Test bezpečnosti sedadel: V nižší střední třídě uspělo na výbornou jen 13 vozů z 31

Výzkumný ústav německého svazu pojišťoven (UDV) zveřejnil výsledky srovnání bezpečnosti sedadel. V nižší střední třídě propadly jen Alfa Romeo 147, Chrysler PT Cruiser a Citroën C4 VTR. Téměř polovina srovnávaných automobilů dosáhla nejvyššího hodnocení.
Výsledky nižší střední třídy zahrnují 31 vozů modelového roku 2008. Celkové hodnocení se skládá ze dvou částí – posouzení tvaru hlavové opěrky a její vhodnosti pro pasažéry různých velikostí postavy a dynamického testu, který simuluje zadní náraz v rychlosti přibližně 32 km/h. Výsledky jsou převzaté od britského institutu Thatcham a od IIWPG (Whiplash), hodnocení je ve čtyřech stupních – „dobrý“, „akceptovatelný“, „dostačující“ a „nevyhovující“.
I přesto, že zdaleka ne všechna auta uspěla, nachází se ve výsledcích UDV za poslední tři roky jasný trend zlepšování. Zatímco v roce 2006 bylo dobře ohodnoceno 19 % sedadel, letos je to 36 %. Podíl aut s nevyhovující kombinací konstrukce sedadla a hlavové opěrky za stejné období klesnul z 29 % na 16 %.
Celkem 13 z 31 modelů nižší střední třídy dosáhlo nejvyššího celkového hodnocení. Devět automobilů bylo vybaveno aktivními hlavovými opěrkami, to však nebylo vždy zárukou bezchybného výsledku – konkrétně modely Fiat Bravo, Škoda Octavia a VW Golf GTI obdržely i s aktivními opěrkami jen druhé nejvyšší hodnocení „akceptovatelný“.
Automobilky Audi, BMW, Mercedes-Benz a Volvo dosáhly v nižší střední třídě nejlepšího hodnocení. Výjimku tvoří stuttgartská třída A, opět s hodnocením „akceptovatelné“. Překvapením může být výborný výsledek Volva C30, jehož sedadla mají pevné hlavové opěrky.
Vedle relativně nových modelů, jako např. Honda Civic, Nissan Qashqai nebo Subaru Impreza, získal nejvyšší hodnocení také Peugeot 307 vyráběný od roku 2001, tedy jeden z nejstarších modelů ve srovnání (výsledky Peugeotu 308 zatím nejsou k dispozici). Příbuzný model ze skupiny PSA, Citroën C4, obdržel o stupeň nižší hodnocení, sportovní sedadla ve verzi VTR/VTS byla označena jako „nevyhovující“.
Hodnocení sedadel – nižší střední třída | |||||
Automobil | provedení sedadla | ovládání sedadla | tvar hlavové opěrky | dynamický test | celkové hodnocení |
Alfa Romeo 147 | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dostačující | nehodnoceno | nevyhovující |
Audi A3 | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Audi S3 | sportovní, kožený potah | elektrické, 8 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
BMW řada 1 (do 09/2008) | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dostačující | dostačující |
BMW řada 1 (od 09/2008) | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
BMW řada 1 Coupé | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Citroën C4 | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
Citroën C4 VTR/VTS | sportovní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | nevyhovující | nevyhovující |
Dodge Caliber | standardní, textilní potah | manuální, 2 směry | dobrý | dostačující | dostačující |
Fiat Bravo | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
Ford Focus | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Honda Civic | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Chevrolet Lacetti | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | akceptovatelný | dostačující | dostačující |
Chrysler PT Cruiser | standardní, kožený potah | částečně elektrické, 4 směry | dobrý | nevyhovující | nevyhovující |
Mazda 3 | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dostačující | dostačující |
Mercedes-Benz třída A | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
Mercedes-Benz třída B | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Mitsubishi Lancer Sportsedan | standardní, textilní potah | manuální, 6 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Nissan Qashqai | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Peugeot 307 | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Renault Mégane | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
Seat Cordoba | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dostačující | nehodnoceno | nevyhovující |
Seat Leon | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
Seat Leon | sportovní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
Seat Toledo | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dostačující | dostačující |
Subaru Impreza | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Škoda Octavia | standardní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | akceptovatelný | dostačující | dostačující |
Toyota Auris | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
VW Golf GTI | sportovní, textilní potah, aktivní OH | manuální, 4 směry | dobrý | akceptovatelný | akceptovatelný |
VW Jetta | standardní, textilní potah | manuální, 4 směry | dobrý | dostačující | dostačující |
Volvo C30 | standardní, textilní potah, pevná OH | manuální, 4 směry | dobrý | dobrý | dobrý |
Zkratka OH značí opěrku hlavy, aktivní opěrka hlavy při zadním nárazu chrání pasažéra před závažným poraněním krční páteře. Sedadlo nastavitelné ve 2 směrech je nastavitelné podélně, ve 4 směrech podélně a výškově, v 6 směrech podélně, výškově a nastavitelný sklon sedáku.