnicích chcete občas vyjet do lehčího terénu. První Audi A6 allroad quattro se začalo prodávat už v roce 1999 a poté se elegantní crossover vyráběl ve všech následujících generacích.

Nejnovější Audi A6 allroad je snad až dokonalým kompromisem pro každodenní život, když vás ještě nestihla strhnout moderní éra stylových luxusních SUV a i nadále patříte k zarytým příznivcům kombíků. Ty se v posledních letech už sice netěší takové popularitě jako v minulých dekádách, ale jestli jsem při nedávném testování faceliftovaného Audi Q8 50 TDI quattro měl problém hledat chyby, u dnešního allroadu je negativem o nich byť jen přemýšlet.

Na facelift teprve čeká

Koncem letošního května tomu bude už jeden rok, co Audi oficiálně představilo decentní facelift standardních modelů A6 a A7, ale minimálně na exteriérovém designu musíte novinky hledat lupou. Univerzálnější allroad přijede se stylingovou modernizací až letos, ale ani přesto byste mu netipovali pět let stáří.

Audi A6 se aktuálně vyrábí už v páté generaci, ale terénní allroad je na světě teprve ve čtvrtém pokračování. Nejnovější evoluci modelu automobilka uvedla v roce 2019, když si připomínala dvacet let od zahájení prodeje původního allroadu. A dokonce ani po pěti letech současný allroad nevypadá zastarale, ba naopak je diskrétním kombíkem, v němž jednoduše splynete s okolím.

Velkou zajímavostí allroadu současně je, že exteriérový design můžete ovlivnit nejen volbou odstínu laku, různých kol nebo černých doplňků. Při zadávání do výroby jej totiž můžete zbavit typických tmavých lemů obou nárazníků, bočních prahů nebo lemů blatníku, ale připlatíte si za to. Jenže pak allroad vypadá jako obyčejná „A-šestka“ s vyšší světlou výškou a ztrácí své kouzlo.

Audi A6 allroad 55 TDI quattro Audi A6 allroad 55 TDI quattro

Ideální konfigurace se sportovním nádechem

Audi A6 allroad jsem v posledních letech testoval hned třikrát, ale tento konkrétní kousek je nepochybně ten nejpovedenější. V obyčejném bílém laku sice na první pohled může vypadat trochu nudně, ale kontrastní černé lemování karoserie i příplatková velká 21“ kola Audi Sport mu dodávají ten správný šmrnc.

To nejlepší na moderních spalovacích audinách, včetně allroadu, však najdete až po nastoupení do luxusního interiéru. Audi ve vyšších modelových řadách zakládá na ergonomicky promyšlené a intuitivní architektuře s 12,3“ digitálním přístrojovým štítem Audi virtual cockpit a dvěma 10,1“ dotykovými obrazovkami infotainmentu MMI s haptikou.

Horní obrazovka slouží k zobrazení všeho, na co musíte vidět při jízdě. Nastavujete a sledujete na ní navigaci, ovládáte multimédia nebo pracujete s nastavením vozu i dalšími funkcemi. Spodním dotykovým displejem pak ovládáte klimatizaci nebo zapínáte/vypínáte subjektivně otravné asistenty jako systém stop/start nebo legislativou vynucený asistent (ISA) pro upozornění o překročení aktuální povolené rychlosti podle dat vozu.

Video se připravuje ...

Absolutně bez problému

Dokonce i při řízení se s infotainmentem pracuje příjemně, aniž byste se ztráceli v menu a zdlouhavě hledali cestu zpět. Je intuitivní, přehledný a pro to nejdůležitější nemá tolik záložek, abyste se jimi dlouze přehrabovali při hledání konkrétních funkcí. Za všech okolností má rychlou odezvu, načte se okamžitě po nastartování, ale u vozů s aktivním připojením k internetu občas zlobí v podzemních garážích.

Snad dvakrát se mi během týdenního testování stalo, že se mi v našich redakčních garážích odmítal připojit k nastavenému profilu a aktivoval se v defaultním nastavení bez představených funkcí. Jednou z nich je i vypínání asistentu ISA v rychlých předvolbách na spodním displeji infotainmentu.

Upřímně si však nemyslím, že bych se k tomu měl stavět negativně a začít mávat prvním minusem. Stávalo se mi to ve třetím podzemním podlaží našich garáží, kde se jen těžko někam dovoláte z vašeho mobilního telefonu. Za nedostupnost internetového signálu přece allroad nijak nemůže.

Audi A6 allroad 55 TDI quattro Audi A6 allroad 55 TDI quattro

Plnohodnotné kombi pro rodinu

V minimalistickém interiéru současně nemůže být řeč ani o chybějící prostornosti. V allroadu se sedí v komfortních sedadlech, a zároveň se i na zadní sedadla bezproblémově usadí dospělé osoby. Prostorností má allroad blíže k limuzínám než běžným kombíkům nebo sedanům.

Standardem modelu pak je zavazadlový prostor se základním objemem 565 litrů, který můžete pomocí sklopných zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 zvětšit na výsledných 1680 litrů. V nabídce výbavy navíc nechybí ani elektricky výklopné tažné zařízení, jež s pomocí výkonných šestiválců utáhne brzděný přívěs o maximálních 2500 kilogramech.

Motor, jízdní vlastnosti


Audi A6 allroad se v Česku prodává s pěti různými motorizacemi, z nichž jediná základní má pouze čtyři válce – oficiálně pojmenovaná 40 TDI quattro. Současně je v nabídce dostupných motorů i jediná, která spaluje benzin a jmenuje se 55 TFSI quattro. Nám se pak k nejnovějšímu testu vrcholného kombíku značky teď dostala do rukou nejsilnější naftová motorizace, kterou je varianta 55 TDI quattro.

Nejsilnější naftový šestiválec

Zakládá na přeplňovaném třílitrovém vznětovém vidlicovém šestiválci standardně spojeném s 48V mild-hybridní technologií a disponuje stejnou silou, jakou má i filozoficky sportovnější Audi S6 Avant. Audi A6 allroad 55 TDI quattro má maximální výkon 253 kW (344 koní) při 3850 až 4000 ot./min. a točivý moment vrcholí 700 newtonmetry v nejsilnějším středním pásmu, při 1750 až 3250 ot./min.

S naftovým šestiválcem sice Audi A6 allroad sice není natolik sametově kultivované jako s jediným benzinovým šestiválcem, ale disponuje úplně stejnými dynamickými parametry. Oficiální technická data uvádějí, že obě verze zrychlují z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a vyvinou elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Maximální rychlost ani akcelerace z nuly na stovku však nejsou tím nejlepším, co si za volantem allroadu můžete užívat.

Je to zejména nenucenost, co z allroadu s šestiválcovou naftou dělá tak příjemné svezení. Zrychluje bez zaváhání a s přirozenou silou točivého momentu už od nízkých otáček. Se standardním osmistupňovým automatem Tiptronic i pohonem všech kol quattro se samosvorným středovým diferenciálem je navíc na dálnicích stabilní snad při všech klimatických podmínkách, pochopitelně když pojedete rozumně rychle.

Ať už jedete stovkou nebo i vyšší rychlostí, stačí přidat plyn a allroad se ochotně začne sbírat a zrychlovat. Předjíždění na okreskách i na dálnicích zvládnete během pár vteřin, aniž by se to výrazně projevilo na reálné spotřebě paliva. I s nejvýkonnějším šestiválcovým allroadem totiž můžete jezdit dynamicky, aniž byste překročili deset litrů na sto kilometrů. Hlavně po cestování vyššími rychlostmi umí spotřebou až fascinovat.

V komfortu a do 9 litrů

Kompromis mezi bezproblémovou dynamikou a relativně nízkou spotřebou paliva je totiž na naftovém allroadu to nejlepší. Dokonce i s nejsilnějším benzinovým motorem se dá jezdit do deseti litrů, ale s turbodieselem je spotřeba ještě příznivější. Během týdenního testování jsem po necelých 540 kilometrech dosáhl výsledných 8,4 l/100 km. Při svých každodenních cestách jsem stál v pražských kolonách i jezdil po přilehlých okreskách a dálnicích, a rozhodně ne tempem na spotřebu. Audi přitom uvádí oficiální kombinovanou spotřebu 6,7 až 7,1 l/100 km v cyklu WLTP.

Šestiválec se během klidnějšího cestování tiše převaluje v nízkých otáčkách, a když začnete zrychlovat, s rostoucími otáčkami začne okamžitě táhnout. Už od prvního allroadu jsou navíc všechny generace vybaveny komfortním vzduchovým podvozkem a v nejmodernějším pokračovateli disponuje adaptivním nastavením i regulací světlé výšky, takže si jej při výjezdech mimo asfalt můžete manuálně přizvednout. A volitelně můžete sáhnout také po řízení všech kol.

Audi A6 allroad 55 TDI quattro Audi A6 allroad 55 TDI quattro

Vzduchový podvozek allroadu umožňuje nastavení světlé výšky v rozsahu 55 milimetrů. V nejvyšším ručně aktivovaném režimu lift je oproti klasickému A6 Avant vyšší o 36 milimetrů, zatímco v off-roadovém režimu Allroad o 24 milimetrů. V režimech Auto/Comfort se je o 6 milimetrů nižší a ve sportovním režimu Dynamic je světlá výška o 16 milimetrů nižší než v běžném kombíku.

Zvládne cokoliv

V minulosti jsem v allroadech jezdil hlavně v adaptivním jízdním režimu Auto, jež se plynule přizpůsobuje podle aktuálních jízdních podmínek, ale teď už jsem šel na jistotu. Už od prvních kilometrů jsem sáhl po pohodlném nastavení Comfort a následně si užíval hladkou jízdu za všech okolností. Měkčí nastavení podvozku navíc velkým kolům dovoluje odskakovat od velkých děr, takže nehrozí jejich poškození.

V jednom okamžiku, kdy jsem na krajnici nechtěně vymetl až zatraceně velký výmol, při vyhýbání se protijedoucímu náklaďáku, začal jsem žasnout. Neozvala se žádná rána ani nepřišel otřes do interiéru – allroad si s nerovností prostě poradil a jel dál. Dokonce ani na jinak obrovských 21“ kolech Audi Sport není tvrdý. Jízdní komfort se opravdu blíží ještě pokročilejším limuzínám, a když jej náhodou chcete přitvrdit a celkově udělat tužší s rychlejšími reakcemi na plyn, prostě jej přepnete do režimu Dynamic.

Celkově si tak Audi A6 allroad s nástrahami českých měst, okresek, dálnic i lesních nebo polních cest umí poradit bez velkých zaváhání. S mild-hybridní technologií šestiválce pak tu a tam zhasne motor, a to i když jezdíte s vypnutým režimem stop/start. Během týdenního testu se mi to však stalo jen párkrát a děje se to tak, že si toho všimnete maximálně podle ručičky otáčkoměru, která si jde na chvilku odpočinout do nulové polohy.

Závěr


U Audi A6 allroad znovu musím řešit ten problém, o němž jsme v redakci diskutovali i při nedávném testování faceliftovaného Audi Q8. Má vůbec nějakou chybu? Když nad tím zpětně přemýšlím, v mysli se mi objevují jen pozitiva. Nedostupnost internetu v podzemních garážích a složitější přihlášení k vozidlu není vyloženě jeho problémem.

S nejsilnějším šestiválcovým turbodieselem pod kapotou, oficiálně pojmenovaným 55 TDI quattro, je allroad dost možná „tím nejlepším autem pro život“. Je diskrétní, v kabině má promyšlenou ergonomii s bezchybně fungujícím zábavně-informačním systémem a s výkonným motorem, klidně pracující převodovkou a poctivou stálou čtyřkolkou s ním můžete vyrazit kamkoli vás jen napadne.

Z objektivního hlediska pak Audi A6 allroad umí být až překvapivě drahé. Zejména, když si všimnete rozdílu mezi základní cenou modelu a výslednou cenou námi testované konfigurace s volitelnými příplatky. Je dražší o téměř 900 tisíc korun!

Nejlevnější verze modelu 1.800.900 Kč (A6 allroad 40 TDI quattro)
Základ s testovaným motorem 2.099.900 Kč (A6 allroad 55 TDI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 2.099.900 Kč (A6 allroad 55 TDI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 2.968.600 Kč (A6 allroad 55 TDI quattro)

Plusy

  • Diskrétnost
  • Výkonný šestiválec
  • Nízká spotřeba paliva
  • Intuitivní infotainment
  • Promyšlená ergonomie
  • Univerzálnost s pohonem všech kol

Minusy

  • Opravdu drahé příplatky
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (60)

Doporučujeme

Audi A6 allroad 55 TDI quattro
Cena základní sestavy 2 099 900 Kč
Výbava základní sestavy adaptivní pneumatický podvozek allroad, asistent rozpoznávání dopravních značek, Audi connect navigace a infotainment, Audi drive select, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, Audi virtual cockpit plus, brzdy 18” vpředu a 17” vzadu, digitální příjem rádia, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, LED osvětlení, MMI navigace plus s MMI touch response, 48V mild-hybrid, parkovací systém plus s 360stupňovým rozhledem a další Kč
Cena testované sestavy 2 968 600 Kč
Výbava testované sestavy bílý odstín laku Gletscher (+39.900 Kč), 21” litá kola Audi Sport design 10 (+121.900 Kč), sportovní výfukový systém (+.23.600 Kč), tažné zařízení (+29.900 Kč), multifunkční sportovní volant (+3500 Kč), náhradní dojezdové kolo (+5600 Kč), panoramatické střešní okno (+57.000 Kč), sluneční rolety oken zadních dveří (+6100 Kč), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (+11.500 Kč), odvětrávací a masážní funkce vpředu (+46.800 Kč), paket černé optiky plus (+24.200 Kč), dekorace z hliníku Fragment (+13.300 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě (+3200 Kč), vnější zpětná zrcátka s elektrickým nastavením (+7600 Kč), interiérové prvky v kožence (23.300 Kč), nezávislé topení a větrání (+51.300 Kč), audio Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D zvukem (+23.300 Kč), Audi phone box (+15.100 Kč), ovládací prvky s haptickou odezvou a hliníkovou optikou (+10.300 Kč), Audi obchod s aplikacemi a Audi smartphone interface (+12.700 Kč), asistenční paket Tour (+31.500 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (+46.800 Kč), asistent hlídání mrtvého úhlu s Audi pre sense rear (+18.100 Kč), komfortní klíč bez funkce Safelock (+25.400 Kč), dynamické řízení všech kol (+57.300 Kč), komfortní sedadla vpředu s kůží Valcona/Milano (+104.100 Kč), světlomety HD Matrix LED (+45.000 Kč), zatmavená skla (+13.600 Kč), ambientní a konturní osvětlení interiéru (+7600 Kč), USB-C porty s nabíjecí funkcí (+4600 Kč), kontrastní lakování šedá Manhattan (+15.100 Kč), interiér Allroad (+67.000 Kč), akční paket Technology (+6000 Kč), akční paket Gravity (+46.700 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 253 / 3850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.1
Emise CO2: 196
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1680
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 0
Rozměr pneu: 245/40 R21
Audi A6 allroad 55 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4951
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1542
d) rozvor (mm): 2925
e) rozchod vpředu (mm): 1645
f) rozchod vzadu (mm): 1611
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 5. 2024 19:57
Re: A6ka za 3M
Heled, Tesla je etalon.
Ale Audi nechce zustat pozadu.
https://www.auto.cz/…ce-macanu-151932
Nové Audi Q6 e-tron oficiálně: 800 voltů a až 517 koní pro sourozence Macanu
:-O
20. 5. 2024 14:01
Re: A6ka za 3M
Kupovat EV od Audi je megakravina, to je fakt lepší spalovák.
Všichni elektromobilisté vědí, že v poli EV Tesla stále nemá konkurenci, jenom spousta lidí nezkousne jejich svérázný Tesla svět ve stylu jablíčka.
O nákladech nemá cenu se bavit, kdo kupuje auto za 3M neřeší náklady.
Ale, to že se spalovákem se na tu benzinku musí a nemůže si to pohodlně strčit do domácí zásuvky je jenom konstatování. Já vím, že se všichni budou čertit o 1000 km dojezdu a 5 minutovém tankování, jasný, nemusíte psát, všechno vím a vím, že u benzínky na delší cestě nejsem nikdy 5 minut, ale minimálně 20.
20. 5. 2024 11:54
Oficialni spotreba vs realna...
jasne, tady u toho auta clovek vzhledem k porizovaci cene moc spotrebu neresi - ale stejne je zarazejici, jak vyrobce "keca" - i podle nejhorsiho udaje z kombinovaneho cyklu je realna spotreba o 18% vyssi
Avatar - iudex
20. 5. 2024 09:14
Re: Allroad
A už si klasický hybriďák? Sleduješ toky energie, vytešuješ sa, koľko prejdeš na elektrinu?
Ja som sa prichytil včera pri tom, že idem pomaly, len aby sa nezapol spaľovák a keď som trasu po dedine prešiel skoro celú na EV, tak som sa tešil ako dôchodca, keď vychytí akciu v Lidli. :D :-[]
19. 5. 2024 17:41
Re: Tohle je prostě cestovatelská mňamka
Ty interierove veci se daji v podstate delak kdekoliv, na to neni potreba rampa ani zvedak.
Ja dvorek nemam, takze ty mensi veci ci interierove delam treba pred barakem.
V garazich pak mam pristup k rampe takze tam delam pravidelne pravidelnou udrzbu (olej, koupil jsem se strikacku takze pocitam ze zacnu si delat olej i v prevodovce, chlad. kap) ci veci kde je treba i pristup ze spodu. Letos jsem delal remen alternatoru na 807 a Scenikovi a v dohledne dobe zkusim vymenit EGR na 807 a letos se trostuju na rozvody u Scenika. Na Felince jsme onehda menili komplet ridicovy dvere, nastavovali rucku. Tatka dokonce delal generalku prevodovky na 1202 (bez rampy).
Nemit pristup k rampe tak by se me to delalo o poznani hur, ci bych se na to vykaslal uplne.