Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 320d xDrive Coupé – Typisch BMW?

Michal Fokt
Vyzkoušeli jsme trojkové kupé se skutečně neobvyklou specifikací. Jak dokáže zaujmout náročné zákazníky kombinace pohonu všech kol, automatu a dvoulitrového dieselu?

Říká se, že každé auto má svého kupce. Lidé od amerických automobilek by s námi, pravda, asi teď moc nesouhlasili, ale přestože v Mnichově nemají zas tolik starostí s odbytem, neumíme si představit nějaký masový zájem o kupé BMW s pohonem všech kol, automatem a dvoulitrovým dieselem. O to více nás tahle verze zaujala, a proto jsme ji vzali do testu.

Větší důraz na luxus

Kupé řady 3 je určitě tím nejhezčím, co za éry Chrise Bangla (a té následující) opustilo brány továrny a v našem případě jsou jeho elegantně-sportovní linky podpořeny ještě poměrně zářivým modrým lakem a co je důležitější, též luxusní černobéžovou kombinací interiéru, která dala fádním tvarům palubní desky úplně jiný rozměr. Trochu nás překvapilo, že je čalounění sedadel vyrobeno z hodně tvrdé kůže, ale třeba zase o něco více vydrží. Jinak je interiér důvěrně známý – bez M-volantu by snad nebylo BMW BMW, sportovní sedadla jsou usazena trošku výš, než by mi vyhovovalo a jejich stavitelná boční opora končí zbytečně nízko, takže v zatáčkách horní části trupu chybí opora. Opět nás dokázal pozlobit podavač bezpečnostního pásu, z nějž občas pás sklouznul a bylo nutné se pro něj natahovat. Možná by u BMW mohli přijmout fakt, že to Mercedes s očkem na konci vymyslel lépe a nepokoušet se vymýšlet něco jiného. Prostě typická trojka, pojďme se tedy podívat spíše na to, jak jezdí čtyřkolka s dieselem.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe
 

Úsporný klapot

Jak už bylo řečeno v úvodu, pohon auta zajišťuje dvoulitrový turbodiesel, zkombinovaný se šestistupňovým automatem. Verze 20d nepředstavuje vrchol nabídky naftových čtyřválců, je vyladěna na 130 kW a 350 Nm a to z ní naopak dělá základ nabídky. Ovšem kdyby všechny základní motorizace jezdily takhle, to by byla paráda. Čtyřválec sice o své práci informuje celé auto citelnými vibracemi a u řady méně prémiových značek ve střední třídě bývá odhlučnění klapotu důslednější, jinak mu ale stěží lze něco vytknout. K životu se probouzí v 1800 otáčkách, a přestože automat řadí výš už krátce za 4000 otáčkami, v případě potřeby lze motor vytočit až na dohled pětitisícové hranici. Že je dynamika se 130 kW a 350 Nm více než dostatečná, je asi samo sebou, zvlášť když automatický šestikvalt řadí příjemně rychle a až na pár výjimek bez cukání. Pokud snad zatoužíte po manuální volbě rychlostních stupňů, pak se připravte na nezvyklé uspořádání, kdy se podřazuje zatlačením na volič vpřed a přeřazení se provádí vzad. Není to ale svévole BMW, stejným způsobem fungují sekvenční převodovky v závodních autech, tak těžko říct, proč se všeobecně vžilo ovládání přesně opačné…

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe
 

Při běžném jízdním stylu není problém se vejít pod 7,5 l. Pokud ale máte trošku těžší nohu nebo se pohybujete hodně ve městě, počítejte spíše s devítilitrovou spotřebou.

Daň za trakci

V kódu 320d xDrive prozrazuje poslední slovo skutečnost, že je auto vybaveno pohonem všech kol. A právě ten ničí to, co auta z Mnichova tak proslavilo – schopnost zadokolek řídit auto plynem. Zatímco když u klasického BMW šlápnete v zatáčce na plyn, síla na zadních kolech pomůže vykroužit oblouk, případně laškovně smýknout zádí, ten samý pohyb pravé nohy změní buď neutrální, nebo lehce nedotáčivou charakteristiku v ještě více nedotáčivou. Výhodou systému xDrive asi bude, že se vám při horších adhezních podmínkách tak rychle nevysvítí žárovka kontrolky stabilizace, perfektní trakce je ale jediným pozitivem bavorácké čtyřkolky. Další její nevýhodou pak je, že do jinak přesného (a hodně málo strmého) řízení proniká více ruchů, které gumově cloumají volantem, což bývá občas považováno za vítanou zpětnou vazbu.

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe Co se jízdních vlastností na suchém povrchu týče, jde tedy jednoznačně o krok zpátky, na mokru nebo jinak nepříjemném povrchu ovšem bude 4x4 vítaným pomocníkem. Tato specifikace nepřinesla ani nic nového, co se týče naladění podvozku. Auto je i na 17“ kolech hodně tvrdé, dobře ale dokáže ztlumit většinu rázů od nerovností silnic. Podotýkám, že tento vůz nebyl vybaven M-paketem, což naznačuje, že je i v sérii podvozek tuhý až dost, oproti sportovní verzi má ale na hrbolech v zatáčce tendenci znervóznit a poskakovat.

BMW pro každého

Chvíli to sice trvalo, ale specifikace auta s modrým lakem, béžovou kůží, automatem, pohonem všech kol a dvoulitrovým dieselem nakonec své místo pod sluncem obhájila. Tohle není prostě auto pro typickou klientelu BMW, ale pro potenciální nové zákazníky. U nich má vzbudit zájem vyzývavý zevnějšek i vnitřek auta. Čtyřkolka je dnes módní záležitost podpořená vidinou bezpečného chování na silnici a výkonný a úsporný diesel s automatem je příslibem rychlého, levného a pohodlného cestování. Má někdo zájem?

bmw testy strednitrida kupe bmw testy strednitrida kupe
 

Děkujeme provozovateli Hotelu Čertousy za možnost focení v areálu.

První cena vozu893.100,-Kč (BMW 320i)
První cena vozu s testovanou motorizací1.038.700,-Kč (BMW 320d xDrive)
Základní cena testovaného vozu1.088.638,-Kč (BMW 320d xDrive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.453.325,-Kč (BMW 320d xDrive)

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Výborná trakce
  • Přesné řízení
  • Rychle pracující automatická převodovka
  • Účinné brzdy
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Dobré tlumení nerovností

Minusy

  • Vibrace od motoru v kabině
  • Relativně hlučnější motor
  • Vyšší posaz za volantem
  • Proti verzím s pohonem zadních kol méně komunikativní řízení
  • Nedotáčivé chování na limitu
  • Tvrdé pérování
  • Škodolibý podavač bezpečnostního pásu

Michal Fokt
BMW 320d xDrive Coupé
Cena základní sestavy 1 088 638 Kč
Výbava základní sestavy BMW Basic Service Inclusive (5 let / 100.000 km), Airbagy pro řidiče a spolujezdce, ABS + CBC, dvoutónové akustické výstražné zařízení, DSC s integrovanou funkcí ASC+T, DTC, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, nárazníkový systém s jednoduše vyměnitelnými deformačními zónami při nárazu do 15 km/h, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, exteriérové doplňky v barvě vozu, matně černé vnější okenní lišty, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, bezpečnostní šrouby, servotronic, ukazatel opotřebení brzd - varovná signalizace na přístrojovém panelu, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, odvětrávané přední brzdové kotouče, včetně senzoru opotřebení brzdového obložení, posilovač řízení, filtr pevných částic, 6ti stupňová manuální převodovka, Common-rail systém přímého vstřikování paliva, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, mlhová světla, aktivace osvětlení interiéru, postranních světel a zadních světel dálkovým ovládáním – funkce "Open", funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dynamická brzdová světla zobrazující intenzitu brzdění, bixenonové světlomety, automatická klimatizace, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, kožený multifunkční volant, zeleně zatmavená okna, odkládací prostory v předních dveřích, spínač centrálního zamykání, elektricky ovládaná okna, tlačítko Start / Stop s dekorativním chromovaným prstencem v provedení "pearl-gloss chrome", elektronický imobilizér, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asférická zrcátka, připojení AUX-In, rádio, palubní počítač, kontrola nezapnutých bezpečnostních pásů, světelná signalizace při vypnutí motoru, stereo systém se šesti reproduktory Kč
Cena testované sestavy 1 453 325 Kč
Výbava testované sestavy Metalitický lak Montego Blue (22 890,-), kůže Dakota Creambeige (49 595,-), automatická převodovka (59 677,-), alarm (13 080,-), 17" kola z lehké slitiny "Double-spoke 188" (17 713,-), velurové koberečky (2750,-), sportovní sedadla (17 168,-), ovládání hlasem (7903,-), chromované okenní lišty (6540,-), černé interiérové lišty s leskem (4088,-), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth )20 983,-), navigační systém (62 130,-), hi-fi soustava (15 533,-), sportovní volant M (2725,-), černé čalounění stropu (6540,-), parkovací asistent (8175,-), USB přípojka (8175,-), vyhřívání sedadel vpředu (10 083,-), elektrické nastavení sedadel s pamětí pro řidiče (35 153,-), Comfort paket (37 142,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 224
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.5 / 4.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1530 / 405
Rozměr pneu: 225/45 R17
BMW 320d xDrive Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1782
c) výška (mm): 1395
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano