Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi S6 Avant – Cestovatelský ideál

Filip Melich
Diskuze (35)

Prémiový kombík od Audi se k redakčnímu testu dostavil v provedení S6 Avant s mild-hybridní naftovou motorizací. Mimo Evropu se přitom dodává se zážehovým motorem.

Design, interiér


Letos se u nás v redakci prémiový kombík Audi A6 zastavil už počtvrté. Díky tomu jsme měli možnost vyzkoušet provedení allroad quattro s naftovým i benzinovým motorem, stejně jako vrcholného svalovce RS6 Avant. Nyní přišlo na řadu provedení S6 Avant, tedy jakýsi mezistupeň mezi standardními verzemi německého kombi a verzí RS.

Zatímco mimo Evropu se mohou majitelé Audi S6 radovat z přeplňovaného šestiválce 2.9 TFSI o výkonu 331 kW (450 k), pro evropské trhy německá automobilka připravila naftové pohonné ústrojí. Nejen to, Audi S6 Avant je mild-hybridem, takže jeho třílitrovému vznětovému motoru (253 kW/349 k) pomáhá elektřinou poháněný kompresor (EPC). A co by to bylo za Audi, kdyby v něm chyběl automat a pohon všech kol quattro? Blíže se ale na techniku podíváme později.

Video se připravuje ...

Až na tu faleš dobré

Nejprve budeme povrchní a podíváme se na vzhled auta. Specifické čelní světlomety s jednodušším tvarem jsou vyhrazeny vrcholné RS6, ale S6 můžete poznat alespoň podle typických dvojitých horizontálních lamel v čelní masce. Standardní S6 lze poznat také podle množství stříbrných či chromovaných detailů, avšak v případě testovaného kombíku se připlácelo za jejich začernění (25.700 Kč). Design je věcí vkusu, ovšem falešná čtveřice koncovek výfuku mi v autě za několik milionů přijde naprosto strašná a zbytečná. Nevypadá sice tak otřesně jako v nedávno testovaném SQ5 Sportback, ale to je jen malou útěchou.

Pokud si nepřiplatíte, Audi vám S6 dodá s černým lakem karoserie Brilliant a pětipaprskovými 20palcovými koly. Náš exemplář jezdil na 21palcových kolech od Audi Sport za 61.500 Kč a jeho karoserii se dostalo zvláštního lakování v odstínu šedá Daytona za 39.900 Kč. Kromě výše uvedených variant je k dispozici sedm dalších odstínů laku, případně individuální lakování od Audi Exclusive, a pět dalších disků kol, většina o průměru 21 palců.

Audi S6 Avant Audi S6 Avant

Prostorný a komfortní

Široké možnosti individualizace nabízí seznam příplatků rovněž pro interiér. Za kombinaci sedadel a čalounění můžete připlácet od 28.700 do 58.700 Kč, ale zrovna v tomto případě si naše Audi S6 Avant vystačilo se standardně dodávanými sportovními sedadly vepředu a potahy kombinujícími mikrovlákno Dinamica Frequenz s kůží. Desítky tisíc však padly na rozšířené čalounění částí interiéru kůží, čalounění stropu z černé tkaniny a karbonový dekor.

Jak už známe z ostatních provedení Audi A6 a větších modelů značky, infotainment a ovládání klimatizace je vepředu řešeno dvojicí dotykových obrazovek s haptickou odezvou. Stále si stojím za tím, že pro některé funkce jsou vhodnější fyzická tlačítka, ale jinak se toho systému nedá moc vytýkat. Na jeho ovládání si člověk rychle zvykne, a protože nemá na výběr, brzy o něm přestane přemýšlet. Ani zde se nešetřilo leskle černými plochami, které bez každodenního otírání prakticky nejde udržet čisté.

Místa pro cestující je vepředu i vzadu dostatek, a to jak pro kolena, tak pro hlavy. Přední sedadla je možné nastavovat v širokém rozsahu, a i když se sedadlo řidiče odsune směrem vzad pro usnadnění výstupu, „sám za sebou“ si se svými 184 centimetry s místem na kolena stále vystačím. Cestování v tomhle autě je díky nabízenému prostoru a komfortu radost. A jen pro kompletnost, funkce odsunu řidičova sedadla občas zazlobila a po nastartování neposunula sedadlo zpět do původně nastavené polohy.

Zavazadlový prostor o základním objemu 565 litrů je pravidelně tvarovaný a pod podlážkou nad prostorově úsporným rezervním kolem (5.500 Kč) ukrývá plastový výlisek pro uložení povinné výbavy a drobností. Za kolejnicový systém s fixační sadou si Audi řekne velmi rozumných 5.300 Kč, což zvyšuje využitelnost kufru. Příjemné je také dostatečné osvětlení, 12V zásuvka, páčky na sklopení opěradel zadních sedadel nebo tlačítko na elektrické odjištění sklopného tažného zařízení (29.900 Kč).

Motor, jízdní vlastnosti


Mild-hybridní nafťák

Zatímco velká SUV Q7 a Q8 krátce po modernizaci přezbrojila z nafty na benzín, S6 se stále drží vznětové motorizace. Ovšem jen v Evropě – jak již bylo řečeno, mimo Evropu je k dostání s dvojitě přeplňovaným 2,9litrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 331 kW (450 k) a točivém momentu 600 Nm, používaným například v letos testovaném RS5 Sportback. Jeho maximální rychlost je omezena na tradičních 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 4,4 sekundy. Udávaná spotřeba je 10,7 l/100 km. Údaje vychází ze specifikace sedanu S6 pro severoamerický trh.

Zato v Evropě máme Audi S6 k dispozici s mild-hybridní (MHEV) pohonnou soustavou. Jejím základem je třílitrový vznětový vidlicový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem, doplněný 48V palubní sítí, elektricky poháněným kompresorem (EPC), generátorem BAS (Belt Alternator Starter) a 0,48kWh lithium-iontovou baterií umístěnou pod podlahou zavazadlového prostoru. Generátor BAS je připojen ke klikové hřídeli a při zpomalování dokáže rekuperovat až 8 kW.

Použitá technologie MHEV umožňuje vozu vypnout spalovací motor už v rychlosti 22 km/h a v případě potřeby jej opět rychle nastartuje. Podle informací výrobce je Audi S6 schopné jet až 40 sekund s vypnutým spalovacím motorem a v reálných podmínkách uspoří až 0,4 litru paliva. Elektřina uložená v lithium-iontové baterii pak pohání kompresor EPC, který je umístěný přímo na motoru. Ve většině jízdních situací nasátý vzduch proudí obtokem kolem něj, ale pokud je od motoru potřeba vyšší výkon a turbodmychadlo ještě není dostatečně roztočené, uzavře se klapka v obtoku a vzduch začne proudit přes EPC. Odtud pak stlačený vzduch putuje rovnou do válců. EPC je schopný reagovat do 250 milisekund a výrazně potlačuje turbodíru.

Audi S6 Avant Audi S6 Avant

Součástí pohonné soustavy je také osmistupňová převodovka Tiptronic a permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Takto vybavené Audi S6 produkuje 253 kW (344 k) v rozmezí od 3.850 do 4.000 ot/min a točivý moment až 700 Nm od 1.750 do 3.250 ot/min. Na mimoevropské provedení tedy ztrácí 78 kW (106 k), ale vynahrazuje si to bonusovými 100 Nm. Maximální rychlost je omezena na totožných 250 km/h, zatímco zrychlení z 0 na 100 km/h je o něco vlažnější – sedan to zvládne za 5,0 sekund (tedy o šest desetin pomaleji než benzinový sedan S6) a kombi za 5,1 s. Oficiálně udávaná spotřeba paliva je pak o více než 4 litry nižší, konkrétně s námi testovanými 21palcovými pneumatikami si má S6 Avant podle Audi říct o 6,5 litrů nafty na 100 kilometrů.

Náš kousek

Jak už je u novinářských vozů tradicí, nedostali jsme auto v základní výbavě, takže se seznam použité techniky rozšířil o elektronicky řízené vzduchové odpružení s automatickou regulací světlé výšky (26.300 Kč), sportovní diferenciál na zadní nápravě (45.300 Kč) a dynamické řízení všech kol (57.300 Kč). Daní za všechnu tu sofistikovanou techniku je vysoká hmotnost vozu, které se v případě našeho kousku vyšplhala do okolí 2.160 kilogramů – bez řidiče či nákladu, avšak z 90 % plnou nádrží.

Díky bohu za to, že propracovaná technika dokáže poskytnout podobně sofistikovaný jízdní projev, jinak by se vysoká hmotnost těžko obhajovala. V jízdním režimu comfort se dokonce S6 Avant na nerovnostech mírně pohupuje a na dírách podvozek decentně podupává bez toho, aby velká kola vyloženě mlátila. Projev je to působivý, ale ze začátku vyvolává obavu, jestli se velké a těžké auto nedostane do krize v zatáčkách. Už ta první ukazuje, že jde o zbytečné obavy, S6 Avant je jisté a oblouky vykrajuje sebevědomě.

A to se pořád bavíme o jízdním režimu comfort. V dynamicu (dále jsou k dispozici režimy efficiency, auto a individual) podvozek ztuhne a projevy auta se přiostří. Jde však o decentní proměnu, která nejde na úkor cestovnímu komfortu. Trochu jej kazí pouze typický akustický projev vznětového motoru. Jinak je cestování na dlouhé vzdálenosti tím, v čem S6 Avant vyniká nejvíce. Kilometry ve velkých porcích polyká bez námahy, přičemž zůstává přiměřeně schopné v zatáčkách. Jen není vyloženě hravé, což pochopitelně ani není jeho účelem.

Audi S6 Avant Audi S6 Avant

Audi S6 Avant je dobře odhlučněné, ale hlas naftového motoru nejde úplně potlačit. Což mně osobně nevyhovuje, ale je mi jasné, že řadu lidí to netrápí a někomu se to může i zamlouvat. Až na zvukový projev ale vlastně nemůžu motoru nic vytknout. Je silný, pružný, reaguje ochotně a ani systém stop-start mě v něm netrápil tolik jako jinde. Přesto jsem jej často vypínal, protože především ve městech s častým zastavováním a v kombinaci s automatem jsou občas zpomalené rozjezdy trochu k vzteku. Víceméně podobně ale funguje stop-start v kombinaci s automatem prakticky všude.

I přes vypínání stop-startu jsem se během týdne pohyboval s průměrnou spotřebou 8,5 litrů nafty na 100 kilometrů. Je to sice o 2 litry více než udává výrobce, ale i tak mi to na podobně velké, těžké a výkonné auto přijde jako přijatelná hodnota. Při troše snahy nebo na dálkových trasách se dá spotřeba stlačit ještě níže, mně se to párkrát podařilo téměř k 7l/100 km.

Závěr


Cestovatelský ideál

Na dlouhé cesty je Audi S6 Avant naprosto ideálním vozem. Je prostorné, pohodlné a nechybí mu výkon, přitom je schopné jízdy s rozumnou spotřebou. Ta je pak hlavním důvodem, proč v Evropě dostala přednost naftová motorizace před benzinovým šestiválcem dostupným jinde. Propracovaná technika si však vybírá daň v podobě vysoké hmotnosti, která se s řidičem za volantem přehoupne přes 2,2 tuny. Mně osobně také nevyhovuje zvuk motoru, ale to je o osobních preferencích.

Co se ceny týče, na nákup aut v posledních letech není úplně vhodná doba a prémiové značky se obecně cenou moc nepodbízí. Situaci nepomáhá dlouhý seznam možné příplatkové výbavy, byť většina toho zásadního vybavení je zahrnuta ve standardu. Pokud si ale při specifikaci svého auta chcete vyhodit z kopýtka, Audi vám to mile rádo umožní.

Nejlevnější verzí modelu A6 Avant na českém trhu momentálně je 35 TDI se vznětovým čtyřválcem o výkonu 120 kW (163 k), sedmistupňovým automatem S tronic a pohonem předních kol. Včetně DPH za něj dáte 1.461.900 Kč. Testované Audi S6 Avant pak začíná na ceně 2.233.900 Kč, což představuje příplatek 70.000 Kč proti sedanu S6. Naopak Audi A6 allroad quattro se stejně naladěnou motorizací vyjde o 203.000 Kč výhodněji.

Audi S6 Avant Audi S6 Avant

Podobně výkonný (243 kW/330 k) Mercedes-Benz E 400 d 4Matic kombi s řadovým třílitrovým šestiválcem pořídíte nejlevněji za 1.929.950 Kč, případně za 2.196.150 Kč dostanete benzínový Mercedes-AMG E 53 4Matic+ kombi s výkonem 320 kW (435 k). U BMW vám nabídnou 540d xDrive Touring o výkonu 250 kW (340 k) za 1.970.800 Kč. A například takový Lexus ES s dieselem ani karoserií kombi nepořídíte, zatímco Jaguar XF koupíte jako kombi Sportbrake a dokonce i s dieselem a pohonem všech kol, ale taková specifikace (D200 AWD) nabídne výkon pouze 150 kW (204 k) a cenu od 1.883.903 Kč.

Už tak relativně vysokou základní částku v případě námi testovaného vozu zvedly příplatky za dalších 854.500 Kč, takže jsme jezdili v autě s cenovkou 3.088.400 Kč. Na druhou stranu podobný mix techniky a schopností nabídne v podstatě jen německá prémiová konkurence. Ta sice startuje na cenách nižších zhruba o 300 tisíc korun, ale podobná auta se málokdy prodají se základní výbavou a při dorovnání položek věřím, že by se ceny rychle srovnaly.

Nejlevnější verze modelu 1.528.900 Kč (A6 Avant 35 TDI – 2.0 TDI/120 kW)
Základ s testovaným motorem 2.233.900 Kč (S6 Avant quattro – 3.0 TDI/253 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.233.900 Kč (S6 Avant quattro – 3.0 TDI/253 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.088.400 Kč (S6 Avant quattro – 3.0 TDI/253 kW)

Plusy

  • Prostorný a komfortní interiér
  • Silný a ochotný motor
  • Velice schopný podvozek
  • Kvalitní zpracování
  • Možnosti individualizace  

Minusy

  • Cena vozu a příplatků
  • Falešné koncovky výfuku
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (35)

Doporučujeme

Audi S6 Avant
Cena základní sestavy 2 233 900 Kč
Výbava základní sestavy Alarm vč. kontroly vnitřního prostoru, MMI navigace plus s MMI touch response vč. Audi Virtual Cockpitu plus, 3místné provedení zadních sedadel se sklopnými opěradly, Audi connect nouzové volání & servis vč. vzdáleného ovládání vozu, Audi drive select s režimem efficiency, Audi music interface, Audi pre sense basic, Audi pre sense front, Audi smartphone interface, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmavením, sportovní brzdy S s brzdovými třmeny v antracitové barvě, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, čtyřzónová automatická klimatizace, LED zadní světla, parkovací systém plus s 360° displejem, tempomat s omezovačem rychlosti atd. Kč
Cena testované sestavy 3 088 400 Kč
Výbava testované sestavy Zatmavená skla v kombinaci s dvojitými akustickými skly (6.100 Kč), adaptivní pneumatický podvozek (26.300 Kč), tažné zařízení (29.900 Kč), náhradní dojezdové kolo – prostorově úsporné (5.500 Kč), multifunkční sportovní kožený vyhřívaný volant s pádly řazení (5.800 Kč), Audi connect klíč (4.900 Kč), kolejnicový systém (5.300 Kč), kryt airbagu na volantu v kůži (7.600 Kč), boční airbagy vzadu a osvětlené spony bezpečnostních pásů (13.300 Kč), paket černé optiky plus (25.700 Kč), dekorace z karbonu Kepr Struktur (22.700 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě (3.200 Kč), čalounění stropu z černé tkaniny (9.700 Kč), vnější zpětná zrcátka automaticky ztmavitelná s pamětí (3.100 Kč), DVD přehrávač (3.700 Kč), prvky interiérové výbavy vrchní a spodní v kůži (41.900 Kč), nezávislé topení/ventilace s dálkovým ovládáním (51.300 Kč), adaptivní stěrače s integrovaným ostřikem skel (10.900 Kč), Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D ozvučením (23.300 Kč), prodloužená záruka výrobce 5 let/150.000 km (15.500 Kč), pohon všech kol quattro se sportovním diferenciálem (45.300 Kč), ovládací prvky v hliníkové/černé skleněné optice s haptickou odezvou (10.300 Kč), servomechanické dovírání dveří (19.300 Kč), head-up displej (42.200 Kč), brzdy s červeně lakovanými třmeny (12.100 Kč), asistenční paket Tour (42.400 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (25.800 Kč), asistenční paket City (31.700 Kč), komfortní klíč s funkcí Safelock (25.400 Kč), dynamické řízení všech kol (57.300 Kč), světlomety HD Matrix LED (63.300 Kč), sportovní sedadla S plus v kombinaci mikrovlákno Dinamica/kůže s diamantovým prošitím (30.000 Kč), ambientní a konturní osvětlení interiéru (17.200 Kč), dvojitá akustická skla (15.100 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 253 / 3850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Emise CO2: 193
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1680
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2158 / 497
Rozměr pneu: 255/35 R21
Audi S6 Avant
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4954
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2928
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1603
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 11. 2022 13:07
Re: Kombíky Audi...
to auto má ve výfuku rezonátor.
Avatar - fOE
2. 11. 2022 14:58
Re: Kombíky Audi...
Ja mam sve pochybnosti co se na cloveka vali z BMW z vyfuku a co z repraku, kazdopadne V6 BiTDI jsem spatne znejici nepotkal, tak nevim jestli to byla nejaka priplatkova featura, nebo tak zneji v zakladu, ja zil v tom, ze je to vlastnost vrozena.
Celkove mi V6, diesel nebo benzin, nikdy nezni tak hezky jak umi znit radova sestka, ale v dnesnim svete kde to jedine co clovek slysi je stejne jenom vyfuk je to tak jako tak docela smutna debata. Si strihnu Arese, "zlate (r6) atmosfery".
2. 11. 2022 13:06
Re: Kombíky Audi...
Je pravdu, že systém od Audi funguje moc pěkně (minimálně v Allroadu).
2. 11. 2022 13:04
Re: Kombíky Audi...
Myslíš v případě příplatku za nějakou figuru ve výfuku ne? Mě 30d přijde pod zátěží bez úpravy lépe než V6 od VAG.
S upraveným výfukem mi zněl osmiválcový i V6d od JLR. Dával jsem tam výfuk od Spires.
Avatar - fOE
2. 11. 2022 11:57
Re: Kombíky Audi...
Noup, jen za priplatek (a cca 2x tak velky prosti BMW).