TEST Audi S6 Avant – Cestovatelský ideál
Prémiový kombík od Audi se k redakčnímu testu dostavil v provedení S6 Avant s mild-hybridní naftovou motorizací. Mimo Evropu se přitom dodává se zážehovým motorem.
Design, interiér
Letos se u nás v redakci prémiový kombík Audi A6 zastavil už počtvrté. Díky tomu jsme měli možnost vyzkoušet provedení allroad quattro s naftovým i benzinovým motorem, stejně jako vrcholného svalovce RS6 Avant. Nyní přišlo na řadu provedení S6 Avant, tedy jakýsi mezistupeň mezi standardními verzemi německého kombi a verzí RS.
Zatímco mimo Evropu se mohou majitelé Audi S6 radovat z přeplňovaného šestiválce 2.9 TFSI o výkonu 331 kW (450 k), pro evropské trhy německá automobilka připravila naftové pohonné ústrojí. Nejen to, Audi S6 Avant je mild-hybridem, takže jeho třílitrovému vznětovému motoru (253 kW/349 k) pomáhá elektřinou poháněný kompresor (EPC). A co by to bylo za Audi, kdyby v něm chyběl automat a pohon všech kol quattro? Blíže se ale na techniku podíváme později.
Až na tu faleš dobré
Nejprve budeme povrchní a podíváme se na vzhled auta. Specifické čelní světlomety s jednodušším tvarem jsou vyhrazeny vrcholné RS6, ale S6 můžete poznat alespoň podle typických dvojitých horizontálních lamel v čelní masce. Standardní S6 lze poznat také podle množství stříbrných či chromovaných detailů, avšak v případě testovaného kombíku se připlácelo za jejich začernění (25.700 Kč). Design je věcí vkusu, ovšem falešná čtveřice koncovek výfuku mi v autě za několik milionů přijde naprosto strašná a zbytečná. Nevypadá sice tak otřesně jako v nedávno testovaném SQ5 Sportback, ale to je jen malou útěchou.
Pokud si nepřiplatíte, Audi vám S6 dodá s černým lakem karoserie Brilliant a pětipaprskovými 20palcovými koly. Náš exemplář jezdil na 21palcových kolech od Audi Sport za 61.500 Kč a jeho karoserii se dostalo zvláštního lakování v odstínu šedá Daytona za 39.900 Kč. Kromě výše uvedených variant je k dispozici sedm dalších odstínů laku, případně individuální lakování od Audi Exclusive, a pět dalších disků kol, většina o průměru 21 palců.
Prostorný a komfortní
Široké možnosti individualizace nabízí seznam příplatků rovněž pro interiér. Za kombinaci sedadel a čalounění můžete připlácet od 28.700 do 58.700 Kč, ale zrovna v tomto případě si naše Audi S6 Avant vystačilo se standardně dodávanými sportovními sedadly vepředu a potahy kombinujícími mikrovlákno Dinamica Frequenz s kůží. Desítky tisíc však padly na rozšířené čalounění částí interiéru kůží, čalounění stropu z černé tkaniny a karbonový dekor.
Jak už známe z ostatních provedení Audi A6 a větších modelů značky, infotainment a ovládání klimatizace je vepředu řešeno dvojicí dotykových obrazovek s haptickou odezvou. Stále si stojím za tím, že pro některé funkce jsou vhodnější fyzická tlačítka, ale jinak se toho systému nedá moc vytýkat. Na jeho ovládání si člověk rychle zvykne, a protože nemá na výběr, brzy o něm přestane přemýšlet. Ani zde se nešetřilo leskle černými plochami, které bez každodenního otírání prakticky nejde udržet čisté.
Místa pro cestující je vepředu i vzadu dostatek, a to jak pro kolena, tak pro hlavy. Přední sedadla je možné nastavovat v širokém rozsahu, a i když se sedadlo řidiče odsune směrem vzad pro usnadnění výstupu, „sám za sebou“ si se svými 184 centimetry s místem na kolena stále vystačím. Cestování v tomhle autě je díky nabízenému prostoru a komfortu radost. A jen pro kompletnost, funkce odsunu řidičova sedadla občas zazlobila a po nastartování neposunula sedadlo zpět do původně nastavené polohy.
Zavazadlový prostor o základním objemu 565 litrů je pravidelně tvarovaný a pod podlážkou nad prostorově úsporným rezervním kolem (5.500 Kč) ukrývá plastový výlisek pro uložení povinné výbavy a drobností. Za kolejnicový systém s fixační sadou si Audi řekne velmi rozumných 5.300 Kč, což zvyšuje využitelnost kufru. Příjemné je také dostatečné osvětlení, 12V zásuvka, páčky na sklopení opěradel zadních sedadel nebo tlačítko na elektrické odjištění sklopného tažného zařízení (29.900 Kč).
Motor, jízdní vlastnosti
Mild-hybridní nafťák
Zatímco velká SUV Q7 a Q8 krátce po modernizaci přezbrojila z nafty na benzín, S6 se stále drží vznětové motorizace. Ovšem jen v Evropě – jak již bylo řečeno, mimo Evropu je k dostání s dvojitě přeplňovaným 2,9litrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 331 kW (450 k) a točivém momentu 600 Nm, používaným například v letos testovaném RS5 Sportback. Jeho maximální rychlost je omezena na tradičních 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 4,4 sekundy. Udávaná spotřeba je 10,7 l/100 km. Údaje vychází ze specifikace sedanu S6 pro severoamerický trh.
Zato v Evropě máme Audi S6 k dispozici s mild-hybridní (MHEV) pohonnou soustavou. Jejím základem je třílitrový vznětový vidlicový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem, doplněný 48V palubní sítí, elektricky poháněným kompresorem (EPC), generátorem BAS (Belt Alternator Starter) a 0,48kWh lithium-iontovou baterií umístěnou pod podlahou zavazadlového prostoru. Generátor BAS je připojen ke klikové hřídeli a při zpomalování dokáže rekuperovat až 8 kW.
Použitá technologie MHEV umožňuje vozu vypnout spalovací motor už v rychlosti 22 km/h a v případě potřeby jej opět rychle nastartuje. Podle informací výrobce je Audi S6 schopné jet až 40 sekund s vypnutým spalovacím motorem a v reálných podmínkách uspoří až 0,4 litru paliva. Elektřina uložená v lithium-iontové baterii pak pohání kompresor EPC, který je umístěný přímo na motoru. Ve většině jízdních situací nasátý vzduch proudí obtokem kolem něj, ale pokud je od motoru potřeba vyšší výkon a turbodmychadlo ještě není dostatečně roztočené, uzavře se klapka v obtoku a vzduch začne proudit přes EPC. Odtud pak stlačený vzduch putuje rovnou do válců. EPC je schopný reagovat do 250 milisekund a výrazně potlačuje turbodíru.
Součástí pohonné soustavy je také osmistupňová převodovka Tiptronic a permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Takto vybavené Audi S6 produkuje 253 kW (344 k) v rozmezí od 3.850 do 4.000 ot/min a točivý moment až 700 Nm od 1.750 do 3.250 ot/min. Na mimoevropské provedení tedy ztrácí 78 kW (106 k), ale vynahrazuje si to bonusovými 100 Nm. Maximální rychlost je omezena na totožných 250 km/h, zatímco zrychlení z 0 na 100 km/h je o něco vlažnější – sedan to zvládne za 5,0 sekund (tedy o šest desetin pomaleji než benzinový sedan S6) a kombi za 5,1 s. Oficiálně udávaná spotřeba paliva je pak o více než 4 litry nižší, konkrétně s námi testovanými 21palcovými pneumatikami si má S6 Avant podle Audi říct o 6,5 litrů nafty na 100 kilometrů.
Náš kousek
Jak už je u novinářských vozů tradicí, nedostali jsme auto v základní výbavě, takže se seznam použité techniky rozšířil o elektronicky řízené vzduchové odpružení s automatickou regulací světlé výšky (26.300 Kč), sportovní diferenciál na zadní nápravě (45.300 Kč) a dynamické řízení všech kol (57.300 Kč). Daní za všechnu tu sofistikovanou techniku je vysoká hmotnost vozu, které se v případě našeho kousku vyšplhala do okolí 2.160 kilogramů – bez řidiče či nákladu, avšak z 90 % plnou nádrží.
Díky bohu za to, že propracovaná technika dokáže poskytnout podobně sofistikovaný jízdní projev, jinak by se vysoká hmotnost těžko obhajovala. V jízdním režimu comfort se dokonce S6 Avant na nerovnostech mírně pohupuje a na dírách podvozek decentně podupává bez toho, aby velká kola vyloženě mlátila. Projev je to působivý, ale ze začátku vyvolává obavu, jestli se velké a těžké auto nedostane do krize v zatáčkách. Už ta první ukazuje, že jde o zbytečné obavy, S6 Avant je jisté a oblouky vykrajuje sebevědomě.
A to se pořád bavíme o jízdním režimu comfort. V dynamicu (dále jsou k dispozici režimy efficiency, auto a individual) podvozek ztuhne a projevy auta se přiostří. Jde však o decentní proměnu, která nejde na úkor cestovnímu komfortu. Trochu jej kazí pouze typický akustický projev vznětového motoru. Jinak je cestování na dlouhé vzdálenosti tím, v čem S6 Avant vyniká nejvíce. Kilometry ve velkých porcích polyká bez námahy, přičemž zůstává přiměřeně schopné v zatáčkách. Jen není vyloženě hravé, což pochopitelně ani není jeho účelem.
Audi S6 Avant je dobře odhlučněné, ale hlas naftového motoru nejde úplně potlačit. Což mně osobně nevyhovuje, ale je mi jasné, že řadu lidí to netrápí a někomu se to může i zamlouvat. Až na zvukový projev ale vlastně nemůžu motoru nic vytknout. Je silný, pružný, reaguje ochotně a ani systém stop-start mě v něm netrápil tolik jako jinde. Přesto jsem jej často vypínal, protože především ve městech s častým zastavováním a v kombinaci s automatem jsou občas zpomalené rozjezdy trochu k vzteku. Víceméně podobně ale funguje stop-start v kombinaci s automatem prakticky všude.
I přes vypínání stop-startu jsem se během týdne pohyboval s průměrnou spotřebou 8,5 litrů nafty na 100 kilometrů. Je to sice o 2 litry více než udává výrobce, ale i tak mi to na podobně velké, těžké a výkonné auto přijde jako přijatelná hodnota. Při troše snahy nebo na dálkových trasách se dá spotřeba stlačit ještě níže, mně se to párkrát podařilo téměř k 7l/100 km.
Závěr
Cestovatelský ideál
Na dlouhé cesty je Audi S6 Avant naprosto ideálním vozem. Je prostorné, pohodlné a nechybí mu výkon, přitom je schopné jízdy s rozumnou spotřebou. Ta je pak hlavním důvodem, proč v Evropě dostala přednost naftová motorizace před benzinovým šestiválcem dostupným jinde. Propracovaná technika si však vybírá daň v podobě vysoké hmotnosti, která se s řidičem za volantem přehoupne přes 2,2 tuny. Mně osobně také nevyhovuje zvuk motoru, ale to je o osobních preferencích.
Co se ceny týče, na nákup aut v posledních letech není úplně vhodná doba a prémiové značky se obecně cenou moc nepodbízí. Situaci nepomáhá dlouhý seznam možné příplatkové výbavy, byť většina toho zásadního vybavení je zahrnuta ve standardu. Pokud si ale při specifikaci svého auta chcete vyhodit z kopýtka, Audi vám to mile rádo umožní.
Nejlevnější verzí modelu A6 Avant na českém trhu momentálně je 35 TDI se vznětovým čtyřválcem o výkonu 120 kW (163 k), sedmistupňovým automatem S tronic a pohonem předních kol. Včetně DPH za něj dáte 1.461.900 Kč. Testované Audi S6 Avant pak začíná na ceně 2.233.900 Kč, což představuje příplatek 70.000 Kč proti sedanu S6. Naopak Audi A6 allroad quattro se stejně naladěnou motorizací vyjde o 203.000 Kč výhodněji.
Podobně výkonný (243 kW/330 k) Mercedes-Benz E 400 d 4Matic kombi s řadovým třílitrovým šestiválcem pořídíte nejlevněji za 1.929.950 Kč, případně za 2.196.150 Kč dostanete benzínový Mercedes-AMG E 53 4Matic+ kombi s výkonem 320 kW (435 k). U BMW vám nabídnou 540d xDrive Touring o výkonu 250 kW (340 k) za 1.970.800 Kč. A například takový Lexus ES s dieselem ani karoserií kombi nepořídíte, zatímco Jaguar XF koupíte jako kombi Sportbrake a dokonce i s dieselem a pohonem všech kol, ale taková specifikace (D200 AWD) nabídne výkon pouze 150 kW (204 k) a cenu od 1.883.903 Kč.
Už tak relativně vysokou základní částku v případě námi testovaného vozu zvedly příplatky za dalších 854.500 Kč, takže jsme jezdili v autě s cenovkou 3.088.400 Kč. Na druhou stranu podobný mix techniky a schopností nabídne v podstatě jen německá prémiová konkurence. Ta sice startuje na cenách nižších zhruba o 300 tisíc korun, ale podobná auta se málokdy prodají se základní výbavou a při dorovnání položek věřím, že by se ceny rychle srovnaly.
Nejlevnější verze modelu | 1.528.900 Kč (A6 Avant 35 TDI – 2.0 TDI/120 kW) |
Základ s testovaným motorem | 2.233.900 Kč (S6 Avant quattro – 3.0 TDI/253 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.233.900 Kč (S6 Avant quattro – 3.0 TDI/253 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.088.400 Kč (S6 Avant quattro – 3.0 TDI/253 kW) |
Plusy
- Prostorný a komfortní interiér
- Silný a ochotný motor
- Velice schopný podvozek
- Kvalitní zpracování
- Možnosti individualizace
Minusy
- Cena vozu a příplatků
- Falešné koncovky výfuku