Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 520d - Economy class

Ladislav Čermák
Čtyřválcová BMW jsou po dlouhá léta tajným tipem těch, kteří se rádi nechávají rozmazlovat vybroušenou bavorskou technikou a nepotřebují k tomu ještě služby famózního šestiválce. Ostatně ubraných několik desítek kilogramů na tom správném...

Čtyřválcová BMW jsou po dlouhá léta tajným tipem těch, kteří se rádi nechávají rozmazlovat vybroušenou bavorskou technikou a nepotřebují k tomu ještě služby famózního šestiválce. Ostatně ubraných několik desítek kilogramů na tom správném konci auta a k citelně hospodárnější provoz tvoří solidní protihodnotu. Takže, co přináší a co naopak svému majiteli odepře základní motorizace v pětkovém BMW, momentálně jediný čtyřválec tamtéž?

Ekonomické BMW

tato slova jsou na první poslech spojena nelogicky. BMW bylo, je a bude drahou značkou a jeho modely ve svých třídách cenové laťky rozhodně nepodlézají. Přesto může vyjít kalkulace pořizovací ceny a následných provozních nákladů překvapivě příznivě a srovnání s některými konkurenty, kteří mezi prémiové značky nepatří, ale dychtivě se tam snaží propracovat, vychází často ve prospěch zdánlivě dražšího BMW. To je i případ BMW 520d, které ve vyšší střední třídě ve své cenové hladině příliš konkurentů nemá.

Volili jsme

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni nejslabší a nejméně nákladnou motorizaci pro Pětku. Druhý nejlevnější agregát už zaměstnává šest válců – 523i jako základní šestiválec stojí o 22.200,- více. Z šestiválců je ještě k mání 525i, 525d, 530i, 530d a 535dA, osmiválce zastupují benzíny 540i a 550i a třešničkou na dortu je fenomenální desetiválec pro M5. Stylové kombi Touring je k mání za 74.800,-, samočinná převodovka za 66.780,- a pohon všech kol xDrive pro vybrané silnější šestiválce za 75.500,-. Po modelech 530i, 545i, 530dT (všechny se staršími motory před modernizací) a 535d tedy vyzkoušíme opačný, dolní konec ceníku.

Vzhled

extravagantní nové Pětky jsme okomentovali již v předchozích testech, proto se o něm není třeba dlouze rozepisovat. Dalo by se říci, že zraje s časem a nedosti na tom – někteří nejnovější konkurenti dávají svým vzhledem najevo, že principielní odmítání nudy se stává díky p. Bangleovi chvályhodnou módou. Za největší kompliment rafinovaným tvarům považujeme fakt, že Pětka, jako jedno z mála aut, nevypadá nudně ani v obligátní stříbrné metalíze, čehož byl živým důkazem náš exemplář.

Uvnitř

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni jsme se narozdíl od dřívějška, kdy jsme v testovacích Pětkách nacházeli dlouhé seznamy nákladné příplatkové výbavy, setkali s prakticky základním provedením interiéru. Tak tedy namísto křesel s přifukovacími bočnicemi, výsuvnou stehenní opěrkou a „lámacím“ opěradlem standardní sedačky, žádné kožené čalounění, střešní okno, superaudiosoustava, příplatkové dekorační lišty ani záclonky na oknech. Namísto rafinovaných a drahých rozmazlovadel, „jen“ solidně provedený a bytelně působící interiér. A světe div se, většina z luxusních doplňků nám po krátkém čase vůbec nechyběla a naopak jsme vnímali komfort, daný vlastnostmi, které nejsou vidět na první pohled; pevnou a masivní karoserií, dobrým odhlučněním, propracovanou ergonomií a solidním vnitřním prostorem.

Ve standardních sedadlech

se nám chvíli stýskalo po pevném sevření dofukovacích bočnic, perfektně anatomickém opěradle a výsuvné bederní opěrce příplatkových komfortních sedaček, ovšem i v těch základních jsme absolvovali šestisetkilometrovou nonstop jízdu bez náznaku bolesti zad. Co chybělo širokým opěradlům na bočním vedení, to doháněly příjemně rozloženou podporou zad a dostatečnými rozměry polštářů. Opravdu jsme postrádali jen bederní opěrku, jinak prohlašujeme standardní sedadla – na rozdíl od Trojky, Jedničky a Z4 – za zcela vyhovující a dostatečně komfortní, navíc usnadňující nasedání i vystupování. Bohužel se nezměnila poloha volantu, ušitá na míru urostlým postavám, zatímco řidiči, menší než cca 175 cm, si nastaví řízení níže a dostanou při pokusu přisunout se dostatečně blízko k palubní desce vykloněné pravé stehno do konfliktu s okrajem středové konzoly. Pokud jsou zvyklí mít nízko sedadlo, mají také problém s výhledem - jsou nuceni k vyššímu posezu a místa mezi volantem a středovou konzolou je pak ještě méně.

Nastartovali jsme

základní motor z celé řady a na volnoběh se dala absence dvou válců poznat i za tepla. Ovšem výhradně prostřednictvím uší, a to jen velice utlumeně. I když chyběl sametový chod řadového šestiválce, projev nikdy nerušil a jeho odhlučnění a zejména odtlumení považujeme za vynikající. Stejně jako v Trojce, i zde při protúrování letí do otáček snadno a bez protestů – mezi vznětovými čtyřválci neobvykle ochotně. Až po zásah omezovače proud decibelů neopustí míru přijatelnosti a v celém spektru otáček se omezuje na neobtěžující tiché vrnění.

Jízda

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni s dvoulitrovým čtyřválcem přináší jedno, na první pohled nenápadné potěšení. Lehký čtyřválec zatěžuje přední nápravu jen minimálně a zatáčky lze hltat způsobem, jaký těžší víceválce neznají. Ponořování přídě je prakticky neznámým pojmem a prudké změny směru si nechá 520d líbit nejsnáze. Klikatá okreska proto přináší radost, kterou by od nejslabší motorizace čekal málokdo; co ztrácí na rovinkách, to bohatě vynahrazuje v ostrých „utahovácích“, vracečkách i vlásenkách. Podvozek, stavěný pro těžké osmiválce s dvaapůlnásobným výkonem, zvládá pouhých 120 kilowattů ze čtyřválce, uloženého za přední nápravou, s ledovým nadhledem a s téměř pětimetrovou limuzínou si lze dovolit neuvěřitelné kousky s neustálým pocitem dokonalé kontroly a obrovské rezervy.

Základní 16“ kola s profilovým číslem 55 se zase postarala o bezproblémové a komfortní vyhlazování silničních vrásek a jízda byla plavná a komfortní v míře, jakou jsme dosud s Pětkou nepoznali. Samozřejmě za cenu ztráty části směrové stability, ovšem cca do 170 km/h ji snadno dorovnávaly nadprůměrné schopnosti podvozku a exaktní řízení. Ve vyšších rychlostech, kterých jsme si užili na obvyklé testovací trase Praha – Mnichov a zpět, už suverenita trochu ztrácela a poryv bočního větru dokázal vychýlit vůz o nějaký ten centimetr. Pro dálniční letce, zvyklé na časté výlety za dvousetkilometrovou hranici, by to chtělo o jeden či dva palce více, ovšem v reálných českých podmínkách i při jistém překračování rychlostních limitů bohatě stačí základní šestnáctky, které navíc citelně snižují riziko poškození o nečekaný výmol, jichž je na našich neudržovaných silnicích více než dost.

Motor

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni dává najevo, že teprve 1500 kg těžká, 4,85 m dlouhá limuzína je teprve tím dostatečně důstojným partnerem pro jeho schopnosti. Ty jsou sice papírově za šestiválci hodně pozadu a jízdní výkony 530d jsou skutečně o kategorii dále, ovšem ve skutečnosti jsou překvapivě přiměřené exkluzivitě celku a dojem z týdenního testu naprosto nebyl zklamáním. Ostatně o dvě generace zpět podával srovnatelné výkony dvaapůllitrový zažehový šestiválec, který platil za velmi dynamický agregát. Více než jen mezigenerační je také odskok od minulé 520d (E39), která poskytovala o cca 20 % nižší výkony, okořeněné navíc silným turboefektem a o poznání surovějším projevem.

Naftový dvoulitr si s 1,5tunovým tělesem takřka pohrával a po nástupu turbodmychadla k moci předváděl velmi solidní pružné akcelerace, postačující k bezpečnému předjetí naprosté většiny vozidel v českém provozu. Nečinilo mu problém ani udržování dvoustovky po dálnici, s rezervou pro předjíždění. Cca do 170 km/h lze označit zrychlení za impozantní a s dostatečnou rezervou na případné udržení odstupu od obávaných letců na Octaviích TDI, ačkoliv nový dvoulitr TDI byl pro BMW téměř rovnocenným soupeřem. Na okreskách se bez problémů sbíral i do prudších stoupání a ze zatáček měl dost síly na vytlačení zádě mírným přetáčivým smykem. Jen bylo třeba neustále řadit – turboefekt, ač maximálně potlačený, stále svou roli sehrává a pro odpovídající dynamiku nesmějí otáčky poklesnout pod 1800/min. Hodila by se samočinná převodovka, kterou k této motorizaci rozhodně doporučujeme.

Závěr

BMW 520d nabízí vynikající kvality pětkové řady, tedy příkladné jízdní vlastnosti, nadprůměrný komfort a špičkovou bezpečnost, to vše za cenu, která přesáhla milion korun, ovšem se solidní a postačující standardní výbavou. Cestování se stává nadprůměrně příjemným a vznětový čtyřválec poskytuje korektní a silné služby. Největší překvapení ale čeká při tankování – za svoje služby žádá jen přiměřené dávky paliva. Na tisícikilometrové testovací trase, vedoucí z 50 % po dálnici, z 30 % po horských silnicích a z 10 % po městě, jsme při vysoce dynamické cestě tam dosáhli průměru 8,1 l/100 km, cestou zpět jsme jeli klidně, nikoliv ekonomicky, a odečetli 6,5 l nafty na 100 km. Takže, pokud sháníte vysoce kvalitní limuzínu a netrváte nezbytně na šestiválci, překonejte předsudky, vyzkoušejte si 520d a budete příjemně překvapeni.

První cena vozu 1.148.000,- (520d 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.148.000,- (520d 120 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.148.000,- (520d 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.238.325,- (520d 120 kW)

Plusy

  • působivý nadčasový design
  • výborné jízdní vlastnosti
  • pružný a kultivovaný motor
  • vynikající kompromis mezi jízdními výkony a spotřebou
  • nadprůměrný komfort posádky
  • subjektivně vnímatelné bezpečí
  • vzhledem k nabízeným kvalitám solidní prodejní cena

Minusy

  • stroze působící interiér
  • pozice za volantem pro méně urostlé postavy
  • nadsazené ceny některých prvků příplatkové výbavy
Ladislav Čermák
BMW 520d
Cena základní sestavy 1 148 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASC + T, DSC III (el. stabilizační systém,-), CBC (rozložení brzdného tlaku,-), brzdový asistent, 8 x airbag (přední čelní, boční, hlavové + zadní hlavové,-), imobilizér EWS III, mlhové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním v klíči, výškově a podélně nastavitelný volant, posilovač řízení a brzd, palubní počítač, el. ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání předních a zadních oken, poloelektrické ovládání předních sedadel, automatická klimatizace Basis, multifunkční ovládání na volantu (rádio, CD, telefon,-), tempomat, ukazatel venkovní teploty, dešťový senzor, el. kontrola tlaku v pneu, rádio Business RDS s 6 reproduktory, CD přehrávač vpředu, velurové koberečky, dřevěné obložení interiéru tmavý titan, přední loketní opěrka posuvná, zadní loketní opěrka, držáky nápojů vzadu, bílé blinkry, bluetooth sada (příprava pro mobilní telefon) Kč
Cena testované sestavy 1 238 325 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní volant (+3.026,-), automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka (+5.748,-), držák nápojů (+2.122,-), ISOFIX (+2.862,-), PDC (+23.610,-), automatická klimatizace (+25.722,-), metalíza Titanium Silver (+27.235,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.7 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 540
Rozměr pneu: 225/55 R16
BMW 520d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4841
b) šířka (mm): 1846
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2888
e) rozchod vpředu (mm): 1558
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano